Mrkrisbcs Skrevet 25. februar 2014 Del Skrevet 25. februar 2014 Heisann! Tenkte å lage en liten tråd for oss som er/vil bli lærling innen kjemi og prosess Dele litt tips, råd og selvfølgelig stille de spørsmålene vi skulle ha Et spørsmål fra meg: Er det noen som har noen erfaring som lærling eller ansatt i Bergen Vann? Ser de har utlyst lærling stilling og er litt usikker på hvordan lønnen ser ut i det firmaet... Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 25. februar 2014 Del Skrevet 25. februar 2014 Om du søker som lærling bør du ikke så alt for høye forhåpninger nesten uansett hvor du starter Lenke til kommentar
Mrkrisbcs Skrevet 25. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2014 Nei, det er sant Men regner nesten med at om du er lærling i statoil så starter du litt høyere enn som lærling i Bergen Vann Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. februar 2014 Del Skrevet 25. februar 2014 Nei, det er sant Men regner nesten med at om du er lærling i statoil så starter du litt høyere enn som lærling i Bergen Vann De fleste følger nok tariffene så du skal ikke se bort i fra at det er lik lønn. såfremt en ikke kommer offshore da. Da er det jo en annen sats. Lenke til kommentar
Mrkrisbcs Skrevet 1. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2014 Noen som vet hva tariffen er? Lenke til kommentar
trra Skrevet 1. mars 2014 Del Skrevet 1. mars 2014 (endret) mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm Endret 11. desember 2018 av trra Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. mars 2014 Del Skrevet 1. mars 2014 Selv om bedrifter følger samme hovedavtale\overnskomst kan lønnsforskjellene være store. Her i Telemark er forskjellen, fra dårligst til best betalt bedrift, som prosessoperatør ca 100.000 i året. Det er pga særavtaler som de enkelte bedriftene lager med fagforeningene. En særavtale må selvsagt være bedre enn det som står i hovedavtalen\overnskomst. Dette omhandler vell sjeldent lærlinger? Det er iallefall min erfaring. Lenke til kommentar
trra Skrevet 1. mars 2014 Del Skrevet 1. mars 2014 Lærling får lønn utifra hva man tjener som ansatt. F.eks 30% av lønn første 6mnd, 40% neste halvår osv. Alle tillegg(skift, område, helligdag) betales 100%. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. mars 2014 Del Skrevet 1. mars 2014 Lærling får lønn utifra hva man tjener som ansatt. F.eks 30% av lønn første 6mnd, 40% neste halvår osv. Alle tillegg(skift, område, helligdag) betales 100%. Nå gikk jeg aldri lærling i prosess men det var ikke slik for oss. Det var egen sats for lærlinger(Som var høyere enn fagarbeider) som ble lønnet prosentvis lignende slik du forklarer. Lenke til kommentar
trra Skrevet 1. mars 2014 Del Skrevet 1. mars 2014 (endret) mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm Endret 11. desember 2018 av trra Lenke til kommentar
gpk Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Ble det intervju på bergen vann ? Hørt noe fra andre lærebedrifter ? Avslag eller intervju. Tenker då på bedrifter som shell, eni, conoco, bp ? :-) Lenke til kommentar
Mrkrisbcs Skrevet 16. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2014 Ingen intervju på Bergen Vann.. Fikk avslag hos Statoil og venter på svar fra Hydro Aluminium Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 16. mars 2014 Del Skrevet 16. mars 2014 Jeg gikk som lærling i kjemiprosessfaget her på sørlandet. Der fikk vi 30%, 40%, 55% og 80% av fast lønn utbetalt, med økning hvert halvår (tror det var tallene de opererte med) Du skal sitte igjen med en full årslønn for operatør i løpet av de to årene. Hvis du kan tenke deg å flytte for lærlingplass, så kan du jo ta kontakt med glencore nikkelverk i kristiansand Lenke til kommentar
Mrkrisbcs Skrevet 17. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2014 Blir litt vanskelig å flytte siden jeg har samboer og barn her i Bergen dessverre... Hydro Aluminium i Årdal blir akkurat på grensen til det jeg kan tenke meg å pendle Lenke til kommentar
Mrkrisbcs Skrevet 26. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2014 Liten bump dette, men fikk innkallelse til intervju i Hydro Aluminium idag Skal inn på fredag på intervju Lenke til kommentar
Thiede Skrevet 19. august 2023 Del Skrevet 19. august 2023 (endret) Hva får en lærling utbetalt som prosessoperatør i skift? Vet det er 30% +stigende, av årslønn. Men hvor mye er dette? Endret 19. august 2023 av Thiede Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 Thiede skrev (På 19.8.2023 den 11.36): Hva får en lærling utbetalt som prosessoperatør i skift? Vet det er 30% +stigende, av årslønn. Men hvor mye er dette? Varierer litt med hvilken tariffavtale bedriften er bundet av. Skifttileggene kan variere ganske mye avhengig av hvordan de utbetales. Noen bedrifter har flatt tillegg gjennom året (dersom det er en fast skiftordning gjennom hele året), noen gir egne tillegg for helg og natt i tillegg, andre gir kun ut fra hvilken ordning som er i bruk og har helg/natt-tillegg innbakt. I bedriften jeg arbeider i ville du fått 30% av 230-ish kroner og 100% av skifttileggene som varierer mellom 66 og 120 avhengig av om det er 3, 4, 5 eller 6 skift. Fagarbeidere har noen ekstra tillegg som ikke beregnes i lærlingelønnen, tror jeg. For de fleste er nærmere 300,- timen pluss skifttillegg. Det enkleste du gjør er å finne hvilken tariffavtale som dekker den aktuelle bedriften og se der hva lønna er. Det kan gjerne stå hvilken lønn som lærlinger skal beregnes ut fra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå