Gå til innhold

Hva er best; Open GL eller Direct 3D i Counter-Strike?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt off-topic, men...

Angående OpenGL: Har ganske nylig skaffa meg ny maskin. Alle spill funker helt flytende på maks grafikk. Mitt eneste problem er SoF2. Det funka helt fett på gamle maskina, hvor jeg brukte samme skjermkortet som jeg har nå.

Når jeg skal starte SoF2 nå, får jeg beskjed om at jeg mangler OpenGL-fil, og må oppgradere skjermkort-driveren. Hva er dette for noe? Hjelp meg! Vil spille SoF2 i LAN!

Lenke til kommentar
OK, flaut dette her altså men...hvordan gjør jeg det?  :oops:

Viss du er sa dum at du ikkje klarer aa oppdatere skjermkort driverne,

Ja da er det ikkje mykje haap for deg. :cry:

det var veldig dumt sagt, det er faktisk folk her inne som er her fordi de lurer på ting. Tenk om alle som kan mer enn deg skulle mobbet deg fordi du ikke kunne alle "de enkle" tingene...

Lenke til kommentar
Er ikke Open GL sånn at det er skjermkortet som mekker grafikken, mens det andre greiene er software som lager??

Nope...

OpenGL og Direct3D er såkalte API-er, dvs standarder for 3D-kode.

Forskellige spill(motorer) er som regel programmert for de forskjellige standardene, men kan ofte kjøre begge. Quake-motorene er rene OpenGL om jeg ikke husker feil. (John Carmack elsker OpenGL)

OpenGL er en kryssplattform-API, dvs det funker på PC, Mac, Linux? osv.

Direct3D er laget av Microsoft, som en del av DirectX-APIen.

DirectX er Microsofts API for spill og spillhardware, som funker KUN på Windows.

Slik det fungerer er at utvikleren lager OpenGL, eller Direct3D-kode og API'en sørger for å oversette disse til riktige kommandoer til det aktuelle skjermkortets driver.

Slik slipper man å programmere forskjellig spillmotor til forskjellige skjermkort.

Akkurat nå har DirectX tilgang på mer avanserte rutiner en OpenGL, dette fordi OpenGL-API bestemmes av en komite bestående av diverse aktører i bransjen. (spill og hardwareprodusenter hovedsaklig). Som tar litt lenger tid å få standarisert. (men det kommer!)

Min erfaring er dog at spill kjører best og finest i OpenGL.

CS bruker jo HL sin Spillmotor, som er som kjent basert på Quake II-motoren.

Derfor antar jeg at den tar seg best ut i OpenGL. :-D

Lenke til kommentar
OK, flaut dette her altså men...hvordan gjør jeg det?  :oops:

Viss du er sa dum at du ikkje klarer aa oppdatere skjermkort driverne,

Ja da er det ikkje mykje haap for deg. :cry:

Hvis du er så dum at du ikke klarer å finne tastene æ, ø og å på tastaturet ditt, ja da er det ikke mykje håp for deg :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...