Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ydmykelser i Versaillestraktaten.. TRENGER HJELP TIL FRAMFØRING

Anbefalte innlegg

Hei! :)
Jeg skal ha en kort framføring om ikke så lenge og skal ta for meg ydmykelsene Tyskland hadde i Versaillestraktaten. Jeg og gruppa mi skal ta for oss hvorfor de opplevde traktaten som urettferdig og deretter drøfte virkningene av Versaillestraktaten.

Jeg skal snakke rundt hvorfor tyskerne så på dette som urettferdig og hvordan vi vurderer dette. Da tenker jeg å nevne at det var flere land innblandet, at det var økonomisk krise for hele landet, at de sliter om det blir en ny krig, at de hadde angrepet amerikanse skip og at de var flere land tyskerne var alierte med som også kunne ha betalt tilbake etter krigen.. Selvfølgelig skal jo dette utdypes mye mer, men er det noen synspunkter på hva jeg kan si? Det var jo andre land med i krigen, hvorfor fikk ikke disse skylda?

Hva mener dere, er det rimelig at tyskerne fikk skylda? I så fall - hvorfor ikke?

Endret av ceau
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tøffe tider skaper radikalisering. Det er ikke noe nytt. Bidro versaillestraktaten til å øke radikalisering? Uten tvil. Brukte Hitler versaillestraktaten for å skaffe oppslutning? Uten tvil.

Viktige punkt du burde ha kontroll på:

* Krigsgjelden - som gav inflasjon i Tyskland

* Mistet Rhinland

* Svekket militærkapasitet. Begrenset antall soldater, ingen flyvåpen, båtbegrensinger.

* Den polske korridoren. "Alle land skulle ha sine nasjonalstater, men ikke Tyskland". Hvor er meningen i det?

* Østerrike fikk ikke slå seg sammen med Tyskland, selv om de ønsket det.

Min gamle historielærer sa at det var en annen tragisk person i tillegg til Hitler. Nemlig den franske statsministeren Georges Clemenceau.

Skal du ha med hvordan Hitler klarte å annullere Versaillestraktaten også?

Lenke til kommentar

Som Quote nevner, tyskerne måtte betale krigsskadeerstatninger, og ble tvunget til å påta seg skylden for krigen, som den tapende part. Tyskerne, som i slutten av krigen på mange måter hadde kanskje verdens beste militære, ble tvunget til å kutte til kun 100.000 mann. Dette førte igjen til ett stort antall tidligere militære som nå gikk arbeidsløse eller mistet sin status, og dermed var lettere å mobilisere for ekstremister.

Navnet glapp for meg her, men det ble sagt etter Versaillesfreden at dette ikke var noen fredsavtale, men en 10(?) år lang våpenhvile, så mange av problemene var nok ganske åpenbare allerede da.

Lenke til kommentar

Som Quote nevner, tyskerne måtte betale krigsskadeerstatninger, og ble tvunget til å påta seg skylden for krigen, som den tapende part. Tyskerne, som i slutten av krigen på mange måter hadde kanskje verdens beste militære, ble tvunget til å kutte til kun 100.000 mann. Dette førte igjen til ett stort antall tidligere militære som nå gikk arbeidsløse eller mistet sin status, og dermed var lettere å mobilisere for ekstremister.

Navnet glapp for meg her, men det ble sagt etter Versaillesfreden at dette ikke var noen fredsavtale, men en 10(?) år lang våpenhvile, så mange av problemene var nok ganske åpenbare allerede da.

Det er verdt å vite for trådstarter at Hitler også var en av disse veteranene fra første verdenskrig. Han var en meldingsløper. Hitler ble skadet, og fikk blant annet jernkorset av annen klasse for innsatsen han gjorde i krigen. Dette gav han blant annet støtte blant mange av disse veteranene som etter krigen ble arbeidsløse.

Angående det sitatet, så var det Ferdinand Foch som sa det.

"This is not peace. It is an armistice for 20 years". Krigen kom 20 år og 65 dager etterpå.

Lenke til kommentar

Var det ikke noe med en togvogn som var med da tyskerne tapte 1. verdenskrig, og at Hitler sørget for å kjøre inn i Paris med den samme togvogna?

Altså da han var på sitt høyeste og de nettopp hadde okkupert Paris under 2. verdenskrig, ville han ankomme på en måte som gav en form for oppreisning for de tidligere krenkelsene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...