Gå til innhold

Røyk/Snus

thirdweel

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 17 år gammel og har snust i ett halvt år, for ikke så lang tid siden fant foreldrene mine ut at jeg snuser, og pappa ble ikke så sint men mamma freaka helt ut. Hun ber meg slutte, og jeg vil det selv av flere grunner, bl. a. at det er sinnsykt dyrt og at det er i bunn og grunn ekkelt. Jeg tenker på å trappe ned snusinga gradvis og se hvordan det går, men jeg vurderer også å gå over til røyk. Tenker heller på å gå over til røyk siden det blir delvis billigere ettersom det er billigere m.t.p at jeg ikke kan røyke inne, og blir da ikke like mange røÿk om dagen som det blir ved snus, og det er vanskeligere å legge merke til så lenge jeg ikke gjør det hjemme.. Hva mener dere er mest gunstig? Er kanskje ganske lett å bli tatt for røyk også m.t.p lukta også, og jeg vet ikke hvordan de ville reagert om jeg hadde blitt tatt for å røyke også :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å slutte helt med alt :)

Det er uten tvil best for både lommeboka og helsa.

Røyk er kanskje billigere i starten, men går nok gradvis opp der også.

Du skal jo flytte om noen år også?

Da blir det røyking inne, og vips, du er over det du brukte på snus tidligere...

For ikke å glemme at kondis blir ødelagt da.

De fleste går forresten motsatt vei, de røyker, så starter å snuse i stedet for så etterhvert slutte helt.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Ein kan seie mykje om helsefarene ved snusing, men om ikkje anna så drar ikkje snuserane røyk ned i lungene.

Så å starte med røyking i staden for er nok ein ganske dårlig idé.

Dersom du skal smugrøyke slik at ingen oppdager det så blir det også vanskelig. Eit av dei mest tydelige resultata av røykeloven er at det nå er veldig lett å lukte kven som røyker. Til og med dei som røyker sjølv reagerer nå på lukta av ein røyker som kjem inn etter å ha tatt ein røyk.

Før i tida så lukta det litt røyk av alle pga passiv røyking, men i dag er det nesten umogleg å smugrøyke utan at nokon oppdager det.

Kva som fungerer best for å slutte vil variere litt frå person til person, enkelte får best resultat av å trappe ned og for andre fungerer det best å slutte heilt.

Dersom du trapper ned så anbefaler eg at du går over til eit anna snusmerke (som du ikkje liker noke særlig) og bruk laussnus istaden for poser. På den måten kan trappe ned med å bruke mindre snus per gong i tillegg til at du tar ein snus skjeldnare og spytter den ut tidligare.

Lenke til kommentar

Slutt med alt mens du enda har sjansen. Ellers å ender du opp som meg og mange andre som har holdt på i 10+ år og fortsatt ikke har klart å slutte med faenskapet.

Det dummeste du gjør når du ikke har holdt på lenger enn du har er å "trappe ned" eller bare ta en "av og til". Det samme tenkte jeg i 2003, at jeg hadde full kontroll, var ikke avhengig og kom ikke til å bli det. Nå bruker jeg 2-2500 kr på tobakk i måneden så der kan du jo se hvor den tankegangen fører hen.

Slutt på dagen. Bit tenna sammen og spis tyggis istedet.

Endret av Feh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

TL;DR nederst.

Enig med de andre. Slutt mens det fortsatt er enkelt. Røyking? Du lukter en røyker på flere meters avstand nå. Du blir oppdaget på ett blunk.

Det er mye vanskeligere å slutte når du har holdt på i flere år, og du føler deg som en liten dritt når du får vondt i hodet, og blir kranglete og desperat bare fordi du ikke får dytte dritten under leppa.

Det kjipeste var når jeg kjeftet på dama over noe helt latterlig bare fordi jeg ikke hadde snus. Jeg ble ett dårligere menneske, merket det selv, og det var tungt å gjøre noe med det. Da føler du deg ikke spesielt kul. Da er du faen ikke spesielt kul heller, faktisk. Og det er din egen skyld. Fordi du skulle tøffe deg. Gruppepress vinner igjen.

Vært snusfri i 5 uker nå. Var slave i over 10 år.

Jeg er stolt, er ikke det rart? Jeg er ikke stolt fordi jeg ikke foruenser kroppen min, jeg er stolt fordi jeg fortsatt kjenner suget, fordi jeg må utøve viljestyrke hele tiden, hver dag. Det klør i overleppa. Jeg savner at det svir når jeg har snust for mye. Jeg savner lukten. Savner det å være sliten og ta en gosnus. Savner det etter jeg har spist, drukket kaffe, skal legge meg og stå opp. I blant leter jeg fortsatt etter snusboksen når jeg skal ut av leiligheten. Jeg blir alltid litt desperat og stressa før jeg innser hva jeg gjør. Jeg hater at jeg har latt noe få kontroll over meg på den måten. Jeg har fortsatt 5 bokser i fryseren. Hvorfor? Fordi jeg ble altfor stressa når jeg ikke visste at jeg hadde muligheten til å ta en snus. Det gir meg en trygghet.

Fy faen så flaut å innrømme dette. Aller værste er at å skrive dette fikk meg til å tenke på snus, som igjen gir meg lyst på snus. Selv om jeg skriver om hvor dritt det er.

Jeg lover deg en ting: Hvis du ikke slutter nå, kommer du til å angre en gang i fremtiden. 100% garantert. Kors på halsen og ti kniver i hjertet.

Begynner du å røyke for å slutte å snuse, så burde du kutte av deg armen når du har vondt i fingern. Omtrent like solid logikk i begge deler, slik jeg ser det.

tl;dr: jeg ljugde. hvis du ikke gidder å lese hele kan det være det samme.

Lenke til kommentar

Jeg snuser selv men anbefaler heller røyk, Som du sier sparer du penger ved at du må/kan bare røyke ute.

Hva i helvete? Unnskyld språkbruken, men ... om du absolutt vil snike i deg nikotinen din så gå nå ihvertfall ikke for røyk. Det er som å gå fra litt hoste til lungebetennelse bare fordi du vil ha fri fra skolen. For det første så vil du automatisk bli ferska igjen da røyk rett og slett stinker. For det andre skal du ikke være så sikker på at det blir noe billigere for deg. Ikke undervurder nikotinen. En tyggis etter en sigg funker ikke for å få bort lukta btw. Jeg trodde det selv da jeg var på din alder ;)

Hold deg til snus, slutt eller kjøp deg en el-sigg. Mye billigere, ekstremt mye mindre skadelig og lukter veldig lite: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1414116

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er selvsagt best å slutte helt med alt. Dersom du absolutt skal fortsette på noe for å spare penger fordi du bruker mindre - bruk heller løs. Da kan du porsjonere det selv i veldig små porsjoner. Du må samtidig passe på at du gjerne ikke snuser på skole/i timene - for da ser det jævlig ut, og du kan nesten ikke sitte en hel skoletime med det uten at det smaker totalt hest i kjeften av det.

Det blir som oftest et ork å pakke snusen, som gjør at du generelt ikke snuser så ofte som man gjør med porsjon.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Å snuse og så begynne å röyke er idioti. Röyking er mye mer negativt.

Dersom du har muligheten til å handle snus i Sverige så får du jo snus for 20kr boksen i feks Nordby.

Det beste når man er 17 og snuser er sef å slutte helt, så blir mor fornöyd og du kan spare pengene til billappen eller stereoanlegg eller noe sånt.

Lenke til kommentar

At du i det heila tatt gidda å laga denna tråden så er du i det stadiet at du syns det er kult å gjera ein av delene..

Når det stadiet er over så er det tungt å slutta for alle. Om det er snus eller røyk, betyr ingenting.

Eg personlig har aldri hatt noko snus under leppene, bare pga eg syns det er direkte ekkelt. Mens andre ikkje liker lukten av røyk så elsker eg den. Burde eg slutta? Ja.

Vil eg? Neh, ikkje nok tydeligvis.

Du unge mann, som har våre kul i eit halvt år, fortsett med det. Så tenker du tilbake om ca 5 år og ser på andre i den alderen du er no, så finner du fint ut kor ukul du og var. :)

Lenke til kommentar

Jeg både røyker og snuser, men syns absolutt røyk er best! Snuser bare når jeg ikke kan røyke, altså skoletimene, bussen, kino osv, ca en halv box om dagen... Røyker inne hjemme, og det går med ca 30 om dagen!

Ingen av delene er billig, men har røyka i 5 år, så jeg er avhengig...bare må ha det! Også er det godt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...