Gå til innhold

Misbruk av ordet rasisme


MrL

Anbefalte innlegg

 

 

 

Jeg har problemer med dere nordmenn når det gjelder begrepet rasisme, det ser ut til å være lite enighet om hva det er og hvordan det brukes

 

Iallfall er jeg enig med deg, om hvordan arbeidsgivere diskriminerer. Likevel er det like urettferdig som det du kaller rasisme. Vi kaller det cultural racism.

 

Forskjellen er blant de topp selskap i USA er at kulturelle forskjeller blir sett som en stor fordel som fører til mer kreative arbeidsgrupper. Det er fordi det finnes en del forskning som sier at de selskap som har mange etniske grupper er mer profitabel enn monokulturelle selskap

Jeg har ingen tvil om at innvandrere på såpass høyt nivå bare bidrar til kreative arbeidsgrupper og økt produktivitet; noe jeg også er sikker på at "de topp selskap i Norge" også mener. Du vet dette er snakk om folk med ingeniør-grader eller lignende? Det virker veeeeldig som om du prøver å vri dette til noe annet.
Det gjelder alle arbeidsgrupper på alle nivå, ikke bare topp nivået. Kreative problemløsning trenges på alle arbeidsteder på Mcdonalds eller Intel, enten lav eller høy utdannede arbeidsgrupper. Det tror styret på Mcdonalds som har utrolige mange lave utdannede arbeidere og det tror silikon Valley som domineres av ikke vestlige innvandrere

 

 

Om Mcdonalds multikulturellisme :

As Pat Harris took us through the evolution of the diversity department, it was clear that her vision made diversity central to every element of the workplace and product line. Starting on the affirmative action team in the mid-1970s and as part of the public relations department, the team shuttled between HR and PR before becoming diversity development and finally inclusion and diversity.

 

 

http://www.forbes.com/sites/csr/2010/09/08/mcdonalds-makes-diversity-about-the-bottom-line/

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Jeg har problemer med dere nordmenn når det gjelder begrepet rasisme, det ser ut til å være lite enighet om hva det er og hvordan det brukes

 

Iallfall er jeg enig med deg, om hvordan arbeidsgivere diskriminerer. Likevel er det like urettferdig som det du kaller rasisme. Vi kaller det cultural racism.

 

Forskjellen er blant de topp selskap i USA er at kulturelle forskjeller blir sett som en stor fordel som fører til mer kreative arbeidsgrupper. Det er fordi det finnes en del forskning som sier at de selskap som har mange etniske grupper er mer profitabel enn monokulturelle selskap

Jeg har ingen tvil om at innvandrere på såpass høyt nivå bare bidrar til kreative arbeidsgrupper og økt produktivitet; noe jeg også er sikker på at "de topp selskap i Norge" også mener. Du vet dette er snakk om folk med ingeniør-grader eller lignende? Det virker veeeeldig som om du prøver å vri dette til noe annet.
Det gjelder alle arbeidsgrupper på alle nivå, ikke bare topp nivået. Kreative problemløsning trenges på alle arbeidsteder på Mcdonalds eller Intel, enten lav eller høy utdannede arbeidsgrupper. Det tror styret på Mcdonalds som har utrolige mange lave utdannede arbeidere og det tror silikon Valley som domineres av ikke vestlige innvandrere

 

 

Om Mcdonalds multikulturellisme :

As Pat Harris took us through the evolution of the diversity department, it was clear that her vision made diversity central to every element of the workplace and product line. Starting on the affirmative action team in the mid-1970s and as part of the public relations department, the team shuttled between HR and PR before becoming diversity development and finally inclusion and diversity.

 

 

http://www.forbes.com/sites/csr/2010/09/08/mcdonalds-makes-diversity-about-the-bottom-line/

 

 

Så et selskap som bevisst ansetter kvinner og fargede mennesker, er ikke rasistiske eller diskriminerende? Men om et norsk selskap bevisst ansetter etniske norske menn er de det?

