Gå til innhold

Kan pulsdropp si noe om hvor god form du er i?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg tar pulsen etter endt trening, og venter 5-10 minutt, og ta pulsen igjen, kan det gi en indikasjon på om jeg er i god form?

Jeg tror at alene gir det ingen indikasjon, men hvis du tar den måling igjen om en måned og det viser seg at pulsen etter 5 minutter er blitt lavere enn sist så har formen din forbedret seg.

Lenke til kommentar

Hvilepulsen skal måles om morgenen når du nettopp har våknet mens du fremdeles ligger i sengen. Det kan være litt vanskelignå få det korrekt da bare det å løfte hånden for å se på klokken får pulsen til å stige med et par slag.

Hvilepuls på mellom 60 og 80 regnes visst som normalt, men jeg vil påstå at om en driver med utholdenhetstrening bør en ligge under dette.

Lenke til kommentar

Hvilepulsen skal måles om morgenen når du nettopp har våknet mens du fremdeles ligger i sengen. Det kan være litt vanskelignå få det korrekt da bare det å løfte hånden for å se på klokken får pulsen til å stige med et par slag.

Hvilepuls på mellom 60 og 80 regnes visst som normalt, men jeg vil påstå at om en driver med utholdenhetstrening bør en ligge under dette.

Så leger som jobber med dette gjør det feil med andre ord?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det finnes en test:

1. Mål hvilepuls

2. Stå opp og mål pulsen stående

3. forskjellen mellom på under 20 slag sies og være i god form. Hvis hvilepulsen din er på 40, da er det greit med litt større forskjell.

Det trenger ikke være tidlig på dagen, så lenge man bruker samme tid på døgnet for å sammenligne resultater. Det blir feil å sammenligne morgen puls fra dag #1 med ettermiddags puls på dag #N. Morgen pulsen er lavest på døgnet.

Utholdenhets utøvere måler puls hver morgen for å spore når de er overtrent eller har infeksjon, de dagene som begynner med høy puls skal det ikke trenes hard.

Lenke til kommentar

Både kor raskt pulssen din går ned etter trening og kvilepulsen kan fortelle deg om formen din.

Skal du få det riktig, er det nokså avanserte algorytmer som skal til. Finn noen som har Polar CX 800 (top-model til Polar), der kan du få teste deg.

Lenke til kommentar

Så leger som jobber med dette gjør det feil med andre ord?

Nå skal det jo godt gjøres at legen klarer å snike seg inn og bort til senga til en pasient og måler pulsen til denne mens pasienten sover/holder på å våkne, så de må jo nesten bare måle hvilepuls på legetimen. Så får de heller bruke det som et ca-tall ;) .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...