Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Straffbart å oppgi falsk personalia til vekter?

mrala

Anbefalte innlegg

Satt på toget i dag, da det ble billettkontroll og hun vedsidenav meg fikk bot og ville gjøre opp i etterkant.

Stusset litt på oppførselen til NSB kontrolløren. Hun måtte oppi fullt personalia og deretter fikk hun beskjed om at hun måtte signere under på at personalia var oppgitt korrekt. Hun ble informert at dersom hun oppga falsk personalia, ville hun bli anmeldt for dette.

Jeg trodde det kun var Politiet det var ulovlig å oppgi falsk personalia til? Ikke vekter/billettkontrollør?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det hun har signert på er falske opplysninger, så går det under som dokumentforfalskning, og det er straffbart. Om hun hadde nektet å signere er det sannsynlig at kontrolløren hadde kontaktet politiet, så hadde de kommet og tatt seg av resten. Jeg har aldri jobbet som billettkontrollør, men jeg regner med det er mye av den samme praksisen som gjelder når jeg som vekter tar noen i å naske.

Endret av ^Th0mas^
  • Liker 2
Lenke til kommentar

.§ 7a. 1 (Tilbakeholdsrett)

Reisende med transportmiddel som reguleres etter loven her, 2 som i kontroll ikke kan framvise gyldig billett, og som ikke på stedet betaler slik tilleggsavgift som departementet har godkjent med hjemmel i §7 første ledd, kan holdes tilbake av transportselskapets kontrollører så lenge den reisende ikke gir tilstrekkelige opplysninger om navn, adresse og fødselsdato. Tilbakeholdsretten gjelder også mens de gitte opplysninger verifiseres.

Retten til å holde tilbake personer etter første ledd gjelder bare når slik rett er godkjent av departementet som del av selskapets transportvilkår.

Tilbakehold kan ikke foretas dersom det etter forholdene ville innebære et uforholdsmessig inngrep.

Personer under 15 år bør ikke holdes tilbake. 3

Endret av Priim
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forstår! Kom på en annen ting: Dersom hun hadde nektet å oppgi personalia i det hele tatt til vekteren, og ventet til Politiet ankom (for å så vise korrekt legitimasjon), vil det være straffbart, dersom man hadde oppført seg pent?

Lenke til kommentar

Forstår! Kom på en annen ting: Dersom hun hadde nektet å oppgi personalia i det hele tatt til vekteren, og ventet til Politiet ankom (for å så vise korrekt legitimasjon), vil det være straffbart, dersom man hadde oppført seg pent?

I utgangspunktet ikke, nei. Straffen her blir midlertidig frihetsberøvelse. Og at du ikke nødvendigvis rekker dit du skal når du skal.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom jeg ikke har noen avtale jeg skal rekke, hadde det vært en fordel å være svært hyggelig mot vekter, men nekte å vise legitimasjon. Politiet gidder vel sjelden å komme dersom man ikke lager noen problemer, og etter en viss tid må kontrollørene slippe deg uansett (times tid med Candy Crush på trikken, mot bot på 900 kr er en bra investering).

Eller kan man få strafferettslige problemer av en slik oppførsel?

Lenke til kommentar

Dersom jeg ikke har noen avtale jeg skal rekke, hadde det vært en fordel å være svært hyggelig mot vekter, men nekte å vise legitimasjon. Politiet gidder vel sjelden å komme dersom man ikke lager noen problemer, og etter en viss tid må kontrollørene slippe deg uansett (times tid med Candy Crush på trikken, mot bot på 900 kr er en bra investering).

Det er forholdsvis enkel sak for politiet, vekteren vil ikke kunde holde deg i 7 lange og 7 breide, naturligvis. Men politiet har som oftes en patrulje i nærheten, så for dem å svippe innom å gi deg en bot koster ikke dem mange kalorier. Viss du i tillegg da må gå eller eventuelt vente på neste transportmiddel for å komme deg tilbake til stoppestedet.

Men sånn i praksis så er det også begrenset hvor strengt dem kan holde deg igjen. Viss du går inn for å snike så er det ikke noe problem å vente til du kommer dit du skal (viss det er innenfor en kort rekkevidde) å fordufte før politiet finner deg. For det gidder dem ikke å legge ressurser i. Men så lenge du sitter på transportmiddelet er det ikke noe heft å la vær å oppgi personalia, viss du skal av innenfor rimelig tid.