 

Ikke at jeg synes det er galt å gjøre som McDonalds gjør, og er flinke til å inkludere alle. Synes bare argumentet ditt blir ganske dumt i lys av det du har skrevet tidligere i tråden.

 

Personlig mener jeg rasisme når det gjelder ansettelser av mennesker i Norge er den mest alvorlige rasismen vi har i landet, altså der det faktisk er et problem. Og det er veldig synd.

 

Mange andre "rasisme"-saker er ofte storm i et vannglass og vage unnskyldninger der mennesker føler seg dårlig behandlet og skylder på rase, eller hvor poltisk "korekte" mennesker prøver å lage en sak ut av det.

 

De som virkelig ønsker en slutt på rasisme og er smarte nok vil ikke komme med uttaleser som "nordmenn er rasister" o.l. Det nytter ikke å sitte å si den samme tingen om og om igjen for å få folk til å tro det om seg selv. Nordmenn flest er dritlei dette maset, og småsaker som blåses opp til den store gullmedaljen. Det hele blir bare en ond sirkel der nordmenn får et inntrykk at innvandrere ønsker spesialbehandling, og prøver å oppnå fordeler i samfunnet. Mye av det samme som skjer i likestillingsdebatten. De fleste nordmenn mener at kvinner og menn skal ha samme rettigheter, men at man som jobbsøker skal prioriteres fordi man er kvinne eller mann er feil.

 

Alt skal forklares ved statistikk og tall, uten å se bak statistikkene. Færre kvinner enn menn er med i styrer i norske selskaper. Dermed trekkes slutningen av at kvinner nedprioriteres. Ikke legger man vekt på at en del kvinner faktisk ikke ønsker slike karrierer og slikt ansvar med tanke på at de ønsker mer tid sammen med barna sine osv.

 

Du har selv trukket liknende sluttninger når du snakket om hvorfor ikke Norge hadde en statsminister med innvandrerbakgrunn. Som overhodet ikke er rart. Innvandrere er ofte fattigere og har lavere lønnet arbeid. Rasisme det og? Det har ingenting med utdanning å gjøre, eller det faktum at det er svært få andregenerasjonsinnvandrere i den alderen i Norge i forhold til resten av befolkningen. Eller det faktum at man som innvandrer til et land ofte har andre prioriteringer, ofte flere barn og det at det å drive med politikk kanskje ikke er høyest på prioriteringslista.

 

Det er begrensa hvor mange ganger man skal sitte å dra nordmenn under én kam og kalle folket for rasistisk før folk blir dritlei. Det er også begrensa hvor mange innvandrere nordmenn ønsker inn i landet.

 

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Den-norske-rasismen-7376120.html#.Uye28IWvP7o

 

Denne artikkelen trekker fram noen gode poenger. Den jevne norske borger ønsker ikke mye innvandring til landet. Det at FrP ikke er et større parti skyldes andre ting. Deres politikk, folks stemmetradisjon og at innvandringsspørsmålet bare er ett av mange viktige spørsmål i norsk politikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Jeg har problemer med dere nordmenn når det gjelder begrepet rasisme, det ser ut til å være lite enighet om hva det er og hvordan det brukes

 

Iallfall er jeg enig med deg, om hvordan arbeidsgivere diskriminerer. Likevel er det like urettferdig som det du kaller rasisme. Vi kaller det cultural racism.

 

Forskjellen er blant de topp selskap i USA er at kulturelle forskjeller blir sett som en stor fordel som fører til mer kreative arbeidsgrupper. Det er fordi det finnes en del forskning som sier at de selskap som har mange etniske grupper er mer profitabel enn monokulturelle selskap

Jeg har ingen tvil om at innvandrere på såpass høyt nivå bare bidrar til kreative arbeidsgrupper og økt produktivitet; noe jeg også er sikker på at "de topp selskap i Norge" også mener. Du vet dette er snakk om folk med ingeniør-grader eller lignende? Det virker veeeeldig som om du prøver å vri dette til noe annet.
Det gjelder alle arbeidsgrupper på alle nivå, ikke bare topp nivået. Kreative problemløsning trenges på alle arbeidsteder på Mcdonalds eller Intel, enten lav eller høy utdannede arbeidsgrupper. Det tror styret på Mcdonalds som har utrolige mange lave utdannede arbeidere og det tror silikon Valley som domineres av ikke vestlige innvandrere

 

 

Om Mcdonalds multikulturellisme :

As Pat Harris took us through the evolution of the diversity department, it was clear that her vision made diversity central to every element of the workplace and product line. Starting on the affirmative action team in the mid-1970s and as part of the public relations department, the team shuttled between HR and PR before becoming diversity development and finally inclusion and diversity.

 

 

http://www.forbes.com/sites/csr/2010/09/08/mcdonalds-makes-diversity-about-the-bottom-line/

 

 

Så et selskap som bevisst ansetter kvinner og fargede mennesker, er ikke rasistiske eller diskriminerende? Men om et norsk selskap bevisst ansetter etniske norske menn er de det?

 

Ikke at jeg synes det er galt å gjøre som McDonalds gjør, og er flinke til å inkludere alle. Synes bare argumentet ditt blir ganske dumt i lys av det du har skrevet tidligere i tråden.

 

Personlig mener jeg rasisme når det gjelder ansettelser av mennesker i Norge er den mest alvorlige rasismen vi har i landet, altså der det faktisk er et problem. Og det er veldig synd.

 

Mange andre "rasisme"-saker er ofte storm i et vannglass og vage unnskyldninger der mennesker føler seg dårlig behandlet og skylder på rase, eller hvor poltisk "korekte" mennesker prøver å lage en sak ut av det.

 

De som virkelig ønsker en slutt på rasisme og er smarte nok vil ikke komme med uttaleser som "nordmenn er rasister" o.l. Det nytter ikke å sitte å si den samme tingen om og om igjen for å få folk til å tro det om seg selv. Nordmenn flest er dritlei dette maset, og småsaker som blåses opp til den store gullmedaljen. Det hele blir bare en ond sirkel der nordmenn får et inntrykk at innvandrere ønsker spesialbehandling, og prøver å oppnå fordeler i samfunnet. Mye av det samme som skjer i likestillingsdebatten. De fleste nordmenn mener at kvinner og menn skal ha samme rettigheter, men at man som jobbsøker skal prioriteres fordi man er kvinne eller mann er feil.

 

Alt skal forklares ved statistikk og tall, uten å se bak statistikkene. Færre kvinner enn menn er med i styrer i norske selskaper. Dermed trekkes slutningen av at kvinner nedprioriteres. Ikke legger man vekt på at en del kvinner faktisk ikke ønsker slike karrierer og slikt ansvar med tanke på at de ønsker mer tid sammen med barna sine osv.

 

Du har selv trukket liknende sluttninger når du snakket om hvorfor ikke Norge hadde en statsminister med innvandrerbakgrunn. Som overhodet ikke er rart. Innvandrere er ofte fattigere og har lavere lønnet arbeid. Rasisme det og? Det har ingenting med utdanning å gjøre, eller det faktum at det er svært få andregenerasjonsinnvandrere i den alderen i Norge i forhold til resten av befolkningen. Eller det faktum at man som innvandrer til et land ofte har andre prioriteringer, ofte flere barn og det at det å drive med politikk kanskje ikke er høyest på prioriteringslista.

 

Det er begrensa hvor mange ganger man skal sitte å dra nordmenn under én kam og kalle folket for rasistisk før folk blir dritlei. Det er også begrensa hvor mange innvandrere nordmenn ønsker inn i landet.

 

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Den-norske-rasismen-7376120.html#.Uye28IWvP7o

 

Denne artikkelen trekker fram noen gode poenger. Den jevne norske borger ønsker ikke mye innvandring til landet. Det at FrP ikke er et større parti skyldes andre ting. Deres politikk, folks stemmetradisjon og at innvandringsspørsmålet bare er ett av mange viktige spørsmål i norsk politikk.

