Gå til innhold

Glattet likestrøm


Anbefalte innlegg

Jeg trenger å få glattet likestrøm. Vanlige batteri eliminatorer leverer typisk 12 V hvor den ene fasen kun er speilvendt. Denne skulle jeg gjerne ha glattet ganske godt. Årsaken til det er at jeg er blitt veldig følsom for vekselstrøm; jeg blir sløv og ødelegger nattesøvn. I huset jeg bor i har vi noen LED lamper som benytter 12 V eliminatorer. Typisk effekt er 30 W. I tillegg har jeg en som trafo som leverer 500 W. Har dere noen forslag til hvordan jeg kan få glattet denne strømmen? Takknemlig om noen kan hjelpe meg med en skisse av løsning (med kondensator og spole?).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trenger å få glattet likestrøm. Vanlige batteri eliminatorer leverer typisk 12 V hvor den ene fasen kun er speilvendt. Denne skulle jeg gjerne ha glattet ganske godt. Årsaken til det er at jeg er blitt veldig følsom for vekselstrøm; jeg blir sløv og ødelegger nattesøvn. I huset jeg bor i har vi noen LED lamper som benytter 12 V eliminatorer. Typisk effekt er 30 W. I tillegg har jeg en som trafo som leverer 500 W. Har dere noen forslag til hvordan jeg kan få glattet denne strømmen? Takknemlig om noen kan hjelpe meg med en skisse av løsning (med kondensator og spole?).

 

Det er ikke vanskeligere enn å sette en kondensator (så stor som mulig for å få glattest mulig strøm, kan ha flere i parallell og om det er nødvendig) mellom + og - på utgangen.

 

Det er svaret på spørsmålet ditt...

 

Likevel, jeg stusser litt på hele problemstillingen?

 

Og de LED-lampene; den enkleste måten er å bruke 12V fra en vanlig PSU til PC som er både billig og bra... Å ha en trafo per LED gjør jo ikke noe med "problemet", men jeg må innrømme at jeg ikke HELT forstår problemstillingen?

Lenke til kommentar

Hva menes med at en fase er speilvendt?

 

05192.png

 

Her er prinsippet. Man bruker en likeretterbro for å dirigere all positiv strøm til + og negativ til -, og så glatter man med kondensatorer i etterkant...

 

Det første bildet viser det TS mener med "speilvendt" fase. Ordleggingen er kanskje ikke helt presis, siden man ikke speilvender hele fasen men inverterer negativ spenning...

Lenke til kommentar

Forstod ikke helt 100 % hvorfor/hva du ønsket å oppnå.

Så du har noen LED-pærer på 12V, (som jeg da går ut fra er likerettet), men som du ønsker å glatte ut/glatte ut mer? I så fall så kan du bare slenge inn en kondensator mellom GND og VCC til pæren.

For å vite størrelsen på kondensatoren så trengs det å vite switchefrekvensen som er brukt. Er det snakk om en linær trafo, så er den 50Hz eller 100 Hz (100 Hz ved full-bro likeretting), og vil gi en rimelig stor kondensator.

F.eks ved 100 Hz: (30W/12V = 2,5A * (1/100Hz) = 0,025 Fahrad = 25 mF ved 1V ripple-spenning) Hvis du ønsker lavere ripple-spenning så må du opp i størrelse på kondis. Ved 50 Hz, så kreves det dobbelt så stor kondensator for samme resultat.

Hvis det er snakk om en mer effektiv switchet signal, med kanskje et par hundre/tusen hertz, så vil kravet til størrelsen på kondensatoren gå tilsvarende ned. (ved 1000Hz switchefrekvens så trengs bare 2,5mF kondensator for 1V-ripple) osv..

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

Hva menes med at en fase er speilvendt?

 

05192.png

 

Her er prinsippet. Man bruker en likeretterbro for å dirigere all positiv strøm til + og negativ til -, og så glatter man med kondensatorer i etterkant...

 

Det første bildet viser det TS mener med "speilvendt" fase. Ordleggingen er kanskje ikke helt presis, siden man ikke speilvender hele fasen men inverterer negativ spenning...

 

Eg er med på likeretting av vekselstrøm, og eg er og godt kjent med utglatting. Men konseptet speilvending har eg aldri hørt blitt brukt om dette før.

Lenke til kommentar

Forstod ikke helt 100 % hvorfor/hva du ønsket å oppnå.

 

Så du har noen LED-pærer på 12V, (som jeg da går ut fra er likerettet), men som du ønsker å glatte ut/glatte ut mer? I så fall så kan du bare slenge inn en kondensator mellom GND og VCC til pæren.

 

For å vite størrelsen på kondensatoren så trengs det å vite switchefrekvensen som er brukt. Er det snakk om en linær trafo, så er den 50Hz eller 100 Hz (100 Hz ved full-bro likeretting), og vil gi en rimelig stor kondensator.

F.eks ved 100 Hz: (30W/12V = 2,5A * (1/100Hz) = 0,025 Fahrad = 25 mF ved 1V ripple-spenning) Hvis du ønsker lavere ripple-spenning så må du opp i størrelse på kondis. Ved 50 Hz, så kreves det dobbelt så stor kondensator for samme resultat.

 

Hvis det er snakk om en mer effektiv switchet signal, med kanskje et par hundre/tusen hertz, så vil kravet til størrelsen på kondensatoren gå tilsvarende ned. (ved 1000Hz switchefrekvens så trengs bare 2,5mF kondensator for 1V-ripple) osv..

 

Jeg tror du overkompliserer og at det er snakk om å gjøre 50 Hz AC fra strømnettet om til 12V DC :) Man kan selvsagt regne på rippel ved forskjellige verdier av C men i praksis tror jeg han bare vil ha "ren 12V DC" :)

 

Enkleste og billigste måten i praksis er å være litt DYI med en PSU. For å skru på en ATX-PSU er det nok å kortslutte en pinne til jord, og selv en forholdsvis rimelig PSU leverer som regel veldig bra DC fordi PC'er er så "kravstore".

 

Man kan fint plassere denne i en bod eller noe og trekke kabler slik at man slipper mer enn en trafo og får flyttet denne unna.

Lenke til kommentar

 

Årsaken til det er at jeg er blitt veldig følsom for vekselstrøm; jeg blir sløv og ødelegger nattesøvn.

 

 

Forstod ikke helt 100 % hvorfor/hva du ønsket å oppnå.

 

 

Hjelper å lese innlegget til trådstarter.

 

 

Jeg ser jo hva han skriver, men følsom for vekselstrøm? For all del, kanskje han har operert inn en spole i hodet eller noe, men bortsett fra induksjon vet jeg ikke om noen grunn til at den magnetiske fluksen fra en DC-leder skal være noe forskjellig fra en AC-leder.

 

Er det noen som vet mer om dette? For meg høres det veldig ... merkelig ut...

Lenke til kommentar

 

 

Hva menes med at en fase er speilvendt?

 

05192.png

 

Her er prinsippet. Man bruker en likeretterbro for å dirigere all positiv strøm til + og negativ til -, og så glatter man med kondensatorer i etterkant...

 

Det første bildet viser det TS mener med "speilvendt" fase. Ordleggingen er kanskje ikke helt presis, siden man ikke speilvender hele fasen men inverterer negativ spenning...

 

Eg er med på likeretting av vekselstrøm, og eg er og godt kjent med utglatting. Men konseptet speilvending har eg aldri hørt blitt brukt om dette før.

 

 

Man kan fint speilvende et signal, men det er nok bare TS som har litt "begrepsforvirring" og mener likeretting og utglatting ;)

Lenke til kommentar

 

Årsaken til det er at jeg er blitt veldig følsom for vekselstrøm; jeg blir sløv og ødelegger nattesøvn.

 

Forstod ikke helt 100 % hvorfor/hva du ønsket å oppnå.

Hjelper å lese innlegget til trådstarter.

Nå var ikke innlegget til trådstarter det letteste å få forståelse for hva han ønsker å oppnå til slutt, eller nøyaktig hva slags utstyr han har. Nå er også årsaken noe tvilsom, og kombinerer du dette med bruk av rimelig lite brukte ord (f.eks "eliminator" er ikke et ord som jeg har hørt blitt brukt en eneste gang i løpet av min høgskoleutdanning eller jobb innenfor elektro), og litt feil begreper, så blir det ikke det lettleste.

 

 

 

Jeg tror du overkompliserer og at det er snakk om å gjøre 50 Hz AC fra strømnettet om til 12V DC :) Man kan selvsagt regne på rippel ved forskjellige verdier av C men i praksis tror jeg han bare vil ha "ren 12V DC" :)

Enkleste og billigste måten i praksis er å være litt DYI med en PSU. For å skru på en ATX-PSU er det nok å kortslutte en pinne til jord, og selv en forholdsvis rimelig PSU leverer som regel veldig bra DC fordi PC'er er så "kravstore".

Man kan fint plassere denne i en bod eller noe og trekke kabler slik at man slipper mer enn en trafo og får flyttet denne unna.

Japp, det er mulig det blir litt mer "komplisert" enn alle vil høre, men siden dette er elektrodelen så så jeg mitt snitt til å slenge opp litt hvordan man kunne gjort dette.

 

Til syvende og sist så er grunnen til at TS ønsker DC såpass spesielt, at ejg ikek har noen anelse om hvor ren DC det faktisk kreves. Nå skrev TS innledningsvis at han hadde likerettet AC som han trengte å glatte, men akkurat hvor mye aner vi/jeg ikke noe om. :)

 

Skulle gå ut fra at det er mer enn godt nok på PC-strøfmorsyninger, og det er jeg enig i, og derfor har jeg i mine kalkulasjon vært noe slappere, og gått ut fra 1V ripple i mine kalkulasjoner (8,3%), mens ATX-standarden sier 5% er maks.

 

Om han ønsker å benytte anent utstyr som en faktisk PSU fra PC, eller lader fra laptop kan jo hende. :)

 

 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

(...) og kombinerer du dette med bruk av rimelig lite brukte ord (f.eks "eliminator" er ikke et ord som jeg har hørt blitt brukt en eneste gang i løpet av min høgskoleutdanning eller jobb innenfor elektro)

Ungdommen nå tildags...

 

Da jeg var ung (altså på åttitallet :p) var "batterieliminator" et ganske vanlig brukt ord for en likeretter. Gjerne brukt til å drive noe som i utgangspunktet gikk på batterier, derav navnet.

 

Bortsett fra det, så tror jeg trådstarter bør lete etter andre årsaker til sine søvnproblemer enn strømnettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, skjønner. ^^ :p

Nå var det vanskelig å tolke, men valgte å tolke det i beste mening, og at det ikke er selve AC-strøm som er problemet (altså varierende magnetfelt, som da er innenfor kategorien "EL-følsomhet"), men at lyset blinker 100 ganger i sekundet.

 

En 12V LED-pære koblet til AC eller kun likerettet AC, vil ha 50 eller 100 Hz, noe som jeg kan forstå er irriterende. (ja, fikk selv vondt i hodet av lavfrekvente CRT-skjermer i sin tid) Ja, slikt kan forårsake hodepine eller eleptiske anfall for den saks skyld, og da ikke noen obskur medisinsk forklaring.

Kan jo nevne at dette ikke er noe problem med standard glødepærer, da de fortsatt er varme/stråler selv i øyeblikket hvor strømmen snur.

 

Og dette problemet vil da løses med en enkel glattekondensator. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Japp, det er mulig det blir litt mer "komplisert" enn alle vil høre, men siden dette er elektrodelen så så jeg mitt snitt til å slenge opp litt hvordan man kunne gjort dette.

 

Til syvende og sist så er grunnen til at TS ønsker DC såpass spesielt, at ejg ikek har noen anelse om hvor ren DC det faktisk kreves. Nå skrev TS innledningsvis at han hadde likerettet AC som han trengte å glatte, men akkurat hvor mye aner vi/jeg ikke noe om. :)

 

Skulle gå ut fra at det er mer enn godt nok på PC-strøfmorsyninger, og det er jeg enig i, og derfor har jeg i mine kalkulasjon vært noe slappere, og gått ut fra 1V ripple i mine kalkulasjoner (8,3%), mens ATX-standarden sier 5% er maks.

 

Om han ønsker å benytte anent utstyr som en faktisk PSU fra PC, eller lader fra laptop kan jo hende. :)

 

 

år flyttet denne unna.

 

 

Jeg tror jeg ville gått for en PSU. Jeg har selv en Corsair AX760 og det er den beste jeg har hatt, hands down. Vifteløs opp til 300W og 28mV (0,23%?) rippel på 12V på 110% load :)

 

Den koster riktig nok en smule, men er man overfølsom for rippel så er man overfølsom for rippel ;) Her får man 12V i bøtter og spann ;)

 

Hvis jeg skulle bygge hus i dag hadde jeg lagt opp 12V DC-kurser. LED is the new .. light? Ingen ting trenger AC lenger (tror ikke nye TV'er bruker AC-frekvens som referansekurs?), og ulempen med 12V DC er stort sett kabeldimensjonene på ting som krever litt effekt, men en 16A kurs kan likevel levere ~190W, som blir en god del lys med LED, eventuelt annen småelektronikk...

 

Edit:

 

Så forøvrig at du (andrull) antok at det var 100 Hz blinking som var problemet, og det kunne jeg forstått, men jeg tror faktisk ikke det er problemet til TS her. I så fall har han blitt prakket på en ubrukelig "batterieliminator" (PSU) siden batterier er DC. Jeg må innrømme at jeg fortsatt sliter med å forstå hva slags utstyr TS sitter på, for en AC-AC trafo kan vanskelig kalles en "batterieliminator"...

 

Merkelig tråd er det i alle fall, men TS har i alle fall fått gode svar på det han spør om :)

Endret av pifler
Lenke til kommentar

12V-nett i huset hadde vært noe, og noe jeg har sett en del på hytter og tilsvarende med lavt strømforbruk. :)

 

Har til og med koblet opp en PSU og lagt opp ledning i hybelen jeg bodde i før, da jeg hadde så ekstremt mange ladere, forsterker, lys og annet utstyr på 12V at jeg sparte masse plass og penger på en sentral PSU. :)

Lenke til kommentar

12V-nett i huset hadde vært noe, og noe jeg har sett en del på hytter og tilsvarende med lavt strømforbruk. :)

 

Har til og med koblet opp en PSU og lagt opp ledning i hybelen jeg bodde i før, da jeg hadde så ekstremt mange ladere, forsterker, lys og annet utstyr på 12V at jeg sparte masse plass og penger på en sentral PSU. :)

 

Jeg har gjort det samme her ;)

 

12V og 5V DC tilgjengelig via molex->adapter til det man vil er gull når man tenker på hvor mange "batterieliminatorer" man blir kvitt. Stort sett alt av ymse elektronikk i dag går på enten 5V DC eller 12V DC. Det er bare et spørsmål om tid før det er standard vil jeg tro.

 

Dagens praksis med å koble en trafo på hver LED-spot er dumt, fordyrende og trøblete :)

 

Jeg ser for meg et enormt marked i tiden fremover. Første mann til kaka :) Problemet er at man må få med seg det meste av industrien for å få i gang et slikt prosjekt...

Lenke til kommentar

Litt avhengig av hvilke LED-pærer som er brukt så er det ikke sikkert det nytter å mate dem fra et 12V batteri for å få slutt på flimmer (om det er det som er problemet). Det kan godt hende at det er driveren til LEDen som modulerer likespenningen med lav frekvens når LEDen er dimmet. Da vil det ikke hjelpe å mate med en aldri så rippel-fri spenning. Forsåvidt er det mulig at man har modulering selv om lysstyrken er på full guffe også, men dette vil avhenge av driveren og LEDen som er benyttet.

 

 

Liten digresjon ang. ekstra lavspenning i boliginstallasjoner:

 

Sentral PSU for 12 og 5V er lite gunstig mtp. spenningsfall. Elko mfl. leverer i dag USB-uttak som man setter rett i en veggboks, slik at man kan ta ut 5V via USB rett fra veggen. Da er strømforsyningen integrert i USB-uttaket. Jeg vil anta at det kommer produkter som kan gi andre eller flere forskjellige spenninger om det blir behov for det. Dette virker for meg mer fornuftig mtp. på at man slipper å ta så mye hensyn til spenningsfallet. Klart det er mulig å legge noen fete kabler inni veggen som avgrenes til noe mindre, men med prisen på kobberkabel av litt dimensjon så er det ikke sikkert at lønnsomheten blir så veldig mye større ved å bruke en sentral løsning, i tillegg slipper man potensielt en leder mer pr. ekstra spenningsnivå (om man bruker felles minus). Jeg ser i alle fall på det som mer praktisk å ha PSU integrert i hvert vegguttak, selv om det potensielt skaper noen begrensninger ift. hvor mye effekt man kan hente ut av den, den begrensende faktoren blir da kjølingen man har tilgjengelig i en godt isolert vegg uten at veggmontert PSU blir for stor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...