Gå til innhold

Hydroponics - dyrking uten jord

Khaffner

Anbefalte innlegg

Hadde vært sykt fett av en timelapse av hvitløk i vekst da. Prøvde selv hvitløk i jord for noen måneder tilbake, bladene vokste seg nok opptill 30cm på den sterkeste, men fikk sannsynligvis ikke riktig næring og lys. Ga de opp etter en måned ish :) 

Blir bra hvitløksduft av vannet der etterhvert tenker jeg :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet hva dette kan skyldes? Dette er røttene på en basilikumsplante jeg flyttet over 5 dager siden. De har nok vokst litt, men ser ikke helt friske ut, eller?

Før

Etter

Har ikke fått oksygenstein som passer enda, så det er ikke optimale forhold for det enda, men har flyttet den ene under røttene for å se om det gir noen effekt.

edit:

- Planten er like grønn som før.

- PH er stabil på 6.0

- TDS varierer mellom 800-900

Endret av U1ven
Lenke til kommentar

Tror faktisk problemet er temperatur her. TDS-måleren min kan også måle temperatur digitalt, men har tvilt litt på den tidligere. Den viser nå stabilt 24 grader på vannet, selv om det føles ut som kaldere enn lunkent vann.

Vet du hva temperaturen på vannet ditt er Khaffner?

edit: Problemet er _veldig_ kjent. En cure-post på problemet har 200 sider her.

Endret av U1ven
Lenke til kommentar

Det er nok litt for høyt ja. Vanntemperatur bør ikke være over 71 f, eller rundt 21 celsius, men det er ikke kritisk. Uansett så har algene trivdes veldig godt i vannet mitt. Det nevnte problemet blir likevel ikke påvirket av hverken lys eller temperatur, derfor er det ganske vanskelig å bli kvitt. Det finnes mange "rot cure" produkter, blant annet "Voodoo Juice" som også fåes på hydrohagen. Men 350 kroner (inklusiv frakt) for 250ml er svindyr handel. Leter derfor etter DIY produkter som kan gjøre minst like mye godt.

Alt handler om å "dyrke" de gode bakteriene til å ta seg av de dårlige i disse produktene. 

Her er recipe på "tea-bag" som skal gjøre susen. Noen av dere som vet om noen lignende produkter er å få tak i Norge?

Aquashield ($12) The product composition consists of: Bacillus subtilis, Paenibacillus polymxa, Bacillus circulans, and Bacillus amyloliquefaciens. This gives you a base population of beneficial bacteria. (Aquashield can be replaced by any inoculation that contains bacillus bacteria.)

ZHO Powder ($10) The product composition consists of: Glomus intradices, Glomus aggregatum, Glomus etunicatum, Glomus mosseae, Trichoderma harzianum, and Trichoderma koningii. This gives you a base populartion of beneficial fungi. (ZHO can be replaced by any inoculation that contains myco fungi)

Ancient Forest ($14) - Soil amendment provides a high diversity of microorganisms, including more than 35,000 species of bacteria and over 5,000 species of fungi. (AF can be replaced by any earth worm casting)

Lenke til kommentar

Ganske sikker på at det var hydrohagen ihvertfall, så en plakat på et tomt lokale ikke langt fra solsiden.

Edit: Jepp, mulig de er åpne alt.  Står at åpning er like rundt hjørnet på en post fra 30. mai.

Like ved lademoen park, så en liten spasertur fra solsiden.

https://www.facebook.com/pages/Hydrohagen-Trondheim/400331453487931?fref=photo

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Lilo så snasent ut! Ihvertfall soppgreia i starten. Skal sjekke ut det :) Eneste jeg stusser på er at  de også snart tilbyr blomsterplanter (tomater og paprika). Hvordan løser de det med lyset?

Tittet forøvrig innom hydrohagen i Trondheim. Super butikk! Mye spennende og de har mye forskjellig. Fikk tak i noe enzymer som skal kjempe mot algene + rockwool. Har også vært innom biltema for å kjøpe refleksjonsteip (40 spenn). Her er resultatet. Har true på at dette er noe av det beste for å reflektere lys & beskytte vannet mot varme. Rockwoolen kjøpet jeg egentlig mest for å skjerme lys fra vannet. Ble derfor en ny start for meg, men litt forenklet. Ganske fornøyd :)Bilde. Dyrket basilikum (cuttings), timian, korriander, persille og oregano.

edit: Slo forøvrig til med en tomatplante (50 spenn) fra ikea. 30 cm høy :)

Endret av U1ven
Lenke til kommentar

Har nettopp avsluttet en runde med tomat innendørs selv (frø fra fine kjøpetomater). Retningsbestemte LED-lys (iallfall så lenge du har få lyskilder, og det har jo de fleste hjemmedyrkere) er problematisk med store planter. Tomatplanter blir enorme. Mine ble bortimot 1,5 meter høye fra pottekanten (nærmere 1 meter i praksis, siden de henger), og så kan du tenke deg hvordan de dominerer i bredden, og spiser opp nesten alt lyset (hvis du tenker å ha andre planter på samme sted). For dem, og lignende store planter generelt, tenker jeg at jeg mye heller skulle hatt rundtstrålende lys, sånn at man får litt lys overalt. Å få belyst planten i hele høyden og hele bredden blir veldig vanskelig ellers. Man kan jo få LED-pærer som gjør dette også, men det meste av LED-plantelys er flatt og retningsbestemt (det er slike jeg har). Ypperlig for belysning ovenfra til mindre planter, spesielt urter. Paprika, som gjerne blir et lite tre, gror også fint med lys kun overfra (også prøvd).

Men tomater rett fra planten – selv gode kjøpetomater har ikke engang 10 % så mye smak. Helt suverent! :dribble:

Lenke til kommentar

Tomat rett fra planten er helt magisk ja! Hydrohagen i  Trondheim hadde faktisk dyrket tomater i et hydrorom (sånn med refleks inni og svart duk utenpå). Opprinnelig var de 4, men de hadde måtte ta ut en siden det ble så voldsomt. Samtlige var over 2 meter høye. Husker ikke hvor gamle de var.

PS: Hydrohagen eksisterer fortsatt i Oslo, kanskje de har flyttet? De tok ihvertfall en telefon over dit for å svare på et spørsmål jeg hadde.

Lenke til kommentar

Spennende å lese oppdateringer her,  Kommmer en litt senere idag fra meg =)

Imsvale :  Hvilken lyspære brukte du til tomatene ? Og vet du ca hvor lang tid det tok fra frø til ferdig produkt ? 

Jeg har diverse fra Venso, Standard (hvit) og Odla (rosa) 18 W. Beste LED til planter jeg har funnet med passiv kjøling. Plantasjen har dem. Tror flere nettbutikker har begynt å ta inn noen produkter fra dem nå. Dyrt, men investering i framtiden. ;)

Alternativet blir fort enorme kladasser på flere hundre watt, med vifter (der forsvinner el-gevinsten), bygd for cannabis-dyrking. Eventuelt enkle LED-pærer fra Clas Ohlson eller noe. :) Men det er ikke plantelys.

Startet vel tomatene i desember. Var mye om og men i starten, mange spirer, ompotting (jeg driver ikke hydroponi). Helt nybegynner også. Dessverre fikk jeg inn trips med en gressløk fra Coop på et tidspunkt, og det ødela hele stasen. Prøvde lenge med grønnsåpe-spray. Enda en grunn til å drive hydroponi. :p Men jeg liker å grave i jord; veldig terapeutisk (så lenge man ikke har skadedyr). I framtiden blir det hage, og hydroponi innendørs. Frukten begynte å komme tidlig i april, og den første ble rød for et par uker siden.  Så ca. 5 mnd fra frø til første modne tomat? Til tross for skadedyr fikk jeg til slutt tre modne tomater, ok størrelse, og noen flere på vei. Hadde for lengst sluttet å pollinere uansett – tomater er selvpollinerende, men litt hjelp/lett risting behøves gjerne innendørs (ingen vind osv.). Det ble mest for erfaringens del. Ting kan nok gå raskere under bedre forhold. :)

Lenke til kommentar

PS: Hydrohagen eksisterer fortsatt i Oslo, kanskje de har flyttet? De tok ihvertfall en telefon over dit for å svare på et spørsmål jeg hadde.

Sjekket facebook-siden, ser ut til at de bare har flyttet fra Kongens Gate i oslo sentrum til Tvetenveien 157 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...