 

Wæh :w00t: . Dette er det beste eller i det minste en av de beste innleggene jeg har sett i denne debatten. Traff i det minste mine meninger midt på spikeren.

Det er ikke lengre mulig å si ifra til innvandrere som oppfører seg idiotisk eller er uspiselig; for det er jo blitt rasistisk å gjøre slikt. Gudene vet at etniske nordmenn som oppfører seg akkurat samme måte blir satt på ordentlig på plass titt og ofte. At en eller flere folkegrupper eller kulturer ikke blir opplært til hva som faktisk er rett eller galt er vi i en ond sirkel som bare vil fortsette å snurre

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Utrolig bra innlegg, helt enig på alle punkter. En pluss fra meg!

 

Er luta lei enkelte innvandrer som kommer bare for å være tøffe så for å skylde på rasisme hvis noe går imot dem. Ser dem støtt og stadig å skoler f.eks. Hadde en i klassen min en gang med innvandrer bakgrunn som drev å kallte hele klassen for rasister fordi vi sa at han kommer forsent noe han i faktumet gjorde. Han skulka timer gikk glipp av prøver og lærerne ga han ingen flere sjanser til å ta prøver på nytt. Hva gjør han? Kaller det rasistisk og krevde å få ta prøven på nytt.

 

Tull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Personlig mener jeg rasisme når det gjelder ansettelser av mennesker i Norge er den mest alvorlige rasismen vi har i landet, altså der det faktisk er et problem. Og det er veldig synd.

 

 

Hvorfor er det slik at i disse fora at folk nesten aldri klager på dette alvorlig rasisme som har større konsekvenser enn det dere klager på bestandig som er lite annet enn irriterende ?

Lenke til kommentar

 

Personlig mener jeg rasisme når det gjelder ansettelser av mennesker i Norge er den mest alvorlige rasismen vi har i landet, altså der det faktisk er et problem. Og det er veldig synd.

 

Hvorfor er det slik at i disse fora at folk nesten aldri klager på dette alvorlig rasisme som har større konsekvenser enn det dere klager på bestandig som er lite annet enn irriterende ?

 

Lite annet enn irriterende? Den klaginga "dere" kommer med er med å skape problemet som nevnt over her. Rasismeordet har svært liten verdi og er etter hvert blitt veldig stuerent grunnet masse småsaker blusses opp typiske anti-rasister skal kalle alt og ingenting for rasisme.

 

Dere skaper et sort-hvitt Norge og stiller innvandrere opp mot etniske nordmenn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Han skulka timer gikk glipp av prøver og lærerne ga han ingen flere sjanser til å ta prøver på nytt. Hva gjør han? Kaller det rasistisk og krevde å få ta prøven på nytt.

 

Tull.

 

 

Det ironiske er jo at det hadde vært like mye "rasisme" om lærerne lot han ta prøven på nytt fordi han er innvandrer.

 

Grunnen til at jeg setter rasisme i hermetegn er at det denne eleven kaller rasisme i verste fall kunne vært diskriminering om det hadde vært noe som helst vekt bak anklagene hans.

Endret av Apox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Personlig mener jeg rasisme når det gjelder ansettelser av mennesker i Norge er den mest alvorlige rasismen vi har i landet, altså der det faktisk er et problem. Og det er veldig synd.

 

Hvorfor er det slik at i disse fora at folk nesten aldri klager på dette alvorlig rasisme som har større konsekvenser enn det dere klager på bestandig som er lite annet enn irriterende ?

Lite annet enn irriterende? Den klaginga "dere" kommer med er med å skape problemet som nevnt over her. Rasismeordet har svært liten verdi og er etter hvert blitt veldig stuerent grunnet masse småsaker blusses opp typiske anti-rasister skal kalle alt og ingenting for rasisme.

Litt svartmaling her? Finnes det ikke noe imellom rasister og anti-rasister? Folk som deg som er imot diskriminering basert på rase men mener kulturelle rasisme/diskriminering er ok? Alle som mener at alle bør vurderes som individer og ikke pga deres etnisitet/kjønn/rase "alltid" kaller alt og ingenting for rasisme, alltid?

 

Dere skaper et sort-hvitt Norge og stiller innvandrere opp mot etniske nordmenn.

Bedre å undertrykke uten konflikt enn å peke på urettferdigheter? Hvilke balanse er bedre, noe folk misbruker rasismekortet eller noe folk erfare alvorlig rasisme og blir redd til å si noe om det?

 

De fleste som erfare rasisme sier lite om det

Lenke til kommentar

Litt svartmaling her? Finnes det ikke noe imellom rasister og anti-rasister? Folk som deg som er imot diskriminering basert på rase men mener kulturelle rasisme/diskriminering er ok? Alle som mener at alle bør vurderes som individer og ikke pga deres etnisitet/kjønn/rase "alltid" kaller alt og ingenting for rasisme, alltid?

Bedre å undertrykke uten konflikt enn å peke på urettferdigheter? Hvilke balanse er bedre, noe folk misbruker rasismekortet eller noe folk erfare alvorlig rasisme og blir redd til å si noe om det?

 

De fleste som erfare rasisme sier lite om det.

 

Selvfølgelig finnes det noe imellom rasister og "anti-rasister". Der er gruppen de aller fleste av oss ligger. Jeg er ikke for diskriminering på noen som helst måte, men jeg har også forståelse av naturllige reaksjoner, og at noen kulturer på sett og vis er "bedre" enn andre. At den norske kulturen hører mest hjemme i Norge, er noe jeg står for. Folk som kommer til Norge må innrette seg etter det, og ikke prøve å endre på dette på dette på alle måter. Når har jeg også inntrykk av de fleste innvandrere synes den norske kulturen er fin, og innretter seg heller etter den enn å tviholde på sin egen.

 

Fordommer har jeg full forståelse for. Fordommer har ofte en rot i en realitet, og dette vil ikke endre seg før man får bukt med problemene som ligger bak dette. Jeg er likevel ikke for at man skal diskriminere noen på bakgrunn av dette, men at mennesker er mer obs på enkelte folk i ulike settinger er helt naturlig. Det er dette "anti-rasister" ikke forstår.

 

Et strålende eksempel på dette opplevde jeg på jobb for litt siden. En sigøyner kom med masse hundrelapper han ville veksle i 500-lapper. Normalt synes jeg det er helt all right å få litt bedre vekslepenger i kassa, men her var jeg veldig obs etter å ha blitt advart mot dette. Han påstod han hadde 30 hundrelapper, og skulle absolutt telle de foran meg selv. Og viste meg at det var 3000 kroner. Da jeg telte selv kom jeg til 2900, og sa at jeg måtte ha 100 til. Da skulle han telle igjen, og kom til 3000 igjen. Da jeg sa at han ikke fikk noe dro han fort opp en beleielig hundrelapp til rett ut av lomma. Ingen tvil om at karen ville prøve å lure meg. Jeg ville selvfølgelig telt over uansett hvem det var som kom med dem, men jeg var ekstra obs denne gangen og "fordommen" viste seg å ha rot i virkeligheten.

 

Hvilke urettferdigheter er det egentlig du sikter til, jjkoggan? Vi har vært inne på arbeidslivet, et punkt jeg er enig i. Men utenom det, føler jeg ikke det er mye rasisme i Norge. Du kommer fra et land der rasisme er et langt større problem enn det er her i landet. Saker vil man alltids ha, men det er ikke til å få bukt med. Noen har dessverre et annet menneskesyn, og vil ikke la seg påvirke av enda flere "nordmenn er rasistiske"-utsagn. Det eneste det fører med seg er at enda flere nordmenn blir skeptisk til innvandrere og føler seg drittlei. Nordmenn flest tar jo regninga for at innvandrerne er her, det skal vi ikke glemme. Om du donerer tusenvis av kroner årlig til en veledig organisasjon og får tilbake med svar om at du er rasistisk siden du ikke gir mer, ville heller ikke din ønske til å gi mer penger være særlig høy.

