ceau Skrevet 25. februar 2014 Del Skrevet 25. februar 2014 (endret) Hei! Hva mener dere, er det urettferdig at Tyskland fikk skylda for 1. verdenskrig? Hvorfor/ hvorfor ikke? Endret 25. februar 2014 av ceau Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 25. februar 2014 Del Skrevet 25. februar 2014 Jeg tror det var litt urettferdig. Var det ikke Østerrike-Ungarn som først angrep Serbia? Det var vel den blankofullmakten Tyskland ga Østerrike-Ungarn som gjorde at de fikk mye av skylden? Tyskland ga vel beskjed til Østerrike-Ungarn at de ville støtte dem dersom de angrep Serbia? I tillegg har jeg lest at noen skylder mye på Russland. De hadde en aggressiv politikk på Balkan og mobiliserte som den første av de store krigsmaktene. Mobilisering betydde i realiteten krig har jeg forstått. Jeg tror ikke bare Tyskland fikk skylden. Tyskland delte vel skylden med Østerrike-Ungarn? Østerrike-Ungarn ble jo revet i fillebiter av seierherrene etter at krigen var slutt. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Vet ikke om man blir noe klokere av denne tysken, men det står visst her at Versailles ikke var et tilfeldig valgt sted. I 1871 foretok nemlig tyskere en "Kaiserproklamation" i speilsalen i Versailles-slottet. Dette og andre ting skal ifølge wikipedia ha forsterket en arvefiende-tilstand mellom Frankrike og Tyskland, og gjort at Frankrike stadig tenkte på revansj. http://de.wikipedia.org/wiki/Versailler_Vertrag Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 27. februar 2014 Del Skrevet 27. februar 2014 Det har vel blitt antydet at Tyskland var såpass krigslystne på den tiden at de ville bruke ethvert påskudd for å starte den krigen de egentlig ønsket seg, og at skylden i så måte lå mer hos dem når det tas hensyn til hvordan krigen utartet seg. Man kan si de tok over føringen med en viss iver. Med det sagt, så lå en storkrig lenge i kortene med tanke på nasjonalismen og militæropprustningen hos begge alliansene. Det nytter dog ikke å lempe all skyld over på noen enkelt part, for her er det flust av ting som skjer på alle sider som driver krigslysten/-frykten fram. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå