Gå til innhold

Umulig for meg å få førerkort?


godset_123

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 17 år og du kan si at min familiesituasjon er langt fra vanlig. Jeg bor alene med min mor og hun kjører ikke bil. Har kun øvelseskjørt noen få ganger, og det er i sommerferien når jeg har vært på besøk hos besteforeldrene mine som bor på en helt annen kant av landet. Alle vennene mine snakker om at de øvelseskjøret hver dag, til fjellet, gjennom byen, osv osv. Dette gjør meg ganske trist og jeg tenker på om jeg noen gang kommer til å få lappen og bil som vennene mine, og om jeg må leve på buss og tog resten av livet...

 

Jeg har snakket med moren min om hun vil hjelpe meg med å betale førerkortet og kjøretimer. Hun sier at hun vil betale litt av det obligatoriske og noen få kjøretimer til meg, men jeg regner vel med at jeg må ha mange flere timer enn det.

 

Jeg har en jobb der jeg tjener ca 2-3000 i måneden. Det er sure penger om jeg må bruke alle de på kjøretimer til 650 kr stk.

 

De alternativene jeg har tenkt ut er følgende. Jeg vil si jeg er ganske desperat...

 

1. Spørre foreldrene til min beste venn om de vil øvelseskjøre med meg. Dette er folk jeg har kjent i flere år, men jeg har null peiling på hvordan de vil reagere på et slikt uvanlig spørsmål.

 

2. Legge ut en annonse på Finn, avisen, etc der jeg søker noen som vil øvelseskjøre gratis eller mot bensinpenger med meg en gang eller to i måneden.

 

3. Spørre en venn/bekjent som har lappen om han vil øvelseskjøre (ulovlig).

 

4. Vente til jeg får en fast, stabil inntekt (altså, om 5-6-7-8 år etter studier) og ta lappen da

 

Noen som har andre alternativer? Er totalt rådvill, alt tas i mot med takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mangen som er i din situasjon, nå tenker jeg på mangel av penger.

Selvfølgelig kan du også få førerkort, selv om du ikke øvelseskjører hjemme, men det vil koste mer da du må trene mer på kjøretimene.

 

Om du har kjent foreldrene til en venn av deg lenge, ser ikke jeg bort ifra at det er noe problem å spørre dem om de kan øvelseskjøre med deg. Sjansen øker om de vet hvordan situasjonen din er, og at din mor ikke kan øve med deg.

 

Legge ut annonse på finn var ett bra påfunn! Men en til to ganger i måneden høres ganske lite ut. Når du er nybegynner, glemmer man lett hva man har lært, og faller fort ut av trening. Det er ett prosjekt som vil ta lang tid både pga. at du kjører kun to ganger i måneden, og at du faller lett ut av trening.

 

Det er ikke noe poeng i å øvelses kjøre ulovlig. Da risikerer du bot, og hvordan skal du klare å betale det om du sier du har lite med penger? En kompis av meg måtte det.. bad choice.

 

Mangen som venter. Noen har ikke penger, andre fokuserer på å finne sett et sted og bo, før de velger å få lappen.

 

-Daniel

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. God idé. Jeg synes ikke det er frekt eller for mye å spørre om. Får du et nei så ikke vær redd for å spørre flere.

 

2. Glem det. Få tak i noen du stoler på.

 

3. Glem det. Dårlig kvalitet på opplæringa og høy risiko for dere begge. Frekt å spørre om også.

 

4. Tja, må man så må man.

 

5. Har du mulighet for å øke inntektene? Litt ekstra småjobber, sommerjobber etc? Eller mulighet for å tyne ned utgiftene litt?

 

Det høres ikke ut som du har råd til bil og vanlige bilutgifter og da blir vel lappen lite brukt? Kanskje det er lurt å vente til du også har råd til bil?

 

Kanskje lappen kan gi deg en ekstra inntektskilde + kjøreerfaring? Kjøre litt pizzaer i helgene og sånt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg synes første alternativ virker ganske naturlig. Har blitt spurt flere ganger av yngre venner og venners venner om jeg kan låne dem litt av min tid for at de skal lære.

