Khaffner Skrevet 16. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2014 Her ser dere den fineste av mine to tomatplanter: Alderen er 4-5 uker fra frø. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 4. august 2014 Forfatter Del Skrevet 4. august 2014 (endret) (Bildet er 4 dager gammelt) Nye groskapet, med delvis midlertidig belysning. Den ene LED-pæra sluttet å funke, nye er bestilt. Bruker fremdeles DWC, vannpumpa tiltenkt sprinkler ville ikke sitte skikkelig. og DWC ser ut til å fungere helt topp. Den største planten er i underkant av 15cm høy og får allerede blomster. Vi har et par tomatplanter sådd av samme frø og matet med samme næring, men som får sollys. Disse er dobbelt så store og noe blekere. Får se hvor store avlingene blir Endret 4. august 2014 av Khaffner Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 Jeg snubla over disse på dx.com: http://www.dx.com/p/eoscn-e27-150w-3510lm-5500k-led-studio-light-bulb-for-slr-camera-white-229728#.U-uAZ2McWoM http://www.dx.com/p/eoscn-universal-e27-115w-5500k-220lm-1-led-screw-bulb-for-photographing-white-220-240v-227900#.U-uAZ2McWoM Burde ikke de fungere som billige grolys? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 13. august 2014 Forfatter Del Skrevet 13. august 2014 Litt usikker. Vekstlys bør ha høy fargetemperatur(Kelvin). 6700 og oppover er vanlig for vekst, 2700 og nedover trengs til blomstring. Å bruke noe midt i mellom vet jeg ikke hvordan yter. Til gjengjeld er det veldig høy effekt, kanskje det veier opp litt. Men da burde man heller gå for riktig lys med lavere effekt. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 14. august 2014 Forfatter Del Skrevet 14. august 2014 Dette er en veldig fin artikkel om planters lysbehov: https://web.archive.org/web/20140714220944/http://racheljenkins.hubpages.com/hub/LED-Grow-Lights-Why-Spectrum-Matters Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 Du har selvfølgelig helt rett og det visste jeg egentlig når jeg tenker meg om. Det var jeg som tenkte fullstendig feil. Det er lenge sida jeg har grodd noe som helst og av en eller annen grunn så tenkte jeg 5500K i stedet for 6500K som jeg har brukt tidligere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Har du prøvd å dyrke paprika eller chili? Hvor ofte bytter du vann i det systemet du bruker nå, og hvilket system vil du anbefale en nybegynner? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 24. august 2014 Forfatter Del Skrevet 24. august 2014 Ikke enda prøvd paprika eller chili. Har noe erfaring med tomat, basilikum, vårløk, gressløk og mynte. Bytter vann hver 14. dag, vet ikke om dette er best praksis. Passer på å ha en TDS på rundt 2000. Deep Water Culture (DWC) vil jeg si er det enkleste systemet. Trenger ingen timer, alle delene fåes i en dyrebutikk og clas ohlson. Google "Deep Water Culture" for inspirasjon. Næring fåes på nettet, eller om du er i Oslo, HydroHagen i kongens gate. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 TDS på rundt 2000? Hva er TDS? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 25. august 2014 Forfatter Del Skrevet 25. august 2014 Kort sagt er det hvor mye materie som er løst opp i vannet. Vann fra springen hos meg har en TDS på 50. Deretter tilsetter jeg næring til TDS-verdien er rundt 2000. Dette måles med en TDS-måler, fåes billig på ebay. Enheten er ppm, parts per million. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 25. august 2014 Forfatter Del Skrevet 25. august 2014 Planten til venstre er den samme som jeg postet 16. Juli. Røttene er ca 80cm lange, men fortsatt ingen tegn til blomster. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 11. september 2014 Forfatter Del Skrevet 11. september 2014 (endret) Liten update: Fremdeles ingen blomster, og googling hjelper ikke så altfor mye. Kan være at plantene fremdeles er for unge, kan være antall lystimer, kan være næringen, etc. Men en feil jeg har gjort er å ikke trimme plantene. Fra planten er liten skal jeg egentlig velge en hovedstamme og trimme bort spesifikke utskudd fra denne. Vet ikke om det hjelper blomstring, men da blir planten litt mer bygd for produksjon av tomat, og ikke bare blader. Kan hende det er for sent å justere dette. Nedenfor ser dere to shotglass. Den grønne lille planten er en klon av en klon av en mintplante kjøpt for en måneds tid siden. Kloning innebærer i grunn å