Gå til innhold

Noe feil med min SSD?

Anbefalte innlegg

Syntes maskinen min er blitt litt småtreg i det siste.

Og det er gjerne Windowsting som er litt trege. Har en Samsung 840 SSD som W7 ligger på. Er ikke 4K lese hastigheten litt lav? (Se vedlagt bilde)

Jeg har lagt mine programmer (Office osv) på en annen SSD (Corsair 30GB) som i utgangspunktet er mye tregere, men denne er fortsatt meget kjapp (Satt inn for 1,5 måned siden).

Samsungen overførte jeg innholdet fra en Intel SSD, som før det ble overført fra en normal harddisk. Har ikke så lyst til å kjøre ren formatering, da jeg har alt satt som jeg ønsker.

Samsung SSDen har i dag 157 GB ledig av 232 GB. Kan det være noe med Trim? Ikke satt på eller noe slikt?

post-28084-0-86081700-1393431594_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo , 4K Read var litt for lav ( burde ligge mellom 35 -40 MB/s ) , det samme med Read acc. time.

Skrivehastigheten var heller ikke så mye å skryte av.

Du kan sjekke om TRIM kjører ved å kjøre CMD som administrator , og taste inn : fsutil behavior query disabledeletenotify

24pcgie.jpg

Hvis resultatet bli =0 så er TRIM aktivert

Blir det =1 så er TRIM ikke aktivert

____

Samsung har vel en egen toolbox som skal vedlikholde ytelsen.

Test det først.

Hvis ikke det funker , kan du kjøre en formattering , eller slik jeg alltid gjør - bruker Secure erase for best mulig resultat.

For å ikke miste alt som ligger på SSD'en kan du bruke image , som du kan restore - eller klone frem og tilbake.

Lenke til kommentar

Står funksjonen garbage collection på?

Windows får ikke lov til å "spinne" ned ssd'en når datamaskinen er inaktiv Sjekk i strøminnstillingene for dette. Hvis den står at den kan skru den av etter en viss tid, får ikke sdd'en jobbet med garbage. Dette kan gå utover skrive/leseytelsen.

Anbefaler også Samsung sitt program, som tidligere nevnt her. Kan være fin til å sjekke innstillinger.

Og som du sier, kan være greit å sjekke at trim er på.

Edit: Leste litt fort, du hadde sjekket trim.

Endret av cake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...