Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kjøpe bil til 150.000,- ?

PrettyBoy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1,6TDI er mer enn godt nok for vanlig kjøring og er gunstig med tanke på forbruk...og innkjøpspris.

Hvis du har mye småkjøring så tror jeg muligens jeg heller ville vurdere bensin....pga vinter og varme i kupe.

Støy behøver du ikke tenke på, kupeene i dagens dieselbiler er såpass lydisolerte at motorstøy ikke er sjenerende.

Enig i at 1.6 turbodiesel holder fint for de fleste for denne bilstørrelsen, ev en bensinmotor på 100-120 hk. Skal man ha en "racer" koster det mer enn de fleste synes det er verdt, pga progressive avgifter for ccm og hk.

Når det gjelder støy er jeg enig på langkjøring/motorvei, mens man både ved kaldstart, kjøring i sakte fart og stans i kø fortsatt merker stor forskjell. Jeg byttet fra 2008 MB CDI til 2012 Audi TFSI (bensinturbo) for et par år siden, og det er stooor forskjell. Har også kjørt samme Audi med dieselmotor av og til, og er glad jeg valgte bensin, selv om den bruker litt mer (ca 0,5 l/mil mot 0,4 l/mil på diesel). Siste erfaring med diesel var en 2013 BMW X3 2.0, men også her var motoren svært hørbar i forhold til bensin, og hadde også mye mer vibrasjon på tomgang (mulig jeg er ekstremt kresen :-). Vi har mye småkjøring og bykjøring, og kjører ikke så langt (15-20k km/år), og da er diesel ikke det beste valget.

Imponert. Hvilke biler er det du får til å kjøre 0.4 på by/småkjøring?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Imponert. Hvilke biler er det du får til å kjøre 0.4 på by/småkjøring?

I wish! Dette er nok forbruket på langtur. Da bruker min A3 TFSI ca 0,5, og en A3 TDI (som jeg låner av og til) ca 0,4. Alt ihht bilens kjørecomputer. Har ikke sjekket ved småkjøring (dette er konebilen), regner med at den ligger på ca 0,65 (TFSIen, altså). I forhold til forsikring, avskriving og andre kostnader er ikke den lille forskjellen i drivstoffkostnader viktig.

Lenke til kommentar

Mercedes Benz E-Klasse W211

Gode biler, men man skal tenke seg godt om og vurdere veldig nøye..

Det er en del ting som kan bli svært kostbart på disse bilene.

Så lenge man holder seg til godt vedlikeholdte fornuftige biler i prisklassen trådstarter ønsker, og ikke kjøper dyre modeller med annen mer begrenset og påkostet deletilgang som f. eks. en med 4matic (og påfølgende stort motoralternativ og gjerne godt utstyrt med fAilmatic) så kan man komme ganske greit unna.

Hvis man er gjerrig som meg kjøper man servicedeler og olje selv, der det er billigst. For meg har det i det siste vært billigst hos Stjerneservice for både olje og slitedeler og de tilbyr gode rabatter til klubbmedlemmer, Facebook venner og når man ringer inn og hører.

Man kan også spare massevis av penger på å handle OEM eller originale deler fra eBay om man planlegger litt (lang leveringstid). Ihvertfall jeg får god samvittighet av å drive god service på bilen med preventivt vedlikehold. Ikke koster det så ille heller.

For TS vil det beste alternativet å se etter en W211 med 200/220 CDI motoren. Er han heldig kan han få en facelift som er drosjekjørt i god stand uten å ha gått over 300 kkm. På disse langkjørte bilene er virkelig tidligere eier og oppfulgt vedlikehold kritisk. Får du tak i en bra bil med høy kilometer og mye utstyr så har du ufattelig god bil, men dette er risikosport og anbefales ikke til noen som ikke har et godt øye for bil (mtp. vurdering av bil, tilstand og til og med pruting)

For 150k kr får man uansett tak i en grei E220 CDI Avantgarde som har gått rundt 100kkm, men når bilen er fra 2003-2006 så har uansett en prosess der regelmessig bytting av deler (spesielt understell) begynt, så da er man nesten like langt som om man kjøper en godt vedlikeholdt langkjørt bil (helst selgerkjørt) av nyere årgang.

Kan man vente, så tør jeg påstå at en W211 facelift med 200/220 CDI motoren er det aller beste bruktbilkjøpet en kan gjøre for en bil som har gått ca. 100-150k km. Snart faller prisen ned mot 150k. Denne er relativt skuddsikker, og slik jeg har forstått det så er det ingen nevneverdige feil på disse/utrolig bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Gjest Slettet+3165

Herlig, takk :) frista veldig med enn sånn ja..

Kan anbefale å ta en på en prøvetur kveldstid når det er dårlig lys ute.

Mange sliter med varmetrådene i frontruta når det er dårlig sikt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Varmetrådene i frontruta er minst like irriterende i motlys.

Forferdelige saker, jeg skal aldri ha bil med sånn elendighet.

Merkligste er at du ikke kan få bilen uten når den er ny.

En kollega endte opp med å kjøpe seg V70 istedetfor ene og alene pga. frontruta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...