Gå til innhold

Hydroponics - dyrking uten jord

Khaffner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NASA sverger forresten til HPS teknologi når det kommer til lys. Du får tak i opp til 400W HPS pære til under tollgrensa på eBay. Ganske sikker på at det er slike pærer som selges i hydrohagen også. Heavy greier, men for min egen del blir det først aktuelt når jeg får meg et hus.

Lenke til kommentar

400W er altfor mye for meg. Da tar jeg heller 75%* av avlingen med en tiendedel* av strømforbruket :)

Og jeg har i dag ingen interesse av blomstring/frukter.

*=eksempelvis

Har du link til at NASA sverger til HPS? Jeg ville tippet de er ganske frempå å videreutvikle LED for plantevekst. 

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Tror nok LED er absolutt hovedfokus for NASA, pga. lavt strømforbruk og høy effektivitet.

Den så veldig heavy ut, skulle hatt dimme-mulighet på de tror jeg, med mindre skapet du skal ha er veldig høyt da..

Mine på 18 W (1780 mikromol ved 200 mm) skal ikke komme for nærme plantene, nei. Minimum 0,6 m står det på boksen, opptil 1,4 m. Dekker da en sirkel med diameter 0,7–1,6 m (0,4–2,0 m2). Skikkelig intenst rosa lys (Odla-varianten).

Må ikke kjøpe noe som kommer for nærme i skapet ditt. :) Kan ikke dimmes.

Lenke til kommentar

Jeg har som tidligere nevnt hatt noe mailkontakt med folka bak Kickstarter-prosjektet Lilo.

Sammendrag:

Plantelyset er rødt/blått/lilla ish slik vi har sett før. De ignorerte mine svar om watt og lumen, men takket for at jeg sendte dem denne linken. Og de poengterte at lyset ikke er ubehagelig å se på.

Jeg poengterte Lilo's mangel på luftpumpe og luftstein, men de hevder dette ikke er nødvendig. Sitat: Roots get enough air because: 

-at early stage they are in the capsule and Lilo's design ensures that the capsule is well ventilated, 
-once the roots are in water, they breathe the oxygen contained in the water! Pot design (volume and surface in contact with air) ensures that the water is never poor in oxygen. 

Jeg er særdeles skeptisk til dwc uten lufttilførsel. Noen som vil teste?

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Jevnlig påfylling, mye luftgjennomstrømning i vannet når det kommer fra springen. I denne skalaen er det antakelig nok. Det blir annerledes når du har en stor vannbeholder med stor vannoverflate, uten nærmest daglig utskifting av vannet.

Lumen er ikke så relevant når vi snakker plantelys, men det er uansett greit når man sammenligner lysstyrken på pærer som ikke er plantelys.

Lenke til kommentar

Jeg ryddet nylig i alt hydrohageutstyret, og har etter beste evne sortert og pakket alt ned i en verktøykasse.

post-113720-0-74251500-1433803784_thumb.jpg

Lufstein, luftventiler og sprøyte for å måle opp næring i milliliter

post-113720-0-88627300-1433803763_thumb.jpg

Vinkel og T-stykker for luftslanger, tilbakeslagsventiler, sprinklere, slangeholdere og teststrips for Nitrit og Nitrat. 

post-113720-0-98820800-1433803741_thumb.jpg

Lyspærer i 6500K og Rød/Blå, skumskiver, potter, vann/luftfordelingsstykker og små trakter.

post-113720-0-88818100-1433803709_thumb.jpg

Frø, slanger, stor 6500K-pære(samme som er i skapet nå), luftstein, diverse pumper og annet stort

Det er mer, er ikke alt som får plass i verktøykassa :wee:

Lenke til kommentar

I morgen skal jeg innom IKEA for å kjøpe større skap. I grunn det samme som nå, men dobbelt så bredt. 

Det skapet skal stå på soverommet, så jeg tenker å ha pumpe, lys og vifte, ja hele strømskinnen på samme tidsstyrte bryter. At alt er av f.eks 00:00-08:00. Som front på skapet tenker jeg en enkel gardin, dør tror jeg ikke blir nødvendig.

Hva er status hos deg U1ven? :)

Lenke til kommentar

Nytt skap er satt i drift! :)

Jeg venter fortsatt på nye pærer, og jeg må lage en passende dør/forheng. Det fins ferdige dører til dette skapet, men de fins ikke som hvite og jeg vil unngå aluminiumsfolie denne gangen. 

Boksen til venstre er kraftig inspirert av oppsettet til dgolan. En stor mengde leca-kuler som flyter på vannet. Boksen til høyre er for tiden akkurat som boksen i forrige skap. At disse boksene fra Clas Ohlson passer _så perfekt_ er helt fantastisk!

post-113720-0-40121000-1434294638_thumb.jpg

Fin plass for keyboard også :)

post-113720-0-09388300-1434294667_thumb.jpg

Strømskinne, luftpumpe, lampeledninger og vifte

post-113720-0-69937700-1434294687_thumb.jpg

2x Hvitløk på en flytende seng av leca-kuler

post-113720-0-51411200-1434294704_thumb.jpg

Midlertidig drivhus

post-113720-0-75025200-1434294719_thumb.jpg

x antall frø av 3 forskjellige salater

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...