Gå til innhold

Bruk av are og is.

dorge

Anbefalte innlegg

Jeg mener å huske en plass at man skal bruke are om substantivet er i flertall på en annen måte en bare bøyningen, som f.eks i dette eksemplet: "Where are the people?" People er jo entall så det skal jo egentlig brukes is, men det er flertall på en annen måte. Så skal det brukes are eller is ?

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en del ord som er/kan være i flertallsform selv om de ikke ser ut som det (f.eks. people, fish, sheep). I noen tilfeller kommer det an på hvorvidt du anser ordet som en enhet, eller en gruppe bestående av flere mennesker (f.eks. police, government, family).

Og så er det en del ord som ser ut som flertall, men behandles som entall (f.eks. mathematics, physics, aerobics, crossroads, scissors).

Skal ikke være lett. :p

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar

Ordet er i flertallsform, men det må vel være en annen type flertallsform? Jeg mener at flertallsformen for people er en annen enn for f.eks boxes? Kanskje noen vet om det er noe forskjell i navnene på flertallsformen?

Takk

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er det jeg mener jeg? Hva er det?

Uregelmessige substantiv er substantiv som ikke følger vanlige regler (altså kan du ikke bare slenge på (e)s for å få riktig flertallsform). Eksempler på norsk.

Med andre ord så er people i dette tilfellet like mye flertall som boxes; det vises bare ikke, fordi flertallsformen er identisk med entallsformen.

Vet du ikke selv hva du vil fram til, så er det litt vrient. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...