Gå til innhold

Harddisk som mediasenter. Fungerer det?

Anbefalte innlegg

Dersom man har en USB-harddisk, kan man da bruke den til lagring av filmer og musikk og spille av disse på TV-er med USB tilkobling?

Må man da evt. ha en harddisk med ekstern strømforsyning, eller leverer TV-en også strøm til disken på samme måte som en PC?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Skjønner ikke helt poenget .... Hvordan har du tenkt å få lagt filmer inn på denne harddisken ?

(Skal du flytte den frem og tilbake til en PC er de jo like praktisk med en minnepinne...)

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt poenget .... Hvordan har du tenkt å få lagt filmer inn på denne harddisken ?

(Skal du flytte den frem og tilbake til en PC er de jo like praktisk med en minnepinne...)

Antar at han kan legge inn filmer via TV`n.

Funksjonaliteten her vil variere fra TV til TV, men har den USB bør den gi ut såpass med strøm at den driver en vanlig 2,5" harddisk som ellers ikke har egen strømforsyning.

Kanskje enklere om du sier hvilken TV det er snakk om?

Lenke til kommentar

Jeg skal selvfølgelig legge inn filmer via pc-en, dvs at jeg da kan ha dvd-ene på en harddisk istedenfor å spille dem via dvd spiller. En mye enklere løsning..

En minnepinne har mer begrenset kapaitet og får ikke plass til så mange dvd-er.

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Da kan du jo like godt kopiere filmer til en minnepinne istedenfor å flytte disken frem og tilbake mellom pc og tv.

Alternativt å bruke TV som (ekstra) skjerm til PC (hdmi) og la pc spille film, men det spørs jo litt på avstanden mellom disse (PC avspilling kan f.eks styres av app på tlf så du trenger ikke nødvendigvis se den).

Jeg går ut fra at TV ikke ikke kan kobles til nettverk ?

Lenke til kommentar

Min TV fra LG er ikke en smart-TV, men den takler foto og musikk fra minnepinne eller harddisk.

Jeg "hacket" TVen så den også skal takle video.

Hvis jeg har musikk, foto og video på en harddisk eller minnepinne, kan jeg fremvise dem på TVen ved å sette harddisken/minnepinnen i TVens USB-port.

TVen kan ikke endre innholdet på USB-enheten, kun spille av.

Kjekk funksjon, men ikke uten bugs. Etter en stund er ikke lyd og bilde fullstendig synkronisert...

Da må jeg sette på pause, spole ett sekund tilbake, og sette på play igjen. Da blir lyd og bilde synkront igjen.

Mulig at TVer flest ikke har denne buggen, men min er som sagt hacket, så jeg klager ikke. :p

USB-porten er flott til å spille av innhold på harddisk og minnepinne.

Minnepinner og små harddisker som drives av USB-porten trenger ikke egen strømforsyning.

Store harddisker med egen strømforsyning må benytte denne.

Jeg har testet alt dette. Både FAT32 og NTFS funker bra, om jeg husker riktig.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Da kan du jo like godt kopiere filmer til en minnepinne istedenfor å flytte disken frem og tilbake mellom pc og tv.

Alternativt å bruke TV som (ekstra) skjerm til PC (hdmi) og la pc spille film, men det spørs jo litt på avstanden mellom disse (PC avspilling kan f.eks styres av app på tlf så du trenger ikke nødvendigvis se den).

Jeg går ut fra at TV ikke ikke kan kobles til nettverk ?

Det er som sagt begrenset med hvor mange filmer og musikk man kan ha på en minnepinn. På en harddisk kan man ha hundrevis av filmer og man slipper å flytte dem fram og tilbake.

Dersom man bruker pc-en som filmavspiller, så sliter jo dette på den harddisken som man har innstallert windows og annen programvare på og således forkorter man levetiden på den. I tillegg så bruker pc-en en del strøm i tillegg..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er som sagt begrenset med hvor mange filmer og musikk man kan ha på en minnepinn. På en harddisk kan man ha hundrevis av filmer og man slipper å flytte dem fram og tilbake.

Øh... det er da bare å kopiere filmer til minnepinnen når en skal se film, trenger ikke å ha arkivet på den.

Dersom man bruker pc-en som filmavspiller, så sliter jo dette på den harddisken som man har innstallert windows og annen programvare på og således forkorter man levetiden på den. I tillegg så bruker pc-en en del strøm i tillegg..

... Du mener altså alle hjem med HTPC tar feil ?
Lenke til kommentar

Øh... det er da bare å kopiere filmer til minnepinnen når en skal se film, trenger ikke å ha arkivet på den.

... Du mener altså alle hjem med HTPC tar feil

Å kopiere filmer tar jo lengre tid en å bruke en dvd spiller. jeg ønsket å forenkle prosessen, ikke gjøre den lengre.

De med HTPC får en kortere frekvens mellom hver gang hd-en krasjer og reinnstallajon av windows og programvare blir nødvendig..

Endret av dagfinn99
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...