Gå til innhold

DMA og DVD-ROM'er

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DMA - Direct Memory Access betyr at data sendes direkte fra minne til DVD uten å gå veien om CPU.

Eller kanskje motsatt vei i dette tilfellet... :wink:

Er DMA slått på betyr det at DVD-ROM'en støtter det, og det regnes som en fordel...

Lenke til kommentar
Ok, så det har ingenting for performancen å si at DVD'n har DMA på, mens CDRW på samme bussen har DMA av?

Bare hvis du vekselvis bruker begge to, f.eks. direkte kopiering fra DVD-ROM til CDRW, da kunne det kanskje vært en fordel om også CDRW brukte DMA, men mest dersom du samtidig bruker (mye) CPU "kraft" til andre ting. Når ikke DMA er på, betyr det at enheten opererer i PIO mode som betyr at CPU håndterer flyten av data til/fra enheten. Tenk deg selv dersom andre programmer også ville ha mye CPU... For harddisker og CD/DVD rom spiller det ingen rolle, det går bare tregere. Men for brennere kan man få feil brenning ("buffer underrun") dersom brenneren ikke har Burn-proof eller tilsvarende...

Forresten ikke sikkert at CDRW'en støtter DMA heller. XP og 2000 pleier å finne ut selv om enhetene støtter DMA...

Lenke til kommentar

Må bare kapre denne tråden litt :wink:

Jeg har installert Windows 2003 og brant noen cd'er tidligere i kveld.

Da merka jeg at bufferen gikk fra 100% og ned til 0% og opp igjen kontinuerlig. Da brenningen omsider ble ferdig var "Buffer underrun avoided 134 times" :roll:

Sjekka Taskmanager'n og så at cpu-aktiviteten var tilsvarende bufferen under brenningen. Ellers så ligger den normalt.

Jeg brant fra HD til CD. Har 2 HD'er på IDE1 og 2 CD-brennere på på IDE2. Prøvde begge brennerne med samme resultat.

Så sjekka jeg om DMA var aktivert på kontrollerne, noe det ikke var. Dvs. det sto "DMA if available" men de kjørte i Pio mode :shrug:

Hvordan kan jeg tvangskjøre DMA ? Og vil det løse mitt problem ?

Har :

2 stk WD80 GB (8MB cache)

1 stk WD 120 GB S-ATA på en S-ATA-kontroller utenom.

Asus P4B 533v hovedkort

P4 2.53GHz

Hadde vært greit med litt info her ja :shrug:

Lenke til kommentar

Hei,

"DMA if available" men de kjørte i Pio mode  

Hvordan kan jeg tvangskjøre DMA ? Og vil det løse mitt problem ?  

Samme problem; fikk ikke kontolleren i DMA modus.

Min løsning ble: Slette kontrolleren i Enhetsbehanlingen og la windows installere den på nytt (restart). Funka for meg.

mvh roger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...