Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Seasonic Platinum-1000 min døde inatt :hm: etter ca 3 år i tjeneste. Når jeg slår den på igjen, spinner vifta på psu 1-2 sekunder og så slukner den. Det samme skjedde når jeg testa den på pc nr 2. Det er nok jeg som har "misbrukt" den over tid tenker jeg.. Utrolig god PSU uansett! Hva skal man velge nå tro :hmm:

Hvordan greide du å misbruke denne? Sli / Tri ?

Misbruk var nok feil ord. Det jeg mente var at jeg er veldig glad i reset knappen....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snodig måte å ta livet av en psu på :p

Må innrømme at noe av den snodigste måten noen har tatt livet av en psu på ( og trolig andre interne komponenter) er via røyking på et lite luftet pc rom , fikk som vanlig spørsmål om å komme og se på en av familiens pcer og når den ble åpnet var psu'en stappfull av noe som lignet tjære og brunlig guffe.

Fikk forklart at det hadde luktet litt ekstra ille så han hadde trukket ut støpselet til pcen , det hadde trolig tatt fyr der inne siden det luktet brent og når jeg rengjorde psu'en og testet den senere var det umulig å få liv i den. Noen andre komponenter som hovedkort og ram hadde også tatt kvelden og skjermkortet var såvidt mulig å berge ( måtte bytte vifter da disse hadde "smeltet" ).

Noen uker senere blir jeg spurt om jeg kan ta en titt på ny pcen og til min forskrekkelse så la jeg merke til at kaffekoppen hadde fått fast plass på den hendige "luka" oppe på toppen av pcen (er en liten lomme for å legge usb brikker osv) og det måtte jo gå som det gikk noen uker senere , da giddet jeg ikke å komme og hjelpe....

Uansett så har jeg respect for Seasonic psu'er , dette er strømforsyninger som ofte er langt over konkurrentene i kvalitet og levetid så lenge man ikke misbruker dem :p

Lenke til kommentar

Kan ikke helt se for meg at reset-knapp skal være noe ille for en PSU. :huh:

Mulig du snakker om strømbryteren på baksiden, og ikke på HKet?

En liten transient i ny og ne høres i grunn ikke for ille ut, og når den er så kjapp som en reset så lurer jeg på om PSUen skrur seg av overhode, eller om Bulk-kondensatorene rekker å bli "tømt".

Lenke til kommentar

Ikke alt for unormalt når det kommer til defekte PSUer. Ser for meg tre scenarioer:

1. At den ikke klarer å nå ønsket ut-spenningen og dermed terminerer etter et sekund eller to.

2. Overstrøm/overenergi-vernet slår ut pga kortslutning på sekundærsiden (kan være internt eller eksternt).
3. Feil på primærsiden, eller tidlig sekundærsiden, og tar sikringa/PTC.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Budsjett, aldri hørt om, er det spansk?

Kjøpte 4 jeg til å begynne med.

Den ene alene blir jo brukt opp i 14 SSDer i raid 0, kommer til å bli et årsverk å bytte ut en kabel i alle satakablene med custom farge.

Kjører 12 psuer av merkene 1200axi, 1000w coolermaser og 860ax med 80% last 24/7 på 8ende månden nå.

Blir spennende å se hvor lenge de holder med slik bruk.

Lenke til kommentar

Merkelig med den PSUen din, at den tok kveld slik.

Komponentene dine ? Overlast på den ?

Spent på hva det er, og får du ikke fikset den selv, så tar nok Andrull gjerne i mot den skal jeg tro.

Er jo elektro ingeniøren her på forumet :D

Ang ny strømforsyning, hva med å gå for den aller beste?

Antec High Current Pro HCP-1300 Platinum

Edit: ang Antec PSUen der, så er den så kjekk at viss den bli for liten, er det bare å kjøpe en til, så er det bare å koble disse to sammen, følger med en link på dette, å du har jo de to mindre også som passer perfekt til denne gjennom linken :)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Hva gjør man for å rearere dette? Åpne den og benytte loddebolt? Hvilke nye deler trenger man?

Tja, i alle de tilfellene ovenfor så er det nok snakk om maskinvarefeil og dermed må noe fikses. Enten med loddebolt og bytte av komponenter, eller om det er noe andre ulumskheter som må fjernes/fikses.

Typisk på punkt 1. og 2., så er det gjerne en kondensator eller to som er gåen, men kan selvsagt også være coil eller transistorer, dog spesielt sistnevnte kan tidvis være vanskelig å vite om er ødelagt, da det som regel kreves at du tar dem ut av kretsen for å teste dem (og krever som regel at du lodder ut ganske mye for å få dem ut). Det diggeste er egentlig når PSUen funker, men har ødelagt kondis/coil, for da ser du det som regel på Oscilloscopet man selvsagt har. ^^

Worst case er egentlig om det er selve regulerignssløyfa, som kan være ganske knotete å gjøre noe med på SMPS-strømforsyninger. Med mindre det bare er å bytte en enkel IC, så hadde jeg sikkert gitt opp der.

Ved punkt 3. Så må man prøve å isolere problemet til primærsiden av trafoen, og finner du ikke noe feil på primærkretsen umiddelbart (visuelt, eller ved å måle likerettinga/switchinga i Bulk-kondensatorene/transistorene), så kan man kanskje lodde av trafoen helt for å bli mer sikker på at det er her problemet ligger (se om PTC'en slår ut). Inngangsfilteret før den tror jeg først er verdt å teste om man sliter med at sikringa går i huset.

Utover det, så tar jeg det vel litt som det kommer. :)

Bare husk å sjekk at det ikke er noe rest-spenning i Bulk kondensatorene før du tar på kretsene på primærsiden. Ganske mye energi, og sprang nesten trommehinna når jeg skulle lade ut en slik sak litt for raskt, og PSUen ikke var ladet ut på forhånd med en last. (lyden fra selve gnisten var helt sikkert i området 120 dB +) :closedeyes: Men det farlige er selvsagt å få det rett i kroppen, men det vet vel sikkert alle som har tenkt å fikse en slik sak.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ikke fortell det da, skulle akkurat til å anbefale å ta kondensatorben-punktene på tunga for å være sikker på at de er tomme før man lodder av.

:ph34r:

Ikke noe som en practical joke? Eller skikkelig "manndoms-test"...

Usikker på om tunga ville overlevd det som sikkert hadde vært et par kW (ca. 325V) gjennom stakkaren, men men. :roll:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det er mulig.

Ps: Husk at du ikke nødvendigvis fikk 16A i deg, det er kun sikringen som er på det. :)

Det som har noe å si er motstanden du har, da det er den og spenningen som dikterer strømstyrken som går. Den kan naturlig nok variere, men fra din hånd, gjennom kroppen og ned til jord er ganske høy motstand. (da trenger du ofte over 50V bare for å komme gjennom huden) Og ofte er det bare snakk om 120V fra en pol til jord. Ikke så fryktelig vondt med andre ord. Og så gjør det jo ganske vondt å falle fra en stige da. ^^

Mens motstanden i tunga er ganske så lav, og om du sleiker på kondisen, så vil strømmen kunne gå fra ene siden av tunga til den andre. (slutte kretsen) Motstanden da vil være flere magnituder mindre, og skal vi tro folk på youtube, så er rundt 5-6 volt smertegrensen av hva folk klarer å ta på tunga. (helt umerkelig om du gjør det på en finger).

Fra de to polene vil det også være DC og en ladning på 325V. Og selv om det kun er noen millisekunder, så vil det gå veldig mye strøm, og fort ha potensiale til å bli ganske kraftig forbrenning på tunga. XD

Jeg vet ikke, da jeg aldri har hørt om noen som har prøvd, men tror jeg ville falt av stigen flere ganger enn det der. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...