Gå til innhold

Misbruk av ordet rasisme


MrL

Anbefalte innlegg

 

Joda det er en måte å redusere fordommer på, men de vil nok aldri forsvinne helt.

Vår kapasitet for rasjonelle tenkning vill ikke forsvinne. Fordi jeg ble banket opp av en meget beruset nordmann en gang kan den rasjonelle siden av hjernen min overta den lite rasjonelle siden slik at jeg ikke bli redd av alle nordmenn.

 

 

Men det kan være at du trer deg litt med forsiktighet når/hvis du omgås sterkt berusede mennesker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har sagt det er ok å diskriminere basert på kultur, ikke vestlige innvandrere ønskes ikke, uansett deres kvalifikasjoner. Istedenfor å vurdere dem som individer vill du si at fordi gjennomsnittet sier.....

 

Ja. Enkelte land Norge tar inn masse innvandrere fra har ikke-fungerende skole- og utdanningssystem som gjør at deres kvalifikasjoner da eventuelt ikke er satt ut i lyset. De kan ikke lese, ikke skrive og mange av dem har aldri jobbet, eller ønsker å jobbe med noe som kan tjene samfunnet. Tallenes tale er på enkelte land er klare. Disse er til stor byrde til samfunnet. Selvfølgelig finner vi unntak, og alle er ikke like. Men vi kan ikke prøve ut hele verdens befolkning i Norge. Samtidig kaster vi ikke ut de som ikke funker heller, de får jo bli her. Verden er kynisk, og penger vokser ikke på trær i Norge heller.

 

 

Jeg kjenner ingen som ikke forstår at fremmedfrykt eller fordommer er naturlig. Utfordringen er å bruke den rasjonelle siden av hjernen og ikke la deg gjør dumme ting

 

Det som jeg merker er ignoranse og naivitet mot rasisme og sine mange sider kombinert med større motstand til et multikulturelt samfunn enn det som skjer i USA. Uttrykket "anti-rasist" finnes ikke på amerikansk fordi minoriteter har betydelig politiske makt, en av dem sitter i det hvite hus. Disse minoriteter med politiske makt utdanne oss bedre enn i Norge om hva som skjer når du er annerledes både små og stor. Det skaper konflikt selvfølgelig og noe som misbruker rasismekortet men dialog er bedre enn ignoranse.

 

Fordommer er naturlig i et samfunn med mange mennesker. For at fordommene skal bli borte må enkelte innvandrergrupper ta et internt oppgjør og vise at dårlig oppførsel ikke aksepteres. Det er ikke til å stikke under en stol at blant annet kvinnesynet i enkelte innvandrergrupper er langt fra de norske normene. Noe som resulterer i groteske voldtekter blant annet. Det igjen resulterer at fordommene og fremmedfrykten bygges opp. Det er helt naturlig at en ung dame gående lettkledd hjem fra byn i en større norsk by blir skeptisk om to-tre somaliere går bak henne i en mørk bakgate.

 

 

Det er mye å klage på selvfølgelig men denne konflikten er nødvendig. Slik er det i et multikulturelt demokratisk samfunn, Bedre at de uttryker hva irriterer dem og spør om tåpelige ting enn å tie stille og eksplodere senere

 

Når ikke vestlige innvandrere med gode karakterer og ingeniør grader diskrimineres bare pga deres navn synes jeg at det finnes mer enn nok legitim rasisme/diskriminering for innvandrere å klage på. Synd at jeg har ALDRI lest et tråd startet av en etnisk nordmann å diskutere hvorfor dette hender. Isteden har vi flere tråd som dette hvor folk klager på falske anklagelser som gir inntrykket at rasisme ikke eksisterer i Norge

 

Du kan trekke inn arbeidslivet igjen, men der har jeg 100 ganger sagt at jeg er helt enig. Har flere ganger trukket inn dette punktet, også i andre tråder. Men jeg føler ikke for å lage en tråd om det.

 

Man kan ikke klage på alt som irriterer en. Noen ganger må bare akseptere at man lever i et samfunn med andre mennesker, og at man ikke skal forvente at det landet man flytter til seg tilpasse seg etter dine behov. Mener du det er rett at skoler som sliter med å ha råd til skolebøker og brukbare stoler/pulter til elevene skal ta seg råd til å bygge et bønnerom for muslimske barn? Det er så feil at det går ikke an.

 

 

Jeg er sikkert den gjennomsnittlige hvite nordmann ville si at rasisme er ganske rart mens den mørkhudete nordmann ville si at minst hver uke erfare han/hun diskriminering/ rasisme på en eller annet måte. Løsningen til dette problem er viktig, det må finnes enighet om hva som virkelig skjer.

 

Om man påstår man opplever rasisme hver uke, så tror jeg man overtolker ordet rasisme. Alle mennesker opplever folk som oppfører seg som idioter, også hvite nordmenn. Så er det opp til den enkelte å la være å bry seg, men noen velger da å tolke at siden man ble dårlig behandlet er det fordi man er mørkhudet. Problemet ligger her. Får man et surt blikk av en butikkansatt er det rasistisk. Er det noen som stirrer på deg når du går forbi dem på gata er det rasistisk. Hvem er det som ikke opplever det til vanlig? Skal man tolke alt sånt til bunne ut i rase?

 

Og ja, denne debatten og misnøyen er viktig å få frem. Man ønsker ikke å gå i samme bane som Sverige hvor ytringsfriheten rundt innvandringsspørsmålet er svært begrenset.

 

 

Det som er rart er at dere misbruker ordet "innvandrer" når dere snakker om rasisme. Hvordan kan en bli rasistiske mot hvite svenske innvandrere forresten? Hva om de som har bodd i Norge i 4 generasjoner og diskrimineres, er de "innvandrere" også? Dette vane sier mye om hvordan norsk kultur ser på ikke-etniske nordmenn og hvor vanskelig det må være for innvandrere og deres barn til å bli "helt norsk". Tenk på hvor vanskelig det ville ha blitt for Obama til å bli valgt president hvis han ble sett som dere ser på innvandrerbarn i Norge! Er han utlendinger eller amerikaner!

 

Svensker og nordmenn er såpass like at man ikke opplever de som "innvandrer" på den måten. Det er nabolandet vårt, språkene er ganske like og man tåler å herse og tulle litt med hverandre. "Jævla svenske" "jævla norbagge".

 

Etnisitet har for min del lite å si for om man er norsk eller ikke. Språket er essensielt her. Snakker man flytende norsk er man på god vei. Dessverre er det mange innvandrere som ikke gjør det, selv om de har bodd lenge i landet. Det gjelder alle innvandrergrupper det, ikke bare ikke-vestlige. Har en brite i nabolaget, og han har barn på rundt 20 år og som har bodd i Norge hele livet sitt, og han prater fortsatt engelsk til folk, ikke norsk. Har vanskelig for å kalle han for "nordmann" da. Obama på sin side prater da flytende engelsk, født i USA osv.. kan ikke sammenliknes.

 

Andregenerasjonsinnvandrere lærer som oftest norsk fort, men det finnes jo dem ikke får noe norsk hjemme og blir å lære det på skolen. Dette gir dem jo unødvendige problemer.

 

Du har selv brukt uttrykket "utlending med pass", og det er egentlig et godt utrykk, fordi det kan stemme. Å bo i Norge, gjør man ikke nordmann, det er hva man gjør ut av det som er viktig i mine øyne. Er mange innvandrere født utenfor Norge jeg ser på som nordmenn, men jeg sliter med å kalle en person som knapt forstår hva jeg sier til dem for "nordmann".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Joda det er en måte å redusere fordommer på, men de vil nok aldri forsvinne helt.

Vår kapasitet for rasjonelle tenkning vill ikke forsvinne. Fordi jeg ble banket opp av en meget beruset nordmann en gang kan den rasjonelle siden av hjernen min overta den lite rasjonelle siden slik at jeg ikke bli redd av alle nordmenn.

Men det kan være at du trer deg litt med forsiktighet når/hvis du omgås sterkt berusede mennesker?

Bare berusede nordmenn fordi noe kulturer er bedre enn andre og Norges drikke kultur er en av det verste jeg har sett. Jeg føler meg mye tryggere sen på natten her hjemme enn i Oslo pga mine fordommer vet du!!!

Lenke til kommentar

 

Ja. Enkelte land Norge tar inn masse innvandrere fra har ikke-fungerende skole- og utdanningssystem som gjør at deres kvalifikasjoner da eventuelt ikke er satt ut i lyset. De kan ikke lese, ikke skrive og mange av dem har aldri jobbet, eller ønsker å jobbe med noe som kan tjene samfunnet. Tallenes tale er på enkelte land er klare. Disse er til stor byrde til samfunnet. Selvfølgelig finner vi unntak, og alle er ikke like. Men vi kan ikke prøve ut hele verdens befolkning i Norge. Samtidig kaster vi ikke ut de som ikke funker heller, de får jo bli her. Verden er kynisk, og penger vokser ikke på trær i Norge heller.

Du påsto at du var imot diskriminering men det var feil. Du vill bruke fordommer til å stanse individer fra forskjellige land til å bo i Norge. Det var ikke et spørsmål om innvandring

 

Fordommer er naturlig i et samfunn med mange mennesker. For at fordommene skal bli borte må enkelte innvandrergrupper ta et internt oppgjør og vise at dårlig oppførsel ikke aksepteres. Det er ikke til å stikke under en stol at blant annet kvinnesynet i enkelte innvandrergrupper er langt fra de norske normene. Noe som resulterer i groteske voldtekter blant annet. Det igjen resulterer at fordommene og fremmedfrykten bygges opp. Det er helt naturlig at en ung dame gående lettkledd hjem fra byn i en større norsk by blir skeptisk om to-tre somaliere går bak henne i en mørk bakgate.

 

Fordommer er naturlig men synd og ofte lite rasjonelle. Så lenge man vet det og prøver å bli logisk og rasjonelt går det bra. En bør ikke bruke det som en unnskyldning til å gjør rasistiske ting

 

 

 

Du kan trekke inn arbeidslivet igjen, men der har jeg 100 ganger sagt at jeg er helt enig. Har flere ganger trukket inn dette punktet, også i andre tråder. Men jeg føler ikke for å lage en tråd om det.

 

Jeg drar det inn til å vise at alvorlig rasisme eksisterer. Når alvorlig rasisme eksistere kan en bli sikkert at mindre alvorlig rasisme eksisterer til større grad. Tror du undervurderer det

Man kan ikke klage på alt som irriterer en. Noen ganger må bare akseptere at man lever i et samfunn med andre mennesker, og at man ikke skal forvente at det landet man flytter til seg tilpasse seg etter dine behov. Mener du det er rett at skoler som sliter med å ha råd til skolebøker og brukbare stoler/pulter til elevene skal ta seg råd til å bygge et bønnerom for muslimske barn? Det er så feil at det går ikke an.

Jeg støtter ikke religion på skoler men støtter skilting mellom staten og religion. Jeg har sett kristne bønnerom på skole i Norge, ikke rart at muslime ville spør om det

 

 

 

Om man påstår man opplever rasisme hver uke, så tror jeg man overtolker ordet rasisme. Alle mennesker opplever folk som oppfører seg som idioter, også hvite nordmenn. Så er det opp til den enkelte å la være å bry seg, men noen velger da å tolke at siden man ble dårlig behandlet er det fordi man er mørkhudet. Problemet ligger her. Får man et surt blikk av en butikkansatt er det rasistisk. Er det noen som stirrer på deg når du går forbi dem på gata er det rasistisk. Hvem er det som ikke opplever det til vanlig? Skal man tolke alt sånt til bunne ut i rase?

 

Og ja, denne debatten og misnøyen er viktig å få frem. Man ønsker ikke å gå i samme bane som Sverige hvor ytringsfriheten rundt innvandringsspørsmålet er svært begrenset.

 

Igjen, hvis alvorlig rasisme eksisterer.....

 

 

Svensker og nordmenn er såpass like at man ikke opplever de som "innvandrer" på den måten. Det er nabolandet vårt, språkene er ganske like og man tåler å herse og tulle litt med hverandre. "Jævla svenske" "jævla norbagge".

Poenger var at dere misbruker ordet rasisme med å snakke om innvandring istedenfor rase som om alle innvandrere var ikke hvite

Etnisitet har for min del lite å si for om man er norsk eller ikke. Språket er essensielt her. Snakker man flytende norsk er man på god vei. Dessverre er det mange innvandrere som ikke gjør det, selv om de har bodd lenge i landet. Det gjelder alle innvandrergrupper det, ikke bare ikke-vestlige. Har en brite i nabolaget, og han har barn på rundt 20 år og som har bodd i Norge hele livet sitt, og han prater fortsatt engelsk til folk, ikke norsk. Har vanskelig for å kalle han for "nordmann" da. Obama på sin side prater da flytende engelsk, født i USA osv.. kan ikke sammenliknes.

 

Andregenerasjonsinnvandrere lærer som oftest norsk fort, men det finnes jo dem ikke får noe norsk hjemme og blir å lære det på skolen. Dette gir dem jo unødvendige problemer.

Obama var alltid amerikansk ifølge amerikaner uansett om han snakket engelsk eller ikke. Dere gir inntrykket at det blir nesten umulig å bli afrikansk og norsk Innvandrere til USA følger seg " amerikansk" og integrerer seg fortere når andre kaller dem amerikaner, de tilhører familien snarere

Du har selv brukt uttrykket "utlending med pass", og det er egentlig et godt utrykk, fordi det kan stemme. Å bo i Norge, gjør man ikke nordmann, det er hva man gjør ut av det som er viktig i mine øyne. Er mange innvandrere født utenfor Norge jeg ser på som nordmenn, men jeg sliter med å kalle en person som knapt forstår hva jeg sier til dem for "nordmann".

Jeg har aldri brukt utlending med norsk pass unntatt å prøve å vise hvor galt og ekskluderende det er. Det er gode grunner at de som adopterer ikke introduserer deres barn som "mine adopterte barn" bestandig.

Lenke til kommentar

Jeg støtter ikke religion på skoler men støtter skilting mellom staten og religion. Jeg har sett kristne bønnerom på skole i Norge, ikke rart at muslime ville spør om det

Ikke rart at det er bønnerom for kristne på offentlig skole, det er jo tross alt relgionsfrihet i Norge og skolen skal tilrettelegge for troende uansett relgion. Selv hadde jeg akseptert at f.eks. muslimer hadde et bømmerom på min skole så lenge andre relgioner blir likt behandlet. Endret av HultbergElg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...