Gå til innhold

Islam - Jeg fatter ikke at de tror på det

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Hvordan kan folk godta likestilling mellom kjønnene? Denne tanken har blitt utbredt gjennom kamp fra krakilske feminister.

Jeg tror ikke hvordan en ide har blitt utbredt er relevant for om den er sann eller ikke.

Men jeg er enig med deg at det hele virker rart når en tenker på innholdet i religioner som islam. Jeg tror ikke det er mye å tjene på å forsøke å forstå religioner.

Han tenker vel på at siden islam ble spredt ved vold og tvang i utgangspunktet, hvorfor får ikke bare Allah selv alle til å tro på ham?

Dette er kanskje en selvmotsigelse, men kristendommen er på ingen måte noe mindre selvmotsigende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

875xEBW.jpg

Ja?

Enten så er det noe ved bildet som skal tilsi at den som sier dette selv er en "mindless sheep", eller så er poenget at hvis noen ikke er særlig fotogene så må det de har å si være feil.

Kanskje vedkommende selv eller en av de som har trykket "liker" kan forklare.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Kristendommen er den mest ulogiske religionen jeg noensinne har lest om. Jeg har aldri skjønt hvorfor spesielt kristne rakker ned på andres religioner, men det er dem som tror på at en menneske sto opp fra det døde :p. Det komiske er all feilen i biblen, forsatt sier man at bibelen er gudsord, hhhh.

Lenke til kommentar

Moderatormelding

Til generell informasjon, så minner jeg om trådens tittel:

"Islam - Jeg fatter ikke at de tror på det".

Det er alltid takhøyde for vinklinger og innspill som kan fravike noe fra trådens tittel og dermed føre debatten litt utenfor topic og/eller i et mer omfattende perspektiv dersom det er grunnlag for det.

Denne tråden er derimot nå på vei til å handle mer om kristendommen og "Det Trinitariske Problem", enn islam.

For de som hovedsaklig ønsker å diskutere kristendommen, så finnes det allerede utallige eksisterende tråder for dette. Benytt heller disse.

Innvendinger eller kommentarer om moderering tas forøvrig på PM og ikke i tråden.

LiamH

:)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Problemet med islam er at vi ikke kjenner til islam så godt som vi gjør med kristendommen...

Jeg har lest, eller i det minste skummet imellom koranen (orket ikke å lide meg mellom møkka...) men kjenner ikke til kulturen dette svineriet har laget i land der dette praktiseres annet enn mellom nyheter og generell info fra disse landene, som jo ikke akkurat fremstiller islam som et system som er tenkende mennesker verdig...

Utgangs punktet for islam er ihvertfall så latterlig at den konkurerer med mormonismen, scientologene og andre kulter i dumskap og latterlighet... Hest som flyr, pedofil, maktsyk mann som befaler, først ettergivende og mykt når han ikke hadde noen tilhengere, så brutalt og blodig når han hadde makt

, alle disse utenfor "biblene", hadithene som har delt islam inn i grupperinger like effektivt som slike oppfattninger har delt kristendommen....

De verste kristendoms krigigene foregikk for flere hundre ås siden, islam er ikke der enda og vi kan se frem til årtier med slakting av de forskjellige gruppene, som i irak i dag...

Virkelig, å dra over seg islam er det samme som å leve i helvette for enhvert tenkende menneke, der den eneste "tenkingen" er å finne på enda mer sinnsvake påstander om denne religionen som ikke er annet enn fantasiene til en mann som ønsket seg en egen arabisk kristendom... og fikk det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Jeg blir flau på dine vegner, trenger ikke å takke meg :). Kanskje på tide å returnere tilbake til skolebenken? Det eneste du gjør er å komme med påstander uten kilder, og bare i storbritania konverterer flere ut av kristendommen enn inn. Jeg leste også om at endel mennesker der konverterer vært år, og tallet var overraskende høyt. kristendommen solgte sin sjel for å bli akseptert ,og Islam kommer aldri til å gjøre det. hvis du prøver å "tøffe" deg bak skjermen så mislyker du, tror ikke til og med en smågutt hadde fryktet deg. Du virker som en middelhøy kar som er litt lubben, ikke mye å frykte der :)

Dette er dessverre skikken om at man skal tvinge de som ikke er muslimer til å konvertere til islam ved giftemål. Menn pleier som regel ikkje å gifte seg med muslimske kvinner, som oftest fordi familien skal importere en mann fra polygamiveldet i østen. Eller så en mann konvertere, ellers skal familie-æren opprettholdes ved drap eller noe annet.

Liker personangrepet forresten. Tipper du beskriver deg selv. Dere pleier jo ikke å være særlige store karene :D

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Eg har tenkt på detta ein stund no. Korleis kan nokon eigentleg tru på islam?

1. Muhammed var krigsherre.

2. Islam vart spredd ved krig.

Om Allah ønskte at mennesker skulle bli tvunget til å tru på han, med ein profet som var krigsherre til og med, kvifor skapte ikkje han berre mennesket med ordet hans implisitt. Eller berre tvang dei sjølv fra begynnelsen av å tru på han. Det gir ingen meining. Kvifor skal Allah ønske at folk skal bruke så mykje tid på han om dagen, og at det skal ha så mykje å sei for det daglige liv? Da kunne jo han like godt berre skapt nokon vesen som konstant dreiv på å fortalte han at han var fantastisk. Det har jo ingen hensikt.

"Du er fantastisk Allah" x 7 mrd. "Hehe, takk, tihi", "Djevelen tok vist feil :), puh "

Nei, islam trur eg må være den minst truverdige religionen av alle. Ikkje ein gang orda er noko særlig. Kan ikkje fatte det.

Jedi er ein offisiel religion som bygger på troen om "the force", nå veit eg ikkje om du har sett star wars eller ikkje, men eg ville ikkje sagt den var meir troverdig.

Lenke til kommentar

En ting... Demokrati er spredd ved krig.... skal vi si da at demokrati er galt?

USA hevder at hvis et annet land truer demokratiet, så har USA full rett til å bruke alle metoder for at dette ikke skjer. Også krig.

Så det du sier.... "Jeg fatter ikke at de tror på demokrati"

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

USA hevder at hvis et annet land truer demokratiet, så har USA full rett til å bruke alle metoder for at dette ikke skjer. Også krig.

Så det du sier.... "Jeg fatter ikke at de tror på demokrati"

Demokrati er en styreform, som du kan være uenig med eller ikkje.

Islam har ein profet som er kriger, du har hans følgere som er krigere, islam blei spredd ved krig og dette er Allahs plan? Hvorfor ikke bare skape folk uten fri vilje eller med hans ord implisitt om man skal tvinge folk med vold og blod? Eg kunne så vidt akseptere det om det ikkje var ein krigerprofet, men det er det jo. Skapt direkte av en mann som ville bruke religionen for han og andre ledere sin profitt.

Lenke til kommentar

Argumentet er ikke at islam er galt fordi det ble spredt med krig, men at når Allah først bruker Muhammed til å spre det med krig, hvorfor kunne han ikke bare tvinge mennesker til å tro uten å måtte gå gjennom en mellommann?

Lenke til kommentar

Jødedommen, Kristendommen og Islam har utgangspunktet i den samme Gud; Abrahams Gud; "Same God, different wrapping".

Hvis man skal bedømme en religion utifra hva de religiøse har gjort av faenskap i Guds navn så ta en titt på Kristendommens historie i de siste nesten to tusen årene og man vil finne at Kristendommens grusomheter gjør grusomheter i Islam's navn ganske så "pinglete" i forhold.

Hadde det ikke vært religion på jorden de siste tre tusen årene så ville livet ha vært mye letter for folk.

Religiøs historie lærer oss en ting; At religiøse mennesker har en egen evne til å legitimere ondskap og sette ekstrem ondskap i system og påføre menneskene ufattelige lidelser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg forstår ikke hvorfor det finnes religionsfrihet, hvis det var jeg som bestemte så skulle jeg gjerne kneblet hver eneste en av dere tullinger (ironi selvfølgelig)!

Hvorfor forstår du ikke at vi Muslimer tror på vår religion? Jeg vil si meg enig med flere her at kristendommen, og alle de andre religionene har mye å by på som er like eller illere enn det du finner i Koranen. Mye av det som stør i disse bøkene er gammeldags, og skal ikke endres (ihvertfall ikke i Koranen).

Det er imot vår tro å forandre Koranen, men dere kristne har etter slik jeg har forstått det ikke det prinsippet, hvordan i svarte granskauen er det mer troverdig enn en hellig bok som har vært uendret siden dag en? I gamle testamentet var det jo vanvittig mye faenskap, hvorav gud så og si var jævelen, ikke omvendt.

Hadde det ikke vært religion på jorden de siste tre tusen årene så ville livet ha vært mye letter for folk.

Tviler sterkt på det da det ligger i vår natur å være voldelige. Det ligger i vår natur å være arrogante å føre krig.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Jeg forstår ikke hvorfor det finnes religionsfrihet, hvis det var jeg som bestemte så skulle jeg gjerne kneblet hver eneste en av dere tullinger (ironi selvfølgelig)!

Hvorfor forstår du ikke at vi Muslimer tror på vår religion? Jeg vil si meg enig med flere her at kristendommen, og alle de andre religionene har mye å by på som er like eller illere enn det du finner i Koranen. Mye av det som stør i disse bøkene er gammeldags, og skal ikke endres (ihvertfall ikke i Koranen).

Det er imot vår tro å forandre Koranen, men dere kristne har etter slik jeg har forstått det ikke det prinsippet, hvordan i svarte granskauen er det mer troverdig enn en hellig bok som har vært uendret siden dag en? I gamle testamentet var det jo vanvittig mye faenskap, hvorav gud så og si var jævelen, ikke omvendt.

Alt som har stått i bibelen gjør det jo fremdeles, det er bare det at noen er blitt presset til å f.eks. ta inn homofile ol. selv om Gud i følge bibelen ikke er så lyst på det. Så det er ikke forandret, bare teologisk argumentasjon og akseptanse.

Lenke til kommentar

Men hvis du er for religionsfrihet, hvorfor ville du ikke heller sett at utvidelsen av din religion bar preg av frivillighet, fremfor tvang? Utvidelsen av din religion er tross alt styrt av din gud, imotsetning til utvidelsen av mange andre religioner. Hvis utvidelsen ikke er styrt av religionen, så kan heller ikke religionen lastes i samme grad. Men muslimer flest vil vel tro at utvidelsen er direkte styrt av Allah?

1) Islam ble spredt med krig og tvang

2) Utvidelsen av Islam ble planlagt og styrt av Allah

Så hvorfor kunne ikke Allah, dersom tvang skal tas ibruk, bare programmere alle mennesker fra starten av til å bli muslimer? Da hadde ikke Muhammed trengt å krige eller drepe en eneste person, alle var allerede tvunget til å tro på den samme religion.

Alternativet er at utvidelsen av Islam ikke var styrt av Allah, men av menneskene. Og det vil si at Muhammed brukte de midler han selv valgte for å spre sin religion, uavhengig av hva Allah måtte ønske om den saken.

Kristendommen og andre religioner er ikke relevant her, selv om trådstarter er så åpenbart partisk da han er avstandsforelsket i kristendommen og derfor har det lett for å hakke på andre religioner. Men spørsmålet er spennende, selv om agendaen hans bak ikke er det.

