Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har en Antec HCP 1300 per nu, men trenger mest sansynlig mer kraft i nærmeste fremtid. Jeg har ikke lest så om dette så jeg spør like så godt her :)

 

Kan jeg koble opp f.eks en Antec HCP 850 vba OC Link, og dermed adderes effekten av disse to PSU? Eller er det noe snåle regler om at effekten nedjusteres til "svakeste ledd" sånn som vi ser i blant annet SLI mellom to kort med forskjellig stock freq? Jeg vil jo absolutt tro at det ikke er det, jeg vil bare ha det bekreftet.

 

Trenger nok gnæll til å dra 3way Classy og Haswell-E med OC over hele linja.

 

 

Andrull svarte veldig bra for deg her :)

 

Fornøyd med PSUen du har nå ?

 

Kjøp en i samme serie, 850W sies å være nesten like god.

Lenke til kommentar

Ja med 24pin-overgang.

PSU nr 2 starter litt etter og vips så er alt ute av synk, finner ikke bootenhet ol.

Bare boot som er kresen.

Hva slags koblingsutstyr bruker du som forsinker PSU nr2?

 

For ser ingen teknisk grunn til at to identiske PSUer ikke skal starte likt. Ja, sjansen for at PSU nr.2 starter tidligere enn PSU 1 skal egentlig være like stor. :hmm:

 

Nå har jeg aldri vært borti en POST som er så rask at det blir noe problem, og kan selv manuelt starte PSU nr2 (med diskene) flere sekunder senere. :p

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sweet, mange takk for svar. Da er det bare å finne en god løsning for vannbro til min konfig av PCIE sport og koste på.

 

Andrull svarte veldig bra for deg her :)

 

Fornøyd med PSUen du har nå ?

 

Kjøp en i samme serie, 850W sies å være nesten like god.

 

Veldig fornøyd med den jeg har ja. Den dro 4670K@4700 og 2way Classy@1350 samt en haug med drev og vifter og anna pjatt uten å klage iallfall :) Men jeg vil tro at 3 skjermkort + Haswell-E blir noe mye å be om. Jeg må regne litt på hvilken jeg skal ha av dem (850, 1000 eller 1300), og hva som bør kobles på hvilken og så er det vel bare å bestille.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det spørs vel når hk får strøm fra 24pin så vil den først da sende til psu nr 2 som først da vil spinne opp harddisken.

Løste iallefall biffen med å bytte sata-strøm til rett psu.

Vitenskapelig er det neppe, får måle 24pin på begge og se om det er merkbart.

Nå vet strengt talt ikke hovedkortet at det er flere PSUer koblet til. Da det ikek er noen digital kommunikasjon eller noe datatrafikk mellom disse. Kun rent analogt.

 

Ja, faktisk så har ikke hovedkortet noe med det å skru på PSUene, og start-knappen kunne like godt vært på PSUen. Og når du kobler sammen to PSUer, så vil pwr_ON lederene til hver av PSUene kobles sammen, samt to jord (slik at de får felles potensiale).

 

Altså har du i praksis en parallellkobling av to svake 5V-kilder, som har som funksjon å registrere om det går noe strøm gjennom dem. Når begge pwr_on lederene kobles sammen, så vil begge levere 5V, og dermed vil minimalt/ingen strøm gå.

 

Men med en gang du trykker på start-knappen, så vil denne (nå felles) 5V-railen kortsluttes rett til jord. Dette gjelder da begge to, for begge to er nå kortsluttet. Kortslutningen gjør at begge 5V-railene nå begynner å levere strøm, som igjen vil trigge begge PSUene til å starte.

 

For at den ene skal starte etter den andre, så er det to grunner:

1. Du har et spesielt 24-skjøte/Y-kobling, som har elektronikk som med vilje hindrer PSUen å starte opp før den ene har gjort det.

2. En PSU er rett og slett tregere enn den andre til å starte opp. Men dette vil da være uavhengig om den er "PSU nr.1 eller PSU nr.2

 

Har alltid koblet de sammen manuelt, og aldri brukt noen fancy skjøtekontakter, og heller ikke sett noen skjøtestykker med elektronikk, så tror mest det kan være grunn nr. 2 (selv om det ikke er umulig at man av en elelr annen grunn ønsker å starte de opp forskjellig).

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sweet, mange takk for svar. Da er det bare å finne en god løsning for vannbro til min konfig av PCIE sport og koste på.

 

Andrull svarte veldig bra for deg her :)

 

Fornøyd med PSUen du har nå ?

 

Kjøp en i samme serie, 850W sies å være nesten like god.

 

Veldig fornøyd med den jeg har ja. Den dro 4670K@4700 og 2way Classy@1350 samt en haug med drev og vifter og anna pjatt uten å klage iallfall :) Men jeg vil tro at 3 skjermkort + Haswell-E blir noe mye å be om. Jeg må regne litt på hvilken jeg skal ha av dem (850, 1000 eller 1300), og hva som bør kobles på hvilken og så er det vel bare å bestille.

 

 

Uten overklokk så går det fint med den du har nå :)

Men hvem har classy uten overklokk? Samt en kjekk CPU uten overklokk :p

 

Så gå for en av de ja, å tenk noen år frem. Kommer systemet ditt til å dra enda mer ? Eller vil det kommer til å dra mindre, etter som teknologien blir bedre.

Vil nå tro at med en ekstra på 850W så kommer du langt, veldig langt. Er jo 2150W det totalt.

Så klart, viss du skal opp på War sitt nivå, da trenger du 10 av de dere 1300W fra Antec.

 

Eg har ikke fått kjøpt meg ny selv enda, men nå heller jeg faktisk mot MYE større en jeg trenger, ser på den 1300W fra Antec. Vet akkurat hvor god den er, men så er det littegrann prisen også nå etter jeg har kjøpt meg bolig. Så vanskelig valg, men vil jo ha det beste som er. Bestilte jo den dere super flower fra cdon.no, men dem fikk den aldri inn, ventet jo 2 eller 3 mnd uten at noe skjedde. Likte kablene på Super Flower PSUen.

Hvordan er kablene på Antecen? Er dem supre?

Lenke til kommentar

Mener da at psu nr 2 ikke booter før psu nr 1 sin 24pin har strøm da det er der overgangen sitter.

Det er alltid strøm i deler av 24-pin kontakten (5V-standby og den grønne), så fremt PSUene er koblet til strømnettet og du ikke har skrudd av strømbryteren bakpå PSU. Og det er også denne som leverer nødvendig strøm for å starte PSUen.

Eksempel på et slikt adapter: psu-daisy-chain-adapter.jpg

 

 

Den grønne ledningen, som du sikkert vet, er pwr_ON, og er det eneste som er skjøtet (i tillegg til jord), og vil alltid være 5V, så fremt PSUene er koblet til strøm. Og siden de er koblet sammen så kortsluttes de også samtidig ("start-signalet").

 

Så med mindre det er et helt spesielt kretskort med strømkretser/IC-brikke (for å lage delay) som venter på at de andre railene går høy på (12V, 5V, 3,3V etc...), så vil PSUene få nøyaktig likt/samtidig start-signal.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Du må nesten forklare meg hvordan dette adapteret du bruker for å skjøte de to sammen For hvis det er som det på bildet ovenfor, så vil ikke PSU 2 vente til det er strøm i 24-pin kontakten, for den er ikke tilkoblet hovedkortet overhode, og aner ikke om den andre leverer strøm eller ei. (bort sett fra pwr-ON som gir begge PSUer signal likt).

I dens "øyne" så mottar den et startsignal, og starter opp med å levere spenning ut å alle rails så raskt som den kan. Den er ikke en gang koblet til hovedkortets "Power OK".

Så da vil eneste forskjellen i lagg som oppstår, være de 5cm med ekstra kabel som signalet må gjennom på PSU 2. En slik kabel har nok ca 50 % av lysets ahstighet i vakum, og 5cm tislvarer da Ca. 0,16 nanosekunder. En vanvittig kort tid sammenlignet med hvor lang tid den bruker på å skru seg på. :p

 

Men for all del, jeg nekter ikke for at det kan skape et problem, men forklaringen ligger nok et annet sted. Måtte det være at en PSU var tregere å starte opp, eller et helt spesiell delay-adapter.

 

Er nyssgjerrig, men tror nok vi må se på andre årsaker. :hmm: Å vite akkurat hvilket adapter du brukte (er det likt det på bildet?) for å koble de sammen hadde vært interessant. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Brukte slik over, 2x 860axi

Boot-(harddisk) på psu 2 så booterror, flytte til psu1 boot.

Vet ikke hvorfor, sjekka med corsair og de sa bare "vi anbefaler at du har boot-medier på psu1 , uten noen dypere forklaring)

 

Det kan rett og slett hende psu 2 ikke botter optimalt uten nok last på 5v og kun en hhd ikke er det :hmm:

Lenke til kommentar

Ikke glemme at hovedkortet ikke starter før power_good mottas fra PSU tilkoplet 24pin.

Det kan jo ha noe med sata tilkoplet disk å gjøre.

Dvs PSU1 siden PSU2 sin power_good signal bare svever fritt.

Så det er nok som Andrull sier en liten forskjell i de to PSU når de er "ready" med egen diagnose og setter på railene og gir ut pwr_ok.

 

Add2PSU er en annen smart dings å enkelt kople PSU sammen (flere enn to om ønskelig).

Det har et rele og får en molex tilkopling fra PSU1.

http://www.add2psu.com/store/

Det er og en variant med justerbar off delay man kan bruke til å kjøre pumpe vifter etc

http://www.frozencpu.com/products/21939/ele-1452/Add2PSU-Delay_Multiple_Power_Supply_Adapter_w_Adjustable_Delay.html

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

EVGA Supernova G2 1600W

 

 

Fikk full pott hos JonnyGuru i konklusjonen, verdt å lese testen som du finner her

Trykk meg :D

 

 

I testen til JonnyGuru så passerte den Platina kravene i begge testene hans, så at denne er sertifisert som Gull vett jeg ikke helt, men har nå bare lest hos JonnyGuru nå da :)

 

Evga gir også hele 10års garanti!

Endret av sveibuen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sweet. Teknisk sett så klarte den ikke kravet til platinum i testen til jonnyguru (Klarte bare 91,8% eff ved halv last, mens 92% er påkrevd), men pga. feilmarginene så kunne han med godvilje si at den klarte det.

 

MEN når temperaturene økte i kabinettet (varmekammeret) så ble PSUen hakket mer effektiv (typisk med lavere spennignsfall for likeretterdioder etc.. ved høyere temp), og kom faktisk innenfor platinum-kandidat. Så grunnen til at den ikke fikk sertifiseringen platinum, er nok sikkert fordi de på "80-plus" tester ved 25 grader ambient eller lignende. Men i alle praktiske sammenligninger så er det en platinum-PSU, i god (uheldig) EVGA stil. :p

Og at den akkurat ikke klarer er så gode nyheter som kan bli for oss forbrukere! Jay! :w00t:

For vi får platinum-ytelse, for "Gold-pris", da prisen sikkert jekkes noe ned (som vi så på EVGA G2 1300W), i forhold til om den kunne skryte av platinum. Ikke at den blir billig. :p

Uansett, veldig imponerende og skremmende å se så få kjøleribber. :eek:

Jonnyguru testet kanskje i hot box, og så seg fornøyd med det, men synes han burde måle temp på de diodene/transistorene for å være sikker på at tempen er godt holdbar over lang tid også. Enten via IR-kamera, eller manuelt måle med termometer.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Fantastisk gjennomgang av testen Andrull. Du kommer med en god gjennomgang!

 

Men anyways, den er jo siktet inn på entusiast markedet og Evga gir den jo 10års garanti. Så dem har jo ikke brukt lav kvalitets komponenter.

Kanskje kjølingen er akkurat god nok?

 

Kan også legge til at det er Super Flower som har laget den, og dem lager gode strømforsyninger.

 

 

TechpowerUp har også testet den les her og gir den god kritikk.

Men de klager litt på støy som kanskje har med kjøleribbene og gjøre? og last under 100W og et par småting som kort ATX kabel.

Men det med 100W, hvem kjøper en så stor PSU for å kjøre under 100W?

 

Positivt med den er gode målinger, samt kablene passer til alle i G og P serien til Evga samt 10års garantien.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Nei. Rett og slett fordi den ikke har noen kjøleribber som fungerer som passiv kjøling.
Fordelen er at temperaturen på kondensatorer, spoler og andre filterelementer som aldri har kjøleribbe, alltid vil holde seg kalde og gode. Dette vil nok øke levetiden ytterligere.

 

Ellers er det også vanvittig mange solide komponenter. 16 stykk transistorer regulerer 12V railen!! :eek:

 

Noe som selvsagt trengs med så få kjøleribber, og virker som et litt merkverdig valg, rent økonomisk sett for EVGA. Fordelen er selvsagt at nær alle komponenter kjører ganske langt langt fra grensen til vha komponentene tåler, og selv om du kanskje ikke kommer lengre unna noe thermal runaway, så tåler de mer juling. Typisk kanskje høye peaks/transienter med høy effekt i kort tid.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...