Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

5V strømforskyning til servoer/arduino, tips?

Anbefalte innlegg

Jeg skal styre endel servoer med arduino-brett, endel av servoene er det greiest å få strøm fra en sentral PSU, mens noen må ha egen PSU "ute i felten", servoene er små, og trenger lite effekt, la oss si 1A hver for å ta i. Noen som har noen tips til en grei PSU til denne bruken? Gjerne noe som ikke er alt for dyrt.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

230 VAC ja, evt kanskje 24VDC som det er vesetnlig greiere, men da kun på den sentrale enheten, eventuelt om man kan trekke noe ut av POE (har poe-ethernet arduinos, men den leverer allikevel ikke særlig mye strøm ut fra 5V på brettet),

Forslaget ditt kan være aktuelt, men jeg liker ikke helt det å måtte lodde til 230V og å koblet ett "kina-produkt" inn på 230V, er det litt paranoid?

AtW

Lenke til kommentar

230 VAC ja, evt kanskje 24VDC som det er vesetnlig greiere, men da kun på den sentrale enheten, eventuelt om man kan trekke noe ut av POE (har poe-ethernet arduinos, men den leverer allikevel ikke særlig mye strøm ut fra 5V på brettet),

Forslaget ditt kan være aktuelt, men jeg liker ikke helt det å måtte lodde til 230V og å koblet ett "kina-produkt" inn på 230V, er det litt paranoid?

AtW

Tja, det kommer an på ha du skal bruke det til. Er et en fjernstyrt bil er det selvsagt andre krav enn til en pacemaker i forhold til kvalitet på komponenter.

Jeg vet ikke helt hva du er redd for, så det er vanskelig å avgjøre om det er paranoid ;) 230V i seg selv er ikke noe problem. Sett inn en 2A sikring i kursen og det verste som kan skje er at det smeller en plass. Det KAN jo selvsagt teoretisk gå verre, men det at du bruker "høy" spenning er ikke noe problem i seg selv.

Lenke til kommentar

AtW

Tja, det kommer an på ha du skal bruke det til. Er et en fjernstyrt bil er det selvsagt andre krav enn til en pacemaker i forhold til kvalitet på komponenter.

Jeg vet ikke helt hva du er redd for, så det er vanskelig å avgjøre om det er paranoid ;) 230V i seg selv er ikke noe problem. Sett inn en 2A sikring i kursen og det verste som kan skje er at det smeller en plass. Det KAN jo selvsagt teoretisk gå verre, men det at du bruker "høy" spenning er ikke noe problem i seg selv.

Det skal styre noen ventiler, så det blir delvis inne i ventilen, dvs ved veggen, go ikke under kontinuerlig oppsyn, så jeg ønsker noe som er sikkert.

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Det skal styre noen ventiler, så det blir delvis inne i ventilen, dvs ved veggen, go ikke under kontinuerlig oppsyn, så jeg ønsker noe som er sikkert.

AtW

Som nevnt er det ikke noe problem at det er 230V frem til omformeren. En sikring på 1-2A etter omforming vil sikre at effekten i kretsen aldri vil overstige 5-10W. Selve kretsen for å gjøre denne jobben er så enkel at jeg ikke kan tenke meg hva som kan gå galt, og du vil uansett ha galvanisk skille i trafoen.

Jeg kan virkelig ikke tenke meg noe problem som man kan 100% sikkert unngå med andre løsninger så lenge du må ha omformer plassert "ute i felten", som du sier.

Kjøp en IP65 boks eller noe lignende til hver omformer slik at du ikke risikerer vannskade eller å få støt av å ta på. Lim fast omformeren i bunnen av boksen...

Alle elektriske kretser KAN kortslutte eller ryke på et vis, så jeg kan ikke garantere noe 100% :) Den soleklart vanligste feilen er brudd av ulike grunner, men dette vil ikke ha andre konsekvenser enn at motorene slutter å fungere.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke kjøpe en helt vanlig USB-lader? Dem er alle på 5V. Noen leverer inntil 500mA mens dem for iPad leverer inntil 2,1A. Du har sikkert allerede liggende flere slike 5V laderer om du roter igjennom esken med alle mobilladere. (Alle har vel en slik eske liggende en plass).

Eventuelt dette, men komponentene i en lader er de samme som brukes i elektronikken over og vil være utsatt for de samme risikofaktorene. Man kan aldri være 100% sikker :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...