Gå til innhold

En av ti kvinner i Norge er blitt voldtatt

Anbefalte innlegg

Myten om den dramatiske hysteriske kvinnen. Tisk tisk, har du oppdatert noen av holdningene dine siden viktoriatiden?

Mange kvinner eller menn jeg har respekt for og mange kvinner eller menn jeg ikke har respekt for. Du er en av sistnevnte. Kjønn er irrelevant, og jeg kalte deg forresten ikke hysterisk. Tror du at det hjelper din sak om du vrir og vender på ting?

Edit: dette er forresten off-topic, og jeg har mye skyld i at jeg kastet med på argumentering som allerede var igang om dette.

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det flere her inne som tydeligvis synes det er greit å voldta en ruset kvinne, men hva om den kvinnen har blitt dopet uten sin viten? Er det fremdeles greit?

Hvor er de som påstår det? Sitat takk

Og "dop i drinken" er en myte. ALLE tilfeller av jenter som har påstått å ha fått noe i drinken har vist seg at kun har alkohol i blodet:

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/crime/6440589/Date-rape-drink-spiking-an-urban-legend.html

Ettersom undersøkelser viser at menn som voldtar, ofte ikke anser det som voldtekt og i stor grad velger å lempe skylden over på ofret. De vil når de blir politianmeldt sjeldent nekte for den seksuelle kontakten, men nekte for at det var voldtekt.

Det viser jo bare at voldtektsbegrepet er blitt så vannet ut at jenter nå tror at vanlig sammtykkende sex kan defineres som voldtekt hvis de angrer dagen etter eller har hatt blackout.

Hvis hun ikke vil ha sex så må hun faktisk si tydelig fra om det. Det nytter ikke å komme dagen etter også si "nei jeg tror ikke jeg ville allikevel jeg".

Vel du kan gir deg selv ditt eget sitat. Du gjør klart at ja ikke er nødvendig.
Jeg har gitt en rekke eksempel på at rus ikke nødvendigvis er årsaken til at en person ikke er i stand til å si klart nei og gjøre motstand. (Ikke at rus betyr grønt lys.) Så dette er da fritt vilt?
Når det gjelder urban myth om rohypnol så ser jeg et problem eller fem med undersøkelsen. En av dem er at kvinner ofte venter noen dager før de anmelder. Hva tror du skjer da? Rohypnol kan forsvinne ut av blodet et en dag. Så har vi hvordan Rohypnol virker og sist men ikke minst. 9/10 voldtekter blir ikke anmeldt. Men selvsagt hender det at folk feilberegner hvor mye de tåler, det varierer, påvirket av en rekke faktorer. Men at man blir for full, betyr fremdeles ikke at det er grønt lys. Man er heller ikke for ute, eller for ruset til å bli voldtatt. Den som voldtar derimot, må nødvendigvis ha et vist bevissthetsnivå.
Personlig tviler jeg sterkt på at mesteparten av fest voldtekt anmeldelsene kommer fra «Coyote ugly» situasjonen.
En mye enklere måte å gjøre det på er å si at det er nødvendig med et tydelig og klart ja.
Lenke til kommentar

Myten om den dramatiske hysteriske kvinnen. Tisk tisk, har du oppdatert noen av holdningene dine siden viktoriatiden?

Mange kvinner eller menn jeg har respekt for og mange kvinner eller menn jeg ikke har respekt for. Du er en av sistnevnte. Kjønn er irrelevant, og jeg kalte deg forresten ikke hysterisk. Tror du at det hjelper din sak om du vrir og vender på ting?

Edit: dette er forresten off-topic, og jeg har mye skyld i at jeg kastet med på argumentering som allerede var igang om dette.

Ja for det er mye viktigere å korrigere atferden min enn å bry seg om at 1/10 kvinner har blitt voldtatt. Kranglete feminister er selvsagt mye verre enn menn som mener de har rett til å voldta med mindre ofret de sparker, slår, biter og skriker NEI! Noen ganger er ikke en gang det nok.

Ikke for å snakke om hvor viktig det er å opprettholde hore og madonna myten, samt Hun sier nei men mener ja…

Eller Coyote Ugly situasjonen som er referert til over.

Altså at man går til sengs med noen man angrer på dagen etter. La oss håpe at om man har det for vane at man bruker beskyttelse. Det var dette med større sannsynlighet for en antibiotika kur enn voldtektsanmeldelse.

Det er godt du har prioriteringene i orden…

Lenke til kommentar

Ja for det er mye viktigere å korrigere atferden min enn å bry seg om at 1/10 kvinner har blitt voldtatt. Kranglete feminister er selvsagt mye verre enn menn som mener de har rett til å voldta med mindre ofret de sparker, slår, biter og skriker NEI! Noen ganger er ikke en gang det nok.

Ikke for å snakke om hvor viktig det er å opprettholde hore og madonna myten, samt Hun sier nei men mener ja…

Altså at man går til sengs med noen man angrer på dagen etter. La oss håpe at om man har det for vane at man bruker beskyttelse. Det var dette med større sannsynlighet for en antibiotika kur enn voldtektsanmeldelse.

Som en annen forklarte i et tidligere innlegg så trenger man ikke en "overtalelse" for å mene at voldtektsforbrytere er fæle mennesker (lik linje med draps-forbrytere). Selv har jeg ikke noen spesiell grunn til å argumentere mot meningene dine annet enn kanskje at du spiller for mye på hva du selv føler og tror og ingen ting på statistikk eller forskning. Grunnen til at jeg synes det er rett og slett fordi vi har mer eller mindre like meninger, du bare fremfører det på en måte som jeg ikke har lyst til å støtte opp.

Endret av Dudeliduu
Lenke til kommentar

Som en annen forklarte i et tidligere innlegg så trenger man ikke en "overtalelse" for å mene at voldtektsforbrytere er fæle mennesker (lik linje med draps-forbrytere). Selv har jeg ikke noen spesiell grunn til å argumentere mot meningene dine annet enn kanskje at du spiller for mye på hva du selv føler og tror og ingen ting på statistikk eller forskning. Grunnen til at jeg synes det er rett og slett fordi vi har mer eller mindre like meninger, du bare fremfører det på en måte som jeg ikke har lyst til å støtte opp.

Problemet er vel i og for seg hva individet klassifiserer som voldtekt. Om man mener at en ruset person er fritt vilt, så vil man heller ikke anse det som voldtekt enten man er overgriperen eller ikke.
Du skal ikke så langt tilbake før man mente at kvinner ikke kunne voldtas av ektemannen sin og det er en god del land som fremdeles ikke aksepterer det. Tar jeg det ut av det blå når jeg hevder at kvinner kan voldtas av ektemennene sine? Er det basert på følelser?
Og fakta og undersøkelser viser at menn som voldtar ofte bagatelliserer overgrepet og ikke klassifiserer det som voldtekt. Er det virkelig så ut i det blå og hevde at disse mennene føler seg uskyldig anklaget? Er det å tro og føle?
Eller er det kanskje feil at noen overgripere ikke føler at de har begått et overgrep?
Finner du noen fakta feil der?
Burde ikke menn og kvinne gå sammen om å bekjempe disse mytene og sørge for at dette ikke er en forbrytelse man så å si er garantert å slippe unna med?
Hva er det neste?
At man skal fremstille dette tallet som den store; Rape Hoax. I og for seg gjort når man hevder at en stor andel er falske anmeldelser; 40% var nevnt.
(Holocaust fornekterne kan sikkert hjelpe til med argumentasjon der.)
En sammenligning som jeg før har nevnt, om man gir penger til en tigger, må man da skylde seg selv om den tiggeren raner en? En har tross alt gitt noen penger frivillig. Er det da plutselig ikke et ran men en donasjon?
Hvorfor all verden skal det være noen forskjeller når det gjelder tvungen sex?
Om du vil ha linker og dokumentasjon, for all del...
Hva vil du ha bekreftelse på?
Lenke til kommentar

Problemet er vel i og for seg hva individet klassifiserer som voldtekt. Om man mener at en ruset person er fritt vilt, så vil man heller ikke anse det som voldtekt enten man er overgriperen eller ikke.

