Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ubetalt opplæring utenfor arbeidstid

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som selger i en bedrift. Leverandørene jeg selger for "krever" ofte at selgere tar kurs for å få lov til å selge produktene. Bedriften ønsker også dette for bedre kjennskap til produktene.

Disse kursene kan ta 10-20 minutter, og kommer ofte et par ganger i året. Problemet er at bedriften presser oss til å ta disse kursene utenom arbeidstid, derav uten betaling. Hadde det vært et kurs på 10 minutter i året skulle jeg ikke brydd meg alt for mye, men i det siste har det blitt 10 minutter her og der, og tilsammen tar det mye tid.

Har en bedrift lov til å kreve dette? Jeg synes dette er urimelig.

Anonymous poster hash: f0325...67e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva står i arbeidsavtalen angående dette?

Er dette noke som du har godtatt når du tok jobben, eller er det noke som har blitt innført seinare?

Uansett så er hovedregelen at den tid du setter til arbeidsgivers disposisjon skal være betalt.

Og sjølv om eg stiller meg skeptisk til at eit kurs på 10 til 20 minutter har så mykje for seg så er det i alle fall smålig av arbeidsgiver å nekte betaling for desse få minutta. Kan vell uansett ikkje være mange timane i året det er snakk om?

Lenke til kommentar

Kva står i arbeidsavtalen angående dette?

Er dette noke som du har godtatt når du tok jobben, eller er det noke som har blitt innført seinare?

Uansett så er hovedregelen at den tid du setter til arbeidsgivers disposisjon skal være betalt.

Og sjølv om eg stiller meg skeptisk til at eit kurs på 10 til 20 minutter har så mykje for seg så er det i alle fall smålig av arbeidsgiver å nekte betaling for desse få minutta. Kan vell uansett ikkje være mange timane i året det er snakk om?

Arbeidsavtalen tilsier at man skal følge interne rettningslinjer for firma, derav en bibel med tekst man kan lese seg ihjel av.