skjære av toppen av en plante, og eventuelt påføre rothormon på den avkappede stilken, så sette i lunkent vann og håpe på det beste. Kloning er veldig flott hvis du har en genetisk bra plante og ønsker å la den leve "evig". Klonen utvikler egne røtter, og blir en ny plante. Jeg har altså brukt en liten skumskive som nevnt i innlegg 8, og et shotglass fra ikea, disse passer perfekt sammen! I den andre potten er det et ganske sprøtt eksperiment. Jeg er på jakt etter et fint medium frø kan spire i. Leca er så grovt at frø detter tvers gjennom, jord er smulrete og skittent, sand holder på for mye vann, papir løser seg opp og kan mugne. Dermed fant jeg akvariesand, oransje fordi det er komplementærfargen til grønt. Vil også anta at det er pH-nøytralt, da det er tenkt til akvarier. Tenker fargen gjør det lettere å skille plante og medium når det er tid for ompotting. Der har jeg altså sådd 5 cherrytomatfrø, rørt vilkårlig rundt og fylt halvfult med vann. Håper dermed at minst ett frø ligger i riktig mengde fukt og kan spire Endret 20. september 2014 av Khaffner 1 Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 23. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2014 (endret) Kan nå rapportere at tomatene har vokst en del siden siste bilde, og at blomster har kommet. Jeg reduserte antall lystimer fra 16 til 10, og etter en ukes tid kom blomstene frem Jeg tror jeg dermed lurte tomatene til å tro at det nå er sensommer, og tid for blomster. Jeg har også byttet lys. Nå er det 1 STOR pære med 6700K 12W. Stor som i en stor appelsin. Bilder kommer. Ellers har jeg tenkt å gå helt over til basilikum. De er mye enklere å ha med å gjøre, gir mye mer avling og kan såvidt jeg forstår leve "evig", så lenge jeg trimmer plantene riktig og jevnlig. Eventuelle blomster er bare å knipe av, blader m/stilk kuttes av litt over et nytt sett med blader. Endret 23. oktober 2014 av Khaffner 3 Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 24. november 2014 Forfatter Del Skrevet 24. november 2014 (endret) Beklager, glemte helt å ta bilder før jeg heiv tomatene. Nedenfor ser dere nå to basilikumkloner, det er ca 3 uker siden de ble kuttet fra butikk-basilikum, og påført clonex-gelé. Røttene er ikke enda lange nok til å henge ned i vannet, så hele stilken og rotstubbene er senket i oksidert vann med næring. Endret 24. november 2014 av Khaffner Lenke til kommentar
multisync Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 His du er litt handy med elektronikk så så jeg en veldig bra gjennomgang av fullatomatisering med arduino her om dagen, lagret selvfølgelig ikke linken og fant den ikke igjen akkurat nå. Men har snakker vi med automatisk nutrient-foring, oksygen i væsken, PH, temperatur, pumpestyring osv. Mye moro hvis man er ute etter et heftig prosjekt eller man ser på det som langtids matdyrking. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 27. november 2014 Forfatter Del Skrevet 27. november 2014 (endret) Ja, har sett litt på automatisering av hydrohagen, men i min skala koster det mer enn det smaker. Jeg har lyst på en tellstick-styrt timer, som i seg selv egentlig er overkill. Mekanisk timer gjør jobben like bra, og er mer stabil. Påfyll/skift av vann uten å løfte kassa ut av skapet er jeg interessert i å finne en løsning på. Endret 16. mars 2015 av Khaffner Lenke til kommentar
multisync Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 vel, det er da ganske enkelt hvis du har vann i rommet, og et sluk. Du kan gjøre det ganske enkelt med et par solenoider og en flyteventil. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 Hvorfor velger folk å dyrke uten jord? Lenke til kommentar
multisync Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 (endret) Raskere vekst og mer kontroll. Og fint for å dyrke inne, bare vannsøl. Du kan til enhver tid sørge for at plantene har de næringsstoffene de trenger. I tillegg så trenger det heller ikke like mye ettersyn når du har fått kontroll på et stabilt system. Kjenner en som dyrker chili i hydro, og han får sikkert 5-10 ganger så mye chili på en sesong sammenliknet med å plante i jord ute. Endret 27. november 2014 av multisync Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 27. november 2014 Forfatter Del Skrevet 27. november 2014 Fint eksempel på industrialisert hydroponisk dyrking: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå