Gå til innhold

Sony Xperia Z2 tåler mer vann enn Samsung Galaxy S5

Anbefalte innlegg

Sony driver med falsk markedsføring når de hevder at Z2 er i henhold til IPx8 rating. IP rating er spesifisert i IEC 60529 standarden, andresiffer 7 betyr at produktet er spesifisert for midlertidig neddykking, andresiffer 8 betyr kontinuerlig neddykking. IPx8 brukes om produkter som er fullstendig vanntette (altså betraktelig bedre enn IPx7) og hvor produsent oppgir dybden. Jeg har aldri tidligere sett noe produkt tidligere som er oppgitt til IPx8 som bare er marginalt bedre enn IPx7. Men der de virkelig bommer er når det står at Z2 oppfyller IPx8 men bare tåler 30 min på 1.5m. IPx8 betyr vantett ved kontinuerlig neddykking og da har det ingen betydning om producktet er neddykket i 30 min eller et år, det skal være vanntett.

En annen ting jeg lurer på er hvordan det er mulig å lage et produkt som er IP58, hvis andresiffer som beskriver vanntetthet er 8 må produktet nødvendigvis være fullstedig støvtett slik at at førstesiffer skal være 6. Førstesiffer 5 betyr at litt støv kan trenge inn, men ikke påvirke operasjonen. Har aldri sett at IP58 har vært brukt av noen andre enn Sony

Under er tekst jeg har hentet fra Sony sine sider om Z2.

**** In compliance with IP55 and IP58 standards, the Xperia™ Z2 is protected against the ingress of dust and water. Provided that all ports and covers are firmly closed, the phone is (i) protected against low pressure jets of water from all practicable directions in compliance with IP55; and/or (ii) can be kept under 1.5 metres of fresh water for up to 30 minutes in compliance with IP58. The phone is not designed to float or work submerged underwater outside the IP55 or IP58 classification range. This may lead to your warranty being void.

IEC 60529 standarden:

http://file.yizimg.com/313680/2008091706515095.pdf

Fra dokumentet du selv henviste til:

8

Protected against the effects of continous immersion in water

Ingress of water in quantities causing harmful effects shall not be possible when the enclosure is continously immersed in water under conditions which shall be agreed between manufacturer and user but which are more severe than for numeral 7.

Så, tåler mer vann enn IPx7, og etter avtale mellom bruker og produsent. Avtalen fra Sony er 1,5 meter, i 30 min. IPx7 sier minst 1m, 30 min. Så Z2 yter mer enn IPx7, dermed er IPx8 korrekt.

Protected against the effects of continous immersion in water

30 min er veldig langt fra kontinuerlig nedsenskning som er kravet for IPx8.

Forskjellen på 1.0 og 1.5m er minimal, kanskje ikke eksisterende. I standarden er sikkerhetsmarginer ikke spesifisert, forskjellige firmaer vil ikke ha like retningslinjer for dette derfor kan produkter som alle har blitt testet OK på 2m eksempelvis bli specet til 1.0, 1.5 eller 2.0m fra de forskjellige firmaene.

En diskusjon på hvilke produkt av et som er specet til 1.0 eller 1.5m er mest vantett er direkte laterlig, dette er å splitte hår som det sies på engelsk.

BTW, jeg har mer enn 20 års erfaring med utvikling av elektronikkprodukter for profesjonelt bruk, de fleste vanntette. Vanntettingen har variert fra IPx7 til IPx8 3000m.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kan du jo byttet batteri på samsung, ikke på sony.

Hvorfor er du nødt til å bytte batteri? Pleier du å ha problemer med batteriet på samsung?

Det er ikke noe problem med Sony sine ihvertfall.

Ikke? Har nylig hat en sony xperia z. Døde etter et år.

Da får du ny telefon

Nei, det skal du ikke være sikker på, stor sjanse at du for skylda.

Lenke til kommentar

Hvor lenge er kontinuerlig for deg? 2 timer? 2 døgn? 2 år? 20 år? 200 år? Evig tid? ;)

IPx8 for forhold mer alvorlig enn IPx7, etter leverandørens spesifikasjoner. Det har Sony gjort, deal with it ;)

30 minutter er nettopp tidsperioden som brukes for IPx7 testing, og IPx7 er per definisjon midlertidig nedsenking.

Hva kontinuerlig er? I hvertfall mye mer enn 30 min, hva det bør være kommer jo helt an på produktet. Det Jeg er med og utvikler skal holde tett i 10 år og siden alle skal være tette etter 10 år må vi legge oss på et design som er garantert tett for mange titalls år.

For at en mobiltelefon skulle få Ipx8 kan eksempelvis 5 dager være greit. Hvis en da mister telefonen i vann og ikke får den opp omgående så kan en komme tilbake etter et par dager i trygg forvisning om at telefonen fortsatt er tørr innvendig.

Lenke til kommentar

Hva mener du man skal kalle bedre speccs enn angitt av IPx7, elv om det bare er litt lavere nedsenking? Om du da ønsker å kalle det for IPx7.5, eller IPx8 Light eller.. spiller ingen rolle. Standarden er som den er. Utvidet beskyttelse utover IPx7, innenfor specs gitt av produsent, akkurat som Sony har gjort med Xperia Z1 og nyere.

Endret av thklinge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Z2 skulle selvsagt ha vært specet til IPx7 siden den ikke tåler kontinuerlig nedsenkning (>> 30 min) og dybden de spesifiserer bare er helt marginalt større enn for IPx7. Når de i tillegg ikke tør å oppgi støvtettehet med førstesiffer 6, de har specet Z2 IP58 noe jeg vil karakterisere som en bastardkombinasjon. Er sistesiffer 8 skal førstesiffer være 6 som betyr ingen støvinntregning, hvordan skal støv kunne trenge inn hvis vann på 0,15 Bars trykk ikke skal trenge inn?

Det hele er bare et marketing stunt og du har svelget hele agnet med krok og snøre.

Ser ingen grunn til å fortsette denne diskusjonen med deg, du er sannsynligvis en av dem som leser spesifikasjoner som fanden leser bibelen og vil velge en telefon som har spesifisert en klokkefrekvens som er 1% høyere enn en annen selv om det i praktisk bruk er den andre som er 10% raskere på grunn av mer effektiv software.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...