Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er det veldig mange smarte hoder. Kanskje noen av dere kan hjelpe? Kjøpt meg ny haswell pc, kobler til alle kabler og hovedkort kommer ikke forbi pos engang (ingen bilde på skjerm). PSU lager en slags tikkelyd (undervolts-beskyttelse?). Tikkelyden er konstant og flere ganger per sekund. Har eliminert at det er selve viften ved å stoppe den mens jeg skrudde på. Lyden stopper ikke og beholder takten.

På min gamle pc er den helt lydløs og slik jeg kjenner den.

I følge denne listen skal ikke det være noen problemer for meg å boote en Cooler Master Silent Pro M700 på en Haswell-pc.

http://techreport.com/review/24897/the-big-haswell-psu-compatibility-list#coolermaster

Hva tror dere kan være feil? Er det mulig at PSUen ikke fungerer med det nye hovedkortet? Specs her: https://prisguiden.no/liste/149797

PSU: https://www.mpx.no/cooler-master-silent-pro-m700-700w-psu/482849#!tab:extra

Lenke til kommentar

Det er ikke coil-whine. Jeg klarer å høre en meeeeget tynn whine (samme lyd som på en trafostasjon) på min gamle build. Men den er så svak at jeg klarer kun å høre den når jeg har øret nesten inni strømforsyningen. Like lydløs i spill. Strømforsyningen driver en pc med 2SSD, 4HDD, i5 2500K og GTX780 uten problemer og uten lyd, selv i spill.

Tanken var om det nye hovedkortet prøver å benytte C6/7 power state på prosessoren når den står på auto. Nå har jeg ikke klart å komme meg inn i UEFI/BIOS ennå så jeg får ikke satt denne manuelt til C3 heller for å se om det hjelper.

Tikkingen kommer kun med Asrock hovedkortet, ikke det gamle (socket 1155 build). Samme lyd som når en ledning tar borti ei vifte som snurrer.

Lenke til kommentar

Forsøkt bootet med alt tilkoblet. Dette ble da 1 SSD+4HDD, GTX780 i tillegg til 8 pin cpu og 24 pin mobo. Nøyaktig samme resultat. CPU_LED1 lyser da rødt og diagnosedisplayet viser 00, ingen post. Diskene starter å snurre.

Merk at dette er hovedkort #2.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Så da skal vi eliminere strømforsyning som mulig problemmaker? Har byttet hovedkort uten bedring, og

Regner med at dersom det var RAM som er problemet hadde jeg fått en annen kode enn 00. Merk også det jeg sa om at PSU lager en annen lyd når den er tilkoblet 1150 hovedkortet, samme lyd er fraværende på 1155. Skulle gjerne lagt ut et lydopptak men har ikke noen mikrofon som egner seg.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med å bytte ut vifter på strømforsyninger?

For eksempel dersom man har en AX1500i ser det ut som at viften er en helt standard 140mm som kan byttes ut med ramme og alt. Dersom man for eksempel setter inn en høy kvalitetsvifte med litt lavere rpm og støy fra noctua eller noiseblocker, ber man om problemer eller burde det gå helt fint?

Litt mer komplisert i mitt nåværende tilfelle. Jeg har en litt eldre, men super, psu fra corsair, tx950. Så vidt jeg vet har ikke viften standard ramme som kan tas ut. Er det noe jeg kan gjøre for å bytte viften og redusere støy?

Det høres kanskje dumt ut, men jeg bare hater en hørbar pc og akkurat nå er psu'n min det mest høylytte komponentet.

Lenke til kommentar

Garantitiden er vel ikke spesielt lang på den aktuelle? Og litt oppskrytt med garanti når man uansett ikke er helt fornøyd, og kan gjøre noe med det.

Ser da ut som en vanlig 140mm vifte (søker du på den så står det 138mmx138mm, men festene ser vanlige ut). Den trekker 0,5A, og en vifte du erstatter den med bør ikke trekke for mye utover dette. Da vi ikke vet ikke om kontrolleren takler høyere last.

Det er ikke en soesielt god vifte og er nok en del vifter som kan erstatte den, selv om det ikke er hovedgrunnen til støyen, som nok kan komme av lav effektivitet og høy varmeutvikling kontra moderne PSUer som er 3 ganger mer effektive.

Problemet er nok å dimensjonere riktig, og ikke ta en for svak. PSUen er den mest kritiske komponenten temperaturmessig, og har flere deler som sliter om luftflyten ikke er god nok.

Må huske på at en slik vifte er 2-pin, og med mindre du har en slik vifte (ikke normalt), så trenger du å lage en overgang. Måtte det være ved tvisting eller lodding. (Du kutter da ut eventuelt den tredje lederen som bare er turtallregistrering)

Og husk på at viften ikke kan støtte PWM-vifter (den må tåle å viftestyres uten), da PSUen står for dette selv.

Sist men ikke minst:

Vær forsiktig og husk å lad ut/pass på at BULK-kondensatorene i PSUen er utladet. Da de kan gi livsfarlig støt.

Kort sagt:

Er ganske uproblematisk og ikke noe spesielt komplisert. Kjører med egen vifte på test-PSUen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Går det an å få en kjapp tilbakemelding om kvaliteten på Fortron (FSP) ?

Er det dårlige greier, eller ok?

Hadde et IT-konsulentfirma som er relativt greie. Men på enkelte ting så skorter det med kunnskapen. Det er vel egentlig bare å forvente at alle ikke er like flinke på absolutt alt.

F.eks. så hevdet IT-konsulent at om man skulle støvsuge PC, dersom man ikke hadde jordingskoblet spesialstøvsuger tilgjengelig - at man burde unngå metallrør på vanlig støvsuger. Bruk plastikk sa han!! Herregud, har han ikke hatt grunnleggende fysikk ?

En hver som har tatt 2FY har lært at plastikk bygger opp statisk elektrisitet, mens metall fordeler elektronene jevnt over "elektronsjøen".

Det er nemlig plastikk som kan bygge opp de mest heftige spenningsforskjellene. Forsøk å støvsuge en halv pose med mel hjemme med plastrørstøvsugeren. Da er det rett før hårene reiser seg både her og der. Jeg gadd selvfølgelig ikke kverrulere over dette tema med ham, og fikk vite det jeg trengte å vite. Firmaet hadde ikke tilgang på en jordingskoblet spesialstøvsuger.

En annen ting jeg ser, er at han som alle andre er for denne tankerekken, om at å ta på kabinettveggene er nok. Så han tafser alltid uten jordingsutstyr inne i kabinettet. Jeg gjør jo ofte dette selv, men er da påpasselig hvilke deler jeg berører. Dersom jeg monterer CPU, så foretrekker jeg å lenke meg fast eksempelvis.

Her en dag så forsøkte jeg å ettermontere et skjermkort. Det gikk heller dårlig. For plutselig virket ikke Windows som det hadde gjort før. Jeg tok derfor ut skjermkortet igjen, og startet PC og monitor basert på basic-oppsettet med Intel i5 sin (APU). Det virket heller ikke bedre enn med det nye skjermkortet.

PC'en ble levert til IT-konsulent.Symptomer: Delvis startende CPU-vifte som gikk i loop.

PC'en var ikke helt død for strøm, selv om det sannsynligvis var noe klatt med kortslutning elns.

Mulig denne Fortron mangler enkelte beskyttende mekanismer?

Egenerfaring med kvalitets-PSU'er:

For med en mer proff-modell fra Antec, så har jeg bare opplevd at PC'en er totalt død ved kortslutning, inntil kortslutningsdelen i "maskineriet" er fjernet.

Tilbake til Fortron-temaet:

Jeg har ikke modellbetegnelsen foran meg, men regner med det er av billigste sort, elns. Den mangler on/off bryter.

PC'en som den står virket med en ny strømforsyning, også når de tilbakemonterte den gamle Fortron (som kun er et par uker gammel), så virket også den igjen på PC-verkstedet deres. :hmm:

Jeg tror vi får tilbakelevert maskinen med den gamle PSU, som har hatt en nedtur allerede. Akkurat det virker jeg litt skeptisk til at de har latt skure, siden det er en sånn halvveis virksomhetskritisk PC det er snakk om.

Jeg er bare med på dette i overgangsfasen, inntil vi har funnet en IT-konsulent som duger. :omg:

På toppen av det hele så kommer han drassende med et Antec kabinett og et ASUS-hovedkort inni, også tør han kalle dette en bedrifts-kvalitets-PC. Det gjør meg også skeptisk. For jeg kunne kjøpt like deler selv og selvbygget hele maskinen akkurat som IT-firmaet har gjort for oss. Det eneste er at mannen er hyggelig og passe effektiv. Samt at han har spesialkompetanse på en viss programvare som er nokså unik. Ikke for mange som kan denne programvaren ut og inn altså. :confused:

Utvalget av IT-konsulenter med denne kompetansen for den regionen av landet vi befinner oss i er altså noe begrenset.

Jeg vurderer IT-konsulenten som ikke helt hull-i-hode, og kan hende vi bare fortsetter med dem. :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Garantitiden er vel ikke spesielt lang på den aktuelle? Og litt oppskrytt med garanti når man uansett ikke er helt fornøyd, og kan gjøre noe med det.

Ser da ut som en vanlig 140mm vifte (søker du på den så står det 138mmx138mm, men festene ser vanlige ut). Den trekker 0,5A, og en vifte du erstatter den med bør ikke trekke for mye utover dette. Da vi ikke vet ikke om kontrolleren takler høyere last.

Det er ikke en soesielt god vifte og er nok en del vifter som kan erstatte den, selv om det ikke er hovedgrunnen til støyen, som nok kan komme av lav effektivitet og høy varmeutvikling kontra moderne PSUer som er 3 ganger mer effektive.

Problemet er nok å dimensjonere riktig, og ikke ta en for svak. PSUen er den mest kritiske komponenten temperaturmessig, og har flere deler som sliter om luftflyten ikke er god nok.

Må huske på at en slik vifte er 2-pin, og med mindre du har en slik vifte (ikke normalt), så trenger du å lage en overgang. Måtte det være ved tvisting eller lodding. (Du kutter da ut eventuelt den tredje lederen som bare er turtallregistrering)

Og husk på at viften ikke kan støtte PWM-vifter (den må tåle å viftestyres uten), da PSUen står for dette selv.

Sist men ikke minst:

Vær forsiktig og husk å lad ut/pass på at BULK-kondensatorene i PSUen er utladet. Da de kan gi livsfarlig støt.

Kort sagt:

Er ganske uproblematisk og ikke noe spesielt komplisert. Kjører med egen vifte på test-PSUen.

Takk for svar! Dette hørtes gøy ut, kanskje jeg prøver.

Dersom det ikke blir en suksess er det atter en unskyldning for å kjøpe ax1500i ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er bare å trykke den ned på. Må bende de to pinnene litt ut, men null problem. Har gjort dette selv.

Man skjekker at man har rød (/gul) på riktig, og svart på svart.

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Er bare å trykke den ned på. Må bende de to pinnene litt ut, men null problem. Har gjort dette selv.

Man skjekker at man har rød (/gul) på riktig, og svart på svart.

Hehe, ok. ^^ Har ikke prøvd dette, but if you say so. ;)

Det spretter ikke lett ut igjen da?

Lenke til kommentar

En annen ting jeg ser, er at han som alle andre er for denne tankerekken, om at å ta på kabinettveggene er nok. Så han tafser alltid uten jordingsutstyr inne i kabinettet. Jeg gjør jo ofte dette selv, men er da påpasselig hvilke deler jeg berører. Dersom jeg monterer CPU, så foretrekker jeg å lenke meg fast eksempelvis.

Nå er det vel likt spenningspotensiale som er ønskelig, og trenger ikke nødvendigvis være jordpotensiale. For alt man vet så kan maskinen i seg selv ha en annen spenning enn jordpotensialet.

F.eks:

Har PCen en spenning på f.eks: 5000V fra jordpotensialet, og det viser seg at du f.eks har 6000V fra jord. Hadde du jordet deg selv så øker du faktisk spenningspotensialet. ;)

Nå er det kanskje ikke det så ofte dette akkurat skjer, og greit å bruke jord som felles potensiale.

Men så lenge du og kabinettet deler samme potensiale, så bør vel det være det viktigste. Det bør selvsagt være en del som er ledende og ikke separat fra resten. PSUen/HKet/GPUen bør også være "jordet" i kabinettet, slik at du da har "jord"-potensiale, eller "kabinettpotensiale" om du vil kalle det noe.

Lenke til kommentar

Det er ikke en Haswell i5 vi har fått da? Ref. sitat av trådstarter:

Noen av strømforsyningene vil kanskje ikke fungere 100% når du har en Haswell CPU, dette pga strømsparingsstyring i cpu. For at systemet ditt skal fungere 100% må du inn i bios under CMOS innstillingene og disable c6 og c7.

Da har jeg funnet ut av hvilken CPU som sitter i denne maskinen med Fortron PSU, men jeg gadd ikke åpne kabinettet, for jeg ba om å få tommelskruer, men de satte på skrujernskruer. Får kikke etter inni der neste gang jeg "er på besøk".

Det er altså en Intel i5-4460 på 3,2 GHz

Og som kildematerialet forteller om den - så er det en HASWELL. Nåja. Så får man prøve å finne ut om PSU er Haswell-kompatibel da.

Eller har dere noen mellomrimelige Platinum-PSU'er som er Haswell-sertifiserte å anbefale? Wattstyrken er ikke så vesentlig, da den kun skal kjøre et stykk singel nVidia skjermkort. Men, det kunne vært fint å få med Platinum. Fullt ut modulært er jo fint å ha, eller delvis modulært kan gå. Noen forslag?

Jeg er så jævlig lei av hele det PC-oppsettet der. Mye styr frem og tilbake om ditten og datten, også på toppen av alt så klarer Bring å fuck'e til Dør-til-Dør leveranser om igjen og om igjen.

Det skal bli godt å kunne bare sjekke IT-konsulent for hva slags backup-plan han kan sette opp for oss. Også overlate det til han om man føler han er kompetent. Hvis ikke kan man alltids outsource til en annen IT-konsulent å følge opp backup. Det eneste er jo å få enten komplett hjelp, dersom det fungerer med denne konsulenten som vi har kontakt med, elles må man cherry-pick. Og la han kun styre med holde orden på den spesielle programvaren. Ikke noe ønske-scenario akkurat, å skulle forholde seg til 2 stykk.

Alle kan gjøre småblundere, som å overse en Haswell kompatibilitet. Kan jo hende IT-firmaet har kjørt på gammel hardware lenge som det de selger og innstallerer hos sine kunder. Også kommer Haswell sin strømgjerrighet snikende inn på dem. Fordi de ikke gidder følge fullt ut med på utviklingen, og heller ikke gidder lese Hardware.no eller engasjere seg her på forumet !?

Dilemmaet, eller den vonde erfaringen fra før er at forrige IT-firma ga F i å følge opp om backup kjørte, og om backuprutinene ble fulgt også videre. Når brukerne ikke er særlig PC-kyndige, så skal det litt til for at nettopp disse skal være de som fanger opp alvorlige situasjoner.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...