Gå til innhold

Misbruk av ordet rasisme


MrL

Anbefalte innlegg

Jeg ser trådstarters poeng. Erfaringsmessig vet vi at romfamilier har en tendens til å være en belastning å ha i nærområdet. Om denne familien ikke skiller seg ut skal du ikke se bort ifra at noen var lei av nettopp deres oppførsel og valgte å rasere vogna deres. Det er selvfølgelig ikke greit, men det er på ingen måte rasisme om det er deres oppførsel som har forårsaket det.

 

At de som automatisk konkluderer med rasisme møter seg selv i døra er faktisk litt morsomt.

 

Riktig, og erfaringsmessig vet man at når romfamiler ødelegger, så er det sjelden motivert av etnisitet, men ofte når noen ødelegger for de er det motivert av at de er romfolk. Trådstarter sutrer at folk baserer seg på forutintatte holdninger fra begge sider i denne saken. Nå jeg ikke ser på som en kjempegreie, det er deriomot fort ganske dobbeltmoralsk å være enig i at det er helt krise at noen bruker rasisme-begrepet, og selv argumentere med "erfaringmessig ditt og datt".

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg ser trådstarters poeng. Erfaringsmessig vet vi at romfamilier har en tendens til å være en belastning å ha i nærområdet. Om denne familien ikke skiller seg ut skal du ikke se bort ifra at noen var lei av nettopp deres oppførsel og valgte å rasere vogna deres. Det er selvfølgelig ikke greit, men det er på ingen måte rasisme om det er deres oppførsel som har forårsaket det.

 

At de som automatisk konkluderer med rasisme møter seg selv i døra er faktisk litt morsomt.

 

Riktig, og erfaringsmessig vet man at når romfamiler ødelegger, så er det sjelden motivert av etnisitet, men ofte når noen ødelegger for de er det motivert av at de er romfolk. Trådstarter sutrer at folk baserer seg på forutintatte holdninger fra begge sider i denne saken. Nå jeg ikke ser på som en kjempegreie, det er deriomot fort ganske dobbeltmoralsk å være enig i at det er helt krise at noen bruker rasisme-begrepet, og selv argumentere med "erfaringmessig ditt og datt".

 

AtW

 

 

Nå falt jeg av her. Jeg tror ingen her sier at rasismebeskyldningen er helt krise, men at de som automatisk konkluderer med rasisme fort snubler i egne fordommer, som angivelig skal være motivet for hærverket. At det skulle ligge noen dobbeltmoral i å referere til erfaringen må du nesten utdype.

Lenke til kommentar

 

 

 

Har et godt eksemepel fra en butikk jeg har jobbet for. Der hadde vi problemer med at en del øst-europeere kom å stjal, og da særlig rett før stengetid. Det er klart at man da holdt et ekstra øye med polakker, litauere o.l. som kom rett før stengetid. t.

Best da å stenge døren til butikken til øst-europeere og kanskje bare åpne butikken til etniske norske (unntatt de med etternavn Breivik) Bare logisk hva!

 

Slik var det når jeg var ung gutt i sørstatene. Du vet disse negrene, de er farlige vet du!

Funfact: Jeg kjenner noen som drev en spesialisert forretning på Frogner der de solgte temmelig dyre klær. Både de og nabobutikken hadde som fast rutine at når en sigøynerfamilie, som overhodet ikke så ut til å være i stand til å kjøpe dyre klær, var på vei fortet de seg å låse. De gangene de ikke rakk det forsvant det varer til mange tusen kroner.

Rasisme vil mange si, men de sparte nå ihvertfall veldig mye penger på det.

Bedre sikkerhet systemer løser problemet ig spare mer penger uten å bli rasistiske.

 

I USA måtte butikk eierne betales masse penger til rumerne etter slike handlinger

Lenke til kommentar

 

 

 

Har et godt eksemepel fra en butikk jeg har jobbet for. Der hadde vi problemer med at en del øst-europeere kom å stjal, og da særlig rett før stengetid. Det er klart at man da holdt et ekstra øye med polakker, litauere o.l. som kom rett før stengetid. t.

Best da å stenge døren til butikken til øst-europeere og kanskje bare åpne butikken til etniske norske (unntatt de med etternavn Breivik) Bare logisk hva!

 

Slik var det når jeg var ung gutt i sørstatene. Du vet disse negrene, de er farlige vet du!

Funfact: Jeg kjenner noen som drev en spesialisert forretning på Frogner der de solgte temmelig dyre klær. Både de og nabobutikken hadde som fast rutine at når en sigøynerfamilie, som overhodet ikke så ut til å være i stand til å kjøpe dyre klær, var på vei fortet de seg å låse. De gangene de ikke rakk det forsvant det varer til mange tusen kroner.

Rasisme vil mange si, men de sparte nå ihvertfall veldig mye penger på det.

Bedre sikkerhet systemer løser problemet ig spare mer penger uten å bli rasistiske.

 

I USA måtte butikk eierne betales masse penger til rumerne etter slike handlinger

 

 

Det er ikke alle små familiedrevne forretninger som har råd til å investere masse penger i sikkerhetssystemer. Denne løsningen sparte dem masse penger, uten ekstra kostnader.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke alle små familiedrevne forretninger som har råd til å investere masse penger i sikkerhetssystemer. Denne løsningen sparte dem masse penger, uten ekstra kostnader.

Det finnes mange billige systemer og måter uten å investere "masse" penger

 

De mistet penger mens de låste dørene og jeg er sikkert det finnes andre som engasjere seg i butikktyveri enn romfolket som et billig sikkerhetsystem ville minimisere.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg ser trådstarters poeng. Erfaringsmessig vet vi at romfamilier har en tendens til å være en belastning å ha i nærområdet. Om denne familien ikke skiller seg ut skal du ikke se bort ifra at noen var lei av nettopp deres oppførsel og valgte å rasere vogna deres. Det er selvfølgelig ikke greit, men det er på ingen måte rasisme om det er deres oppførsel som har forårsaket det.

 

At de som automatisk konkluderer med rasisme møter seg selv i døra er faktisk litt morsomt.

 

Riktig, og erfaringsmessig vet man at når romfamiler ødelegger, så er det sjelden motivert av etnisitet, men ofte når noen ødelegger for de er det motivert av at de er romfolk. Trådstarter sutrer at folk baserer seg på forutintatte holdninger fra begge sider i denne saken. Nå jeg ikke ser på som en kjempegreie, det er deriomot fort ganske dobbeltmoralsk å være enig i at det er helt krise at noen bruker rasisme-begrepet, og selv argumentere med "erfaringmessig ditt og datt".

 

AtW

 

 

Nå falt jeg av her. Jeg tror ingen her sier at rasismebeskyldningen er helt krise, men at de som automatisk konkluderer med rasisme fort snubler i egne fordommer, som angivelig skal være motivet for hærverket. At det skulle ligge noen dobbeltmoral i å referere til erfaringen må du nesten utdype.

 

 

Neivel? Da synes jeg du skal lese feks trådstarters innlegg i denne tråden på nytt.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg ser trådstarters poeng. Erfaringsmessig vet vi at romfamilier har en tendens til å være en belastning å ha i nærområdet. Om denne familien ikke skiller seg ut skal du ikke se bort ifra at noen var lei av nettopp deres oppførsel og valgte å rasere vogna deres. Det er selvfølgelig ikke greit, men det er på ingen måte rasisme om det er deres oppførsel som har forårsaket det.

 

At de som automatisk konkluderer med rasisme møter seg selv i døra er faktisk litt morsomt.

 

Riktig, og erfaringsmessig vet man at når romfamiler ødelegger, så er det sjelden motivert av etnisitet, men ofte når noen ødelegger for de er det motivert av at de er romfolk. Trådstarter sutrer at folk baserer seg på forutintatte holdninger fra begge sider i denne saken. Nå jeg ikke ser på som en kjempegreie, det er deriomot fort ganske dobbeltmoralsk å være enig i at det er helt krise at noen bruker rasisme-begrepet, og selv argumentere med "erfaringmessig ditt og datt".

 

AtW

 

 

Nå falt jeg av her. Jeg tror ingen her sier at rasismebeskyldningen er helt krise, men at de som automatisk konkluderer med rasisme fort snubler i egne fordommer, som angivelig skal være motivet for hærverket. At det skulle ligge noen dobbeltmoral i å referere til erfaringen må du nesten utdype.

 

 

Neivel? Da synes jeg du skal lese feks trådstarters innlegg i denne tråden på nytt.

 

AtW

 

 

Ingen krise så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke alle små familiedrevne forretninger som har råd til å investere masse penger i sikkerhetssystemer. Denne løsningen sparte dem masse penger, uten ekstra kostnader.

Det finnes mange billige systemer og måter uten å investere "masse" penger

 

De mistet penger mens de låste dørene og jeg er sikkert det finnes andre som engasjere seg i butikktyveri enn romfolket som et billig sikkerhetsystem ville minimisere.

 

 

Som sagt, det er en liten forretning, ett minutt fra eller til har ingenting å si for omsetningen, men å måtte investere i sikkerhetssystemer eller vakter vil ha en stor påvirkning.

 

Ja de kunne investert mye penger i ett sikkerhetssystem, men de sparte altså penger og innsats på å stenge de få minuttene. Det har jeg stor forståelse for.

Lenke til kommentar

 

 

 

Har et godt eksemepel fra en butikk jeg har jobbet for. Der hadde vi problemer med at en del øst-europeere kom å stjal, og da særlig rett før stengetid. Det er klart at man da holdt et ekstra øye med polakker, litauere o.l. som kom rett før stengetid. t.

Best da å stenge døren til butikken til øst-europeere og kanskje bare åpne butikken til etniske norske (unntatt de med etternavn Breivik) Bare logisk hva!

 

Slik var det når jeg var ung gutt i sørstatene. Du vet disse negrene, de er farlige vet du!

Du må mene hva du vil om det, men når man driver butikk så er det viktig å holde andelet svinn nede. Har man et problem med slike tyveribander som står for slikt, så tar man også forhåndsregler.

Det mener de fleste før de tilhører gruppen som dømmes på forhånd, og ydmykes uten å gjør noe som helst galt. Hvis de blir dømt som skyldig på forhånd blir incentiv til å unngå kriminalitet lavere

 

For det andre er det man frykter ofte lite rasjonelle. Mange hvite amerikaner mener det er rasjonelle å frykte afroamerikaner fordi det finnes høyere andel kriminalitet blant afroamerikaner enn euroamerikaner. De låser igjen deres dører på parkeringsplass vet du!

 

Dette blir lite rasjonelt når man egentlig undersøker statistikkene fordi hvite angriper hvite mye mer enn svarte angriper hvite. Begge grupper angriper deres egne etnisk gruppe. Det blir egentlig mye mer rasjonelt å frykte den hvite mann som går forbi enn Obama

 

Også blir det slik at vi overvurdere hvor farlig det vi gjør. Den dame som frykter angrep av somaliere har en mye bedre sjanse å bli skadet når hun kjører bilen hjem enn å bli voldtatt på gaten.

 

Vi har både rasjonelle deler av våre hjerner som bør brukes fordi den andre siden tar feil ofte og kan føre til mye unødvendige problemer

 

 

Vil du si at folk ydmykes fordi ansatte i en butikk følger litt ekstra med på deg som kunde?

 

I vår butikk er de øst-europeerne som handler her (altså menn i stor grad) her arbeidere, som jobber som murere, snekkere eller likende og trenger ting til jobben sin, eller kommer innom jobben for å kjøpe seg noe småtteri etter jobb. Faresignalene kommer ikke med de som kommer med arbeidsklær, da de stort sett er gode kunder og er ikke her for å stjele. Det er verre med tyveribandene som kommer, og de er det ganske mange av i Norge etter Schengen-avtalen. De kommer ofte hit og stjeler, og kjører det til utlandet og selger det der. Sånne ting må man faktisk holde øye med.

 

Det har ingenting med rasisme, utseende, hudfarge eller etnisitet å gjøre.

 

Og det eksempelet med bil og damen som kan bli voldtatt er et dårlig eksempel. Bil er farligere enn det meste, men det behøver ikke at andre ting kan være farlig. Det er flere som dør i trafikken hvert år, enn folk som leker med skytevåpen, men det behøver ikke å bety at det å leke med skytevåpen er ufarlig..

 

USA har en mye styggere historie med rasisme angår enn Norge har, og andelen afroamerkanere i USA er langt større enn andelen øst-europeeere i Norge er. Å følge med på noen inne i en butikk en kveld behøver ikke å bety rasisme.. Blir oppgitt når jeg leser sånt.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke alle små familiedrevne forretninger som har råd til å investere masse penger i sikkerhetssystemer. Denne løsningen sparte dem masse penger, uten ekstra kostnader.

Det finnes mange billige systemer og måter uten å investere "masse" penger

 

De mistet penger mens de låste dørene og jeg er sikkert det finnes andre som engasjere seg i butikktyveri enn romfolket som et billig sikkerhetsystem ville minimisere.

 

 

Hva slags sikkerhetssystem? Hvordan skal man få bukt med sånt når man ikke engang (ifølge deg) får lov å følge med på dem engang? Hvordan få til noe sånt som er effektivt for en liten butikk uten at det koster mer enn svinnet i seg selv?

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er da ikke det granne annerledes enn lokalbutikker som nekter ungdomskoleelever adgang (i skoletida) pga. problemer med tyverier i storefri.

Alle ungdomselevene eller bare de med mørke hud?

Hva i all verden tror du Norge er?

Jeg spør et tåpelig spørsmål for å vise at forbudet ikke er rasistiske. At du ikke forsto det er ganske merkelig. Jeg vet mer om Norge enn de fleste nordmenn vet om USA fordi de fleste nordmenn har aldri bodd i USA eller snakker med amerikaner som bor i USA nesten hver dag.

Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke alle små familiedrevne forretninger som har råd til å investere masse penger i sikkerhetssystemer. Denne løsningen sparte dem masse penger, uten ekstra kostnader.

Det finnes mange billige systemer og måter uten å investere "masse" penger

 

De mistet penger mens de låste dørene og jeg er sikkert det finnes andre som engasjere seg i butikktyveri enn romfolket som et billig sikkerhetsystem ville minimisere.

 

 

Hva slags sikkerhetssystem? Hvordan skal man få bukt med sånt når man ikke engang (ifølge deg) får lov å følge med på dem engang? Hvordan få til noe sånt som er effektivt for en liten butikk uten at det koster mer enn svinnet i seg selv?

 

Det blir litt for off-topic å diskutere sikkerhetssystemer. Vi får bli uenige.

 

Det som heter ethnic profiling, er en annen sak. Flere undersøkelser indikerer at det er ofte mer effektivt å følge med på de som oppføre seg på en mistenksom vei enn å sette fokus på deres etnisitet.

 

Politiet langs Mexico/USA grensen var mer enn 3 ganger mer effektivt når de forandret fokus fra å lete etter Hispanic og afrikanske som prøvde å smugle narkotika enn når de satte fokus på oppførsel istedenfor etnisistet.

 

Moral bør spille enn rolle her også, individets rettigheter bør bevares, et grunnleggende prinsippet bade I Norge og USA.

 

Jeg er ikke imot å følge med på de som oppføre seg på en mistenksom vei uansett etnisitet men det som spiller den største rolle er hva en gjør når en mistenker andre. Det er en ting å holde øye på noen og noe helt annet å jage dem bort BARE fordi de tilhører en etnisk gruppe.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er ikke alle små familiedrevne forretninger som har råd til å investere masse penger i sikkerhetssystemer. Denne løsningen sparte dem masse penger, uten ekstra kostnader.

Det finnes mange billige systemer og måter uten å investere "masse" penger

 

De mistet penger mens de låste dørene og jeg er sikkert det finnes andre som engasjere seg i butikktyveri enn romfolket som et billig sikkerhetsystem ville minimisere.

 

 

Hva slags sikkerhetssystem? Hvordan skal man få bukt med sånt når man ikke engang (ifølge deg) får lov å følge med på dem engang? Hvordan få til noe sånt som er effektivt for en liten butikk uten at det koster mer enn svinnet i seg selv?

 

Det blir litt for off-topic å diskutere sikkerhetssystemer. Vi får bli uenige.

 

Det som heter ethnic profiling, er en annen sak. Flere undersøkelser indikerer at det er ofte mer effektivt å følge med på de som oppføre seg på en mistenksom vei enn å sette fokus på deres etnisitet.

 

Politiet langs Mexico/USA grensen var mer enn 3 ganger mer effektivt når de forandret fokus fra å lete etter Hispanic og afrikanske som prøvde å smugle narkotika enn når de satte fokus på oppførsel istedenfor etnisistet.

 

Moral bør spille enn rolle her også, individets rettigheter bør bevares, et grunnleggende prinsippet bade I Norge og USA.

 

Jeg er ikke imot å følge med på de som oppføre seg på en mistenksom vei uansett etnisitet men det som spiller den største rolle er hva en gjør når en mistenker andre. Det er en ting å holde øye på noen og noe helt annet å jage dem bort BARE fordi de tilhører en etnisk gruppe.

 

 

Fortsetter å prate om mitt eksempel når det gjelder øst-eurpeiske tyveribander på butikken min. Hvordan skal man holde disse unna? Hvordan skal man stoppe de å stjele? Hvordan skal man klare dette uten store investeringer i dyre sikkerhetstiltak uten å gå konkurs?

 

Slik jeg ser ønsker du at man skal la tyveri gå igjennom uten noen form for motkraft. Aner du hvor mye det koster å ansette en sikkerhetsvakt for en småbedrift i Norge? Aner du hvor liten nytte sikkerhetskameraer har i Norge i sånn bedrifter? Det hjelper lite å ta noen på tape dersom personen som stjal varene allerede er i f.eks. Polen før man finner ut av det.

Endret av Hargo
Lenke til kommentar

Gjør ikke noe at det blir misbrukt, til slutt mister det ordet betydning ;)

Ordet har mistet sin betydning for lenge siden. Rasisme handler om teorien om at mennesker er av ulike raser, der en rase er mer overlegen en annen. At folk ikke liker romfolket, som forsøpler og griser til nabolag, har ingen ting med rasisme å gjøre. Men sosialistene ser og hører rasisme overalt i samfunnet. Men de ser eller hører ikke dem selv.

Lenke til kommentar

 

Gjør ikke noe at det blir misbrukt, til slutt mister det ordet betydning ;)

Ordet har mistet sin betydning for lenge siden. Rasisme handler om teorien om at mennesker er av ulike raser, der en rase er mer overlegen en annen. At folk ikke liker romfolket, som forsøpler og griser til nabolag, har ingen ting med rasisme å gjøre. Men sosialistene ser og hører rasisme overalt i samfunnet. Men de ser eller hører ikke dem selv.

 

Er rasebevisste rasister da, eller er det bare de som mener en rase er overlegen andre raser som er rasister?

Lenke til kommentar

 

 

Gjør ikke noe at det blir misbrukt, til slutt mister det ordet betydning ;)

Ordet har mistet sin betydning for lenge siden. Rasisme handler om teorien om at mennesker er av ulike raser, der en rase er mer overlegen en annen. At folk ikke liker romfolket, som forsøpler og griser til nabolag, har ingen ting med rasisme å gjøre. Men sosialistene ser og hører rasisme overalt i samfunnet. Men de ser eller hører ikke dem selv.

Rasister mener ikke bare at en rase er overlegen, de mener hver rase har bestemte egenskaper. Nordmenn er flink til å gå på ski, romfolk er flink til å forsøple, afrikanerne er dumme osv

 

Et annet vane blant rasisterer er å dømme individet på forhånd fordi de tilhører en etnisk gruppe. De sier ofte" folk ikke liker romfolket" som om alle romfolket er like

Lenke til kommentar

 

 

Gjør ikke noe at det blir misbrukt, til slutt mister det ordet betydning ;)

Ordet har mistet sin betydning for lenge siden. Rasisme handler om teorien om at mennesker er av ulike raser, der en rase er mer overlegen en annen. At folk ikke liker romfolket, som forsøpler og griser til nabolag, har ingen ting med rasisme å gjøre. Men sosialistene ser og hører rasisme overalt i samfunnet. Men de ser eller hører ikke dem selv.

Rasister mener ikke bare at en rase er overlegen, de mener hver rase har bestemte egenskaper.

Man må vel av selvfølgelige grunner mene at det er forskjeller på rasene for å kunne mene at noen er overlegne andre?

 

Men er man rasist om man i det hele tatt anerkjenner raseforskjeller, eller må man også hate?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...