Gå til innhold

Misbruk av ordet rasisme


MrL

Anbefalte innlegg

Jeg ser trådstarters poeng. Erfaringsmessig vet vi at romfamilier har en tendens til å være en belastning å ha i nærområdet. Om denne familien ikke skiller seg ut skal du ikke se bort ifra at noen var lei av nettopp deres oppførsel og valgte å rasere vogna deres. Det er selvfølgelig ikke greit, men det er på ingen måte rasisme om det er deres oppførsel som har forårsaket det.

 

At de som automatisk konkluderer med rasisme møter seg selv i døra er faktisk litt morsomt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Jeg konkluderte da langt i fra at den var det.

Hva mener du med "drittlei deres oppførsel" da, som førte til at noen knuste deres hjem?

At det kunne være en grunn til at det skjedde, en mer sannsynlig grunn enn at noen gjorde dette pga. rasistiske tanker overfor romfolket.

 

Vi vet ærlig talt for lite om saken til å kunne trekke konklusjoner. De eneste som trekker en konklusjon her er at de som mener at dette er rasisme uansett. Etter min mening er langt i fra den mest sannsynlige grunnen til dette.

Hva basere du dine vurderinger om at det er mer sannsynlig at:

 

1. Dette romersk familie oppførte seg dårlig og dermed ble deres hjem knuste

2. Noe unge folk gjorde det

 

Hvorfor ikke andre muligheter?

 

 

Som herzeleid så fint sier i innlegget over her, så kan nok det å ha en romfamilie i nabolaget være en belastning. De har jo ikke penger, og ikke jobber de, så deres levebrød i landet består jo ofte av tigging eller tyverier. Nå vet jeg ikke hvor mange fra romfolket som bor i nærheten der, men jeg tviler på at det er så mange da ingen tydeligvis hadde sett hvem som hadde gjort dette her. Det kan nok vitne mer om at noen er lei deres oppførsel mer enn at noen har noe spesielt i mot deres folkeslag og valgte å gjøre dette helt uprovosert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Som herzeleid så fint sier i innlegget over her, så kan nok det å ha en romfamilie i nabolaget være en belastning. De har jo ikke penger, og ikke jobber de, så deres levebrød i landet består jo ofte av tigging eller tyverier. Nå vet jeg ikke hvor mange fra romfolket som bor i nærheten der, men jeg tviler på at det er så mange da ingen tydeligvis hadde sett hvem som hadde gjort dette her. Det kan nok vitne mer om at noen er lei deres oppførsel mer enn at noen har noe spesielt i mot deres folkeslag og valgte å gjøre dette helt uprovosert.

 

Hva er hovedforskjellen å ha fordommer mot romfolk og foreslår at de oppførte seg dårlig og å foreslå at det måtte ha noe å gjøre med rasisme fordi du har fordommer mot hvite nordmenn?

 

Både rasisme og dårlig oppførsel blant romfolk skjer i Norge. Hvilke faktorer bidrar til at noen mener det er rasisme og den andre mener det må være romerne som irriterte lokale samfunnet?

Lenke til kommentar

Hva er hovedforskjellen å ha fordommer mot romfolk og foreslår at de oppførte seg dårlig og å foreslå at det måtte ha noe å gjøre med rasisme fordi du har fordommer mot hvite nordmenn?

 

Både rasisme og dårlig oppførsel blant romfolk skjer i Norge. Hvilke faktorer bidrar til at noen mener det er rasisme og den andre mener det må være romerne som irriterte lokale samfunnet?

 

 

Det var litt vanskelig formulerte spørsmål.

 

Problemet her er at det trekkes en slutning av siden noe skjer mot et folk som til tider kan være utsatt for rasisme, er det rasisme.

 

Uten at man vet hvem eller hvorfor noen har gjort dette, så trekkes slutningen "dette er rasisme fordi dette er romfolk". Det er en helt feil innstilling til saken.

 

Hvis jeg spytter en pakistansk innvandrer i trynet og han banker meg, så kan ikke jeg hevde i etterkant at han kun gjorde dette mot meg fordi jeg er hvit.

 

Man må ta ansvar for sine handlinger, og ikke skrike rasisme med en gang. Det er selvfølgelig ikke greit at noen ødelegger denne vogna, og jeg håper de tar dem som har gjort det. Men hva årsaken er for at noen har gjort dette, får vi nok aldri vite. Det kan jo være rasisme, men det er en konklusjon trekkes ut ganske i det blå.

Lenke til kommentar

 

 

Uten at man vet hvem eller hvorfor noen har gjort dette, så trekkes slutningen "dette er rasisme fordi dette er romfolk". Det er en helt feil innstilling til saken.

 

Uten at du vet hvem eller hvorfor antar du at det var romfolkets dårlig oppførsel som førte til volden

 

Hva er hovedforskjellem mellom de to fordømmende forklarelser?

Lenke til kommentar

 

 

Uten at man vet hvem eller hvorfor noen har gjort dette, så trekkes slutningen "dette er rasisme fordi dette er romfolk". Det er en helt feil innstilling til saken.

 

Uten at du vet hvem eller hvorfor antar du at det var romfolkets dårlig oppførsel som førte til volden

 

Hva er hovedforskjellem mellom de to fordømmende forklarelser?

 

 

Misforstår du meg med vilje, eller er det en språklig barriere her?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Uten at man vet hvem eller hvorfor noen har gjort dette, så trekkes slutningen "dette er rasisme fordi dette er romfolk". Det er en helt feil innstilling til saken.

 

Uten at du vet hvem eller hvorfor antar du at det var romfolkets dårlig oppførsel som førte til volden

 

Hva er hovedforskjellem mellom de to fordømmende forklarelser?

Misforstår du meg med vilje, eller er det en språklig barriere her?

Du sier rasismekortet misbrukes og jeg er enig, særlig i dette tilfellet. Rasismekortet misbrukes når folk har så sterke fordommer de tror alt som skjer har noe å gjøre med rasisme

 

Slike fordommer har du og jeg også men kanskje ikke vet det. Dine og mine antagelser sier mye om våre fordommer.

 

Det jeg letet etter var hvorfor du tror ikke rasisme spilte hovedrollen i saken men heller hvordan roma familien oppførte seg. Fordi du mener rasisme er rart mot romfolket i Norge ? Hvis så hva basere du din mening på?

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Uten at man vet hvem eller hvorfor noen har gjort dette, så trekkes slutningen "dette er rasisme fordi dette er romfolk". Det er en helt feil innstilling til saken.

 

Uten at du vet hvem eller hvorfor antar du at det var romfolkets dårlig oppførsel som førte til volden

 

Hva er hovedforskjellem mellom de to fordømmende forklarelser?

Misforstår du meg med vilje, eller er det en språklig barriere her?

Du sier rasismekortet misbrukes og jeg er enig, særlig i dette tilfellet. Rasismekortet misbrukes når folk har så sterke fordommer de tror alt som skjer har noe å gjøre med rasisme

 

Slike fordommer har du og jeg også men kanskje ikke vet det. Dine og mine antagelser sier mye om våre fordommer.

 

Det jeg letet etter var hvorfor du tror ikke rasisme spilte hovedrollen i saken men heller hvordan roma familien oppførte seg. Fordi du mener rasisme er rart mot romfolket i Norge ? Hvis så hva basere du din mening på?

 

 

Jeg tror det er litt språklige problemer som gjør at dere snakker rundt hverandre. Hargo sier ikke at det må ha vært romfolkets oppførsel som var grunnen og at det ikke kan ha vært renspikka rasisme. Han poengterer simpelthen at vi ikke vet, men at begge deler er en mulighet.

 

De som i artikkelen konkluderer med at det er snakk om rasisme har derimot konkludert, og møter således seg selv i døra når de beskylder andre for fordommer og rasisme.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Uten at man vet hvem eller hvorfor noen har gjort dette, så trekkes slutningen "dette er rasisme fordi dette er romfolk". Det er en helt feil innstilling til saken.

 

Uten at du vet hvem eller hvorfor antar du at det var romfolkets dårlig oppførsel som førte til volden

 

Hva er hovedforskjellem mellom de to fordømmende forklarelser?

Misforstår du meg med vilje, eller er det en språklig barriere her?

Du sier rasismekortet misbrukes og jeg er enig, særlig i dette tilfellet. Rasismekortet misbrukes når folk har så sterke fordommer de tror alt som skjer har noe å gjøre med rasisme

 

Slike fordommer har du og jeg også men kanskje ikke vet det. Dine og mine antagelser sier mye om våre fordommer.

 

Det jeg letet etter var hvorfor du tror ikke rasisme spilte hovedrollen i saken men heller hvordan roma familien oppførte seg. Fordi du mener rasisme er rart mot romfolket i Norge ? Hvis så hva basere du din mening på?

Jeg tror det er litt språklige problemer som gjør at dere snakker rundt hverandre. Hargo sier ikke at det må ha vært romfolkets oppførsel som var grunnen og at det ikke kan ha vært renspikka rasisme. Han poengterer simpelthen at vi ikke vet, men at begge deler er en mulighet.

 

De som i artikkelen konkluderer med at det er snakk om rasisme har derimot konkludert, og møter således seg selv i døra når de beskylder andre for fordommer og rasisme.

Sier Han ikke at han tror det er mer sannsynlig at noen ble drittlei deres oppførsel når han skriver:

 

"Problemet er at fokuset er helt feil, samt at ordet kastes rundt i alle mulige sammenhenger. Man antar at det er en rasistisk handling når en romcampingvogn blir knust. Jeg blir svært overrasket over om det er bakgrunnen for at det skjedde. Tror det enten er noen i nabolaget som er dritlei deres oppførsel, eller at dette er noen ungtælper som har lite å gjøre og synes at det å knuse en slik campingvogn er "gøy".

 

Han sier ikke at Han vet årsaken men han foreslår to alternativer som han mener er mer sannsynlig. Jeg spør han hvorfor

 

Hvor har jeg misforstått han?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Uten at man vet hvem eller hvorfor noen har gjort dette, så trekkes slutningen "dette er rasisme fordi dette er romfolk". Det er en helt feil innstilling til saken.

 

Uten at du vet hvem eller hvorfor antar du at det var romfolkets dårlig oppførsel som førte til volden

 

Hva er hovedforskjellem mellom de to fordømmende forklarelser?

Misforstår du meg med vilje, eller er det en språklig barriere her?

Du sier rasismekortet misbrukes og jeg er enig, særlig i dette tilfellet. Rasismekortet misbrukes når folk har så sterke fordommer de tror alt som skjer har noe å gjøre med rasisme

 

Slike fordommer har du og jeg også men kanskje ikke vet det. Dine og mine antagelser sier mye om våre fordommer.

 

Det jeg letet etter var hvorfor du tror ikke rasisme spilte hovedrollen i saken men heller hvordan roma familien oppførte seg. Fordi du mener rasisme er rart mot romfolket i Norge ? Hvis så hva basere du din mening på?

Jeg tror det er litt språklige problemer som gjør at dere snakker rundt hverandre. Hargo sier ikke at det må ha vært romfolkets oppførsel som var grunnen og at det ikke kan ha vært renspikka rasisme. Han poengterer simpelthen at vi ikke vet, men at begge deler er en mulighet.

 

De som i artikkelen konkluderer med at det er snakk om rasisme har derimot konkludert, og møter således seg selv i døra når de beskylder andre for fordommer og rasisme.

Sier Han ikke at han tror det er mer sannsynlig at noen ble drittlei deres oppførsel når han skriver:

 

"Problemet er at fokuset er helt feil, samt at ordet kastes rundt i alle mulige sammenhenger. Man antar at det er en rasistisk handling når en romcampingvogn blir knust. Jeg blir svært overrasket over om det er bakgrunnen for at det skjedde. Tror det enten er noen i nabolaget som er dritlei deres oppførsel, eller at dette er noen ungtælper som har lite å gjøre og synes at det å knuse en slik campingvogn er "gøy".

 

Han sier ikke at Han vet årsaken men han foreslår to alternativer som han mener er mer sannsynlig. Jeg spør han hvorfor

 

Hvor har jeg misforstått han?

 

 

Fordi jeg ser det mer sannsynlige at noen er dritleie denne familien, enn at noen at har noe spesifikt imot romfolk har gjort dette. Det er heller ikke langt fra usannsynlig at noen barn/ungdommer har sett denne vogna stående i løpet av helga og har valgt å rassere den der den stod for seg selv oppi sandtaket.

Lenke til kommentar

 

 

Fordi jeg ser det mer sannsynlige at noen er dritleie denne familien, enn at noen at har noe spesifikt imot romfolk har gjort dette. Det er heller ikke langt fra usannsynlig at noen barn/ungdommer har sett denne vogna stående i løpet av helga og har valgt å rassere den der den stod for seg selv oppi sandtaket.

En gang til- hvorfor synes du det er mer sannsynlig? Hva basere du det på?

Lenke til kommentar

 

 

Fordi jeg ser det mer sannsynlige at noen er dritleie denne familien, enn at noen at har noe spesifikt imot romfolk har gjort dette. Det er heller ikke langt fra usannsynlig at noen barn/ungdommer har sett denne vogna stående i løpet av helga og har valgt å rassere den der den stod for seg selv oppi sandtaket.

En gang til- hvorfor synes du det er mer sannsynlig? Hva basere du det på?

 

 

Vel, erfaringer av menneskers handlinger og tankesett. Ser på det som mer sannsynlig at mennesker i raseri mot enkeltpersoner/familier gjør noe sånt, enn at noen gjør det samme av rasemessige grunner. Virker som du sitter med inntrykk at det er en liten rasekrig i Norge. Må slutte å lese hva alt norsk media skriver, og ta alt som har med "rasisme" for god fisk. Nylig ble et godteri tatt av markedet fordi det så ut som en svart indianermaske..

 

Den andre mulige grunnen jeg trakk frem er dessverre basert på personlige erfaringer angående barn/ungdommer og kjøretøyer/campingvogner parkert litt borte fra folk..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Fordi jeg ser det mer sannsynlige at noen er dritleie denne familien, enn at noen at har noe spesifikt imot romfolk har gjort dette. Det er heller ikke langt fra usannsynlig at noen barn/ungdommer har sett denne vogna stående i løpet av helga og har valgt å rassere den der den stod for seg selv oppi sandtaket.

En gang til- hvorfor synes du det er mer sannsynlig? Hva basere du det på?

Vel, erfaringer av menneskers handlinger og tankesett. Ser på det som mer sannsynlig at mennesker i raseri mot enkeltpersoner/familier gjør noe sånt, enn at noen gjør det samme av rasemessige grunner. Virker som du sitter med inntrykk at det er en liten rasekrig i Norge. Må slutte å lese hva alt norsk media skriver, og ta alt som har med "rasisme" for god fisk. Nylig ble et godteri tatt av markedet fordi det så ut som en svart indianermaske..

 

Den andre mulige grunnen jeg trakk frem er dessverre basert på personlige erfaringer angående barn/ungdommer og kjøretøyer/campingvogner parkert litt borte fra folk..

Jeg har ikke inntrykk at det finnes rasering i Norge men jeg har inntrykk at kunnskap om rasisme mangler pga segregering og få mørkhudete ledere som greier å uttryke deres erfaring eller samle politiske makten til å endre deres situasjon. Snillhet, smilende gjestfrihet, og jantelovisk oppførsel som mange mener kommer naturlig i norsk kultur gjør ikke ditt samfunn mindre rasistiske, det bare gjør det vanskelig å komme i direkte konflikt. Manglende direkte offentlig rasisme eliminerer ikke rasisme, det bare gjør det vanskelig å vite når det skjer

 

 

 

Denne saken kan ha flere årsaker, de som gjorde det brydde seg ikke om konsekvensene til familien. Om rasisme spilte en rolle vet vi ikke selv om det er meget og veldokumentert historie om rasisme mot Romfolket

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Fordi jeg ser det mer sannsynlige at noen er dritleie denne familien, enn at noen at har noe spesifikt imot romfolk har gjort dette. Det er heller ikke langt fra usannsynlig at noen barn/ungdommer har sett denne vogna stående i løpet av helga og har valgt å rassere den der den stod for seg selv oppi sandtaket.

En gang til- hvorfor synes du det er mer sannsynlig? Hva basere du det på?

Vel, erfaringer av menneskers handlinger og tankesett. Ser på det som mer sannsynlig at mennesker i raseri mot enkeltpersoner/familier gjør noe sånt, enn at noen gjør det samme av rasemessige grunner. Virker som du sitter med inntrykk at det er en liten rasekrig i Norge. Må slutte å lese hva alt norsk media skriver, og ta alt som har med "rasisme" for god fisk. Nylig ble et godteri tatt av markedet fordi det så ut som en svart indianermaske..

 

Den andre mulige grunnen jeg trakk frem er dessverre basert på personlige erfaringer angående barn/ungdommer og kjøretøyer/campingvogner parkert litt borte fra folk..

Jeg har ikke inntrykk at det finnes rasering i Norge men jeg har inntrykk at kunnskap om rasisme mangler pga segregering og få mørkhudete ledere som greier å uttryke deres erfaring eller samle politiske makten til å endre deres situasjon. Snillhet, smilende gjestfrihet, og jantelovisk oppførsel som mange mener kommer naturlig i norsk kultur gjør ikke ditt samfunn mindre rasistiske, det bare gjør det vanskelig å komme i direkte konflikt. Manglende direkte offentlig rasisme eliminerer ikke rasisme, det bare gjør det vanskelig å vite når det skjer

 

 

 

Denne saken kan ha flere årsaker, de som gjorde det brydde seg ikke om konsekvensene til familien. Om rasisme spilte en rolle vet vi ikke selv om det er meget og veldokumentert historie om rasisme mot Romfolket

 

 

Tror vi er uenige om hva rasisme er. Jeg mener ikke det er rasisme hver gang det skjer noe dumt med en person som er del av minioritet, men det kommer an på grunnlaget. Vi kan ikke ha det sånn at hver gang enn innvandrer får det kjipt av en eller annen grunn, så er det rasisme. "Dumme" ting skjer med mange, etnisk norske, afrikanere, rumenere og irakere. Det er ikke dermed sagt at en handling er rasistisk ment.

 

Romfolket opplever en del ting de, men det er det også en grunn til. Ofte kan de være en belastning å ha rundt seg. Kall meg gjerne rasist (i din definisjon) når jeg sier at romfolket står for mye kriminalitet, forsøpling og tigging i Norge, og det er ikke så rart folk reagerer. Hva denne familien har gjort eller ikke gjort, det er ikke godt å si. Men det er et helt feil utgangspunkt og forvente rasisme i en slik sak. Rumere står for mye som irriterer nordmenn, og det langt mer sannsynlig at de faktisk har gjort et eller annet som har fått en eller flere forbanna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tror vi er uenige om hva rasisme er. Jeg mener ikke det er rasisme hver gang det skjer noe dumt med en person som er del av minioritet, men det kommer an på grunnlaget. Vi kan ikke ha det sånn at hver gang enn innvandrer får det kjipt av en eller annen grunn, så er det rasisme. "Dumme" ting skjer med mange, etnisk norske, afrikanere, rumenere og irakere. Det er ikke dermed sagt at en handling er rasistisk ment.

Jeg har aldri vært uenig med det du uttryker her. Likevel tror jeg ikke at majoritet rasen har de samme erfaringer som minoritetene og dermed har det vanskelig å vurdere hvor ofte og hvordan rasisme skjer.

 

Det betyr ikke at minoritetene har retten til å overdrive og misbruke rasismekortet, bare at vi må innrømme at du og jeg ikke har de samme erfaringer og mangler ekspertisen til å vurdere hver situasjon på samme måte.

 

Obama, som hadde sin oppvekst i den hvite verden i et mørkt hud snakket en gang om sin kjære mormor som innrømte sine rasistiske tanker, noe hun ikke ville ha, men måtte være ærlig likevel. Hun innrømte at hun ble mer nervøs rundt mørkhudete menn enn hvite menn på fremmede steder. Hvis mormoren til et kenyansk barnebarn greier ikke å bli kvitt av sin egen rasisme, tror jeg ikke at de fleste av oss klarer det heller.

 

 

 

Romfolket opplever en del ting de, men det er det også en grunn til. Ofte kan de være en belastning å ha rundt seg. Kall meg gjerne rasist (i din definisjon) når jeg sier at romfolket står for mye kriminalitet, forsøpling og tigging i Norge, og det er ikke så rart folk reagerer.

Det er ikke rasistiske å si at en etnisk gruppe har gjennomsnittlig negativ oppførsel, hvis det er et fakta. Det er rasistiske å si at alle romfolk oppføre seg på et eller annet måte hvis det ikke er et fakta og det er rasistiske å dømme en familie på forhånd pga andres oppførsel. Det beste måte å unngå rasistiske utsagn er å si at romfolk som ...eller noe romfolk..eller mange romfolk...

Hva denne familien har gjort eller ikke gjort, det er ikke godt å si. Men det er et helt feil utgangspunkt og forvente rasisme i en slik sak. Rumere står for mye som irriterer nordmenn, og det langt mer sannsynlig at de faktisk har gjort et eller annet som har fått en eller flere forbanna.

Ønsker mann å vurdere rasisme i denne saken bør man undersøke hva som skjer med andre etnisiteter med lignende oppførsel. Det er en tendens å reagere på forskjellig måter når folk som irriterer deg ikke er fremmede i forhold til folk du ikke kjenner fra en annen kultur og språk det ville overraske meg hvis mange ikke overreagerer

 

Før Obama ble president ble han vannt til å høre folk låser deres dører når han gikk forbi på parkeringsplasser. Det kan være at amerikaner og nordmenn er helt forskjellige på den måten, men det tviler jeg på, ikke de nordmenn jeg kjenner personlig, i hvertfall!

Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært uenig med det du uttryker her. Likevel tror jeg ikke at majoritet rasen har de samme erfaringer som minoritetene og dermed har det vanskelig å vurdere hvor ofte og hvordan rasisme skjer.

Det betyr ikke at minoritetene har retten til å overdrive og misbruke rasismekortet, bare at vi må innrømme at du og jeg ikke har de samme erfaringer og mangler ekspertisen til å vurdere hver situasjon på samme måte.

 

Obama, som hadde sin oppvekst i den hvite verden i et mørkt hud snakket en gang om sin kjære mormor som innrømte sine rasistiske tanker, noe hun ikke ville ha, men måtte være ærlig likevel. Hun innrømte at hun ble mer nervøs rundt mørkhudete menn enn hvite menn på fremmede steder. Hvis mormoren til et kenyansk barnebarn greier ikke å bli kvitt av sin egen rasisme, tror jeg ikke at de fleste av oss klarer det heller.

Det er ikke rasistiske å si at en etnisk gruppe har gjennomsnittlig negativ oppførsel, hvis det er et fakta. Det er rasistiske å si at alle romfolk oppføre seg på et eller annet måte hvis det ikke er et fakta og det er rasistiske å dømme en familie på forhånd pga andres oppførsel. Det beste måte å unngå rasistiske utsagn er å si at romfolk som ...eller noe romfolk..eller mange romfolk...

 

Ønsker mann å vurdere rasisme i denne saken bør man undersøke hva som skjer med andre etnisiteter med lignende oppførsel. Det er en tendens å reagere på forskjellig måter når folk som irriterer deg ikke er fremmede i forhold til folk du ikke kjenner fra en annen kultur og språk det ville overraske meg hvis mange ikke overreagerer

 

Før Obama ble president ble han vannt til å høre folk låser deres dører når han gikk forbi på parkeringsplasser. Det kan være at amerikaner og nordmenn er helt forskjellige på den måten, men det tviler jeg på, ikke de nordmenn jeg kjenner personlig, i hvertfall!

 

Vil nok også skille mellom fordommer og rasisme. Nå vet jeg ikke helt hvordan kriminaliteten i USA er fordelt utover de etniske rasene/fødte amerikanere kontra innvandrere. Nå tror jeg man ubevisst reagerer på noe som er mer fremmed og tar sine forhåndsregler ut i fra inntrykket man sitter igjen fra. Kriminaliteten blant enkelte innvandrergrupper og romfolket er ganske høy, og dette er media også flinke til å fore folk med, så at folk ubevisst ser seg en ekstra gang over skulderen kommer litt mer fra naturens side.

 

Tror også det har en del å si hvor i landet man bor og er oppvokst. Jeg kommer fra et lite sted, med lite vinningskriminalitet og forholdsvis lite innvandring og problemer knyttet til dette. Når jeg flytta til en større by, eller er i Oslo, så tar man nok litt mer forhåndsregler til slike ting. Innvandrere på mitt hjemsted kjente jeg som regel personlig, og man tar ikke det samme forhåndsreglene som man kanskje gjør i en større by, der det skjer mer sånt og gjengkriminalitet er mer vanlig.

 

Det Obama snakker om angående parkeringsplassen er jo egentlig trist, samtidig som at det kanskje kan være naturlig, i alle fall i Norge. Romfolket er kjent for å begå en del slik type kriminalitet, det samme med enkelte andre innvandrergrupper. For at man skulle kunne endre folks naturlige reaksjoner på sånt, så må disse gruppene gå i seg selv kollektivt å få folk til å endre mening. Man kan ikke kjenne alle mennesker i landet, og vurderer da ubevisst et trusselbilde ut i fra sannsynlighet.

 

Når det er sagt så har det lite med å rase å gjøre. Etnisk norske narkomane for eksempel kan nok føle på det samme.

 

Har et godt eksemepel fra en butikk jeg har jobbet for. Der hadde vi problemer med at en del øst-europeere kom å stjal, og da særlig rett før stengetid. Det er klart at man da holdt et ekstra øye med polakker, litauere o.l. som kom rett før stengetid. Det samme gjelder også alkoholikkere og narkomane. Det har med andre ord, ikke så mye å gjøre om man er norsk eller ikke, men mer erfaringer av enkelte samfunnsgrupper.

 

Akkurat som at de fleste kvinner føler seg tryggere alene på nattestid om de møter en nordmann enn en somalier ute i mørket.

Lenke til kommentar

 

Har et godt eksemepel fra en butikk jeg har jobbet for. Der hadde vi problemer med at en del øst-europeere kom å stjal, og da særlig rett før stengetid. Det er klart at man da holdt et ekstra øye med polakker, litauere o.l. som kom rett før stengetid. t.

Best da å stenge døren til butikken til øst-europeere og kanskje bare åpne butikken til etniske norske (unntatt de med etternavn Breivik) Bare logisk hva!

 

Slik var det når jeg var ung gutt i sørstatene. Du vet disse negrene, de er farlige vet du!

Lenke til kommentar

 

Har et godt eksemepel fra en butikk jeg har jobbet for. Der hadde vi problemer med at en del øst-europeere kom å stjal, og da særlig rett før stengetid. Det er klart at man da holdt et ekstra øye med polakker, litauere o.l. som kom rett før stengetid. t.

Best da å stenge døren til butikken til øst-europeere og kanskje bare åpne butikken til etniske norske (unntatt de med etternavn Breivik) Bare logisk hva!

 

Slik var det når jeg var ung gutt i sørstatene. Du vet disse negrene, de er farlige vet du!

 

 

Du må mene hva du vil om det, men når man driver butikk så er det viktig å holde andelet svinn nede. Har man et problem med slike tyveribander som står for slikt, så tar man også forhåndsregler.

Lenke til kommentar

 

 

 

Har et godt eksemepel fra en butikk jeg har jobbet for. Der hadde vi problemer med at en del øst-europeere kom å stjal, og da særlig rett før stengetid. Det er klart at man da holdt et ekstra øye med polakker, litauere o.l. som kom rett før stengetid. t.

Best da å stenge døren til butikken til øst-europeere og kanskje bare åpne butikken til etniske norske (unntatt de med etternavn Breivik) Bare logisk hva!

 

Slik var det når jeg var ung gutt i sørstatene. Du vet disse negrene, de er farlige vet du!

Du må mene hva du vil om det, men når man driver butikk så er det viktig å holde andelet svinn nede. Har man et problem med slike tyveribander som står for slikt, så tar man også forhåndsregler.

Det mener de fleste før de tilhører gruppen som dømmes på forhånd, og ydmykes uten å gjør noe som helst galt. Hvis de blir dømt som skyldig på forhånd blir incentiv til å unngå kriminalitet lavere

 

For det andre er det man frykter ofte lite rasjonelle. Mange hvite amerikaner mener det er rasjonelle å frykte afroamerikaner fordi det finnes høyere andel kriminalitet blant afroamerikaner enn euroamerikaner. De låser igjen deres dører på parkeringsplass vet du!

 

Dette blir lite rasjonelt når man egentlig undersøker statistikkene fordi hvite angriper hvite mye mer enn svarte angriper hvite. Begge grupper angriper deres egne etnisk gruppe. Det blir egentlig mye mer rasjonelt å frykte den hvite mann som går forbi enn Obama

 

Også blir det slik at vi overvurdere hvor farlig det vi gjør. Den dame som frykter angrep av somaliere har en mye bedre sjanse å bli skadet når hun kjører bilen hjem enn å bli voldtatt på gaten.

 

Vi har både rasjonelle deler av våre hjerner som bør brukes fordi den andre siden tar feil ofte og kan føre til mye unødvendige problemer

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

 

Har et godt eksemepel fra en butikk jeg har jobbet for. Der hadde vi problemer med at en del øst-europeere kom å stjal, og da særlig rett før stengetid. Det er klart at man da holdt et ekstra øye med polakker, litauere o.l. som kom rett før stengetid. t.

Best da å stenge døren til butikken til øst-europeere og kanskje bare åpne butikken til etniske norske (unntatt de med etternavn Breivik) Bare logisk hva!

 

Slik var det når jeg var ung gutt i sørstatene. Du vet disse negrene, de er farlige vet du!

 

 

Funfact: Jeg kjenner noen som drev en spesialisert forretning på Frogner der de solgte temmelig dyre klær. Både de og nabobutikken hadde som fast rutine at når en sigøynerfamilie, som overhodet ikke så ut til å være i stand til å kjøpe dyre klær, var på vei fortet de seg å låse. De gangene de ikke rakk det forsvant det varer til mange tusen kroner.

Rasisme vil mange si, men de sparte nå ihvertfall veldig mye penger på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...