Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Norsk pass

Utlending1

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fyller 18år om omtrent 1 månede. Jeg er født i Norge med utenlandske foreldre, altså så er jeg en utlending (Hinthint - navnet..). Ingen i familien min har norsk pass/norsk statsborgerskap, vi har permament oppholdstillatelse. Slik jeg forstår det, må foreldrene mine til hjemlandet for å få innvilget nytt pass for så å få overgang til norsk pass, men kan f.eks. jeg skaffe norsk pass/statsborgerskap uten at foreldrene mine fikser sitt først eller må jeg vente på dem? Vil tro siden jeg er født her og blir myndig om litt, at jeg skulle være uavhengi av foreldrene sin situasjon.

Takk for all svar og hjelp!

- Utlending

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får norsk pass om du er norsk statsborger. Dine omgivelser eller familie har ingen ting med den saken og gjøre.

Det er saken, jeg er ikke norsk statsborger. Derfor jeg sa at jeg hadde oppholdtillatelse.

Når du er myndig kan du selv søke om statsborgerskap, og hvis du får det kan du søke om norsk pass. Du kan ellers søke om reisebevis/utlendingspass. Dette søker du om hos politiet.

Slik jeg forstår det utfra det du skrev, jeg trenger ikke dokumentering fra foreldre først?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...