Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva kan skje hvis det brukes en PSU som er underdimensjonert for PCen den sitter i?

Mange muligheter egentlig :

1 : Den fungerer fint en stund, så tar den kvelden pga overbelastning over tid. Dette kan skje etter 1 dag eller flere måneder.

2 : Den ser ut til å fungere fint men systemet er ustabilt.

3 : Den fungerer fint så lenge systemet ikke blir belastet.

4 : Den tar livet av diverse komponenter fordi du er uheldig.

5 : Den er dimensjonert for å tåle litt overbelastning og fungerer fint.

Alternativ 1 , 2 , 3 , 4 innebærer at Psu'en kan potensielt ta kvelden tidlig og i verste fall (spesielt med jalla psu'er) ta med seg flere komponenter så det blir fort en dyr affære.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva kan skje hvis det brukes en PSU som er underdimensjonert for PCen den sitter i?

Mange muligheter egentlig :

1 : Den fungerer fint en stund, så tar den kvelden pga overbelastning over tid. Dette kan skje etter 1 dag eller flere måneder.

2 : Den ser ut til å fungere fint men systemet er ustabilt.

3 : Den fungerer fint så lenge systemet ikke blir belastet.

4 : Den tar livet av diverse komponenter fordi du er uheldig.

5 : Den er dimensjonert for å tåle litt overbelastning og fungerer fint.

Alternativ 1 , 2 , 3 , 4 innebærer at Psu'en kan potensielt ta kvelden tidlig og i verste fall (spesielt med jalla psu'er) ta med seg flere komponenter så det blir fort en dyr affære.

MAO, det er ikke bortkastet å bytte ut corsair cx500 med en EVGA SuperNOVA G2 750W?

Endret av Norascal
Lenke til kommentar

Selv ville jeg byttet psu'en dagen før garantien går ut. Ikke før, hvis maskinen fungere slik den skal og ikke oppgraderes. CX500 er ingen god psu, men kan jo bli spennende hvis den tar med seg skjermkortet ditt og du får erstatning for det. Da har du fått oppgradert så å si hele maskinen :)

Å bytte fra CX 500 til EVGA SuperNOVA G2 750W er på ingen måte bortkastet.

Endret av otl
Lenke til kommentar

Ofte er det mye problemer med slike reklamasjons saker , hovedsakelig fordi man kan prøve å poengtere at man burde ha kjøpt en "anbefalt" psu i størrelse isteden for å ha en alt for liten en.

Da er det bedre å ha en "ok" psu. Så kjør på og kjøp en SuperNova , men personlig vil jeg heller anbefale en ren seasonic 750W til deg, langt dyrere men vil garantert holde i mange mange år...

Lenke til kommentar

Ang SuperNova vs Seasonic X, (får sammenligne 750Werene)

Så vil jeg faktisk anbefaler SuperNova over X, pga pris, er 3-400kr i forskjell og 10års garanti på SuperNova vs 7 år på seasonic.

Å superNova har fått veldig mye skryt, men Seasonic har nå god rykte på seg å dem lager fortsatt fantastisk gode strømforsyninger.

SuperNovaen er laget av Super Flower, dem lager også fantastiske strømforsyninger.

EVGA SuperNOVA 750 G2 990kr inkl frakt

Seasonic X 750W 1299kr inkl frakt

Lenke til kommentar

Ofte er det mye problemer med slike reklamasjons saker , hovedsakelig fordi man kan prøve å poengtere at man burde ha kjøpt en "anbefalt" psu i størrelse isteden for å ha en alt for liten en.

Er enig i det her, hvis en kjøper en pc hvor en har plukket ut komponentene selv. Men når komplett selger ferdig oppsatt pc-bygg, uten at en konfigurerer den i det hele tatt, skal det ikke være noe problem. Det er komplett som har lagt den i listen, som standard psu. Det er også grunnen til at en ikke kan velge 290x eller 780ti i dette bygget https://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10854.

Så selv hadde jeg ikke vært så nervøs for det

Lenke til kommentar

En PSU av god kvalitet skal kutte tvert og skru seg av om den når OCP-grensen (overstrømsbeskyttelsen) railene er satt til (da som oftest 12-railen, siden den er den railen som nesten utelukkende blir tungt belastet i en moderne PC). I motsetning så går en dritt-PSU som oftest til helsike om man belaster den for mye. Men de fleste av dagens PSUer er av bra til ok kvalitet, t.o.m de billigere, som f.eks Corsair CX.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye vil man "tjene" på å gå fra en semi-modulær PSU til full modulær PSU ? (Ikke i effekt, men i plass, kabel management etc.. )

Har nettopp satt opp et mini-itx oppsett og syns det blei noe trangt med min semi modulære PSU. Tanken er derfor å kjøpe en ny PSU samt et eget sleeva cabel kit til denne. Spørsmålet er om dette vil gi noen forbedring ifb med plass, luftflyt etc ?

Lenke til kommentar

Hvor mye vil man "tjene" på å gå fra en semi-modulær PSU til full modulær PSU ? (Ikke i effekt, men i plass, kabel management etc.. )

Har nettopp satt opp et mini-itx oppsett og syns det blei noe trangt med min semi modulære PSU. Tanken er derfor å kjøpe en ny PSU samt et eget sleeva cabel kit til denne. Spørsmålet er om dette vil gi noen forbedring ifb med plass, luftflyt etc ?

I de aller fleste sammenhenger vil du ikke tjene noen ting.

24pins kabelen og atx12v p4/eps må alle benytte i en PC uansett.

Så om disse to ikke er fast/loddet har man kun det praktiske ved demontering/montering.

F.eks kan man fjerne PSU uten å ta ut kabler som er stripset fast o.l.

Såfremt man ikke kan få de kablene levert i ulike lengder har det ingen plassbesparende effekt.

Man har fremdeles modulære kabler der det har noe for seg (grafikk kort og internt perifere enheter/drev/vifter/etc)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Antec

Antec kommer med Edge serien, laget av Seasonic og er full modulær, du får den fra 550W til 850W

Kommer også 2 nye til Platina serien, nerme sagt HCP serien, 650 og 750W. Delta Electronics er OEM her.

Ny HCP grid serie også, der det kommer 2 stk, 850W og 1200W. OEM vet jeg desverre ikke enda.

Enermax

Enermax kommer tredje kvartal ut med en 550W vifteløs platina sertifisert psu. Ny serie som hette DigiFanless

Så har dem også kommet ut med en 1200W i Revolution 87+ serien.

EVGA

Her kommer det 2 nye PSUer som er verdt å holde et øye med.

1600P som er en platina sertfisert strømforsyning og den kjekkeste nyheten fra EVGA er 1600T2, altså en titan sertifisert strømforsyning på hele 1600W :D Gleder meg til testene, disse to PSUen er laget av kvalitets OEMen Super Flower!!!!

Cooler Master

Her kommer det en titan sertifisert 1200W, OEM er fortsatt ukjent for meg hvertfall.

Seasonic

Tja, dem fornyer M12 II Bronze Evo Edition serien sin, ny revisjon kort sagt.

Som sagt tidligere så har dem fornyet G serien også.

Ikke så mye nytt akkurat her.,

Yes, spennende nyheter om hva som kommer ;) gleder meg til flere og flere kommer med titan PSUer ;)

Håper at alle kommer ut med sine titan PSUer før året er omme :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...