Gå til innhold

Varsel om små endringer i forumet


Anbefalte innlegg

Nå og da kan vi finne på å gjøre noen små endringer i forumet, alle har som hensikt å forbedre forumopplevelsen. Så får vi håpe at ikke altfor mange er uenige i de endringene vi gjør ;)

 

Jeg starter med å gå litt tilbake i tid, så det ikke blir helt tomt her :)

 

 

15. november 2013

  • Vi fjernet en del av «Sosial deling»-lenkene nederst, deriblant Digg, Del.icio.us, Stumbleupon, last ned tråd og skriv ut tråd.
  • «Medlemmer» og «Tracker» ble fjernet fra venstremeny
  • «Opprett ny tråd» ble omformulert til «Start ny tråd»
  • Minstebredden på en del knapper, f.eks. «Start ny tråd» ble minsket fra 100px til 75px
  • «Trådtagger» når man oppretter ny tråd ble omformulert til «Nøkkelord (valgfritt)»
  • I tekstfeltet for å skrive inn nøkkelord, ble det lagt til en liste med eksempler. (Endret fra tekst hvor det sto at tagger måtte være adskilt med komma)
  • Teksten i seksjonen for vedlegg, når man skriver svar, er omformulert. Blant annet ble hele setningen om maks filstørrelse fjernet.
  • Når valgene for å opprette avstemming er tilstede er «Steng avstemmingsskjemaet» omformulert til «Lukk»
  • Oversatte tekst som sa «Log in to reply / start topic» på knapper til norsk og la inn lenke til innloggingsskjemaet

 

3. februar 2014

Den nye kategorioversikten med ikoner på forsiden ble fjernet. Ikonene ble flyttet til kategorioversikten nedenfor. Det vises nå to hovedkategorier ved siden av hverandre i stedet for tre. Dermed listes nå kategoriene opp to ganger i stedet for tre. (To med venstremenyen)

 

forside-kategorier.png

 

 

7. februar

Lenkene i den svarte menybaren for å logge inn og registrere seg ble gjort større.

 

 

22. februar

«Angre» og «Gjenta» ble fjernet fra tekstverktøymenyen for å hindre at tekstverktøyet i hurtigsvar brukte en hel linje for å kun vise en knapp.

 

 

24. februar

  • Knappene for «Angre» og «Gjenta» ble lagt tilbake igjen etter tilbakemeldinger. Ikke like mange vet om snarveien ctrl+z som f.eks ctrl+c.
  • «Mine mediefiler» ble omformulert til «Mine filer» og knappen «Finn» (ved siden av «Erstatt» ble i stedet fjernet. Man kan trykke på «Erstatt» for å finne frem til «Finn»-valgene.
  • Responstiden fra server ble redusert med 30 millisekunder på hver side

 

25. februar

  • Responstiden på «Ubesvarte tråder» ble redusert med over 2 sekunder. Vi jobber for tiden med å se på hvordan vi kan forbedre lastetiden ulike steder i forumet.
  • Redigert 11:00: Vi klarte å kutte bort ca. 0.12 sekunder i lastetid fra forsiden i Diskusjon.no og Tek-skins.

 

 

Dere kan gjerne diskutere rundt eller komme med tilsvarende mindre forslag i denne tråden. For mer omfattende forslag ber jeg om at det plasseres innenfor «Tilbakemeldinger til forumet».

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde vært interessant å høre hva som er blitt gjort for å redusere laste-hastigheten med 30ms, 2s og 0,12 sekunder. Byttet server? Økt hastighet? Endret oppsett? Endret kode? Fjernet noe?

 

For «Ubesvarte tråder» sin del, så var årsaken en dårlig databasespørring. Den så slik ut:

            $this->DB->build(array('select' => 'SQL_CALC_FOUND_ROWS t.*',
                                    'from' => array('topics' => 't'),
                                    'where' => "t.last_post > {$time} 
                                                AND t.approved = 1
                                                AND t.state != 'link'
                                                AND t.posts = 0
                                                AND t.forum_id IN ( {$fids} ) ",
                                    'group' => 't.tid',
                                    'order' => 't.last_post DESC',
                                    'add_join'  => array( $this->registry->tags->getCacheJoin( array( 'meta_id_field' => 't.tid' ) ) ),
                                    'limit' => array( $pStart, $pLimit )
                                    )
                            );

Den bygget en databasespørring som grupperte på trådID. Det er helt unødvendig i denne sammenhengen, fordi det kun er en av hver trådID i tråd-tabellen. Grupperingen har derfor ingen praktisk funksjon, men gjør likevel at MySQL bruker helt andre metoder for å finne frem til svaret.

 

De 30 millisekundene på hver sidevisning skyldes venstremenyen hvor kategoriene listes opp.