Dersom en annen religion er relevant for denne saken så må det være tilfelle der at tvangsmidler for utvidelse er bestemt av religionen. Det er ikke tilfelle i kristendommen hvertfall ikke ifølge slik mange kristne tror.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Må ta selvironi, helt fantastisk! :)

1) Kristendommen ble spredt med krig og tvang (se korstogene).

2) Det samme kan sies om Kristendommen.

Jeg påstår ikke at en ikke skal kunne modernisere religionen, men da må det skjes i selve religionen, og ikke i hellige tekster som ikke skal røres.

Lenke til kommentar

Nei, det samme kan ikke sies om kristendommen!

Jeg har aldri hørt at måten utvidelsen av kristendommen ble gjort på var direkte ønsket av jesus/gud. Tvert imot så vil mange (ærlige) kristne idag si at måten kristendommen ble gjort på var ikke ønsket av jesus/gud. Det vil si de kristne som ikke benekter historien og bruker logiske tankefeil som No True Scotsman. Vi har noen av den typen på forumet her.

Derfor er ikke kristendommen relevant.

Et alternativt ankepunkt mot kristendommen ville derimot vært:

-Hvorfor kunne ikke jesus/gud sagt klart ifra hvordan den religionen ikke skulle spres?

Det klarer jeg ikke svare på for da må jeg strekke fantasien langt nok til at jesus fantes og at jesus visste hva som kom til å skje med religionen lenge etter hans død.

For eksempel hvis jeg var jesus og gud så ville jeg sagt helt fantastiske ting istedenfor all dritten som de ti bud og annen jævelskap fra bibelen. Jeg ville sagt saker som gjorde at millioner av mennesker ikke ville bli drept, voldtatt og torturert. Slike saker som religiones tilhengere gjerne utførte.

Men det er ikke saken.

Saken er:

Dersom muslimer tror på punkt 2 og er ærlige nok til innrømme punkt 1, hvorfor kunne ikke Allah bare programmert mennesket slik at det automatisk var muslim? uten valg, uten frihet? Tvang var jo uansett et middel som ble brukt av Muhammad i utvidelsen av Islam etter Allahs ønske. Hvorfor gå omveien om en analfabetisk sauegjeter fra ørkenen for å tvinge mennesker?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Derfor er ikke kristendommen relevant.

Så fordi du mener det så er det ikke relevant? Det er jo like mye en religion som Islam.

Lenke til kommentar

Ja, at noe er religion gjør det slettes ikke relevant her. Buddhisme er religion, likevel fullstendig urelevant.

Muslimer tror at måten Islam var utvidet på var ønsket av Allah. Hvorfor gikk Allah omveien for å tvinge mennesker via Muhammed? Hvorfor ikke tvinge dem fra starten ved å sette en sperre i hjernen for religionsfrihet og troen på andre religioner enn islam?

Svært få kristne tror at måten Kristendommen ble utvidet på var ønsket av jesus/gud. Jesus har heller ikke selv tatt del i den type handlinger eller befalt slike handlinger. Det har Muhammed.

Derfor er ikke kristendommen relevant. Klarer du ikke å se det?

Dersom religion x omfatter allmektighet og sier om seg selv at den skal spres med tvang, hvorfor gå omveien om krig og drap?

Dette spørsmålet er kun gyldig dersom religion x har tilhengere som tror at religion x har et ønske om bruk av tvang i utvidelsen.

Mange muslimer har en slik tro.

Svært få kristne har en slik tro.

En religion med tilhengere uten en slik tro er ikke relevant for denne diskusjonen.

En religion uten ønske om tvang for utvidelse er ikke relevant for denne diskusjonen.

Dersom du finner noen kristne her som tror dette, så blir kristendommen relevant. Men det er lite sannsynlig at du finner noen.

At kristne opp igjennom har brukt tvang endrer ikke dette. At de har brukt tvang betyr ikke at religionen ønsker bruk av tvang. Kristendommen har åpenbart store mangler i fravær av ettertrykkelig beskjed om ikke å bruke tvang, men det er en helt annen diskusjon.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...