 

Folk som opplever alvorlig rasisme bør få si i fra, ja. Og det er sjeldent det reagerer på. Folk reagerer mer på f.eks. fjerning av "rasistisk" godteri fra butikkhyllene, kutting av juleavslutning pga. kulturforskjeller og den "dra alle under én kam"-holdningen man kan høre fra innvandrere. Ikke minst smålige krav om å endre ting for å tilpasse seg innvandrere. I min lille hjemby mente noen muslimer at det var bare rett og rimelig at det skulle bygges en minirete som skulle skrike ut bønnerop flere ganger om dagen. Argumentet var selvsagt at siden kirken gjorde det hver søndag. Eller hva med kravet om bygging av bønnerom i enkelte skoler (mange norske skoler sliter voldsomt med budsjettet og plassmangel fra før), eller eget kjøkken og kokker for halal-mat i fengsel. Dette er selvfølgelig enkeltpersoner/grupper som står for, men de er med på å skape mer rasisme og skille med sånne saker. Reaksjonen blir ofte fra en del nordmenn at "muslimer ønsker ditten og datten..".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er stolt av å være muslim sier en muslim.

Jeg er stolt av å være mørkhudet - sier afrikaneren.

Jeg er stolt av å være fra Kina - sier kineseren.

Jeg er stolt av å være hvit - sier en rasist.

Mobbeofferet har fordeler mobberen ikke har ellers høres det ut som han blir stolt av sine mobbing.

Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig finnes det noe imellom rasister og "anti-rasister". Der er gruppen de aller fleste av oss ligger. Jeg er ikke for diskriminering på noen som helst måte, men jeg har også forståelse av naturllige reaksjoner, og at noen kulturer på sett og vis er "bedre" enn andre. At den norske kulturen hører mest hjemme i Norge, er noe jeg står for. Folk som kommer til Norge må innrette seg etter det, og ikke prøve å endre på dette på dette på alle måter. Når har jeg også inntrykk av de fleste innvandrere synes den norske kulturen er fin, og innretter seg heller etter den enn å tviholde på sin egen.

Du har sagt det er ok å diskriminere basert på kultur, ikke vestlige innvandrere ønskes ikke, uansett deres kvalifikasjoner. Istedenfor å vurdere dem som individer vill du si at fordi gjennomsnittet sier.....

 

Fordommer har jeg full forståelse for. Fordommer har ofte en rot i en realitet, og dette vil ikke endre seg før man får bukt med problemene som ligger bak dette. Jeg er likevel ikke for at man skal diskriminere noen på bakgrunn av dette, men at mennesker er mer obs på enkelte folk i ulike settinger er helt naturlig. Det er dette "anti-rasister" ikke forstår.

Jeg kjenner ingen som ikke forstår at fremmedfrykt eller fordommer er naturlig. Utfordringen er å bruke den rasjonelle siden av hjernen og ikke la deg gjør dumme ting

 

Hvilke urettferdigheter er det egentlig du sikter til, jjkoggan? Vi har vært inne på arbeidslivet, et punkt jeg er enig i. Men utenom det, føler jeg ikke det er mye rasisme i Norge. Du kommer fra et land der rasisme er et langt større problem enn det er her i landet. Saker vil man alltids ha, men det er ikke til å få bukt med. Noen har dessverre et annet menneskesyn, og vil ikke la seg påvirke av enda flere "nordmenn er rasistiske"-utsagn. D.

Det som jeg merker er ignoranse og naivitet mot rasisme og sine mange sider kombinert med større motstand til et multikulturelt samfunn enn det som skjer i USA. Uttrykket "anti-rasist" finnes ikke på amerikansk fordi minoriteter har betydelig politiske makt, en av dem sitter i det hvite hus. Disse minoriteter med politiske makt utdanne oss bedre enn i Norge om hva som skjer når du er annerledes både små og stor. Det skaper konflikt selvfølgelig og noe som misbruker rasismekortet men dialog er bedre enn ignoranse.

Folk som opplever alvorlig rasisme bør få si i fra, ja. Og det er sjeldent det reagerer på. Folk reagerer mer på f.eks. fjerning av "rasistisk" godteri fra butikkhyllene, kutting av juleavslutning pga. kulturforskjeller og den "dra alle under én kam"-holdningen man kan høre fra innvandrere. Ikke minst smålige krav om å endre ting for å tilpasse seg innvandrere. I min lille hjemby mente noen muslimer at det var bare rett og rimelig at det skulle bygges en minirete som skulle skrike ut bønnerop flere ganger om dagen. Argumentet var selvsagt at siden kirken gjorde det hver søndag. Eller hva med kravet om bygging av bønnerom i enkelte skoler (mange norske skoler sliter voldsomt med budsjettet og plassmangel fra før), eller eget kjøkken og kokker for halal-mat i fengsel. Dette er selvfølgelig enkeltpersoner/grupper som står for, men de er med på å skape mer rasisme og skille med sånne saker. Reaksjonen blir ofte fra en del nordmenn at "muslimer ønsker ditten og datten..".

Det er mye å klage på selvfølgelig men denne konflikten er nødvendig. Slik er det i et multikulturelt demokratisk samfunn, Bedre at de uttryker hva irriterer dem og spør om tåpelige ting enn å tie stille og eksplodere senere

 

Når ikke vestlige innvandrere med gode karakterer og ingeniør grader diskrimineres bare pga deres navn synes jeg at det finnes mer enn nok legitim rasisme/diskriminering for innvandrere å klage på. Synd at jeg har ALDRI lest et tråd startet av en etnisk nordmann å diskutere hvorfor dette hender. Isteden har vi flere tråd som dette hvor folk klager på falske anklagelser som gir inntrykket at rasisme ikke eksisterer i Norge

 

Jeg er sikkert den gjennomsnittlige hvite nordmann ville si at rasisme er ganske rart mens den mørkhudete nordmann ville si at minst hver uke erfare han/hun diskriminering/ rasisme på en eller annet måte. Løsningen til dette problem er viktig, det må finnes enighet om hva som virkelig skjer.

 

Det som er rart er at dere misbruker ordet "innvandrer" når dere snakker om rasisme. Hvordan kan en bli rasistiske mot hvite svenske innvandrere forresten? Hva om de som har bodd i Norge i 4 generasjoner og diskrimineres, er de "innvandrere" også? Dette vane sier mye om hvordan norsk kultur ser på ikke-etniske nordmenn og hvor vanskelig det må være for innvandrere og deres barn til å bli "helt norsk". Tenk på hvor vanskelig det ville ha blitt for Obama til å bli valgt president hvis han ble sett som dere ser på innvandrerbarn i Norge! Er han utlendinger eller amerikaner!

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

 

Jeg er stolt av å være muslim sier en muslim.

Jeg er stolt av å være mørkhudet - sier afrikaneren.

Jeg er stolt av å være fra Kina - sier kineseren.

Jeg er stolt av å være hvit - sier en rasist.

Mobbeofferet har fordeler mobberen ikke har ellers høres det ut som han blir stolt av sine mobbing.

 

 

Så vite er mobbere mens alle andre er offere?

Lenke til kommentar

 

Deler hargo sine synspunkter i forrige post 100%

Folk må klare å skille mellom rasisme og fordommer.

Hva er forskjellen mellom fordommer og rasisme og hvorfor er det viktig, etter din mening? Hva bør man gjøre med ens fordommer?

 

 

Fordi som Hargo sa, fordommer har som oftest rot i realitet. De blir skapt av våre erfaringer.

