OC-Freak Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 (endret) Denne gangen ble det en MEGET hurtig test da dette er en modell på vei ut av markedet, nemlig Asus Vivobook S200. En snerten liten 11.6" med touchskjerm. Har hatt 20+ bærbare maskiner de siste 10 årene så har litt sammenligningsgrunnlag ihvertfall Specs:Intel Celeron 1007UIntel HD Graphics4GB DDR3 RAM320Gb 5400rpm HDDBlank 11.6" 1366 x 768 touchskjerm. Pris: ca 2995,- Førsteinntrykk:Førsteinntrykket er meget solid, mye av maskinen er i metall (bunndekselet er i plast) og gir et meget solid totalinntrykk. Pekeplaten er gigantisk i forhold til maskinstørrelsen. Meget godt førsteinntrykk!Tastatur: God layout og gode taster, passe trykkmotstand og man er aldri i tvil om man har trykket tasten langt nok ned. Tastaturet er dog ikke bakbelyst.Touchpad:Meget glatt og fin touchpad, stor størrelse og responsiv. Meget god touchpad, tastene er dog integrert i touchpaden.Skjerm:Skjermen er en blank touchskjerm fra AUO Optronics. Touchfunksjonen er bra og skjermen er klar å se på. Men, det er alltid et men..... det er en TN skjerm, sortnivået er dårlig (mørkegrått vil jeg si) og innsynsvinklene er begrensede, siden sortnivået ikke er allverden så er nok heller ikke kontrasten allverden. Siden den er blank vil det også være en del refleksjoner.Lyd:Helt gjennomsnittlige høyttalere, høyt maksnivå, tale er klar og tydelig. Jeg liker dog ikke at høyttalere er plassert på undersiden av maskinen, blokkeres om du har den på fanget eller lignende, må stå på et flatt underlag.Støy:Viften går så godt som konstant, dog på lavt nivå, så det er ikke spesielt sjenerende. Men hadde likt bedre om det var mulig å surfe på nettet og slikt uten at viften gikk. Ved belastning så hører man viften bedre, omtrent midt på treet støymessig sammenlignet med andre maskiner jeg har hatt. Får totalt sett godkjent på støy. Varme:Har ikke merket noen problemer med varme, hverken på kabinett eller komponenter. CPU rundt 85 grader ved stresstesting.Ytelse:Ytelsen er som forventet for en maskin med såpass svak CPU, fin maskin til nettsurfing, office og generelt bruk. Nye spill er ikke spillbare, selv mange ledre spill vil den slite med. Man merker også at harddisken ikke er den raskeste og at den ikke har SSD/hybrid disk. Scorer P344 i 3dmark 11. Batteri:Noe skuffende batteritid med snaut 3 timer surfing over wifi. Hadde forventet litt mer av en maskin i denne klassen. Trådløst nett:Har så langt ikke hatt noen problemer med det trådløse nettet, men maskinen har et atheros kort som jeg generelt set missliker grunnet mye problemer gjennom flere år. Foretrekker kort fra intel.Konklusjon:Om man vil ha en liten maskin til skolebruk og nettsurfing/sofabruk er det en svært fin maskin i forhold til prisen. Men ytelsen er begrenset ut over dette. Byggekvaliteten er meget god. Positivt:*Meget god byggekvalitet.*Godt tastatur. *God pekeplate*Grei pris i forhold til kvalitet.*Touchskjerm (for dem som liker det).Negativt:*Middelmådig skjerm (dårlig sortnivå/kontrast).*Viften går hele tiden, selv ved nettsurfing.*Ikke bakbelyst tastatur.*Litt skuffende batteritid. *Høyttalerene montert fremme på undersiden - kan lett blokkeres. Er du på jakt etter en liten maskin er denne et godt valg. Alternativet er et nettbrett + evt tastatur i tillegg til nettbrettet. Endret 24. februar 2014 av OC-Freak Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 24. februar 2014 Del Skrevet 24. februar 2014 Keep goin, blir nok denne til min mor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå