Gå til innhold

mitt splitter nye hk :-(

AMD-guru #1

Anbefalte innlegg

jeg hadde kjøpt den nye hardware'en (se sig.), og alt var fryd og gammen.. men etter en ukes tid.. jeg reiser meg opp fra lenestolen foran skrive bordet, men dunker (desverre) kneet borti skrive bordet..

(rommet er stapp fult av pc-utstyr, skruer, verktøy ol.) i det jeg tar litt borti bordet begynner en av skruene å trille, rolig og stillferdig bortover mot kanten på skrivebordet.. den detter ned (jeg har åpent kabinett) oppå skrømforsyningen.. jeg hører et lite dunk, men fortsetter bare å spille.. og skruen fortsetter å trille.. den legger seg rolig bak hovedkortet.. jeg merker fremdeles ingenting.. plutselig begynner det å lukte brent og smeltet plast fra pc'en, den begynner å pipe.. jeg blir livredd og skrur av pc'en..(vet fremdeles ikke om skruen).. lar maskinen kjøle seg ned i et par minutter.. prøver å boote igjen.. den poster ikke.. bare piping og slå seg av igjen... jeg venter litt til og prøver å boote igjen.. nå gikk det i 1 minutt.. før det igjen begynte å lukte skremmende svidd.. jeg skrur av igjen. og begynner å ta en liten kikk inni.. etter en stund får jeg øye på skruen.. den har nokså taktisk plassert seg selv rett bak rekken av kondensatorer og transistorer (hva alt det greiene heter) ved siden av socket'en på abit kortet mitt.. dette kom jo veldig beleielig.. jeg som har så god økonomi akkurat nå (not!!)

jaja.. kan vel ike gjøre annet enn å bestille nytt tenkte jeg.. så jeg bestillte et nytt hk.. heldigvis var det bare hk som var ødelgagt.. og jeg slapp forholdsvis billig unna.. (1300-1400kr).. alikevel litt surt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har ein lignende historie med heldig utfall. Drev å satte samen den nyinnkjøpte maskina. Alt var putta i osv. Eg boota opp installerte OS og alle driverene. Eg hadde rasket med meg alle PCI-kort som var i gamlemaskina inkludert eit nettverkskort eg ikkje trengte pga integrert i HK. Og de som har installert OS og drivere på ei fletta ny maskin veit at det medfører ein del rebooting.

Eg tenkte som så at eg kunne bare røske ut kortet og restarte seinere. Så gjorde eg det og skulle sette i den metalldingsen som dekker hullet ut av kabinettet der som nettverkskortet hadde stått. Eg trykte det inni....og så mistet eg det ned på noen overflatekomponenter på hovedkortet...det gnistret litt og skjermen viste seg i alle regnbuens farger.

På dette punktet var eg skrekkslagen, ny maskin og så dette. Drog ut støpselet bak på straumforsyninga og satte meg den...(og ba ei stille bønn)...etter eitt minutt tenkte eg at eg skulle prøve igjen. Etter å ha finkjemt punktet det hadde gnistret og funnet ut at ingenting såg svidd ut satte eg i støpselet og trykte på...POST kom...osv osv...kom inn på Windows uten noen feil....gjett om eg var letta da.

Har hatt noen skumle historier der skruer faller ned bak HK, men uten noen feil, eg røsket ut støpselet med ein gang eg såg at skrua var på feil sted til feil tid (når maskina var på). Så eg fikler aldri med metall rundt HK igjen med straum på.

Lenke til kommentar

Eller bør det kremeres??? Tross alt så har det jo startert kremeringsprosessen allerede da. ;)

Men til saken, trist historie ja. Jeg har heldigvis vært spart for slikt intill videre. Men når man jobber med elektronikk, mekking og slikt så tar man sine forhåndsregler. Også hjemme. Sitter liksom i fingertuppene på meg det.

Lenke til kommentar

Underlig...avogtil ryker hw nesten bare fordi du puster litt tungt på den, andre ganger...well, en kompis av meg hadde en gaaaammal bærbar, skulle kasseres uansett, så han ville leke litt. Prøve å kortslutte systemet osv.

Åpna opp og lot systemet kjøre i relativ fri luft. Prøvde med en dæsj vann på hk. Ikkeno skjedde, åpenbart var vannet veldig reint (partikler leder strøm, ikke vann i seg selv). Prøvde videre med forskjellige metalldingser og anna for å få det til å kortslutte. Nada reaksjon..Uansett hva faenskap han fant på så funka det fint, et par ganger slo maskina seg av og på igjen dog, men det var det. Til slutt satte han strøm rett på det fra en stikkkontakt eller noe slikt (husker ikke lengre), da endelig ga denne seige gamle thinkpaden opp..

Forøvrig hadde jeg for noen år siden netopp kjøpt meg en ny hd, det var på den tida 60giggere var "store". Jeg mekker ganske mye på pc'er og på den tida eksperimenterete jeg mye med forskjellige vifter og kombinasjoner for best kjøling (tbirdsa blei heite). Bl.a. måtte jeg splitte litt ledninger for å få alt til å gå. En ledningsende ble hengende løs da, tror det var en 5+. Takket være rotet i kassa og mye andre ledninger ble den så dytta opp under denne nye blanke hd'n rett i printkortet..dette så ikke jeg og når jeg boota "klakkklakkklakkklakkklakk" lød det fra hd...Seffer var den dau som..dau er mulig. Var et tydelig brennmerke i pcb'n under hd. Sendte den dog inn til butikken og fikk faktisk ny! ;)

Lenke til kommentar

Siden historien var svært godt skrevet; synes jeg du bør bli forfatter, og lage boka: "Kjipt som ******" og bare sette inn den ene historien! ;)

Ellers føler jeg også med deg :yes:

PS: håper dere skjønte det som skulle stå istedenfor kjøss eller noe.

Synes det er litt dumt å "banne" ord, siden de faktisk kan bli brukt objektivt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...