Yamarin415 Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Bør testen forbedres utover det foreslåtte? du er inne på noe, men det at testen er blindet krever som minimum at du som test subjekt ikke vet om det er et objekt med egenskapene du prøver å påvise eller ikke, eller et objekt uten denne egenskapen. Det kan sikkert i dette tilfellet godt være flere helt like mobiltelefoner som eks er skrudd på, av, med sender/mottager aktivert/deaktivert. Du skal ikke kunne skille de på noen annen måte, så det kan være en fordel om de ikke har høytaler eller skjerm eller andre ting som lar deg gjette/se/høre om de er på/sender/mottar etc. for at testen skulle bli best mulig vil jo dette mest sannsynlig måtte bli utført av profesjonelle fra telebransjen med muligheter til å gjennomføre dette tilfredstillende, men dersom du klarer å designe et eksperiment på egenhånd hvor du kan være beviselig sikker på at du ikke hørte følte etc. og dette eksperimentet produserer data du kan replikere og som andre kan replikere og bekrefte, så er du vel så smått på vei mot å kunne publisere en artikkel etterhvert jepp vitenskap er hardt arbeid Lenke til kommentar
G Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 (endret) Når jeg tenker meg om, så kunne man erstattet høytaler-delen, som i grunnen var ment å skulle maskere en ekte telefon fra en trekloss med høytaler påmontert, med..: Ingen høytaler på dingsen, men heller stappe ørepropper i ørene. Armen som beveger dingsene må lage null vibrasjoner eller avsløre seg. Man kan for moroskyld godt kaste inn et par fasttelefoner i forskningssuppen Men, jo flere dingser, jo flere forskningsdager vil gå med. Alt for vitenskapen. Kanskje jeg hadde gått med på å delta i et slikt eksperiment om jeg fikk et godt middagsmåltid og en hyggelig kinoopplevelse hver dag eksperimentet foregikk. Og maks 2 timer i stolen per dag per forsøksperson (her: meg) Endret 2. mars 2014 av G Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Hva med å ta med en gruppe ut på kjente omgivelser i naturen (som de vet er uten noen kraftige strålingskilkilder i lavfrekvensbåndet). Og i sekken(e) så kan det på forskeren/eller noen andre, være noen kraftige basestasjoner, eller tilsvarende. Ja, som altså stråler mye kraftigere enn noen mobil. Og så kan man se om det kommer noen reaksjoner... Lenke til kommentar
G Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 (endret) Hva med å ta med en gruppe ut på kjente omgivelser i naturen (som de vet er uten noen kraftige strålingskilkilder i lavfrekvensbåndet). Og i sekken(e) så kan det på forskeren/eller noen andre, være noen kraftige basestasjoner, eller tilsvarende. Ja, som altså stråler mye kraftigere enn noen mobil. Og så kan man se om det kommer noen reaksjoner... Godt poeng. Eller hva med å sette noen en halvmeter foran en av microbølgeparabolene til forsvaret, og se om det blir litt varmt (les: brannskader). For å krydre (spe på) den der metoden med litt kraftige saker og med litt fakta. Jeg foretrekker likevel personlig et slik 80-talls trådløst telefonsett som man brukte (bruker) på fasttelefonnettet. Det er fordi jeg har personlig erfaring med produkttypen, og vet at det gir virkning på skallen min. Tror faktisk at det skal holde med en stykk, godt iblandet en hel haug med "sukkerpiller-forsøk" - dobbelt blindforsøk, gjerne det. Endret 3. mars 2014 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg