Torbjørn33 Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Hvor du kan kjøpe skade bil? Jeg har ferdigheter til å fikse det,men jeg kan ikke finne noe på finn.no..fikse bilen av meg selv det ville være billigere for meg.. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Hvis det er kondemnerte biler du er på jakt etter så kan du kanskje kontakte forsikringsselskapene. Ellers har vel bilforhandlerne en god gamle vrak av innbyttebiler som de selger for slikk og ingenting. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Kondemnerte biler selges kun til godkjente verksteder. Lenke til kommentar
Torbjørn33 Skrevet 26. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2014 Er det mulig å registrere kondemnert bil? Hvis det 100% trygt å bruke igjen (og passerer EU-kontroll)? Jeg vet at kondemnerte biler selges til godkjente verksteder, men er det mulig å kjøpe som et privat person? Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Kun til godkjente verksteder betyr ikke til privatpersoner. Lenke til kommentar
Torbjørn33 Skrevet 26. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2014 okey...Er det mulig å registrere kondemnert bil? Hvis det 100% trygt å bruke igjen (og passerer EU-kontroll)? Lenke til kommentar
Klausen Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Hva med og lage en "ønskes kjøpes" annonse på finn.no? eller så kan du sikkert få mitt skrap for en billig penge Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Det er ikke noe i veien for det. Biler sendt til vraking kan aldri komme på veien igjen, men at en bil er kondemnert betyr bare at den i forsikringsselskapets øyne ikke var økonomisk lønnsom å reparere. Det betyr ikke nødvendigvis at det er snakk om store skader. Biler blir kondemnert selv bare med lakkskader. Tidligere fikk man kjøpe kondemnerte biler, men som Snylter og andre har sagt selger forsikringsselskapene nå kun vrakene til bransjen (godkjente oppretterverksteder), på lukkede auksjoner. Det blir forsåvidt mindre og mindre av det også, da en del av selskapene nå ønsker at delene heller skal gjenbrukes. Mer bruk av brukte deler ved reparasjon også av nyere biler, ikke bare på eldre slik det har vært praktisert. 1 Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Det er en del verksteder som ikke tar inn eller reparerer kondemnerte biler også, Møller bl. a. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Biler sendt til vraking kan aldri komme på veien igjen, Det har faktisk forekommet at selv biler det er levert vrakmelding på blir registrert igjen. Men det er ikke noe som forekommer ofte, og er ikke relevant i denne saken. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Ok Snylter, da beklager jeg at jeg tok feil! For jeg trodde ikke det var mulig å reversere vrakpant, og få den på veien igjen. Men har aldri prøvd. Det er en del verksteder som ikke tar inn eller reparerer kondemnerte biler også, Møller bl. a. Det kan jeg godt tenke meg, de virker til å ha rimelig streng policy på det meste, styrt fra Tyskland. Jeg tror bilene primært går ti uavhengige verksteder som bruker det som bi-inntekt. Fortjenestepotensialet går jo først å fremst på å dumpe sin egen timepris, og eventuelt også bruke tid på å skaffe rimeligere deler. Det er bedre å jobbe for halv pris, enn å bare feie gulv en stille dag. Man kan også ha skikkelig flaks, å få en bil for skambud, men populære biler må man gjerne betale en god del for. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Ok Snylter, da beklager jeg at jeg tok feil! For jeg trodde ikke det var mulig å reversere vrakpant, og få den på veien igjen. Men har aldri prøvd. Det er en vanlig oppfatning.. Men det var en som fikk ut en Delta for noen mnd siden, etter å ha vært gjennom en heftig papirmølle. Det er ikke umulig, men det er relativt vanskelig. 1 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Ok Snylter, rett skal være rett, så tar det til etterretning! For trådstarter tror jeg som kentklausen nevnte Finn-annonse, eller noe i den duren er beste mulighet. Nyere kaskoskadede biler kan du som sagt glemme, det ble litt for mye "cowboy-retting" og snusk, så det toget har gått. Men det finnes jo noen skadebiler der eier kun hadde delkasko/ansvar og vraket dermed er på private hender. Enkelte av disse kan sikkert tenke seg å få mer enn vrakpant hvis muligheten byr seg. Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Ok Snylter, da beklager jeg at jeg tok feil! For jeg trodde ikke det var mulig å reversere vrakpant, og få den på veien igjen. Men har aldri prøvd. Det er en vanlig oppfatning.. Men det var en som fikk ut en Delta for noen mnd siden, etter å ha vært gjennom en heftig papirmølle. Det er ikke umulig, men det er relativt vanskelig. Den Deltaen var veldig sjelden og et samlerobjekt. I den saken var det utrolig mange tilfeldigheter. Men som du sier, ikke umulig. Handler nok mye om å treffe på de riktige menneskene med positiv innstilling også, antar jeg, da det kreves en del innsats for å få et sånt opplegg til å gå gjennom. Lenke til kommentar
Pjuuok Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Det er ikke noe i veien for det. Biler sendt til vraking kan aldri komme på veien igjen, men at en bil er kondemnert betyr bare at den i forsikringsselskapets øyne ikke var økonomisk lønnsom å reparere. Det betyr ikke nødvendigvis at det er snakk om store skader. Biler blir kondemnert selv bare med lakkskader. Tidligere fikk man kjøpe kondemnerte biler, men som Snylter og andre har sagt selger forsikringsselskapene nå kun vrakene til bransjen (godkjente oppretterverksteder), på lukkede auksjoner. Det blir forsåvidt mindre og mindre av det også, da en del av selskapene nå ønsker at delene heller skal gjenbrukes. Mer bruk av brukte deler ved reparasjon også av nyere biler, ikke bare på eldre slik det har vært praktisert. Jeg kan forstå at du trodde at det ikke gikk an å få ut biler som er sendt til vraking/"høggern". Det er utrolig mange bildemonteringssentre som rett og slett ikke gidder å hjelpe folk som er desperate på å få ut noen biler da de er misinformerte/late eller at det rett og slett er økonomisk ugunstig/urealistisk å selge unna en hel bil som har masse bra deler. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Den Deltaen var veldig sjelden og et samlerobjekt. I den saken var det utrolig mange tilfeldigheter. Men som du sier, ikke umulig. Handler nok mye om å treffe på de riktige menneskene med positiv innstilling også, antar jeg, da det kreves en del innsats for å få et sånt opplegg til å gå gjennom. For all del, det er korrekt at den var veldig sjelden og er et samlerobjekt. Men det viser allikevel at det faktisk er mulig å få ut biler som er levert til hugging så lenge omstendighetene ligger til rette for det. 1 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Jeg kan forstå at du trodde at det ikke gikk an å få ut biler som er sendt til vraking/"høggern". Det er utrolig mange bildemonteringssentre som rett og slett ikke gidder å hjelpe folk som er desperate på å få ut noen biler da de er misinformerte/late eller at det rett og slett er økonomisk ugunstig/urealistisk å selge unna en hel bil som har masse bra deler. Ja, mange hoggere vil ikke selge hel bil (en halv går fint ) og det kan sikkert være mange grunner til det. Et eksempel kan være dette jeg nevnte om forsikringsselskap som nå heller enn å auksjonere bort bilene til bransjen for oppbygging, selger dem som vrak til hoggere, mot at de tilbyr gode kvalitetsdeler tilbake til selskapene. De vil neppe se med blide øyne på det hvis hoggere ignorerer dette, og heller velger å tjene penger på selge disse "kvalitets-vrakene" til privat oppbygging... Uansett, må innrømme at det jeg faktisk trodde det stoppet opp på var mest det byråkratiske, Tollvesen, Vegvesen, eierskap, etc. Siden dere tydeligvis refererer til en og samme sak, som også var veldig spesiell, så var vel utsagnet mitt i praksis ganske nære sannheten likevel, men jeg burde åpenbart ikke skrevet "aldri". I alle fall er min konklusjon så langt at det ikke er helt umulig å få en vraket bil tilbake på veien. Det er bare veldig lite sannsynlig, og i beste fall vil det være en tung lang prosess basert på særbehandling i flere ledd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå