Gå til innhold

Burde den ikke holde? Seasonic (stabilitetsproblemer)

Anbefalte innlegg

Hei

Har nettopp bygd ny PC med en SeaSonic S12II 430 W PSU.

Fungerte fint helt til jeg installerte drivere til skjermkortet - fikk da problemer med at maskina tryna etter 1-5 minutters bruk. Noen ganger henger den før Windows gir feilmeldinga "Display driver stopped responding and has recovered", men innen kort tid går den alltid i svart skjerm og reboot.

Prøvde så klart en mengde ting som gikk på skjermkortet, drivere etc, men har nå funnet ut at maskina går stabilt om jeg bruker min gamle NorthQ NQ4001-SX 400W PSU (specs under).

Spørsmålet blir: Er det overhodet noen mulighet for at SeaSonic-PSUen fungerer som den skal, men bare ikke klarer å dra systemet mitt?

Hardware:

MSI H81M-E33 V2

Intel G3220

Crucial Ballistix 8 GB RAM

Sapphire HD7750 "Overclock edition"

SeaSonic S12II 430 W PSU

SSD-disk

NorthQ-specs:

+5V: 35A

+12V: 15A

+3,3V: 26A

-5V: 0,5A

-12V: 0,8A

-5Vsd: 2,0A

+5V _ +3,3V: 240W

+5V _ +3,3V & +12V: 380W

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskinen din drar røft målt, typisk sett rundt 100W, så ja, her er det jo strøm i bøtter og spann til den. Min egen HTPC har en M12-II 430W som funker fint 5 år etter at jeg kjøpte den. Så ja, kan godt være det er noe muffens med PSUen, eller så er det noe slags merkelig kompatibilitetsproblem mellom PSU og maskin, selv om det skjer skjelden. (Men har sett det skje noen ganger)

Lenke til kommentar

noe slags merkelig kompatibilitetsproblem mellom PSU og maskin, selv om det skjer skjelden. (Men har sett det skje noen ganger)

? Utdyp er du snill. Aldri hørt om, og kan ikke helt se for meg hva du sikter til. :hmm:

Eneste jeg kan komme på måtte vært fordi belastningen er så lav at den ikke klarer å holde seg innenfor gitte rammer, eller i et hypotetisk tilfelle, at det blir en form for en ekstrem elektrisk resonans at systemet blir ustabilt (men dette burde jo da død ut rimelig last da det ville endret seg ekstremt raskt ved lastendring). :huh:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

noe slags merkelig kompatibilitetsproblem mellom PSU og maskin, selv om det skjer skjelden. (Men har sett det skje noen ganger)

? Utdyp er du snill. Aldri hørt om, og kan ikke helt se for meg hva du sikter til. :hmm:

Eneste jeg kan komme på måtte vært fordi belastningen er så lav at den ikke klarer å holde seg innenfor gitte rammer, eller i et hypotetisk tilfelle, at det blir en form for en ekstrem elektrisk resonans at systemet blir ustabilt (men dette burde jo da død ut rimelig last da det ville endret seg ekstremt raskt ved lastendring). :huh:

For noen år siden hadde bla antec og ocz tror jeg det var (plus noen andre)noe problem med power ok eller good signalerings timing mellom hovedkort og psu. Husker det for det gjaldt DFI nforce kort som jeg hadde.

Vanskelig å søke det opp så lenge etter , men man diskuterer noe ala det samme her.

http://forums.overclockersclub.com/index.php?showtopic=113417&page=20

Posted 28 February 2006 - 07:19 PM

Update on my cold boot issue- I contacted DFI about the rma of my board.

They were able to reproduce the cold boot problem with an OCZ power supply.

They mentioned that several power supplies were tested: OCZ, Enermax and two different Antecs.

In my case the OCZ made power supplies seem to be the issue- they got the board to boot perfectly with the Enermax and Antec units.

Recommendations for me are to switch power supplies, at least temporarily, while DFI and OCZ work on this problem.

Perhaps this information may help others.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For noen år siden hadde bla antec og ocz tror jeg det var (plus noen andre)noe problem med power ok eller good signalerings timing mellom hovedkort og psu. Husker det for det gjaldt DFI nforce kort som jeg hadde.

Vanskelig å søke det opp så lenge etter , men man diskuterer noe ala det samme her.

http://forums.overclockersclub.com/index.php?showtopic=113417&page=20

Posted 28 February 2006 - 07:19 PM

Update on my cold boot issue- I contacted DFI about the rma of my board.

They were able to reproduce the cold boot problem with an OCZ power supply.

They mentioned that several power supplies were tested: OCZ, Enermax and two different Antecs.

In my case the OCZ made power supplies seem to be the issue- they got the board to boot perfectly with the Enermax and Antec units.

Recommendations for me are to switch power supplies, at least temporarily, while DFI and OCZ work on this problem.

Perhaps this information may help others.

Litt av compatibilitetsproblemer har jeg også hatt med psu. F.eks så ville ikkje Enermax revolution 1050w fungere med EVGA x58 classified. Det tok vel over et år før det kom en biosoppdatering til hovedkortet som fikset det. Evga hovedkort har hatt en tendens til å ikkje støtte/fungere med ting. De har også hatt problemer med noen raidkontrollere, mens ingen andre merker har hatt samme problem med samme chipset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...