Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ubetalt opplæring utenfor arbeidstid

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som selger i en bedrift. Leverandørene jeg selger for "krever" ofte at selgere tar kurs for å få lov til å selge produktene. Bedriften ønsker også dette for bedre kjennskap til produktene.

Disse kursene kan ta 10-20 minutter, og kommer ofte et par ganger i året. Problemet er at bedriften presser oss til å ta disse kursene utenom arbeidstid, derav uten betaling. Hadde det vært et kurs på 10 minutter i året skulle jeg ikke brydd meg alt for mye, men i det siste har det blitt 10 minutter her og der, og tilsammen tar det mye tid.

Har en bedrift lov til å kreve dette? Jeg synes dette er urimelig.

Anonymous poster hash: f0325...67e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva står i arbeidsavtalen angående dette?

Er dette noke som du har godtatt når du tok jobben, eller er det noke som har blitt innført seinare?

Uansett så er hovedregelen at den tid du setter til arbeidsgivers disposisjon skal være betalt.

Og sjølv om eg stiller meg skeptisk til at eit kurs på 10 til 20 minutter har så mykje for seg så er det i alle fall smålig av arbeidsgiver å nekte betaling for desse få minutta. Kan vell uansett ikkje være mange timane i året det er snakk om?

Lenke til kommentar

Kva står i arbeidsavtalen angående dette?

Er dette noke som du har godtatt når du tok jobben, eller er det noke som har blitt innført seinare?

Uansett så er hovedregelen at den tid du setter til arbeidsgivers disposisjon skal være betalt.

Og sjølv om eg stiller meg skeptisk til at eit kurs på 10 til 20 minutter har så mykje for seg så er det i alle fall smålig av arbeidsgiver å nekte betaling for desse få minutta. Kan vell uansett ikkje være mange timane i året det er snakk om?

Arbeidsavtalen tilsier at man skal følge interne rettningslinjer for firma, derav en bibel med tekst man kan lese seg ihjel av.

Spørsmålet er vel også om det er relevant om det står i arbeidsavtalen, fordi er det egentlig lov å ha noe sånt i avtalen når som du sier at sålenge man disponerer tid til arbeidsgiver skal det være betalt?

Anonymous poster hash: f0325...67e

Lenke til kommentar

Det finnes fleire måter å bli kompansert for, derfor kan arbeidsavtalen beskrive slike ting i meir detalj.

Det er f.eks ikkje uvanleg at ein istaden for timesbetaling får eit fast beløp som kompensasjon for kursing og obligatoriske møter som blir avholdt utanfor ordinær arbeidstid.

Andre kan f.eks ha ordninger som gjer at du får ein ekstra fridag eller liknande som kompensasjon.

I andre tilfeller så kan det foreligge krav om å holde seg faglig oppdatert som eit grunnlag for å få behalde jobben.

Eit litt banalt eksempel er f.eks at ein personlig trener må holde seg i normalt god form for å få beholde jobben. Dersom dette er eit krav så skal det stå i arbeidsavtalen slik at ein veit om dette før ein takker ja til jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...