delfin Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Litt avhengig av hvilke LED-pærer som er brukt så er det ikke sikkert det nytter å mate dem fra et 12V batteri for å få slutt på flimmer (om det er det som er problemet). Det kan godt hende at det er driveren til LEDen som modulerer likespenningen med lav frekvens når LEDen er dimmet. Da vil det ikke hjelpe å mate med en aldri så rippel-fri spenning. Forsåvidt er det mulig at man har modulering selv om lysstyrken er på full guffe også, men dette vil avhenge av driveren og LEDen som er benyttet. Jeg tror ikke det er problemet til TS, men la oss si at det var det. I så fall løses det enkelt med en glattekondensator ETTER dimmer, altså i parallell med LED. Å bruke PWM-frekvens på en dimmer på < 1kHz er også helt idiotisk, så jeg mistenker at det ikke er "flimring" som er problemet til TS, men "overfølsomhet for vekselspenning" eller noe annet hokus pokus... Lenke til kommentar
delfin Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Sentral PSU for 12 og 5V er lite gunstig mtp. spenningsfall. Elko mfl. leverer i dag USB-uttak som man setter rett i en veggboks, slik at man kan ta ut 5V via USB rett fra veggen. Da er strømforsyningen integrert i USB-uttaket. Jeg vil anta at det kommer produkter som kan gi andre eller flere forskjellige spenninger om det blir behov for det. Dette virker for meg mer fornuftig mtp. på at man slipper å ta så mye hensyn til spenningsfallet. Klart det er mulig å legge noen fete kabler inni veggen som avgrenes til noe mindre, men med prisen på kobberkabel av litt dimensjon så er det ikke sikkert at lønnsomheten blir så veldig mye større ved å bruke en sentral løsning, i tillegg slipper man potensielt en leder mer pr. ekstra spenningsnivå (om man bruker felles minus). Jeg ser i alle fall på det som mer praktisk å ha PSU integrert i hvert vegguttak, selv om det potensielt skaper noen begrensninger ift. hvor mye effekt man kan hente ut av den, den begrensende faktoren blir da kjølingen man har tilgjengelig i en godt isolert vegg uten at veggmontert PSU blir for stor. Joda, du har et poeng... men det er også viktig å huske på at strømmen(e) er veldig mye mindre, f.eks vil en USB-lader til mobil sjelden trekke over 1A. Hvis man skal bruke mye strøm (f.eks LED) bør man bruke høyere spenning og sørge for kort ledningslengde etter å ha gjort om til likestrøm. Likevel er det mye billigere å f.eks ha 1x100W enn 10x10W transformatorer, hvis man f.eks skal belyse et tak, selv om man tar med effekttap og økt kabeldimensjon. 12V-uttaket mente jeg primært å bruke til produkter som ellers trenger f.eks en 1A "battereliminator", men å ha EN PSU sentralt er nok ikke nødvendigvis en god idé om man ikke bor i en bitteliten leilighet, som jeg gjør Her er det ingen fare for å måtte trekke 20 meter med kabel... Det er utrolig mange "småting" som går på (eller fint kunne gått på) 12V etter hvert... routere, ladere etc... det er primært i slike tilfeller at det har noe for seg Problemet med PSU i vegguttak er som du sier; effekt. Jeg tror den beste løsningen i normale hus er et kompromiss, at man f.eks bruker 150W PSU'er på korte kurser som dekker et (eller flere) rom. Med f.eks 20% (mye, men for å ta et tall) effekttap i PSU vil man ha 20W med varme på full load, og dette bør være greit å "kvitte seg med". Det blir spennende å se hvordan fremtiden blir, men uansett hvordan man løser dette (tror et kompromiss er det lureste) tror jeg nok at dette vil være standard om ikke alt for lenge Tenk å slippe adaptere på alt lavspenningsutstyr som trenger ~5W Jeg har fire slike adaptere bare i det nærmeste uttaket nå... disse adapterne er også gjerne VELDIG lite effektive :\ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå