Gå til innhold

Hva trenger jeg til å lage meg noen kjøleblokker til..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man MÅ ikke nødvendigvis ha fresemaskin. Går ann å lage kanaler med bare en drill også. Så lenge drillen er kraftig og boret er godt. Lag mange "hull" bortover så det danner en kanal. Tror også at dette nesten gir bedre kjøling enn standard fresing siden man får større overflate på veggene i kanalen (blir jo sånne riller bortover).

Lenke til kommentar

Kobber er greit å skaffe. Finnes garantert en søppeldynge for metall i nærheten av der du bor. Oppsøk en sånn og spør etter noen kobberskinner. De er "kun" 1cm høye, men det holder. Prisen er også veldig hyggelig :)

 

Søyleboremaskiner er noe av det mest brukte for å lage vannblokker. Om du ikke har en hjemme så har du garantert tilgang til en på skolen. Bare å oppsøke sløydlæreren. Er du heldig får du lov å mekke vannblokk istede for å strikke sokker ;) Alternativt så kan du jo stå igjen etter skoletid.

 

og ja, alderen din burde ikke være noen hindring for å lage en fin vannblokk :)

Lenke til kommentar

hvor får man tak i 3/8"bsb gjengetapper? eller andre størrelser...

 

http://www.luna.no/ Ta en titt i katalogen der. De har masse forhandlere rundt om i landet. Få de til å bestille varen du skal ha. Men regn med og måtte betale 2-300 for en slik tapp...

 

------------------------

 

@ Alex100 du har ikke bare vurdert å kjøpe en pakke slike: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...?ARTNR=CRCU01E1 Du kan bruke de på skjemkort ja.

 

Nå er det selvfølgelig ikke meningen og ta fra deg planene om vannkjøling! Men man må vurdere gevinsten litt opp mot prisen. Arbeidet ser jeg bort fra, da det som regel er den beste delen! :D (hvis man får det til riktignok)

 

Slike rambrikker produserer lite varme. La oss nå si at vannkjølingen din har en vanntemperatur på 30 grader, da vil du få ca 35 grader på ram. Har du derimot en ålreit kabinett temperatur, f-eks 25 grader, ville jeg tippe at du fikk maks 40 grader på rambrikkene med settet jeg linket til over. Da har vi altså en forskjell på 5 grader. Er desverre fint lite :(

Lenke til kommentar

Arctic: Hei. Jeg har kjøleribber på rammen. En oppsaget NB kjøler fra mitt hovedkort har blitt omgjort til omtrent 4 cm høye kjøleribber som sitter

godt limt fast på minnebrikkene på begge sider.

...Som minte meg på hvordan skal jeg få løs kjøleribbene? Limt fast med Artic Silver Adhesive...

 

 

Jeg vil voltmodde minne på skjermkortet (nå når jeg har voltmoddet GPU), men jeg finner ikke noen guide til det. Hvis noen vet om noen så spytt ut!

 

Vannkjøling på minnebrikkene har jeg lyst og lage, om jeg så bare får tynet ut 5 mhz av rammen.

Lenke til kommentar
Du trenger:

 

Loddebolt (i lodde-guiden lodda de vel sammen en vannblokk?)

lodde-tinn

ikke vær rask! du bør gjøre alt veldig nøye så den ikke lekker.

 

Lykke til!

 

Vil bare for sikkerhetsskyld nevne at du (Alex100) behøver ikke å "kaste bort" penger på en loddebolt for sammenføyning av vannblokker.

En vanlig loddebolt vil aldri gi varme nok for lodding av en vannblokk!

Et tips til både jonas og Alex100: Les gjerne loddguiden en gang til, der finnes en ganske grei forklaring på hvordan man går frem.

Lenke til kommentar
Vil bare for sikkerhetsskyld nevne at du (Alex100) behøver ikke å "kaste bort" penger på en loddebolt for sammenføyning av vannblokker.

En vanlig loddebolt vil aldri gi varme nok for lodding av en vannblokk!

Et tips til både jonas og Alex100: Les gjerne loddguiden en gang til, der finnes en ganske grei forklaring på hvordan man går frem.

 

smelte tinn på ene siden av blokkene, og legge de sammen og hive de i ovnen?

Lenke til kommentar

Den blokka som vises på bildet, må nok få en "spesialbehandling" mht lodderekkefølgen. Der har jeg tenkt å lodde på plass niplene først, og siden lodde blokkhalvdelene sammen.

Det kan være litt "tricky", selv for en som er godt vant med lodding.

Men bildet ble bare brukt som en lodde-illustrasjon på hvordan man lodder sammen blokkhalvdelene, ikke på hvordan man bygger en komplett blokk.

 

Jeg vil ikke anbefale deg en slik nippel-løsning, ettersom du antagelig ikke har så mye erfaring med lodding.

Det du heller bør gjøre, er som allerede foreslått av Arctic: Skaff deg gjengede nipler, og en gjengetapp som passer.

Lenke til kommentar

Sorry, så ikke i farten at det var sinnsro som lurte på dette.

 

En gjengetapp er som navnet nesten tilsier, en "tapp" med gjenger, utformet slik at den skjærer ut gjenger i det materialet du skrur den inn i. En slik gjengetapp er en nødvendighet for å montere de niplene du viser til.

Det kan la seg gjøre å lodde de fast også, men gjengene på nippelen gjør faktisk loddinga litt vanskelig å få tett. Det beste hadde faktisk vært å dreie vekk gjengene, og så bore hullene akkurat store nok til at niplene passer i disse.

Jo bedre pasning, jo sikrere blir også loddinga!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...