Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Generel studiekompetanse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå vet ikke jeg kravene til Politihøyskolen, men når du runder 23 år så blir det veldig mye enklere å få generell studiekompetanse på egenhånd. Dette er på grunn av 23/5-regelen, dvs hvis du er over 23 år, og har tilsammen 5 år praksis fra skole og/eller arbeid, så trenger du kun avsluttende eksamen i seks fag. De seks fagene er matte, naturfag, norsk, engelsk, historie og samfunnsfag. Samfunnsfag og engelsk er vanlig på 1. år av studiespesialiserende, eller iløpet av to år på yrkesfag, så de vil jeg tro du allerede har. Da mangler du fire fag, matte, naturfag, historie og norsk (norsk krever både muntlig, skriftlig og sidemålskarakter).

 

Du kan jo ta det som privatist, to av fagene på høsten, to om våren. Eller ta noen av de på en videregående skole. Ofte er det greit å få enkeltplasser på noen få fag.

 

 

Edit: Her er link: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/

Endret av Heidi
Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg kravene til Politihøyskolen, men når du runder 23 år så blir det veldig mye enklere å få generell studiekompetanse på egenhånd. Dette er på grunn av 23/5-regelen, dvs hvis du er over 23 år, og har tilsammen 5 år praksis fra skole og/eller arbeid, så trenger du kun avsluttende eksamen i seks fag. De seks fagene er matte, naturfag, norsk, engelsk, historie og samfunnsfag. Samfunnsfag og engelsk er vanlig på 1. år av studiespesialiserende, eller iløpet av to år på yrkesfag, så de vil jeg tro du allerede har. Da mangler du fire fag, matte, naturfag, historie og norsk (norsk krever både muntlig, skriftlig og sidemålskarakter).

 

Du kan jo ta det som privatist, to av fagene på høsten, to om våren. Eller ta noen av de på en videregående skole. Ofte er det greit å få enkeltplasser på noen få fag.

 

 

Edit: Her er link: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/

 

Dette gjelder vell for folk uten utdanning? altså at de kun trenger å ta påbygg for å få generell studiekompetanse selv om de ikke har tatt videregående fra før?

Lenke til kommentar

 

Nå vet ikke jeg kravene til Politihøyskolen, men når du runder 23 år så blir det veldig mye enklere å få generell studiekompetanse på egenhånd. Dette er på grunn av 23/5-regelen, dvs hvis du er over 23 år, og har tilsammen 5 år praksis fra skole og/eller arbeid, så trenger du kun avsluttende eksamen i seks fag. De seks fagene er matte, naturfag, norsk, engelsk, historie og samfunnsfag. Samfunnsfag og engelsk er vanlig på 1. år av studiespesialiserende, eller iløpet av to år på yrkesfag, så de vil jeg tro du allerede har. Da mangler du fire fag, matte, naturfag, historie og norsk (norsk krever både muntlig, skriftlig og sidemålskarakter).

 

Du kan jo ta det som privatist, to av fagene på høsten, to om våren. Eller ta noen av de på en videregående skole. Ofte er det greit å få enkeltplasser på noen få fag.

 

 

Edit: Her er link: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/

 

Dette gjelder vell for folk uten utdanning? altså at de kun trenger å ta påbygg for å få generell studiekompetanse selv om de ikke har tatt videregående fra før?

 

Nope :) Det gjelder for alle som ønsker generell studiekompetanse og ikke har det fra før. Les på linken så ser du at det er kun de kravene. Man kan tilogmed få godskrevet omsorg for små barn og sykdom, lærlingtid etc. Og man velger om man vil gå via påbygg (da søker man fritak i de fagene man ikke trenger) eller privatist, eller en blanding.

Lenke til kommentar

Ja se der ja. har jo 5 år tilsammen :) skal stikke innom skolen jeg gjikk på å få alle vitnemålene, åså må jeg finne en måte å få bevis for de 2 årene jeg gjikk som lærling.

Du trenger ikke stresse med vitnemål og sånt før du har fått avsluttende karakter i de manglende fagene :) Når du søker videre utdanning med krav om generell studiekompetanse, da trenger du vitnemål og attest på godkjente fem år. Det haster altså ikke. :)

Lenke til kommentar

 

 

Nå vet ikke jeg kravene til Politihøyskolen, men når du runder 23 år så blir det veldig mye enklere å få generell studiekompetanse på egenhånd. Dette er på grunn av 23/5-regelen, dvs hvis du er over 23 år, og har tilsammen 5 år praksis fra skole og/eller arbeid, så trenger du kun avsluttende eksamen i seks fag. De seks fagene er matte, naturfag, norsk, engelsk, historie og samfunnsfag. Samfunnsfag og engelsk er vanlig på 1. år av studiespesialiserende, eller iløpet av to år på yrkesfag, så de vil jeg tro du allerede har. Da mangler du fire fag, matte, naturfag, historie og norsk (norsk krever både muntlig, skriftlig og sidemålskarakter).

 

Du kan jo ta det som privatist, to av fagene på høsten, to om våren. Eller ta noen av de på en videregående skole. Ofte er det greit å få enkeltplasser på noen få fag.

 

 

Edit: Her er link: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/

 

Dette gjelder vell for folk uten utdanning? altså at de kun trenger å ta påbygg for å få generell studiekompetanse selv om de ikke har tatt videregående fra før?

 

Nope :) Det gjelder for alle som ønsker generell studiekompetanse og ikke har det fra før. Les på linken så ser du at det er kun de kravene. Man kan tilogmed få godskrevet omsorg for små barn og sykdom, lærlingtid etc. Og man velger om man vil gå via påbygg (da søker man fritak i de fagene man ikke trenger) eller privatist, eller en blanding.

 

Det jeg mener er at det er ingen forskjell der, altså man kan ta disse fagene som privatist eller via påbygg og ender opp med det samme. Man kan ikke søke om fritak fra feks engelsk siden man har hatt det på vg1 eller vg2. da kunne man jo ha søkt fritak om alle fagene da man har disse mens man tar yrkesutdanning.

Lenke til kommentar

 

Ja se der ja. har jo 5 år tilsammen :) skal stikke innom skolen jeg gjikk på å få alle vitnemålene, åså må jeg finne en måte å få bevis for de 2 årene jeg gjikk som lærling.

Du trenger ikke stresse med vitnemål og sånt før du har fått avsluttende karakter i de manglende fagene :) Når du søker videre utdanning med krav om generell studiekompetanse, da trenger du vitnemål og attest på godkjente fem år. Det haster altså ikke. :)

 

Jaaa okey, trodde jeg måtte ha alle bevisene osv for å kunne få ta resten av fagene, faktisk. så jeg kan melde meg opp som privatist, å velge de fagene jeg mangler allerede idag?

Lenke til kommentar

 

Det jeg mener er at det er ingen forskjell der, altså man kan ta disse fagene som privatist eller via påbygg og ender opp med det samme. Man kan ikke søke om fritak fra feks engelsk siden man har hatt det på vg1 eller vg2. da kunne man jo ha søkt fritak om alle fagene da man har disse mens man tar yrkesutdanning.

 

 

Du kan søke om fritak for alle fagene du har hatt fra før, men husk at her snakkes det om P1/2 matte (eller T-matte), samt norsk tilsvarende 14 timer i uken (to timer i uken vg1, to timer vg2, 10 timer påbygg). Fire av fagene, altså norsk, matte, historie og naturfag er de man har på påbygg, dvs man mangler de fra yrkesfag. Matten fra yrkesfag er ikke den matten man skal ha godkjent for å få studiekompetanse.

Og om man feks har hoppet av halvveis i tredje året på studiespesialiserende, vil man nok ha de fleste fagene der, og kan dermed ha studiekompetanse når man blir 23 år likevel.

 

Om man ikke har hatt noe videregående før, så hjelper det ikke å gå påbygg, for der får man ikke tilbud om samfunnsfag eller engelsk, siden det er noe man egentlig blir ferdig med på yrkesfag, og påbygg er tiltenkt de som kommer fra yrkesfag, ikke de som kommer etter fylte 23 år.

 

Jaaa okey, trodde jeg måtte ha alle bevisene osv for å kunne få ta resten av fagene, faktisk. så jeg kan melde meg opp som privatist, å velge de fagene jeg mangler allerede idag?

 

 

Jepp :) Men nå tror jeg fristen har gått ut for vår-eksamen (enten 15. februar eller 1.mars, dobbeltsjekk du!). Neste frist er vel i september eller noe, det gjelder da eksamen som kommer før jul (november som oftest).

 

Edit: VIKTIG! Hvis du skal ta alt som privatist, så må du ha både muntlig og skriftlig i engelsk, samt både muntlig, skriftlig og sidemål i norsk. Ikke glem noen av de, da ryker du på en smell ;)

Endret av Heidi
Lenke til kommentar

ok, så hadde ikke engelsk på vidregående? hvordan gjør man den muntlige delen som privatist bare for å spørre om det :p

 

Jeg vet ikke hvilke fag du hadde på VGS ;) Gikk du standardløp på yrkesfag har du engelsk, og da trenger du ikke det faget. Men norsk må du ha, jeg tok med info om engelsk også i tilfelle noen bare leser her inne.

 

Muntlig som privatist så må du levere leseliste på forhånd. Ta kontakt med den skola som er nærmest (pleier å bli der du må møte for å ta eksamen) og så spør du. De fleste fylkeskommuner har anbefalt leseliste ute på nett for privatister. Sjekk også om du skal ha fordypningsoppgave/særemne. Det er meget sannsynlig at du skal det, da skal du altså holde en presentasjon fra særemnet ditt under eksamen. (Gjelder norsk muntlig!)

 

Jeg har kun tatt engelsk og samf.fag som privatist, resten tok jeg via påbygg som delkurselev. Visste ikke at man skulle ha særemne i engelsk, og leste forøvrig ikke heller (haha), så jeg dikta særemne mens jeg presenterte...... En smule stressa i hodet da, men alt går om man tenker litt raskt. ;)

 

Konsentrer deg godt om naturfag og matte, vet ikke hvor god du er på matte fra før, men jobb godt og lenge med det om du vil ha god eksamenskarakter. Naturfag er mye pugging, men ikke vanskelig, bare en del fakta man må pugge. Privatisteksamen i naturfag foregår ved at du trekker en øvelse, og skal utføre den i rommet med sensor, og så kommentere og presentere det muntlig etterpå. Det står i læreplanen hvilke forsøk du må øve på. (Sonans har feks. ukeskurs hvor de gjennomgår alle forsøk iløpet av noen dager med lærer, tror det koster et par tusen, men vil tro det er nyttig.)

 

Norsk er analyser. Analyse av en tekst, pluss evt en tekst selv, i bestemt format (novelle, kåseri osv.) Egentlig bare samma skiten som fra ung.skolen. Les om etos, patos og logos, det er viktige uttrykk å bruke når du skal analysere tekst på eksamen. Nynorsken er stort sett å skrive tekst.

 

Edit: Mulig naturfag bare er å fortelle om forsøket, hvordan du utførte det osv, ble litt usikker nå.

Endret av Heidi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...