Gå til innhold

Sniktitt: Samsung Galaxy S5

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så viktig å ha så mye RAM? Er 3 GB også for lite? iPhone (og iPad) har 1 GB og klarer seg utmerket med det, så vidt jeg vet.
(Dette er ikke et forsøk på å starte en iOS/Android-krig, jeg bare lurer på hvorfor Android-telefoner trenger mer RAM)

I Android håndteres multitasking fullstendig automatisk. I Android-kjernen har du en komponent populært kalt Viking Killer, som har som oppgave å SIGKILL'e prosesser som ikke trengs når man begynner å få lite RAM tilgjengelig. Kort forklart, måten dette fungerer på er at hver prossess har en priorteringsverdi (oom_adjust) som indikerer hvor viktig prosessen er. Applikasjoner du ikke har brukt på en stund vil da bli terminert og fjernet fra RAM etterhvert.

Jo mer RAM du har, jo sjeldnere vil Viking Killer bli nødt til å drepe programmene dine.

Husk også at programmer som ligger og koser seg i RAM er svært lite ressurskrevende i forhold til å terminere dem for så å starte dem opp igjen fra disk, så mer RAM kan også lede til bedre batterilevetid, blant annet.

Har skrevet mer om det her

Endret av Untouchab1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glad jeg kjøpte en LG G2 i fjor og ikke ventet på S5 som var planen! :)

Jeg angrer på at jeg ikke ventet på Note 3. LG G2 har jo 0 oppdateringer. Dritt skuffende at AT&T og koreanerne har hatt 4.4.2 lenge! AT&T fikk den just, men koreanerne har hatt det i kanskje 1mnd++

Lenke til kommentar

I og med at Snapdragon 805 ikke har forventet lanseringsdato før Q2-Q3 så regner jeg med at de har kastet sge på skriveleifen til GSMArena.com. Tror også Samsung hadde presisert det tydeligere under pressekonferansen om de var verdens første selskap med tilgang på Snapdragon 805 på markedet.

Lenke til kommentar

Jeg syns designet er helt greit. Det innvendige er mer enn godt nok. Det jeg er usikker på er lading. Er det ikke opplegg for verken dokk eller trådløs lading?

Helt enig. Sony har så langt jeg vet hatt magnetisk dock siden Z1. Nokia har hatt trådløs lading i evigheter. Too hard for sammy to make. Lurer på hvor mange folk som var med på å bestemme det endelige designet. Jeg føler meg indelig skuffet at ingen av dem tok videre ideen om at den lille flappen foran usb-porten kommer til å falle av etter første måneds seriøse bruk. Blir nok ikke kjøp her, Sony vinner denne runden!

Helt enig. Lading uten å åpne flappen er et absolutt must. Hos meg falt flappen av etter 1 mnd. Siden da har ikke telefonen vært vanntett og ny flapp fåes kun ved swapping av telefon som koster 2500 kroner.

For øvrig har fruen docking til sin Xperia V. Orginalutstyr,men ikke i boksen når du kjøper den.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Sitter litt med et inntrykk av at amobil er veldig glad i Samsung.. Denne telefonen er ikke noen stor nyhet, men dere skriver artikkelen som om den skulle vært det. Det er Ingen andre IT-sider som er like begeistret for denne telefonen som dere. Dette er iallfall mitt inntrykk.

• Liker 6
Lenke til kommentar

For å være helt nøyaktig når det gjelder SoC'er så har Z2 MSM8974AB som har max CPU hastighet på 2.3GHz og max GPU hastighet på 550MHz, S5 har MSM8974AC som har max CPU hastighet på 2.5GHz og max GPU hastighet på 578MHz. Minnehastightene er den samme på begge. Qualcomm kaller MSM8974AC for 801, de har foreløpig ikke gitt MSM8974AB noe navn så om den er 800 eller 801 er usikkert.

Kappløpet om å ha den beste Androidtelefonen har i løpet av fjoråret gått i fra å være et hardwarerace til hvem som kan skrive den mest effektive softwaren med høyest brukeropplevelse. Jeg har hatt S4 siden den kom ut og ser absolutt ikke noe behove for en raskere telefon, det tror jeg heller ikke den vanlige brukeren trenger. Det er noen små tuninger som kan gjøres på S4 for å bli kvitt noen forsinkelser, når dette er gjort fungerer den suverent. Jeg har også Note 10.12 2014 Edition som har 800 SoC'en (MSM8974) klokket på 2.3GHz. Må inrømme jeg ikke merker noen praktisk forskjell på hastigheten om jeg surfer med telefonen eller nettbrettet. Det positive nå er at jeg kan beholde min S4 så lenge Samsung kommer til å oppdatere den til siste versjon av Android og fortsatt ha en topptelefon, det gikk ikke tidligere under hardwareracet.

Google har i det siste jobbet hardt for å gjøre Android mer effektivt slik at det trenger både mindre prosessor og minne resurser, det såkalte Project Svelte er implementert i KitKat (v4.4), målet var å gi en bra brukeropplevelse på en dual A9 på 1GHz med bare 512kB minne. Dette skal de ha lykkes bra med og KitKat er den Androidversjonen med minst minnefootprint og krav til prossesorkraft. Derfor er det idiotisk å klage på bare 2GB med RAM i S5, det er mer enn nok.

http://www.androidpolice.com/2013/10/31/kitkat-feature-spotlight-project-svelte-extends-android-4-4-support-to-devices-with-as-little-as-512mb-of-ram/

I neste Android versjon enten den vil bli kalt 4.5 eller 5.0 vil Dalvik virtual machine bli erstattet med Android Runtime (ART). Tidlige versjoner av denne (kan enables under Developer options i KitKat) har gitt en speed boost på 100%, den endelige implemenatsjonen forventes å bli mye bedre. I dag så tolkes Java koden i Dalvik når en app kjøres, på denne måten kan alle Androidtelefoner uavhengig av hardware kjøre samme apper. iPhone kjører kompilert kode som er veldig mye raskere, derfor klarer iPhone seg med mer begrensede hardwareresurser enn Android. Det som skjer med ART er at appene vil bli kompilert til den enkelte Androidtelefon ved nedlasting av appen. Dermed vil en få mye bedre ytelse når appen kjøres.

http://www.extremetech.com/computing/170677-android-art-google-finally-moves-to-replace-dalvik-to-boost-performance-and-battery-life

I tillegg til jobben som Google gjør for å få Android til å bli raskere er jobben som de enkelte SoC produsenter og telefonprodusenter gjør for å optimalisere sine drivere og lavnivå software svært viktig for ytelsen. Siden stort sett all high end telefoner nå bruker Qualcomm SoC sitter vi igjen med lavnivåkoden de enkelte produsentene som vil utgjøre forskjellen på telefoner med identisk SoC.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Google har i det siste jobbet hardt for å gjøre Android mer effektivt slik at det trenger både mindre prosessor og minne resurser, det såkalte Project Svelte er implementert i KitKat (v4.4), målet var å gi en bra brukeropplevelse på en dual A9 på 1GHz med bare 512kB minne. Dette skal de ha lykkes bra med og KitKat er den Androidversjonen med minst minnefootprint og krav til prossesorkraft. Derfor er det idiotisk å klage på bare 2GB med RAM i S5, det er mer enn nok.

Uenig. Man ønsker jo at telefonen skal kunne vare lenge. 2GB holder fint i dag, men ønsket er jo å ha denne telefonen i flere år. De fleste med S3 og 1GB klarer seg fint i dag, selv om den av og til makser minnet og TouchWiz gjør den merkbart tregere enn S4. Men det har gått 2 år allerede. 2 år etter at S5 kommer i salg - altså vår/sommeren 2016 - kan man stole på at 2GB er nok da? Når 2GB ble introdusert allerede med S3+ i 2012?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tyder på at du ikke har forstått hva jeg har skrevet. Jeg har også S3, etter at den fikk 4.3 så ble den faktisk mye bedre, brukerinterfacet føles mye glattere. Men det er hvis den får oppdatering til 4.4 med prosjekt Svelte vi får et sammenligningsgrunnlag for hva 1GB minne betyr for framtiden. Med 4.4 trengs det mye mindre minne enn ved tidligere versjoner. Og det er dessuten ikke minnet som gjør at S4 er betraktelig raskere enn S3 ved eksempelvis surfing, forskjellen kommer av prosessorhastighet.

Når ART tas i bruk som standard vil kravene til minne og prosessorhastighet gå ned enda mer. Det er ikke uten grunn at iPhone fungerer bra med 1GB minne.

Så enhver telefon som fungerer bra med 4.3 vil fungere enda bedre med de kommende Androidversjonene da disse vil stille mindre krav til hardware enn hva foregående versjoner har gjort. Dette er faktisk et paradigmeskifte for Android da utviklingen fram til nå hele tiden har vært motsatt, en hver ny versjon har vært mer ressurskrevende enn den foregående.

Lenke til kommentar

Hva var det som var så spennende med dette?

At Espen Irwing Swang har et nærmest erotisk forhold til alt som kommer fra Samsung - han fornekter seg i alle fall ikke - mens de fleste leserne synes å være langt mer imponert over det Sony har lansert på MWC...om ikke enormt spennende, så litt interessant i det minste... ;)

Endret av Newton
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...