 

Men jeg er enig med Simen i at førerkort og bil henger sammen, og bil er dyrt (haha, som om jeg trodde på det selv da jeg var 17-18).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil anbefale at du er litt bevist på kva kjøyreopplæring du er ute etter også.

 

Privat lærekjøyring egner seg best når du skal lære dei grunnleggande mekaniske tinga som giring, bakkestart, rygging, osv.

I tillegg så egner privat lærekjøyring seg for generell mengdetrening.

 

 

Men det er viktig at du også får litt faglig veiledning før du kjøyrer for mykje. Desverre så har dei som lærekjøyrer mykje privat ein tendens til å lære seg uvanane frå ledsagaren. Så sjølv om dei har fått god trening i å kjøyre bil så risikerer mange å måtte bruke ekstra kjøyretimar på å lære av seg uvanane som dei har lært.

 

Så sjølv om det er viktig med mengdetrening så er det også lett å lære seg uvaner dersom du ikkje får veiledning av ein kjøyrelærar. Pass i alle fall på at ledsageren er godt oppdatert på dei gjeldande trafikkreglane.

 

Dersom eg skal anbefale ein timeplan for lærekjøyringa slik at det blir så billeg som mulig så bør det sjå omtrent slik ut:

-Privat lærekjøyring på parkeringsplass og småvegar. Dette for å lære dei grunnleggande ferdigheitane som du treng for å kjøyre ein bil.

-Profesjonell lærekjøyring. Ta ein to-tre kjøyretimar der du får litt veiledning og tilbakemelding på kva du må øve meir på-

-Privat lærekjøyring der du øver på det som kjøyrelæraren har påpeikt.

-Profesjonell lærekjøyring der du tar resten av det obligatoriske.

-Ekstratimer i privat eller profesjonell regi etter behov til du er klar for oppkjøyringa.

Lenke til kommentar

Alternativ 1 anser jeg som ganske greit å undersøke, det bør da være grei skuring om de har en bil som de føler passer til formålet..

 

Lappen er dyr, og du må regne med at du må bruke flere månedslønner på den (en totalkost på minst 20k må du bare regne med.. 25k er ikke uvanlig det heller), selv måtte jeg også betale lappen av egen lomme for drøyt 15 år siden (ja, det var noe billigere den gangen)

 

Å betale noen bensinpenger for kjøringen er i prinsippet ulovlig.

Lenke til kommentar

 

Å betale noen bensinpenger for kjøringen er i prinsippet ulovlig.

 

Hvorfor?

 

 

Fordi det ikkje er lov å ta betaling for øvelseskjøyring med mindre ein har godkjenning for det, dette følger av forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m.m:

 

 

§ 4-1.Adgang til å gi trafikkopplæring

Trafikkopplæring mot vederlag kan bare gis av:

a) trafikkskole som er godkjent i samsvar med denne forskriften, b) det offentlige skoleverk og c) kursarrangør som er godkjent i samsvar med denne forskriften.

Trafikkskoler kan tilby opplæring i alle klasser, herunder være kursarrangør.

[...]

 

Vederlag er definert slik i den same forskrifta:

 

 

c) Opplæring mot vederlag: opplæring hvor den som underviser får vederlag for opplæringen, uavhengig av hvem som yter vederlaget. Opplæring i regi av godkjent trafikkskole anses alltid som opplæring mot vederlag. d) Øvingskjøring med ledsager: øvingskjøring hvor ledsageren ikke får vederlag for øvingskjøringen.
Lenke til kommentar

Vederlag blir vanligvis definert som alle (økonomiske) godtgjersler som blir utveksla mellom partane.

At pengane er meint å dekke ein bestemt ting er ikkje avgjerande.

 

Dette er blant anna slått fast i saker som omhandler pirattaxi virksomheit. I yrkestransportlova så er det ei liknande formulering som forbyr at dei som ikkje har godkjenning kan drive persontransport mot vederlag.

Det har vært fleire dommer på at også det å ta imot bensinpenger er eit vederlag i denne samanhengen.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er da om å dekke inn faktiske drivstoffutgifter på kjøringen regnes som vederlag? Høres tvilsomt ut..

Det er definitivt å anse som mot vederlag selv om man kun får erstattet sine direkte utgifter.

 

Se bare på dette med pirattaxier og persontranport mot vederlag.. Hvis jeg tar med deg i bilen og vil ha bensinpenger for transporten er det faktisk ulovlig persontransport mot vederlag :)

Lenke til kommentar

The Avatar: Åpner ikke det for følgende smutthull?

 

Kjøreskole X gir deg hver 5. kjøretime gratis. Kjøreskolen har 5 kjøreskolelærere, derav 4 godkjente og 1 ikke godkjent som tar seg av gratistimene. En ikke godkjent kjøreskolelærer er vel billigere i drift enn en godkjent.

Lenke til kommentar

"Vederlag" er et bruttobegrep, ikke et nettobegrep. Spørsmål er om du får penger, ikke om du får fortjeneste.

 

Simen: I eksempelet ditt vil "vederlag" bli sett opp mot konteksten avtalen som er inngått. Man betaler en gitt timepris for fire timer og får fem timer - da har du betalt et samlet vederlag for alle fem, fordi du ikke kan få den femte uten å ha betalt for de fire andre.

Lenke til kommentar

The Avatar: Åpner ikke det for følgende smutthull?

 

Kjøreskole X gir deg hver 5. kjøretime gratis. Kjøreskolen har 5 kjøreskolelærere, derav 4 godkjente og 1 ikke godkjent som tar seg av gratistimene. En ikke godkjent kjøreskolelærer er vel billigere i drift enn en godkjent.

I lovsitatet over er det avgjørende om læreren får vederlag, ikke om kunden betaler. Så selv om kunden får timen gratis uten å måtte betale for andre timer heller er det fortsatt "mot vederlag" hvis kjøreskolen lønner den ikke godkjente læreren.
Lenke til kommentar

Hva om jeg tar en harrytur til Sverige...og en kamerat blir med på turen. Vi bestemmer oss for å dele på drivstoffutgifter.

 

Bryter vi Norsk lov? Hva er i så tilfelle strafferammen?

Vær obs på at det er snakk om vederlag i forbindelse med øvelsekjøring, ikke generell kjøring.

Lenke til kommentar

 

Hva om jeg tar en harrytur til Sverige...og en kamerat blir med på turen. Vi bestemmer oss for å dele på drivstoffutgifter.

 

Bryter vi Norsk lov? Hva er i så tilfelle strafferammen?

Vær obs på at det er snakk om vederlag i forbindelse med øvelsekjøring, ikke generell kjøring.

 

Innlegget mitt var egentlig et svar til Avatar/Snylter lenger oppe i tråden...altså vederlag for generell kjøring.

Lenke til kommentar

Hva om jeg tar en harrytur til Sverige...og en kamerat blir med på turen. Vi bestemmer oss for å dele på drivstoffutgifter.

 

Bryter vi Norsk lov? Hva er i så tilfelle strafferammen?

Dette spørsmålet reguleres av Lov om yrkestransport med motorvogn og fartøy (yrkestransportlova)..

Jeg har limt inn et par av de vesentlige reguleringene av det under:

 

§ 4.Løyve for persontransport med motorvogn

(1) Den som mot vederlag vil drive persontransport med motorvogn må ha løyve. Det same gjeld den som utfører persontransport mot vederlag på liknande måte som drosje når tilbod om transport vert retta til ålmenta på offentleg plass.

 

 

§ 20.Annan persontransport

(1) Det trengst ikkje løyve når den som rår over ein personbil tek med seg folk han arbeider saman med eller grannar når han køyrer mellom bustad og arbeidsstad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...