 

På slutten av koden som lager menyen, så ble denne koden kjørt:

 

 

        if( count($member_ids) )
        {
            $_members   = IPSMember::load( array_unique($member_ids), 'members,profile_portal' );

            foreach( $member_ids as $forumId => $memberId )
            {
                $_member    = $_members[ $memberId ];

                if( $_member['member_id'] )
                {
                    $_member    = IPSMember::buildDisplayData( $_member );

                    foreach( $return_cat_data as $k => $_type )
                    {
                        foreach( $_type as $__type => $obj )
                        {
                            if( $__type == 'forum_data' )
                            {
                                foreach( $obj as $fid => $fdata )
                                {
                                    if( $fid != $forumId )
                                    {
                                        continue;
                                    }

                                    $return_cat_data[ $k ][ $__type ][ $fid ]   = array_merge( $_member, $fdata );
                                    break 3;
                                }
                            }
                        }
                    }
                }
            }
        }

 

 

 

Det som skjer i koden er at det hentes ut medlemsinformasjon om hvem som har skrevet det siste svaret i hver eneste kategori, men denne informasjonen blir ikke brukt av venstremenyen. Dermed kunne vi kutte det.

 

For forsiden var det samme grunn. Der kunne vi kutte bort 120 millisekunder i våre egne forumutseender fordi alle foraene ikke listes opp (eller hvem som har svart) på forsiden. Vi fjernet dermed en tilsvarende loop som hentet ut informasjon om hvem som har svart for alle våre 300+ kategorier.

 

Over de siste dagene har jeg funnet ut at hver eneste kategori koster oss 0,00035 sekunder på hver eneste sidevisning i forumapplikasjonen. Det blir 130 millisekunder for våre 370 kategorier. Vil gjerne finne ut om vi kan forbedre ting der. :) (Men antallet kategorier kan altså ha en vesentlig effekt på lastetiden)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hva er egentlig grunnen til at vi må logge inn med e-post og ikke lenger kan bruke brukernavn?

 

Det er flere grunner til det. Den viktigste årsaken er at vi ønsker å legge om innloggingen slik at den benytter seg av det samme systemet som https://min.tek.no . Det vil gjøre slik at dersom man logger inn på Diskusjon.no vil man også bli logget inn på de andre sidene i Tek-nettverket.

 

Det samme skjer hvis man logger inn på en hvilken som helst side i Tek-nettverket idag. Da logges man automatisk inn i forumet og de andre sidene i Tek-nettverket. Når man logger ut, så vil man bli logget ut av alle sidene.

 

Brukernavn skaper problemer da det ikke er noen støtte for det i dagens Mintek-løsning og vi mener det vil ta for mye tid å bygge om det systemet på en trygg måte.

 

Fra ett brukerperspektiv skaper også brukernavn problemer, både for folk flest og oss. Folk glemmer å holde epost-adressen sin oppdatert. Det har ført til flere saker opp gjennom årene med folk som uten å mene det har endt opp med flere kontoer. Blant annet etter sammenslåingen med Innlegg.no. Jeg har skrevet med folk som har vært ganske skråsikre på at de hadde samme epost begge steder, men det har de altså ikke. Epost-adressen på Diskusjon.no har som regel vært den de brukte for mange år siden. ;)

 

Dette er noe som har skapt flere problemer for oss etter at vi f.eks. lanserte Hardware Ekstra (nå: Tek Ekstra). Folk tegner opp abonnement på sin nye epost-adresse, mens de ikke tenker over at Diskusjon.no-kontoen er på en annen epost-adresse. Når man oppretter en konto i Tek-nettverket blir det automatisk opprettet en forumkonto slik at de kan kommentere på artikler. Dermed har de ett abonnement på sin nye konto, mens de ønsker å kommentere med den samme kontoen som de gjorde før. Noe som gjør at vi bruker en del arbeidstimer i måneden på å hjelpe disse personene.

 

Derfor har vi gradvis forsøkt å få folk til å oppdatere epost-adressen som de bruker i forumet slik at både de og vi kan løse de problemene sammen.

 

Vi forsøker å gjøre dette gradvis gjennom flere steg:

  1. I flere måneder har vi kun brukt ordet "Epost" på skjermen for innlogging her i forumet, men innlogging med brukernavn har fungert.
  2. I midten av mars la vi inn en klar og tydelig melding i toppen av forumet som annonserte om endringen. Meldingen forteller hvilken epost-adresse de har, hvordan de kan endre den og hvordan man evt. kommer i kontakt med oss.
  3. Nylig sperret vi for brukernavninnlogging, med tydelig kontaktinformasjon på innloggingssidene. Det har ført til at vi har hjulpet en god del med å fikse epost-adressen deres.
  4. Om noen uker er planen at innloggingen vil skje gjennom https://min.tek.no i stedet for forumet sitt eget system.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...