Lenke til kommentar

Har jobbet som vekter i snart 9 år, og jeg det har omtrent aldri vært at politiet ikke kommer, med unntak av svært spesielle tilfeller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forbundet med straff å oppgi falsk identitet til et stevnevitne, en politimann, eller for øvrig overfor noen offentlig myndighet når de krever personalia i forbindelse med sin offentlige tjeneste, jfr. straffeloven § 333. Vektere har ikke offentlig myndighet i kraft av sin stilling, og ansatte i NSB utøver heller ingen offentlig myndighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forbundet med straff å oppgi falsk identitet til et stevnevitne, en politimann, eller for øvrig overfor noen offentlig myndighet når de krever personalia i forbindelse med sin offentlige tjeneste, jfr. straffeloven § 333. Vektere har ikke offentlig myndighet i kraft av sin stilling, og ansatte i NSB utøver heller ingen offentlig myndighet.

Det er helt unødvendig for meg som vekter å ha en slik myndighet. Den eneste forskjellen er at det i enkelte tilfeller blir en ekstra kjøretur på politiet, så lenge borgerretten til å anholde vedkommende er der.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg lurer på en ting.

Er det mulig å få en bot hvis man ikke har benyttet seg av kollektiv transport? Det var en episode som skjedde på Jernbanetorget for litt siden, det som skjedde var det at jeg gikk ned rulletrappen til stasjonen for å ta t-banen min hjem, det var altså kontroll når jeg gikk ned og de hadde sperret av så de fikk kontrollert de som kom opp rulletrappen (ikke ned). Det viste seg at t-banen min hadde kjørt og jeg måtte vente en liten stund, så jeg bestemte meg for å gå opp igjen, uheldigvis der hvor de kontrollørene sto og ventet. Spørsmålet mitt er da har de rett til å gi meg en bot hvis jeg ikke har benyttet meg av kollektiv transport? Han ene kontrolløren sa jeg måtte vise billett, ettersom jeg hadde gått forbi et viss området.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting.

Er det mulig å få en bot hvis man ikke har benyttet seg av kollektiv transport? Det var en episode som skjedde på Jernbanetorget for litt siden, det som skjedde var det at jeg gikk ned rulletrappen til stasjonen for å ta t-banen min hjem, det var altså kontroll når jeg gikk ned og de hadde sperret av så de fikk kontrollert de som kom opp rulletrappen (ikke ned). Det viste seg at t-banen min hadde kjørt og jeg måtte vente en liten stund, så jeg bestemte meg for å gå opp igjen, uheldigvis der hvor de kontrollørene sto og ventet. Spørsmålet mitt er da har de rett til å gi meg en bot hvis jeg ikke har benyttet meg av kollektiv transport? Han ene kontrolløren sa jeg måtte vise billett, ettersom jeg hadde gått forbi et viss området.

Sa han at du kom til å få noe som helst forelegg for det?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

I utgangspunktet ikke, nei. Straffen her blir midlertidig frihetsberøvelse. Og at du ikke nødvendigvis rekker dit du skal når du skal.

Dersom vedkomne neker å oppgi identitet til vekter for en straffbar handling som dette er har vekter selvfølgelig lov å anholde vekter til politiet kommer, uansett om vedkomne gir ID frivillig til politiet eller ei.

Hvis vekter derimot ikke har hjemmel til å anholde (ingen straffbar handling, etc) så kan dette vurderes som frihetsberøveri, litt avhengig av holdningene til politipatruljen som dukker opp.

Lenke til kommentar

Vil bare påpeke en kjapp ting. Straff kan kun idømmes av en domstol. I en juridisk diskusjon kan det være viktig å ha kontroll på begrepene. Forsøker ikke være pirkete og håper du tar det greit.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting.

Jeg tror poenget her er at du har benyttet deg av lokaler som krever at du har billett, og du regnes derfor som passasjer på t-banen. Altså har du benyttet deg av kollektiv transport :-) Dette er strengt tatt ganske tydelig merket også.

Lenke til kommentar

Ingen fra NSB, Ruter eller vekterselskap kan anholde deg for sniking på buss/trikk/tog, ergo er det kun politiet som kan holde deg igjen. Om en kontrollør holder igjen noen med makt og kan da i teorien straffes med fengsel i inntil 5 år, selv om det er meget usannsynlig med mindre gir deg en god omgang i samme slengen.

Lenke til kommentar

Straffeloven §333 er selvfølgelig ikke aktuell her, men §182 er, skulle jeg mene. Vi snakker ikke om å oppgi falsk identitet til overnevnte, men om dokumentfalsk, slik TS beskriver situasjonen.

Det samme ville være gjeldende om man fremviste et falskt eller lånt legitimasjonskort. Korriger meg gjerne om jeg bæsjer på leggen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...