Du skal ikke så langt tilbake før man mente at kvinner ikke kunne voldtas av ektemannen sin og det er en god del land som fremdeles ikke aksepterer det. Tar jeg det ut av det blå når jeg hevder at kvinner kan voldtas av ektemennene sine? Er det basert på følelser?

Nei, dette er straffbart

Og fakta og undersøkelser viser at menn som voldtar ofte bagatelliserer overgrepet og ikke klassifiserer det som voldtekt. Er det virkelig så ut i det blå og hevde at disse mennene føler seg uskyldig anklaget? Er det å tro og føle?
Eller er det kanskje feil at noen overgripere ikke føler at de har begått et overgrep?
Finner du noen fakta feil der?

Lovbrytere bagatelliserer som regel at de har brutt en lov, det er ingen forskjell med voldtektsforbrytere.

Burde ikke menn og kvinne gå sammen om å bekjempe disse mytene og sørge for at dette ikke er en forbrytelse man så å si er garantert å slippe unna med?

Og det gjør også menn og kvinner. Om du faktisk mener kvinner er alene der DA vil jeg kalle det følelser og ikke fakta

Hva er det neste?
At man skal fremstille dette tallet som den store; Rape Hoax. I og for seg gjort når man hevder at en stor andel er falske anmeldelser; 40% var nevnt.
(Holocaust fornekterne kan sikkert hjelpe til med argumentasjon der.)
En sammenligning som jeg før har nevnt, om man gir penger til en tigger, må man da skylde seg selv om den tiggeren raner en? En har tross alt gitt noen penger frivillig. Er det da plutselig ikke et ran men en donasjon?

40% høres for høyt ut, men jeg kan verken bekrefte eller avfeie for jeg har ikke sett noe som bygger for eller mot den påstanden.

Det er liten forskjell på det. Tvungen sex heter voldtekt og er straffbart. Forskjellen er at voldtekt forhåpentligvis gir strengere straffer (jeg synes fortsatt de er for milde)

Lenke til kommentar

Jeg ønsker å avslutte min deltakelse i denne tråden med en personlig historie. De fleste som er uenige i denne tråden er enige om det meste, men uenige om akkurat gråsoner.

En dag i fjor høst våknet jeg opp i egen seng med en jente jeg absolutt ikke ønsker å ha i sengen min, og jeg kjente henne heller ikke. Fra første sekund etter jeg våknet var de eneste to tankene i hodet mitt: "Jeg vil ha henne ut" og "Gjorde vi det?". Jeg kommer forresten aldri til å få svaret på spørsmål nummer to og jeg føler ikke jeg har noe spesielt grunn til å dvele over det heller, for man kan ikke endre hva som har skjedd uansett. Hun virket derimot veldig fornøyd og kjælende helt til jeg kom på nok unnskyldninger til at hun dro

I motsetning til hva noen mener er det faktisk mulig å ha sex som gutt/mann også og ikke huske det, det bare er veldig sjeldent og ytelsen er selvfølgelig deretter. På samme måten kan jenter også være mer aktive i sengen selv om de ikke husker det dagen etterpå. Derfor er aktiv deltagelse av "økten" ikke et gyldig argument.

Om det faktisk viste seg at vi hadde hatt sex kvelden i forveien:

1: Kan dette klassifiseres som voldtekt av meg?
2. Hadde dette vært voldtekt (straffbart) for henne om jeg var jente og hun var gutt?
3. Hadde jeg kunnet blitt straffet for voldtekt om hun hadde angret like mye som meg?
4. Ville det vært noe forskjell på de øvrige spørsmålene om vi hadde våknet i hennes seng istedenfor?

Noen ville garantert svart ja på én eller flere av disse spørsmålene, mens andre hadde svart nei på de fleste eller alle. Derfor har vi gråsoner, og derfor er dette er diskusjon som er vanskelig å få has på

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ønsker å avslutte min deltakelse i denne tråden med en personlig historie. De fleste som er uenige i denne tråden er enige om det meste, men uenige om akkurat gråsoner.

En dag i fjor høst våknet jeg opp i egen seng med en jente jeg absolutt ikke ønsker å ha i sengen min, og jeg kjente henne heller ikke. Fra første sekund etter jeg våknet var de eneste to tankene i hodet mitt: "Jeg vil ha henne ut" og "Gjorde vi det?". Jeg kommer forresten aldri til å få svaret på spørsmål nummer to og jeg føler ikke jeg har noe spesielt grunn til å dvele over det heller, for man kan ikke endre hva som har skjedd uansett. Hun virket derimot veldig fornøyd og kjælende helt til jeg kom på nok unnskyldninger til at hun dro

I motsetning til hva noen mener er det faktisk mulig å ha sex som gutt/mann også og ikke huske det, det bare er veldig sjeldent og ytelsen er selvfølgelig deretter. På samme måten kan jenter også være mer aktive i sengen selv om de ikke husker det dagen etterpå. Derfor er aktiv deltagelse av "økten" ikke et gyldig argument.

Om det faktisk viste seg at vi hadde hatt sex kvelden i forveien:

1: Kan dette klassifiseres som voldtekt av meg?

2. Hadde dette vært voldtekt (straffbart) for henne om jeg var jente og hun var gutt?

3. Hadde jeg kunnet blitt straffet for voldtekt om hun hadde angret like mye som meg?

4. Ville det vært noe forskjell på de øvrige spørsmålene om vi hadde våknet i hennes seng istedenfor?

Noen ville garantert svart ja på én eller flere av disse spørsmålene, mens andre hadde svart nei på de fleste eller alle. Derfor har vi gråsoner, og derfor er dette er diskusjon som er vanskelig å få has på

Der har vi dette med coyote ugly igjen. Men det bør vel klassifisere under bondeanger og det er muligens å anbefale at man ikke drikker seg så full? Tross alt er det også fult mulig at du våkner et hel annet sted enn i sengen din. Og folk kan være veldig aktive og IKKE huske noe fra kvelden før. Så her er det også en faktor, pleier du å ikke huske noe fra kvelden før selv om du er aktiv?

Bekjent av meg ble funnet syngende i en midtrabatten, der lå han og trallet og sang blant tulipanene uten noen klare erindringer om hvordan han hadde flyttet seg de kilometerne fra der han bodde. Men jeg tror vi kan frikjenne tulipanene. :hmm:

Jeg kjenner ingen kvinner som har anmeldt voldtekt etter en slik situasjon (gjør du?). Derimot pleier de å være veldig, veldig flaue og håpe at de ikke har gitt ut tlf nr sitt. Dagen der på pille og en tur til legen for å utelukke visse sykdommer er vel også ikke helt uvanlig.

Å gå inn på den vinklingen tar fokuset fra det virkelige problemet.

Men om du ikke var en villig partner - selvsagt ble du da voldtatt. Uansett kjønn.

Her kunne jeg selvsagt lekt advocatus diaboli; og tatt frem rapporter om hvordan promille påvirker ereksjon negativt og du derfor umulig kunne bli seksuelt utnyttet.

Nøkkelen her er vel hvordan du følte det etterpå: Var det ren bondeanger? Eller følte du deg voldtatt? Noen vage minner om at du ikke ville og forsøkte å protestere? Flashback? Lang periode i dusjen?

Om du hadde kommet igjennom med en evn anmeldelse – neppe og det har ikke noe med kjønn å gjøre.

Det er derfor jeg om og om igjen sier at en ruset person ikke er fritt vilt.

Lenke til kommentar

Vel, jeg mener nei på alle punktene i hvert fall. Jeg kan på ingen måte huske om jeg hintet til at jeg ikke ønsket det. Jeg kan ikke huske om hun fulgte etter meg fra byen fra en eller annen plass vi kanskje hadde møtt på selv om jeg ikke ønsket det(var total black-out; har det noen sjeldne ganger). Jeg må bare anta at det ikke var slik i ettertid, altså på ingen måte noe straffbart som skjedde uansett om jeg hadde vært gutt eller jente.

Men akkurat der er det mange som er uenige, for en del anmeldelser har vært på det grunnlaget at man ikke husker noen ting, men bare antar at man har gjort motstand, og det er det som gjør disse gråsonene vanskelige.

• Liker 3
Lenke til kommentar
75 år har opplevd voldtekt. I Norge.

Man blir litt målløs, blir man ikke?

Eller har noen noe å påpeke som er feil? Eller noe å bidra med?

Vel, svarprosenten på 43% ... Det er høyst sannsynlig at de som har valgt å svare, følte at de hadde noe å fortelle og at det fører til at ofre er overrepresentert i statistikken. Spesielt synes jeg det er aktuelt å antyde det, nettopp fordi voldtekt sjelden blir anmeldt, sjelden blir oppklart og sjelden fører til domfellelse.

Det jeg synes er minst like bekymringsverdig er antallet menn som i følge undersøkelsen er blitt utsatt for grov vold, uten at det fører til at samfunnet hever et øyenbryn engang ...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Vel, svarprosenten på 43% ... Det er høyst sannsynlig at de som har valgt å svare, følte at de hadde noe å fortelle og at det fører til at ofre er overrepresentert i statistikken. Spesielt synes jeg det er aktuelt å antyde det, nettopp fordi voldtekt sjelden blir anmeldt, sjelden blir oppklart og sjelden fører til domfellelse.

Det jeg synes er minst like bekymringsverdig er antallet menn som i følge undersøkelsen er blitt utsatt for grov vold, uten at det fører til at samfunnet hever et øyenbryn engang ...

Ja det er påfallende hvordan mange, alekto blandt andre, fremhver vold mot kvinner fremfor annen vold, når menn ser ut til å være mer utsatt.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ja det er påfallende hvordan mange, alekto blandt andre, fremhver vold mot kvinner fremfor annen vold, når menn ser ut til å være mer utsatt.

Virkelig? Blir flere menn enn kvinner voldtatt i Norge?
Og hvem blir de mennene i hovedsak voldtatt av?
Hvem dreper oftest? Menn eller kvinner?
Hvor ofte drepes menn av kvinner kontra kvinner av menn?
Lenke til kommentar

Hva er det du ønsker å komme frem til? Menn utfører de aller fleste straffbare handlingene, det kommer av biologi. På hvilken måte kan du rettferdiggjøre bagatelliseringen din av vold mot menn selv om de er på grunn av andre menn? Begge kjønn har forskjellige fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner heller ikke hvor man vil her, menes det å si at menn "fortjener" å bli voldtatt og drept av andre menn? Er ikke et uskyldig mannlig offer like uskyldig som et uskyldig kvinnelig offer?

Det er større grunn til å se nærmere på menn som potensielle voldsutøvere, men ingen grunn til å behandle dem annerledes som ofre.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Man kan også vri på det og spørre om vold utført av kvinner mot menn er mindre akseptert enn vold utført av menn mot kvinner. Problemet er at dette ikke er et «nytt» fenomen.

Menn befinner seg så absolutt i en Catch 22.

Det henger igjen fra de «gode gamle dager» på grunn av både et samfunn hvor menns vold i en viss grad glorifiseres og anses som mannens rett. En mann hadde rett til å utøve hustukt og det befattet til tider både kone, unger og tjenere (så lenge han ikke drepte noen) I England skal man helt opp til 1850 tallet før noen stilte spørsmålet om en mann hadde rett til å holde kona innelåst.

Menn i hovedsak går i krig og utfører derfor «ærefull» vold. Man hadde også dueller, i Tyskland ble det sett som ærefult å vandre rundt med et Mensuren arr (til de grader at de mer feige valgte å få en lege til å lage ett).

En mann som nektet å utføre «ærefull» vold, ble ansett som en feiging og en som svikter fellesskapet.

Trekker vi det til vår tid kan vi se hvordan det i visse kulturer er legitimt å torturere kvinnelige familiemedlemmer til døde. Vold mot kvinner er en sosial plikt og familiens (det vil si mennenes) ære vil reduseres om de IKKE utøver volden. (Dette er da disse samfunnene hvor kvinner har null nix og ingen verdi og mye høyere forekomst av kvinnemishandling.)

Det er tilfeller i historien hvor middelklasse og overklasse kvinner ble frikjent i retten for grove, voldelige drap fordi man automatisk antok at en kvinne umulig kunne ha utført en slik handling. Det ble ansett som mot naturen for en kvinne å utøve vold.

Går vi tilbake noen tiår til mere tradisjonellere tider, ble det sett på som nesten umulig at en mor kunne drepe sitt barn.

Se gjennom noen gjennomsnittlige Hollywood action filmer. Hvem utøver volden? Menn eller kvinner?

Menn har selv skapt myten om menn som voldsutøverer og kvinner som offer. Et tilbakeblikk til hind hårde dager bekrefter denne holdningen og tendensen.

Merkelig nok er det også mennene som forherliger disse tider hvor kvinner «kjente sin plass» dvs. underkastet seg mannen som protesterer mest mot myter og holdninger deres likesinnede gjennom historien har skapt.

Så beklager gutter, dette er ikke feministenes skyld, men de brave mannssjåvinistene som vandret før dere.

De etablerte mannen som den aggressive og voldelige, mens kvinner som det svake kjønn og alltid et offer. Den voldsutøvende kvinnen ble sett på som unaturlig og mot normen.

Lenke til kommentar

Man kan også vri på det og.....

Nei, nå skal du slutte å vri på det for én gangs skyld. Du kun totalt ignorert eller vridd deg vekk fra konfrontasjoner fra første stund. Det har aldri vært noen tvil om at menn er mer voldelige enn kvinner, det er ikke det diskusjonen handler om

På hvilken måte kan du rettferdiggjøre din bagatellisering av vold mot menn kun fordi det er andre menn som begår gjerningen?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er det du ønsker å komme frem til? Menn utfører de aller fleste straffbare handlingene, det kommer av biologi. På hvilken måte kan du rettferdiggjøre bagatelliseringen din av vold mot menn selv om de er på grunn av andre menn? Begge kjønn har forskjellige fordeler og ulemper.

Dermed har du selv sagt at voldsutøvelse er en mer naturlig tilstand for menn enn for kvinner.

Menn som blir voldtatt, blir i hovedsak voldtatt av andre menn.

Vold- og traumeforsker Ole Kristian Hjemdal i Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress, sier at både menn og kvinner står bak voldtekt av menn.

– Det er oftest menn som voldtar menn, men det er også kvinner alene eller sammen med menn som voldtar menn, sier Hjemdal til NRK.

http://www.helseinfonett.no/?p=953

Voldtekt er galt, end of story, derfor synes jeg det er fullstendig bizart og veldig skremmende at to eller flere mennesker kan i fellesskap komme frem til at dette er en god ide.

- Det er antagelig veldig vanskelig for mange menn å fortelle om seksuelle overgrep. Vi vet jo hvor vanskelig det er for kvinner, og for menn kan det oppleves enda verre. De tenker kanskje at som menn burde de kunne være i stand til å forsvare seg selv. I tillegg kommer frykten for å bli stemplet som homofil, tror Leganger, som leder etterforskningen av mandagens hendelse.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Frre-menn-anmelder-voldtekt-2548637.html#.UzA-t_l5NXQ

Den omfattende undersøkelsen «Vold og voldtekt i Norge» dokumenterer at rundt 1,1 % av alle norske menn har opplevd å bli voldtatt. Seniorforsker Ole Kristian Hjemdal ved Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS), som står bak undersøkelsen, sier til NRK at det er flest menn som voldtar menn. En tredjedel av de overgrepsutsatte forteller likevel at det er kvinner som har stått bak, enten alene eller sammen med menn.

http://reform.no/sjokktall-om-voldtekt-av-menn/

Vi har settinger hvor voldtekt av menn utøves av andre heterofile menn som ren ydmykelse, gjerne for å straffe. Voldtekt av lesbiske for å «kurere» dem slik at de blir hetro forekommer også. Igjen en logikk jeg overhode ikke kan forstå.

I visse kulturer er det også bare den «passive» parten, Altså den som blir penetrert som anses som homofil og mindre mannlig.

Myte - Ekte mannfolk er ikke ofre

Myten om at de ikke er “ekte mannfolk” bidrar til å isolere voldsutsatte menn og øke voldsutøvers makt. I mange tilfeller inngår nedrakking av personens mannlige selvbilde i volden. Det gjør det ekstra vanskelig å fortelle andre om volden de utsettes for. Latterliggjøring av utsatte menn som ”tøffel”, ”pingle”, ”ingen mann”, ”svekling”, det er han som er ”kjerringa”, bidrar til at mange ikke vil avsløre volden de utsettes for. Å være offer bryter med deres eget og andres bilde av dem selv som menn. Erfaringene fra Reform og andre hjelpere er at det er et stort mangfold blant menn som er utsatt for vold i nære relasjoner.

I mange tilfeller framstår menn som søker hjelp som vellykkede og ressurssterke.

http://reform.no/wp-content/uploads/2011/05/fakta%20og%20myter%20om%20menn.pdf

Hvem er det som har definert hva en «ekte» mann er? Vi feminister eller forFEDRENE?

Om en kompis skulle komme til meg og fortelle at han hadde blitt utsatt for vold, eller voldtatt, ville han fått nøyaktig samme støtte og råd fra meg som en kvinne ville ha gjort.

LIKESTILLING REDUSERER VOLD

Likestilling i familien reduserer faren for vold med to tredjedeler. Det viser ny europeisk forskning.

http://kilden.forskningsradet.no/c16880/artikkel/vis.html?tid=81117

Så det er en annen grunn til at jeg er for likestilling. To tredjedeler er veldig mye.

Men nå handler altså denne tråden om kvinner som blir voldtatt og å forsøke å vri det til at kvinners voldtekt av menn er et MYE større problem, får meg til å lure på hvor mange kvinner en mann er verdt. Hvor mange kvinner må voldtas per mann for at man skal anse det som det største problemet? 10 holder helt klart ikke. 20? 30?

Lenke til kommentar

Jeg skjønner heller ikke hvor man vil her, menes det å si at menn "fortjener" å bli voldtatt og drept av andre menn? Er ikke et uskyldig mannlig offer like uskyldig som et uskyldig kvinnelig offer?

Det er større grunn til å se nærmere på menn som potensielle voldsutøvere, men ingen grunn til å behandle dem annerledes som ofre.

INGEN fortjener å bli voldtatt under noen omstendighet.

Om du finleser litt her, så ser du at den holdningen ikke tilhører meg.

Lenke til kommentar

Men nå handler altså denne tråden om kvinner som blir voldtatt og å forsøke å vri det til at kvinners voldtekt av menn er et MYE større problem, får meg til å lure på hvor mange kvinner en mann er verdt. Hvor mange kvinner må voldtas per mann for at man skal anse det som det største problemet? 10 holder helt klart ikke. 20? 30?

Det er det kun du som har gjort. Her kom jeg med ett lite spørsmål to ganger og du svarer side opp og side ned med informasjon som alle vet fra før av og begynner å vri inn på temaer som ikke har vært del av diskusjonen fra før av.

Dermed har du selv sagt at voldsutøvelse er en mer naturlig tilstand for menn enn for kvinner.

Slik jeg prøver å tolke det så synes du voldtekt er like ille uansett kjønn. Mens vold mot kvinner er verre enn tilsvarende vold mot menn fordi det rett og slett er mer naturlig for oss å ty til vold. Du mener en mann fortjener like mye støtte som en kvinne, men at vold mot kvinner er viktigere å bekjempe raskt.

Selv om det kan argumenteres for at det er i retning off-topic så må jeg trekke paralleller for å prøve å få deg til å være mer konsis enn det du har vært til nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Måten du svarer på her er ett godt eksempel på hvorfor du blir oppfattet på en slik negativ måte. Jeg skrev ingen steder at flere menn blir voldtatt, men at menn ser ut til å være mer utsatt for vold. Det tror jeg du selv er klar over. Likevel velger du å angripe stråmenn, noe du har gjort gjennom hele tråden, og som igjen fremstår skrekkelig usaklig.

Hva har hvem som dreper hvem med saken å gjøre? Er det ett mindre problem om jeg blir utsatt for grov vold om det er en mann som utfører volden?

Det paradoksale her er at alle i tråden er imot vold. Forskjellen er at mens de fleste her inne mener vold mot mennesker er ett problem, ser du ut til å mene at vold er ett mye større problem om det rammer kvinner.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...