dorge Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Jeg mener å huske en plass at man skal bruke are om substantivet er i flertall på en annen måte en bare bøyningen, som f.eks i dette eksemplet: "Where are the people?" People er jo entall så det skal jo egentlig brukes is, men det er flertall på en annen måte. Så skal det brukes are eller is ? Takk Lenke til kommentar
SwarleyS Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Det skal brukes "are", people er flertall. Du sier for eksempel ikke one people, da ville du brukt one man/woman (med mindre du snakker om et bestemt folkeslag). He/she/it = is. We/you/they = are. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 (endret) Det er en del ord som er/kan være i flertallsform selv om de ikke ser ut som det (f.eks. people, fish, sheep). I noen tilfeller kommer det an på hvorvidt du anser ordet som en enhet, eller en gruppe bestående av flere mennesker (f.eks. police, government, family). Og så er det en del ord som ser ut som flertall, men behandles som entall (f.eks. mathematics, physics, aerobics, crossroads, scissors). Skal ikke være lett. Endret 27. februar 2014 av Imsvale Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Firmaer er entall i USA, flertall i UK. Lenke til kommentar
dorge Skrevet 28. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2014 Ordet er i flertallsform, men det må vel være en annen type flertallsform? Jeg mener at flertallsformen for people er en annen enn for f.eks boxes? Kanskje noen vet om det er noe forskjell i navnene på flertallsformen? Takk Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 28. februar 2014 Del Skrevet 28. februar 2014 Ordet er i flertallsform, men det må vel være en annen type flertallsform? Jeg mener at flertallsformen for people er en annen enn for f.eks boxes? Kanskje noen vet om det er noe forskjell i navnene på flertallsformen? Takk Uregelmessig, mener du? Lenke til kommentar
dorge Skrevet 2. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2014 Vet ikke om det er det jeg mener jeg? Hva er det? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Vet ikke om det er det jeg mener jeg? Hva er det? Uregelmessige substantiv er substantiv som ikke følger vanlige regler (altså kan du ikke bare slenge på (e)s for å få riktig flertallsform). Eksempler på norsk. Med andre ord så er people i dette tilfellet like mye flertall som boxes; det vises bare ikke, fordi flertallsformen er identisk med entallsformen. Vet du ikke selv hva du vil fram til, så er det litt vrient. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 I am You are He, she, it is We, they are People kan erstattes med they, dermed people are. Dvs "Where are the people?" kan lett endres til "Where are they?". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå