Gå til innhold

Hjelp til bærbar (Skole, gaming ++ maks 12k)

Anbefalte innlegg

Hei, har sitti å vurdert ny pc en god stund nå.

Krav:
- God nok til å spille spill som lol, wow og cs-go(CPU heavy spill) samt noen andre men ikke fullt så viktig.
- God batterilevetid = +4 timer med word. (viktig!)
- Vekt 2.5kg og mindre. Dette har med størrelse og gjøre også. (Viktig!)
- Kunne sitti i senga å se på stream med pcen uten at den begynner å bråke samt ikke blir for varm. (Viktig!)
- Foretrekker windows og skal være 15''

Med disse kravene har jeg kommet fram til samsung 7 eller 8 serien.

Så nå at elkjøp har fått inn en ny modell av 8 serien og lurer på hvor mye mer jeg får ut av denne pcen:
http://www.elkjop.no/product/data/ba...15-6-barbar-pc

Framfor denne:
http://www.dustinhome.no/product/501...8850m-15-6-w8/

+ for den dyre er: Bedre og nyere prosessor(haswell) Men lurer på hvor stor forskjell dette gir meg, vet at det er 4 threads på den billigste og 8 på haswell.

Usikker på skjermkortet. gt 750M 2gb DDR5 mot 8850M 2GB DDR???. (Vet det er en del forskjell fra 750M DDR3 og DDR5.

Så da lurer jeg på: Er oppdateringa verdt de 2800 kronene imellom? Har planer om å ha denne pcen i en god del år framover. Eller finnes det noen gode alternativer til disse? Håper på noen litt edukerte svar. Skal ikke overstige 12k.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkortene yter ganske likt, i syntetiske tester (3dmark osv) så er HD8850M ørlite raskere enn snittet for GT750M skjermkort, mens i spill så er det ganske likt, liten fordel i favør nvidia siden flere spill fremdeles er bedre optimisert for nvidia.

Haswell modellen har dog 4 kjerne CPU, mens den andre har 2 kjerne CPU, dvs programmer som kan utnytte 4 kjerner optimalt vil få dobbel ytelse.

Har ikke så mye å tilføye da jeg ikke har testet disse selv.

De fleste PC'er kan få problemer om du har den på dynen da det blokkerer luftinntakene i bunnen, som gjør at viften må spinne raskere, selv om du ikke belaster den mye.

Lenke til kommentar

Så 2800 kroner mer er sannsynligvis ikke verdt det? Heller bruke 1k på en 250 ssd disc? Hørt det skal være ganske stor forskjell på 750 DDR5 og DDR3. Du sier at HD8850 er gjennomsnitt litt bedre, men iforhold til hvilken versjon?

I forhold til snittet av alle GT750M kort testet hos notebookcheck.net.

Det er sant at GDDR5 versjonen generelt sett er noe raskere enn DDR3 versjonen, dog er DDR3 versjonen ofte høyere klokket enn GDDR5 versjonen, som veier opp for noe av forskjellen i minnebåndbredde.

Jeg syns den rimeligere er et bedre kjøp med mindre du har behov for den ekstra CPU kraften den dyre har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...