Petkr95 Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Hei, skal søke meg inn på NTNU og bli sivilingeniør, men sliterlitt med å velge hvilken type.. Noen som har erfaringer/tips? Har tenkt på petroleumingeniør (interessant og godt lønnet)Takker for inspill Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 (endret) Inntrykket mitt er i hvert fall at maskiningeniør (produktutvikling?) er den mest generelle ingeniøren og gir deg spennende jobbmuligheter innenfor mange bransjer, inkludert oljebransjen. Petroleum blir vel mer spisset vil jeg anta. NTNU har veldig gode promo-videoer for de fleste linjene, så jeg anbefaler deg å kikke litt på de. Synes også marinteknikk virker spennende. Ellers er vel alt (?) likt første året i hvert fall på NTNU, så det er kanskje mulig å bytte etter ett år. Endret 26. februar 2014 av Bruker-239845 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Inntrykket mitt er i hvert fall at maskiningeniør (produktutvikling?) er den mest generelle ingeniøren og gir deg spennende jobbmuligheter innenfor mange bransjer, inkludert oljebransjen. Alle disse maskinene går vel på strøm antar jeg? Generelt sitt blir mer og mer elektronisk, samtidig som mindre og mindre blir mekanisk. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Ok. Så du mener at en elektroingeniør har større bredde enn en maskiningeniør? Jeg spesifiserer at det jeg sier er inntrykket mitt, basert på hva jeg har lest fra folk og fe og statistikk som sier hvilke ingeniører det er mest underdekning på i Norge. Men det er godt mulig elektroingeniøren er den nye maskiningeniøren. Jeg har ikke peiling. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 (endret) http://www.tu.no/karriere/arbeidsliv/2013/05/24/ingeniormangelen-er-halvert-fra-i-fjor På statistikken fra NAV er i hvert fall etterspørselen etter elektroingeniører 60% lavere enn maskiningeniører, men det er mulig de tallene ikke er representative. Elektroingeniør er nok uansett et meget godt valg om interessen ligger der! Grunnen til at jeg nevnte maskiningeniør er jo at den tittelen er kjent som kanskje en av de mest allsidige og at den åpner for gode muligheter i oljebransjen ettersom trådstarter var usikker og vurderte petroleum. Endret 26. februar 2014 av Bruker-239845 Lenke til kommentar
Petkr95 Skrevet 26. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2014 Takk for gode svar og meninger! Gjerne kom med flere .) Lenke til kommentar
Rigmor Ortiz Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Du slår nok ikke feil med å velge automasjon/elektro/data. Disse typer ingeniører vil det bare bli et større behov for etterhvert. Jeg er i samme situasjon som deg, og har søkt data, informatikk&automasjon og petroleum. (Bachelors) Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845 Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 (endret) Det var en veldig informativ side tilknyttet oljebransjen som beskrev veldig mange type stillinger både offshore og onshore, men jeg finner den ikke igjen. Der ble alle de aktuelle ingeniørene beskrevet og hva de typiske arbeidsoppgavene er. Prøv å se om du finner den. Jeg vil anta at en petroleumsingeniør og en maskiningeniør som regel har forskjellige arbeidsoppgaver, men ikke nødvendigvis. Petroleumsingeniøren jobber kanskje mer opp mot utvikling av felt, hvordan utvinne mest olje, modelleringer, osv, og den biten, mens maskiningeniøren kanskje er mer involvert i design/konstruksjon av utstyr. Byggingeniøren kan også jobbe innen oljebransjen, da trolig primært med konstruksjon av platformer og utstyr. Marinteknikk er også veldig relevant innen oljebransjen, litt avhengig av hva slags spesialisering du velger. Men for all del, velg etter interesse og ikke se deg blind på oljebransjen. Som sivilingeniør fra NTNU har du veldig gode jobbmuligheter stort sett uansett hvilken retning du gjelder. Ellers er det om jeg har forstått rett svært mye likt på tvers av de ulike studieretningene og det er absolutt ikke uvanlig å jobbe innenfor helt andre fagområder enn hva du egentlig er utdannet til. Fellesnevneren er jo mye matematikk, realfag og problemløsning. For eksempel kjenner jeg en sivilingeniør energi og miljø fra NTNU, som nå tar doktorgrad innen hydrodynamikk. Det er viktig å tenke på lønn (noe jeg ikke gjorde når jeg var ung), men samtidig er ikke lønn alt. Det er viktig inntil en viss grad. Si fra hva du bestemmer deg for! Skal forresten mest trolig studere ingeniør til høsten selv og synes det er vanskelig å bestemme seg, så skriver nesten litt til meg selv her også. :) Endret 26. februar 2014 av Bruker-239845 Lenke til kommentar
bendik92 Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Først må du gjøre et valg:- Maskiningeniør (f. eks emil, teknisk kyb.)- Dataingeniør (f. eks data og ingeniørvitenskap og IKT)- Elektroingeniør (f. eks teknisk kyb., elektronikk)- Byggingeniør (f. eks Ingeniørvitenskap og IKT)- eller mer teoretisk? (f. eks fysmat)(m.m)Deretter må du velge det du tror du har størst interesse for. Vet du ikke hva som interesserer deg mest? Da er du ikke alene! Men du må bare hive deg på det du tror passer best for deg.Ps. NTNU's linjeoppbygning kan være litt uoversiktelig ettersom f. eks energi og miljø både er maskin og elektroingeniør, avhengig av hva du videre velger å spesialisere deg for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå