Gå til innhold

Førsteinntrykk: Fujifilm X-T1

Anbefalte innlegg

Hentet mitt Fujifilm X-T1 hos Fotovideo i morges. Er vel en av de første her på berget med den :D

Har Fujifilm X100s og X-pro1 fra før. Hadde batterier ferdig ladede, er de samme som til X-Pro1. Og hadde derfor fått oppdatert firmware til alle objektivene mine også på forhånd. Jeg skal skrive litt om mine inntrykk i denne tråden i dagene som kommer. Kameraet har fått mye oppmerksomhet før lansering - og jeg begynner å skjønne hvorfor... Fikk prøvd det et par timer på gata i Oslo i formiddag. Wow!

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, men det er mye raskere i alt sammenlignet med X-Pro1 - som ikke var så værst etter alle oppdateringene. Autofokus mye bedre, men det er bare litt av greia. Det er bare så himla mer responsivt. Og følgefokus med 8 bilder per sekund... Ser ut til å funke! Har bare sett på filene på iPad - overførte fra Wifi på kameraet - men den ser ut til å holde fokus og følge objektene merkverdig bra. Prøvde med XF 35mm og XF 18-55mm objektivene.

Mer inntrykk kommer etterhvert. Still gjerne spørsmål så skal svare så best jeg kan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Höres fint ut, er litt misunnelig. :) For noen uker siden falt jeg og "knuste" X-E1. Kjöpte X-A1 (siden det er det rimeligste og jeg fikk lyst til å teste Fuji's Bayer-sensor) for å ha mens jeg bestemmer meg for hva jeg skal gjöre. Det er godt mulig at det blir en X-T1 etter hvert, når det har blitt litt billigere. Vi får se, men det er fint å lese alle positive brukererfaringer av kameraet.

Hvis du liker vidvinkel og ikke har prövd det kan jeg anbefalde 14mm'ern. Nydelig objektiv!

Lenke til kommentar

Poster litt mer nå som jeg har tid til å skrive litt mer:

Mine tidligere kameraer siste år er som jeg vil sammenligne mot er:
- Canon 7D m/EF-S 17-55mm f/2.8 + EF70-200mm f/2.8 IS mkII L og vidvinkel EF-S 10-22mm.
- Fujifilm X-Pro1 m/ XF 35mm f/1.4 + XF 18mm f/2.0 + XF 14mm f/2.8 + XF 18-55mm f/2.8-4.0
- Fujifilm X100s
Og X-T1 bare innfrir så sinnsykt så langt. Det jeg liker på Canon 7D er skuddtakten og autofokus selvsagt. Urettferdig å sammenligne X-T1 mot Canon 7D, men alikevel.. skuddtakten er der faktisk. 8bilder/sek. Med følgefokus. Og det funker! Jeg kan ikke poste eksempler da bildene jeg har er av en kar som løper i full fart mot meg på gata, og jeg fikk ikke akkurat spurt om tilltatelse til å poste. Men foksuen holder han helt til han passerer. Er vel en serie på 11 bilder. Alle er skarpe. Prøvde litt mer på sykelister og biler, har ikke fått sett på disse ennå. Men ble dritimponert av han som løp mot meg, at kameraet holdt følge der.
På X-Pro1 liker jeg filkvaliteten. Og der er jo X-T1 grei da. Ingen tvil om den leverer så det monner. Den optiske søkeren på X-Pro1 har jeg brukt stort sett på gatefoto, mens EVF'n ellers har vært brukt for litt mer kritisk komponering. Med X-T1 så savnet jeg ikke den optiske søkeren på gata i dag. Den er svær. Den er veldig bra. Ikke tro på de som sier at det ser ut som en optisk søker for det gjør den ikke. Men den er overraskende bra. Autofokus er langt foran på X-T1, men det mest imponerende er responstiden. Den er kjapp i alt du gjør med den. Ingen venting, ingen shutter lag.
På X100s liker jeg størrelsen, at det er lite og lett å ta med, og at autofokus og fokuspeaking i manuell er bedre enn på X-Pro1. X-T1 er litt større en X100s, men mindre enn X-Pro1. Likte størrelsen. Synes X-T1 virker mer solid bygget enn x100s. Autofokus på X-T1 er bedre enn X100s, i hvert fall med tanke på at den har følgefokus som ser ut til å funke!. I tillegg, den store søkeren gjør den mer egnet til manuell fokus. Prøvde litt manuell fokus på gata i dag, og det funka det og. Fokus peaking i manuell har også rød eller blå farge, og det var bedre enn den hvite som er på X100s.Kan selvsagt bruke hvit også.
Hva liker jeg ikke? VEt ikke ennå. BAre to timer test så langt som sagt. KNappene er litt små og hardere enn jeg er vant til. Men det gikk greit mot slutten min lille session. Jeg liker veldig godt at exp.komp. hjulet var vesentlig hardere å vri på. Slipper å rulle borte i det på slump. Og jeg likte å kunne programere en haug med funksjonstaster til det jeg ville. Jeg så ingen feil i EVF, og kameraet har ikke låst seg for meg på noe vis.
Dette kameraet er jeg glad jeg kjøpte! Tror jeg kommer til å selge X-Pro1 nå. X-Pro1 ser "kulere ut", min får grisebank av X-T1 på alle punkter ellers. Med mindre man MÅ ha OVF. Jeg kommer ikke til å savne OVF.
Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Hentet min X-T1 for et par timer siden, og er så langt ganske enig med det som er skrevet allerede. Har fra før X-Pro1, X-E1 og X100s, og kjøpte X100 tidlig da den ble lansert. Har også vært tungt inne i Canon-leiren med 5D mk3 + mye L-optikk + m4/3 med EM-5 + mye f1.8-primes som siste innkjøp.

De siste 9 månedene har det bare gått i X-pro1 med 18, 35 og 60mm, samt X100s. Resten er solgt unna.

Det lille jeg har fått prøvd av kameraet er nesten utelukkende positivt. De tidligere kameraene har ikke akkurat vært latterlig trege, spesielt ikke etter senere FW-oppgraderinger, men de har fått meg til å bruke tiden under fotografering på å fokusere, komponere, finjustere og ta én eksponering.

Det virker som om det kan bli litt enklere i tiden fremover. X-T1 var vesentlig kjappere, både mtp fokusering og generell bruk. Det var altid et lite etterslep i X-Pro1, et jeg etterhvert ble vant med og jobbet rundt. Kjekt med ISO-hjul i tilegg, og mye fn-knapper rundtom. Frontknappen var litt uvant, har allerede trykket en del på den ved uhell. Litt annerledes layout enn på X-Pro, så det er litt tilvenning som må til ennå.

Innebygget Wi-fi var fint, men har brukt Eye-fi på X-Pro, og syns det fungerte bedre med filoverføringen, at .jpg-filer ble sendt til fotoalbumet automatisk. Å kunne kontrollere kameraet fra iPad/Phone med livefeed var temmelig tøft, men tviler på at jeg kommer til å bruke det nevneverdig.

Ellers. Skjermen og EVF-en var skarpe og fine, og focus peaking fungerte fantastisk bra. Like bra som NEX-serien har hatt i en del år nå..

God byggkvalitet og god heft. X-pro1 føles stor og hul ut i forhold. Ligger godt i hånden (bruker M/L i hanskestørrelser).

Negativt er at joypad-knappene er akkurat litt for nedsenket, slik at det blir trykk som ikke registrerer.

Lenke til kommentar

... på å fokusere, komponere, finjustere og ta én eksponering.

Dette er på ingen måte negativt ment, bare en liten undring.

Hvorfor ta kun EN eksponering? Hva er det som gjør at man begrenser seg til dette?

Jeg kan forstå at man ikke nødvendigvis fyrer av en salve på mange titalls skudd, men jeg forstår like lite av at man skal trykke bare en gang på knappen. Antagelig er min manglende forståelse for dette fordi jeg selv tar 5-10 eksponeringer av motiv som jeg virkelig liker eller som er litt ekstra viktige. Bare så jeg har litt å velge mellom dersom de blir litt ulike. For all del, det hender ofte at jeg trykker bare en gang på knappen også, men da er det gjerne fordi bildet jeg tar kanskje mest er for minneboka...:-)

Forresten, takk til dere som deler erfaringer med X-T1. Dette er nok et kamera som havner i min bag også, men ikke før til sommeren...

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Det er bare en personlig utfordring. Om jeg har én eksponering å gå på, bruker jeg heller tid i forkant på å få den til å bli knallbra. Om jeg så skulle vært misfornøyd med komposisjonen eller vinklingen eller noe annet i ettertid, så får jeg bare ta det med meg i bakhodet neste gang jeg tar bilder.

Og det blir mindre å holde styr på i Lightroom. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar psilocybe.

Personlige utfordringer skal man ikke kimse av, selv om jeg ikke helt forstår hvorfor du legger begrensninger på deg selv som kan være vanskelige å forstå.

Men foto er individuell idrett, man velger den metoden som passer en selv...:-)

Lenke til kommentar

Höres fint ut, er litt misunnelig. :)

Er litt misunnelig jeg også ;) X-T1 trykker på alle de rette knappene hos meg.

For noen uker siden falt jeg og "knuste" X-E1. Kjöpte X-A1 (siden det er det rimeligste og jeg fikk lyst til å teste Fuji's Bayer-sensor) for å ha mens jeg bestemmer meg for hva jeg skal gjöre.

Det var ergelig - håper optikken som stod på klarte seg. Blir spennende å høre om dine erfaringer med X-A1.

Det er godt mulig at det blir en X-T1 etter hvert, når det har blitt litt billigere. Vi får se, men det er fint å lese alle positive brukererfaringer av kameraet.

Jeg skal ihvertfall følge med her :)
Lenke til kommentar
Det var ergelig - håper optikken som stod på klarte seg. Blir spennende å høre om dine erfaringer med X-A1.

Dessverre ikke. Var i et båthus og tok bilder av isen når jeg slo hodet i en bjelke, falt bakover og landet på fotovesken. Alt i vesken ble ödelagt; X-E1, 14mm-objektivet OG mobilen (relativt ny). Ikke noe hyggelig, men, men, slikt skjer og jeg pröver å ikke gremme meg. Klarte meg helt uten skader selv, så det kunne ha värt mye verre.

Er kjempefornöyd med X-A1 så langt. Hadde det bare hatt söker hadde jeg ikke savnet noe. Bildekvaliteten er helt topp og de samme fine farger som i de andre Fuji-kameraene. 16-50 som fölgte med er uventet brukbar, til tross for lav pris og vekt.

Lenke til kommentar

Dessverre ikke. Var i et båthus og tok bilder av isen når jeg slo hodet i en bjelke, falt bakover og landet på fotovesken. Alt i vesken ble ödelagt; X-E1, 14mm-objektivet OG mobilen (relativt ny). Ikke noe hyggelig, men, men, slikt skjer og jeg pröver å ikke gremme meg. Klarte meg helt uten skader selv, så det kunne ha värt mye verre.

Er kjempefornöyd med X-A1 så langt. Hadde det bare hatt söker hadde jeg ikke savnet noe. Bildekvaliteten er helt topp og de samme fine farger som i de andre Fuji-kameraene. 16-50 som fölgte med er uventet brukbar, til tross for lav pris og vekt.

Leit å høre om slike hendelser! Bra du ikke skadet deg.

PS!

Håper du har en god forsikring som dekker alt/noe av det ødelagte utstyret.... :yes:

Lenke til kommentar

... på å fokusere, komponere, finjustere og ta én eksponering.

Dette er på ingen måte negativt ment, bare en liten undring.

Hvorfor ta kun EN eksponering? Hva er det som gjør at man begrenser seg til dette?

Jeg kan forstå at man ikke nødvendigvis fyrer av en salve på mange titalls skudd, men jeg forstår like lite av at man skal trykke bare en gang på knappen. Antagelig er min manglende forståelse for dette fordi jeg selv tar 5-10 eksponeringer av motiv som jeg virkelig liker eller som er litt ekstra viktige. Bare så jeg har litt å velge mellom dersom de blir litt ulike. For all del, det hender ofte at jeg trykker bare en gang på knappen også, men da er det gjerne fordi bildet jeg tar kanskje mest er for minneboka...:-)

Forresten, takk til dere som deler erfaringer med X-T1. Dette er nok et kamera som havner i min bag også, men ikke før til sommeren...

Jeg har i hvert fall blitt mer fornøyd med bildene mine etter jeg roet ned med antall eksponeringer. Jeg roer ned, prøver å tenke ut komposisjonen på forhånd. Jeg kan godt ta flere bilder av samme motiv, men da fra forskjellige vinkler, og prøve litt hva som fungerer best. Men trenger ikke fler bilder av samme motiv, fra samme vinkel. Og med et slik tempo har det fungert med X-Pro1 også. Tempoet tvinges ned, og bildene mine ble bedre (synes jeg da).

Men X-T1 gir meg en mulighet til, til en annen type fotografi - når ting beveger seg med litt hastighet - som jeg alltid før måtte bruke mitt Canon 7D på. Prøvd litt mer, og det ser faktisk ut til at følgefokus fungerer overraskende bra.

Lenke til kommentar

Hentet min X-T1 for et par timer siden, og er så langt ganske enig med det som er skrevet allerede. Har fra før X-Pro1, X-E1 og X100s, og kjøpte X100 tidlig da den ble lansert. Har også vært tungt inne i Canon-leiren med 5D mk3 + mye L-optikk + m4/3 med EM-5 + mye f1.8-primes som siste innkjøp.

De siste 9 månedene har det bare gått i X-pro1 med 18, 35 og 60mm, samt X100s. Resten er solgt unna.

Det lille jeg har fått prøvd av kameraet er nesten utelukkende positivt. De tidligere kameraene har ikke akkurat vært latterlig trege, spesielt ikke etter senere FW-oppgraderinger, men de har fått meg til å bruke tiden under fotografering på å fokusere, komponere, finjustere og ta én eksponering.

Det virker som om det kan bli litt enklere i tiden fremover. X-T1 var vesentlig kjappere, både mtp fokusering og generell bruk. Det var altid et lite etterslep i X-Pro1, et jeg etterhvert ble vant med og jobbet rundt. Kjekt med ISO-hjul i tilegg, og mye fn-knapper rundtom. Frontknappen var litt uvant, har allerede trykket en del på den ved uhell. Litt annerledes layout enn på X-Pro, så det er litt tilvenning som må til ennå.

Innebygget Wi-fi var fint, men har brukt Eye-fi på X-Pro, og syns det fungerte bedre med filoverføringen, at .jpg-filer ble sendt til fotoalbumet automatisk. Å kunne kontrollere kameraet fra iPad/Phone med livefeed var temmelig tøft, men tviler på at jeg kommer til å bruke det nevneverdig.

Ellers. Skjermen og EVF-en var skarpe og fine, og focus peaking fungerte fantastisk bra. Like bra som NEX-serien har hatt i en del år nå..

God byggkvalitet og god heft. X-pro1 føles stor og hul ut i forhold. Ligger godt i hånden (bruker M/L i hanskestørrelser).

Negativt er at joypad-knappene er akkurat litt for nedsenket, slik at det blir trykk som ikke registrerer.

Gratulerer!

Joypad'n er det eneste negative, men det ser ut å bedre seg - man blir mer vant til det.

Jeg har forøvrig programert tastene slik at alle de fire tastene på joypad'n (eller egentlig ikke joypad, men piltaster, eller hva man vil) gjør at flytting av autofokuspunktet aktiveres. Høres kanskje litt rart ut. Men altså - for da f.eks å aktivere fokuspunktet og flytte det mot venstre f.eks så trykker jeg på ve.pilknapp for å aktivere funksjonen og fortsetter trykke samme knapp mot venstre til jeg er fornøyd med plasseringen. Skal jeg til høyre trykker jeg høyre piltast og fortsetter trykke mot høyre til jeg er fornøyd. Samme med opp og ned. Alle de fire aktiverer først fokuspunktfunksjonen!

Det føles mer naturlig å trykke i en og samme retning til man er fornøyd enn å først trykke en annen funksjonstast på huset for deretter trykke retning etterpå, eller først trykke oppover (slik det var opprinnelig tror jeg) for deretter trykke en annen retning. Jeg mister noen funksjonsknapper som piltastene var tiltenkt opprinnelig, men de funksjonene (hvitbalanse osv..) har jeg på Q menyen, og hvitbalanse endrer jeg ikke så ofte...fotograferer i raw uansett.

Lenke til kommentar

Kjempeflott tråd, kommer til å vurdere X-T1 etter hvert.

Synes de har truffet veldig godt på funksjonalitet og design, og spennende optikk!

Synes utrykket og kvaliteten har kommet svært nær fullformat, er veldig imponert, men har ikke vært fornøyd med de andre husene så langt.

Det jeg er veldig spent på, er støynivået?? Har X10 i dag, som kan kjøres så å si helt lydløs.

Fant en test her, men vanskelig å si i forhold til andre kameraer... Blir vel mye stillere enn SLR, men litt var det jo

http://www.youtube.com/watch?v=g-SPM3kfins

Edit: fant en god og grundig gjennomgang her, med bra tips!

Den har Silent mode, som hørtes lovende ut!!

Men enig at det var merkelig at de ikke har lagt det på DISP BACK, som de har på X-10 og tydligvis flere modeller.

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar

Den har Silent mode, som hørtes lovende ut!!

X-T1 har som alle andre kameraer med X-fatning, en vanlig focal plane shutter, og er derfor ikke like stillegående som f.eks. x10 som har en leaf shutter.

Silent moden til X-T1 skrur av høyttaleren, blitsen og AF-hjelpelyset, men gjør ingenting med lukkerlyden.

X-T1 har imidlertid svakere lukkerlyd enn for eksempel X-E1/2.. Hvis det er noe støy i omgivelsene, forsvinner den lett. Jeg vil si den lager cirka like mye støy som en 5d3 i stillemodus. :)

Endret av jgranseth
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sendte min X-T1 inn på service i dag. Har lyslekkasjefeilen, produksjonsfeil hos de første som kom, og må få rettet opp dette .

Litt desperat ble jeg fordi jeg skal i konfirmasjon til nevøen min til helgen, jeg vurderte derfor å vente. Men så oppdaget jeg dritt på sensoren og det må renses uansett før helgen. Jeg rekker ikke få det tilbake dessverre.

Men: Jaggu fikk jeg ikke låne en X-E1 av Fotovideo! :D Dribra. Samme sensor (så godt som) - samme gode kjente bildekvalitet, samme etterbehandling i Lightroom forsåvidt - trenger ikke lære meg noe nytt der. Og jeg har jo alle objektivene jeg trenger også - de passer på både X-E1, X-Pro1 (som jeg hadde før) X-E2 og X-T1. Så da kan jeg puste lettet ut. :D Pluss en bunke med batterier. Fikk tilbud om å låne et batteri til, men det trengte jeg ikke. God service fra Fotovideo! :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...