Gå til innhold

Fedreskapssvik og barn født uten en far

Anbefalte innlegg

Jeg kom her om dagen over en artikkel på Aftenposten fra den 01. oktober i 2013. Med overskriften tusenvis av barn har ukjent far. Det viser seg at det blir flere og flere barn som blir født med ukjent far og at veldig, veldig mange barn trolig lever med feil biologisk far. Faktisk hele 10% av alle barn i verden og muligens rundt 3% i vestlige land. Det betyr at veldig mange barn og menn opplever et stort svik, noe av det vondeste en mann kan oppleve. Det verste med dette er at det ikke er ulovlig å lure far og barn på denne måten. Ikke minst, har ikke et barn rett på en far og i vertfall sin retmessige far? Det synes jeg, så absolutt. Og det er en menneskerett å vite sitt opphav. Likevel er det norske lovverk slik.

Det er uten tvil det at mange menn ikke bare tar sitt liv etter noe slikt, men kanskje også mange av barna. Jeg såg også dokumentaren om Mathias Davidsen, og jeg må si at det var den som opnet øynene mine for denne saken. Hvordan kan egentlig dette ikke være ulovliggjort og straffbart? Det er jo ikke vanskelig å ordne, for barnas skyld og de mennene som blir skadelidende. Et barn burde også ha rett på en far og at staten respekterer menneskerettene!

Hva synes dere om denne saken?

Les mer: Mannsbevegelsen

Endret av Mannsbevegelse
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mine øyner er det uproblematisk. Jeg har selv ett barn som ikke vet noe om meg, jeg vet lite om det. Jeg betaler ett fast lite trekk til Mor engang i månen og slik vil det foregå så lenge ikke barn eller mor på noen måte oppsøker meg.

Jeg hadde heller sett at Mor bare tok barnet i stillhet naturligvis, barnebidragsordningen er dyr affære i lengden.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

I mine øyner er det uproblematisk. Jeg har selv ett barn som ikke vet noe om meg, jeg vet lite om det. Jeg betaler ett fast lite trekk til Mor engang i månen og slik vil det foregå så lenge ikke barn eller mor på noen måte oppsøker meg.

Jeg hadde heller sett at Mor bare tok barnet i stillhet naturligvis, barnebidragsordningen er dyr affære i lengden.

Hvorfor? Har du så lite omtanke for barnet ditt? Nå prater jeg heller ikke om slike mennesker som deg, og det er uten tvil godt for barn å ha en far.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor? Har du så lite omtanke for barnet ditt? Nå prater jeg heller ikke om slike mennesker som deg, og det er uten tvil godt for barn å ha en far.

Det streifer meg en tanke i ny og ne, men i den gitte situasjonen var det nok best slik. Jeg tror også mange kvinner tenker det når dem velger å holde barnets far skjult. Jeg hadde en jobb som gjor ting komplisert, så jeg betalte meg utav det. Kan ikke si jeg har angret i ettertid

Lenke til kommentar

Det streifer meg en tanke i ny og ne, men i den gitte situasjonen var det nok best slik. Jeg tror også mange kvinner tenker det når dem velger å holde barnets far skjult. Jeg hadde en jobb som gjor ting komplisert, så jeg betalte meg utav det. Kan ikke si jeg har angret i ettertid

Så tror jeg ikke du er en særlig ærerik og god person heller da tydeligvis.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så tror jeg ikke du er en særlig ærerik og god person heller da tydeligvis.

Jeg gjør alt som står i min makt for å ha ett best mulig liv for meg selv, så lenge jeg har det bra så kan jeg fint leve med at du mener akkurat det :-)

Lenke til kommentar

Jeg gjør alt som står i min makt for å ha ett best mulig liv for meg selv, så lenge jeg har det bra så kan jeg fint leve med at du mener akkurat det :-)

Bra for deg da, men dette er ikke hva jeg ville diskutere. Kanskje når du blir litt eldre og hodesterk vil du tenke annerledes.

Eldre blir jeg nok, heldigvis har jeg levd såpass lenge at jeg vet at man stadig lærer noe nytt. Dersom du er utlært i livet ser jeg gjerne at du beriker mitt, men måten du uttaler deg om situasjoner du ikke kjenner til gir meg i grunn ganske mye tvil angående akkurat det :-)

Poenget i itt innlegg, eller bidrag om du så vil er at hver eneste barnefødsel har en individuell historie, ikke alle barnefødsler er ment å skje. Det er derfor ganske naturlig at en del ting ikke kommer frem i lyset. Noe man burde klare å repsektere.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Eldre blir jeg nok, heldigvis har jeg levd såpass lenge at jeg vet at man stadig lærer noe nytt. Dersom du er utlært i livet ser jeg gjerne at du beriker mitt, men måten du uttaler deg om situasjoner du ikke kjenner til gir meg i grunn ganske mye tvil angående akkurat det :-)

Poenget i itt innlegg, eller bidrag om du så vil er at hver eneste barnefødsel har en individuell historie, ikke alle barnefødsler er ment å skje. Det er derfor ganske naturlig at en del ting ikke kommer frem i lyset. Noe man burde klare å repsektere.

Jeg skal fortelle deg, at jeg bryr meg ikke om foreldrene på noen måte. Det er ikke de som er offer i denne saken. Alt jeg sier er noe jeg mener at barn burde ha rett på og at ikke far blir oppgitt.

Endret av Mannsbevegelse
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skal fortelle deg, at jeg bryr meg ikke om foreldrene på noen måte. Det er ikke de som er offer i denne saken.

Foreldrene er ansvarlig for at barna får en best mulig oppvekst, her i all hovedsak da gjerne Mor siden det er hun som har mulighet til å ta en del valg uten far sitt samtykke, noe som er ganske naturlig. Da til dømes abort eller holde barnet skjult fra far. Dette er valg som blir tatt av foreldre enten som ett samtykke eller som en enerådighet. Foreldre sine valg er i de fleste tilfeller basert på barnas beste. Men det er også en fordel at det passer foreldrene.

At du ikke tar hensyn til om foreldrene kan fylle foreldrerollen og hvorvidt det er ønskelig at begge foreldre skal bidra i oppveksten viser i grunn at du ikke har så mye forståelse av hvilket ansvar det faktisk er.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Foreldrene er ansvarlig for at barna får en best mulig oppvekst, her i all hovedsak da gjerne Mor siden det er hun som har mulighet til å ta en del valg uten far sitt samtykke, noe som er ganske naturlig. Da til dømes abort eller holde barnet skjult fra far. Dette er valg som blir tatt av foreldre enten som ett samtykke eller som en enerådighet. Foreldre sine valg er i de fleste tilfeller basert på barnas beste. Men det er også en fordel at det passer foreldrene.

At du ikke tar hensyn til om foreldrene kan fylle foreldrerollen og hvorvidt det er ønskelig at begge foreldre skal bidra i oppveksten viser i grunn at du ikke har så mye forståelse av hvilket ansvar det faktisk er.

Som sagt er det for meg likegyldig om det passer for far eller mor at det blir gjort på den og den måten. Man har ansvar for de livene en setter til verden og barn trenger en far og det er en god grunn til at det er en menneskerett å vite sitt opphav. Har du sett tore på sporet? Barnet ditt er et menneske. Jeg tror ikke at disse handlingene er for barnets beste og jeg tror også at det er for barnets beste at du tar det ansvaret du skal ta. At noen menn ikke føler at de er i stand til å ta vare på et barn, tror jeg ikke noe på. Alle som ikke er tilbakestående er i stand til det. Det er at du ikke vil.

Uansett mener jeg at et barn har rett til en far og at alle har rett på å vite sitt opphav. Spesielt legitimt blir det når det til og med er nedfelt i menneskerettene.

Endret av Mannsbevegelse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er åpenbart ett paradoks at menn og barna i denne sammenhengen står mer eller mindre rettsløse, mens moren holder alle kortene, samtidig som det har vært bemerkelsesverdig lite oppmerksomhet rundt dette, og vilje til å gjøre noe. At situasjonen ville vært en helt annen om rollene var snudd fremstår ganske åpenbart.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Som sagt er det for meg likegyldig om det passer for far eller mor at det blir gjort på den og den måten. Man har ansvar for de livene en setter til verden og barn trenger en far og det er en god grunn til at det er en menneskerett å vite sitt opphav. Har du sett tore på sporet? Barnet ditt er et menneske. Jeg tror ikke at disse handlingene er for barnets beste og jeg tror også at det er for barnets beste at du tar det ansvaret du skal ta. At noen menn ikke føler at de er i stand til å ta vare på et barn, tror jeg ikke noe på. Alle som ikke er tilbakestående er i stand til det. Det er at du ikke vil.

Uansett mener jeg at et barn har rett til en far og at alle har rett på å vite sitt opphav. Spesielt legitimt blir det når det til og med er nedfelt i menneskerettene.

Det er veldig merkverdig at du lar ting bli såpass nyansert i at det er kun ett riktig utfall. Er det bedre at ett barn føler seg uønsket enn at det faktisk kan være tatt til seg av noen andre? Jeg har sett Tore på Sporet, har også streifet meg litt hva skjer dersom jeg blir oppsøkt. For mange vil det være en ganske stor nedtur, dersom du har etablert ett nytt liv med ny familie, nye barn og nytt ansvar så vil jo dette være en potensiell konflikt som kan splitte enda en familie. For min del som aldri har hatt behovet eller ønsket om å skaffe meg familie og heller setter pris på andre verdier i livet så ville det ikke hatt så stor betydning nå, men det var ikke gjennomførbart den gang det var ett tema. At barnet da får en mulighet til å etablere seg en farsfigur i noen andre enn nødvendigvis den bilogiske ser jeg ingen problem med. Selv om viss jeg hadde kommet i en barnesituasjon nå hadde jeg nok måtte ta ting på en annen måte. Men det er fordi at i en gitt situasjon nå og da også har andre faktorer.

Men vi kan jo ta ett annet eksempel. Dersom en kvinne blir voldtatt og blir gravid men av forskjellige grunner ikke tar abort. Skal barnet vite at faren er en dømt voldtektsmann og gjerne sitter i fengsel frem til barnet blir 3-4 år?

Barnet vil nok mest sannsynlig aldri annerkjenne sin far, da er det like godt barnet ikke vet hvem det er.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er åpenbart ett paradoks at menn og barna i denne sammenhengen står mer eller mindre rettsløse, mens moren holder alle kortene, samtidig som det har vært bemerkelsesverdig lite oppmerksomhet rundt dette, og vilje til å gjøre noe. At situasjonen ville vært en helt annen om rollene var snudd fremstår ganske åpenbart.

Majoritetens tyranni :)

Lenke til kommentar

Det betyr at veldig mange barn og menn opplever et stort svik, noe av det vondeste en mann kan oppleve. Det verste med dette er at det ikke er ulovlig å lure far og barn på denne måten.

Det virker som du bare fokuserer på en hypotese der alle kvinner er luremus/fæle som bare vil ha barn og ikke mann. Dette har vel ingen empirisk støtte?

Det er veldig krevende å få barn og oppdra de riktig. Det er dessverre ikke alle som passer til denne rollen, menn som kvinner. Det kan godt tenkes at flere menn ikke ønsker å bli far og derfor forlater kvinnen hvis hun ønsker å beholde. Igjen er det jo kvinnen som sitter med abortavgjørelsen og hvis hun er i mot eller på annen måte ikke ønsker å gjennomføre en abort er det kanskje tenkelig at hun skriver opp ukjent far eller at paret splitter opp. Og da får vi jo spørsmålet: er det bedre å vokse opp med en omsorgsperson enn ingen? Selv tror jeg at mange av disse sakene, der barnet (før fødselen av) vokser opp uten far er resultatet av at mannen ikke ønsker barn eller ikke er egnet som far, kvinnen ikke vil ta/er i mot abort, eller kvinnen ønsker barn selv og er egnet.

Som noen nevner over her er alle historier forskjellige.

Edit: Det er selvsagt synd i de som ikke vokser opp uten far, jeg vokste opp uten foreldre i det hele tatt, men mangler ingenting annet enn eventuelle gode minner av hendelser innad i familien. Jeg er ikke preget av for lite mannelige eller kvinnelige rollemodeller i oppdragelsen.

Endret av Pratsom
Lenke til kommentar

Majoritetens tyranni :)

Nei jeg tror egentlig ikke det heller, men denne typen tema både politisk og i pressen har vært dominert av en overveldende feministisk minoritet. Saker som dette passer åpenbart ikke inn i deres bilde, og det å skulle fremme menns rettigheter her, på det som noen vil oppfatte som kvinners bekostning blir gjerne fort skutt ned.

Igjen, kvinnene i eksempelet over slipper unna uten straff og har ingen plikter. Om en kvinne på den annen side lurer en mann til å gjøre henne gravid ved å påstå at hun bruker prevensjon, står rettsvesenet klart til å innkreve hennes gevinst for henne. Å skulle gjøre noe med sistnevnte tilfelle virker i dag helt uaktuelt, og de som måtte ymte frempå om noe slikt vil antagelig bli "skutt ned" ganske fort.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er veldig merkverdig at du lar ting bli såpass nyansert i at det er kun ett riktig utfall. Er det bedre at ett barn føler seg uønsket enn at det faktisk kan være tatt til seg av noen andre? Jeg har sett Tore på Sporet, har også streifet meg litt hva skjer dersom jeg blir oppsøkt. For mange vil det være en ganske stor nedtur, dersom du har etablert ett nytt liv med ny familie, nye barn og nytt ansvar så vil jo dette være en potensiell konflikt som kan splitte enda en familie. For min del som aldri har hatt behovet eller ønsket om å skaffe meg familie og heller setter pris på andre verdier i livet så ville det ikke hatt så stor betydning nå, men det var ikke gjennomførbart den gang det var ett tema. At barnet da får en mulighet til å etablere seg en farsfigur i noen andre enn nødvendigvis den bilogiske ser jeg ingen problem med. Selv om viss jeg hadde kommet i en barnesituasjon nå hadde jeg nok måtte ta ting på en annen måte. Men det er fordi at i en gitt situasjon nå og da også har andre faktorer.

Men vi kan jo ta ett annet eksempel. Dersom en kvinne blir voldtatt og blir gravid men av forskjellige grunner ikke tar abort. Skal barnet vite at faren er en dømt voldtektsmann og gjerne sitter i fengsel frem til barnet blir 3-4 år?

Barnet vil nok mest sannsynlig aldri annerkjenne sin far, da er det like godt barnet ikke vet hvem det er.

Det er bare et riktig utfall dersom begge personene er normale oppegående personer, som er stort sett situasjonen. Jeg sier ikke at folk må flytte i hop, men at man skal ha 50 - 50. Gleder meg til p-pille for menn kommer, da vil dette mest sannsynligvis aldri skje mye mindre. Tror alle menn vil bruke det siden de har ingen rettigheter om egget blir befruktet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare et riktig utfall dersom begge personene er normale oppegående personer, som er stort sett situasjonen. Jeg sier ikke at folk må flytte i hop, men at man skal ha 50 - 50. Gleder meg til p-pille for menn kommer, da vil dette mest sannsynligvis aldri skje mye mindre. Tror alle menn vil bruke det siden de har ingen rettigheter om egget blir befruktet.

Ja, og stort sett blir det slik. Men som sagt så finnes det situasjoner der det ikke er slik, om det er så lite som 3% er det i grunn ikke noe å lage baluba over. Det har ingenting med å være oppegående eller ikke å gjøre.

De aller fleste barn vet hvem sin far er, de aller fleste barn har en far eller har en eller annen form for farsfigur. Noen barn får ikke vite hvem som biologiske far er, og kan leve fint hele livet med en farsfigur. Hvorfor det blir slik finnes det mange grunner til, det er såpass få tilfeller at de fleste er veldig unike. Alt i fra utenomekteskaplige barn som blir tatt inn som ekteskaplige, one night stands, voldtekter og forhold som egentlig ikke burde funnet sted. Enkelte personer har ett liv der det å ha barn rett og slett ikke er praktisk gjennomførbart. Selv om man da skal være så uheldig å sette ett barn til jorden og mor ikke ønsker abort, så burde man også kunne lavær dersom begge foreldre samtykker i at dette er det beste.

Endret av Priim
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, og stort sett blir det slik. Men som sagt så finnes det situasjoner der det ikke er slik, om det er så lite som 3% er det i grunn ikke noe å lage baluba over.

Trolig 3% av alle barn bor med feil far i Norge. Mest sannsynlig 10% på verdensbasis. Det blir bare flere og flere barn som har ukjent far, dette er et annet tema. Ca. 2500 barn blir født i Norge hvert år uten kjent far.

Når jeg tar matten er det omkring 1808 barn som blir født til feil far, fedreskapssvindel. Når det blir født ca. 60 255 i året. SSB: http://www.ssb.no/fodte/

Endret av Mannsbevegelse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, og stort sett blir det slik. Men som sagt så finnes det situasjoner der det ikke er slik, om det er så lite som 3% er det i grunn ikke noe å lage baluba over.

Trolig 3% av alle barn bor med feil far i Norge. Mest sannsynlig 10% på verdensbasis. Det blir bare flere og flere barn som har ukjent far, dette er et annet tema. Ca. 2500 barn blir født i Norge hvert år uten kjent far.

Når jeg tar matten er det omkring 1808 barn som blir født til feil far. Når det blir født ca. 60 255 i året. SSB: http://www.ssb.no/fodte/

Men er det viktigeste en far eller en farsfigur?

Henviser til det jeg redigerte inn i innlegget mitt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...