Gå til innhold

Anbefalte innlegg

 

 

Det er ikke en Haswell i5 vi har fått da? Ref. sitat av trådstarter:

 

 

 

Noen av strømforsyningene vil kanskje ikke fungere 100% når du har en Haswell CPU, dette pga strømsparingsstyring i cpu. For at systemet ditt skal fungere 100% må du inn i bios under CMOS innstillingene og disable c6 og c7.

 

 

Da har jeg funnet ut av hvilken CPU som sitter i denne maskinen med Fortron PSU, men jeg gadd ikke åpne kabinettet, for jeg ba om å få tommelskruer, men de satte på skrujernskruer. Får kikke etter inni der neste gang jeg "er på besøk".

 

Det er altså en Intel i5-4460 på 3,2 GHz

Og som kildematerialet forteller om den - så er det en HASWELL. Nåja. Så får man prøve å finne ut om PSU er Haswell-kompatibel da.

 

Eller har dere noen mellomrimelige Platinum-PSU'er som er Haswell-sertifiserte å anbefale? Wattstyrken er ikke så vesentlig, da den kun skal kjøre et stykk singel nVidia skjermkort. Men, det kunne vært fint å få med Platinum. Fullt ut modulært er jo fint å ha, eller delvis modulært kan gå. Noen forslag?

 

 

Jeg er så jævlig lei av hele det PC-oppsettet der. Mye styr frem og tilbake om ditten og datten, også på toppen av alt så klarer Bring å fuck'e til Dør-til-Dør leveranser om igjen og om igjen.

 

Det skal bli godt å kunne bare sjekke IT-konsulent for hva slags backup-plan han kan sette opp for oss. Også overlate det til han om man føler han er kompetent. Hvis ikke kan man alltids outsource til en annen IT-konsulent å følge opp backup. Det eneste er jo å få enten komplett hjelp, dersom det fungerer med denne konsulenten som vi har kontakt med, elles må man cherry-pick. Og la han kun styre med holde orden på den spesielle programvaren. Ikke noe ønske-scenario akkurat, å skulle forholde seg til 2 stykk.

 

Alle kan gjøre småblundere, som å overse en Haswell kompatibilitet. Kan jo hende IT-firmaet har kjørt på gammel hardware lenge som det de selger og innstallerer hos sine kunder. Også kommer Haswell sin strømgjerrighet snikende inn på dem. Fordi de ikke gidder følge fullt ut med på utviklingen, og heller ikke gidder lese Hardware.no eller engasjere seg her på forumet !?

 

Dilemmaet, eller den vonde erfaringen fra før er at forrige IT-firma ga F i å følge opp om backup kjørte, og om backuprutinene ble fulgt også videre. Når brukerne ikke er særlig PC-kyndige, så skal det litt til for at nettopp disse skal være de som fanger opp alvorlige situasjoner.

 

 

Hvorfor trengs det? Har du manuelt aktivert sleep modene haswell kommer med? Eller evnt. prøvd og disable dem? (Dersom HKet har dem enabled som standard...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke lekt med det selv. Vet bare at maskinen sviver nå etter en tur innom IT-firmaet, etter å ikke ha svevet tidligere på dagen. Aner ikke om de bare unnlater å fortelle hva som er galt.

 

Men dersom PSU'en har en svakhet da, for nå er den kun et par uker gammel, så kan det jo hende det vil komme igjen. Så er ikke det beste å bytte det ut, sånn for det lengre perspektiv? Vil jo helst bli ferdig med hele opplegget nå, framfor at problemer dukker opp på ny.

 

Ellers har ingen berørt spørsmålet mitt, om Fortron er ok eller dårlig !?

 

Vet ikke hvilket PSU som er best til best pris. Har såvidt begynt å kikke. Ville dere valgt 500 Watt eller 600 Watt fra Platimax?

 

https://prisguiden.no/sok?pg-q=enermax+platimax&n=0

 

Leste denne testen om 600 Watt'eren:

http://www.silentpcreview.com/article1299-page6.html

Endret av G
Lenke til kommentar

Det kommer an på lengden, og er det snakk om bare 12V eller 5V også?

Er det omtrent samme tykkelse som vanlige molex-kabler ? (er vel ofte ca. AWG18)

Litt vanskelig å se, men virker jo slik.

Og skal den skjøtes på enden av en molex, helt inntil PSUen, eller fra en annen strømkilde?

(kort sagt: Har den noe tap på forhånd)

 

Hva slags HDD?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Går helt fint. Er nok mest selve molexkabelen som sliter om man skal koble på en del disker, da den må levere strøm til alle via en 5V/12V leder, som ofte ikke en gang ikke alltid er i rent kobber. En liten 10cm tupp har nada å si, og er kanskje sterkeste leddet i kjeden. ^^

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det er dens hensikt ja. :) Den utnytter det faktum at man har ganske mye å gå på når det kommer til slike kabler (samt at PCI-e 6-pin er overdimensjonert), og kjører like godt to kontakter på de samme kablene.

 

Det bli de samme ulempene som adaptere, bare at det er gjort på en fin måte. Altså et litt høyere spenningsfall inn til VRMen, spesielt ved last/OC. Skal man overklokke en del så hadde jeg ikke brukt EN kabel, men to kabler om man har mulighet.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Går helt fint. Er nok mest selve molexkabelen som sliter om man skal koble på en del disker, da den må levere strøm til alle via en 5V/12V leder, som ofte ikke en gang ikke alltid er i rent kobber. En liten 10cm tupp har nada å si, og er kanskje sterkeste leddet i kjeden. ^^

Mener du kabelen som går til strømforsyningen eller pluggen (mate-n-lok)?

 

http://www.caloptic.com/store/images/PCable-SATA-2big.jpg

Kobler 2 harddisker på hvert adapter.

Heisann! På Psu`en min så er det en 8Pin til Psu, Så går det 8 + 6 pin til skjermkortet(?) Kan jeg fore et kort med den ene kabelen?

Det kalles daisy-chaining og går fint så lenge du ikke har 295x2, 780classy eller overklokker mye.

Lenke til kommentar

 

Går helt fint. Er nok mest selve molexkabelen som sliter om man skal koble på en del disker, da den må levere strøm til alle via en 5V/12V leder, som ofte ikke en gang ikke alltid er i rent kobber. En liten 10cm tupp har nada å si, og er kanskje sterkeste leddet i kjeden. ^^

Mener du kabelen som går til strømforsyningen eller pluggen (mate-n-lok)?

 

http://www.caloptic.com/store/images/PCable-SATA-2big.jpg

Kobler 2 harddisker på hvert adapter.

Heisann! På Psu`en min så er det en 8Pin til Psu, Så går det 8 + 6 pin til skjermkortet(?) Kan jeg fore et kort med den ene kabelen?

Det kalles daisy-chaining og går fint så lenge du ikke har 295x2, 780classy eller overklokker mye.

 

Snakket om selve lederen ja ("kabelen"). Så det du bør se på er hvor mange HDDer du totalt sett har tilkoblet molex-kabelen. selve adapteret er uproblematisk, men hvor mange disker en stakkars molexkabel er begrenset. Hva sier HDDene at de trekker normalt?

ca. 4-5 Ampere gjennom en slik kabel (både gjennom 5V og 12V) er nok hva de er maks designet for.

Lenke til kommentar

:wee:

Det er ingen fasit på hva du bør og ikke bør ha. Dette fordi tykkelse på kablene kan variere, metallet, lengden, og for ikke å snakke om hvor mye de belastes. Vi har ingen anelse hvor bra ref. 980 klokker, og står i grunn med bare rene gjetninger til hva som bør brukes.

 

Hovedregelen er derimot ufravikelig, og jo tykkere og flere kabler, jo bedre. Men som du selv sier, så er det upraktisk, og må da ta en avgjørelse om det er verdt det lille ekstra. Og det vil variere alt etter hvem du spør. Men når vi knapt vet noe sikkert om 980, så blir det ren gjetting.

 

De er laget for å bli brukt sammen, og vil fungere rimelig greit. Overklokker du skinnet av skjermkortet, og kablene smeltet, da var det for mye. :closedeyes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min Chieftecfaenskap har tatt kveld, mens jeg er på jobb -.-

Madammen for innom leiligheten å sikringen var gått, å ho visste jo ikke om den dårlige PSUen min, så ho satt i ny sikring (gammelt sikringskap med skrusikringer) å der gikk jo sikringen med en gang.

 

Ho ringte meg å eg sa, dra ut pcen, å det gjor ho å satt i ny sikring å den holdt.

 

Så håper håper håper at PSUen ikke tok med seg noe mer en kun seg selv...

 

Ligger ny PSU på posten å venter på meg :)

Lenke til kommentar

Skulle ikke 980 bli 275W elns?

 

Min Chieftecfaenskap har tatt kveld, mens jeg er på jobb -.-

Madammen for innom leiligheten å sikringen var gått, å ho visste jo ikke om den dårlige PSUen min, så ho satt i ny sikring (gammelt sikringskap med skrusikringer) å der gikk jo sikringen med en gang.

 

Ho ringte meg å eg sa, dra ut pcen, å det gjor ho å satt i ny sikring å den holdt.

 

Så håper håper håper at PSUen ikke tok med seg noe mer en kun seg selv...

 

Ligger ny PSU på posten å venter på meg :)

Det hadde vært så ekstremt kjip om hele PCen gikk fyken pga. den gamle PSUen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...