Rasisme er bare rent hat uten noen annen grunn enn personens hudfarge.

 

For eksempel; Om jeg hadde blitt ranet av en gjeng med innvandrere så hadde jeg automatisk fått fordommer mot dem og ville vært skeptisk hver eneste gang en gjeng med innvandrere kom imot meg på gata. Det eneste man kan gjøre for å få slutt på fordommer skapt på denne måten er å forhindre at problemet oppstår i det hele tatt, men det er så og si umulig, da man må få slutt på alt av vold, tyverier, voldtekt osv.

Utopiske samfunn finnes ikke, desverre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg er stolt av å være muslim sier en muslim.

Jeg er stolt av å være mørkhudet - sier afrikaneren.

Jeg er stolt av å være fra Kina - sier kineseren.

Jeg er stolt av å være hvit - sier en rasist.

Mobbeofferet har fordeler mobberen ikke har ellers høres det ut som han blir stolt av sine mobbing.

Så vite er mobbere mens alle andre er offere?

En gruppe blant de andre okkuperer de fleste maktposisjoner i Norge og har makten til å undertrykke/diskriminere (mobbe) de andre (ofrene). De som mobbes ofte reagere mot mobbingen to forskjellige veier. Enten de prøver å bli helt lik mobberne slik at de ikke bli "annerledes" eller prøver de å bli stolte av sin "annerledeshet". Det siste blir ofte det eneste valg hvis rasisme står bak mobbingen(en kan ikke endre sitt hudfarge)

 

Den mektigste rasen blir sjeldent mobbet pga sin rasen, det finnes få minoritet rase arbeidsgivere f eks som kan benekte dem jobb. Fordi den mektigste rasen allerede har makten høres det ut som rasistiske å bli stolte av sin rase i denne konteksten sett fra den svakere rasens perspektivet, ikke minst fordi noe rasistiske grupper som KKK gjentar deres hvite stolhet ofte

 

Endrer man det litt og si at en blir stolt av å være fra Norge slik at mann ikke snakker om rase, blir det ingen problem. Her i USA liker alle å fortelle andre hvor deres forfedrene kom fra. Jeg er en engelsk-irsk-tysk-skotsk og hvem vet hva strange amerikaner som snakker litt norsk and proud of it!

Lenke til kommentar

 

 

 

Deler hargo sine synspunkter i forrige post 100%

Folk må klare å skille mellom rasisme og fordommer.

Hva er forskjellen mellom fordommer og rasisme og hvorfor er det viktig, etter din mening? Hva bør man gjøre med ens fordommer?

Fordi som Hargo sa, fordommer har som oftest rot i realitet. De blir skapt av våre erfaringer.

Rasisme er bare rent hat uten noen annen grunn enn personens hudfarge.

 

For eksempel; Om jeg hadde blitt ranet av en gjeng med innvandrere så hadde jeg automatisk fått fordommer mot dem og ville vært skeptisk hver eneste gang en gjeng med innvandrere kom imot meg på gata. Det eneste man kan gjøre for å få slutt på fordommer skapt på denne måten er å forhindre at problemet oppstår i det hele tatt, men det er så og si umulig, da man må få slutt på alt av vold, tyverier, voldtekt osv.

Utopiske samfunn finnes ikke, desverre.

Mann reduserer sine fordommer med å bli kjent det overveldende flertallet innvandrere som ikke voldtar eller stjeler. Det også reflekterer virkeligheten. Noe forskning støtter dett prinsippet. Folk som har merkontakt med andre raser reagerer helt forskjellige og har mindre fordommer

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda det er en måte å redusere fordommer på, men de vil nok aldri forsvinne helt.

Vår kapasitet for rasjonelle tenkning vill ikke forsvinne. Fordi jeg ble banket opp av en meget beruset nordmann en gang kan den rasjonelle siden av hjernen min overta den lite rasjonelle siden slik at jeg ikke bli redd av alle nordmenn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...