Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gir snart opp sertifikatet :/

kenpet

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver med klasse B nå, og jeg har utrolig lyst til å kunne kjøre helt alene uten å få kommandoer på hvor jeg skal kjøre, hvordan jeg skal kjøre etc. Hehe. Neste uke skal jeg ha veiledningstime trinn 3, så nærmer meg veldig nå.

Problemet er at jeg ikke takler kjørelæreren jeg har. Først fikk jeg en meget hyggelig gammel mann, som tok alt helt rolig. Gjorde jeg noe feil sa han bare: "Det der går helt fint, ikke noe å tenke over", og tok alt rolig og pent. Dessverre ble han alvorlig syk og fikk ikke lov til å kjøre på 3 måneder (tror han kan kjøre igjen i mars).

Så jeg fikk en annen kjørelærer. Han virket hyggelig den første kjøretimen, men han virker så sint og irritert hvis jeg gjør feil. Spesielt i dag. I dag gjorde jeg ingenting riktig. Jeg lå på feil side av rundkjøringa, senket farten for sent osv. Sånne ting jeg pleier å huske på ellers. Glemte til og med å blinke meg ut i rundkjøringa, og det pleier jeg aldri å glemme ellers! Dette tror jeg kommer av nervøsiteten. Føler meg ikke komfortabel når jeg sitter med han. I går kjørte jeg med pappa, og da kjørte jeg 99% bra, som alle andre ganger når jeg kjører med han. Men når jeg kjører med læreren går alt i glemmeboka.

Gjentar jeg feilen noen ganger, sier han "Jesus Christ..." eller "Hvorfor gjør du sånn og sånn a'?!"... Blir ikke akkurat mindre nervøs da... I hvertfall ikke når han hever stemmen sin hvis jeg kjører noen km under fartsgrensa Aner ikke om det bare er jeg som er for sensitiv, eller om det er sånn kjørelærere skal være.

Pluss at han sier at jeg heller bør kjøre et par km over fartsgrensa, enn et par km under fartsgrensa. Han forrige jeg hadde sa det stikk motsatte. Og man skal vel heller kjøre et par km for sakte enn for fort? Kjører jeg i 75-77 i 80 sier han: "Gi på litt a", helt til jeg ligger på 83. Kjører jeg akkurat i 80 sier han: "Du kan godt kjøre et par kilometer over fartsgrensa altså, jeg bryr meg ikke om det". Kjører man over fartsgrensa under oppkjøring blir vel det stryk?

Huff, jeg har så lyst til å bare bli ferdig med sertifikatet. Jeg gruer meg til hver kjøretime. Får skikkelig vondt i magen, og 1 dårlig kjøretime ødelegger dagen min, + at selvtilliten min blir dårligere. Men som sagt, kan hende det bare er jeg er litt for overfølsom og tåler lite. Han ba meg skjerpe meg, og kjøre bedre neste time. Veldig lett å kjøre bedre når jeg føler at jeg har mer press på meg til neste time. Kjører jeg med pappa går jo alt som en drøm, fordi jeg ikke blir nervøs i det hele tatt når jeg kjører med han.

Endret av MadeMafia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke be om å få en annen kjørelærer? Bør da ikke være noe problem, det er jo du som betaler?

Ellers så er det jo slik at de fleste speedometere viser en del for lite, så når du ligger i 77 på speedometeret ligger du kanskje bare i 70 og sinker trafikken bak.

Lenke til kommentar

Bytt, da vel. Ingen grunn til å ha dårlig samvittighet for det. Det er alltid en utfordring for en kjørelærer å gi tilbakemeldinger på en konstruktiv måte i en potensielt farlig situasjon som en kjøretime jo er, og det hender de bommer litt, men han her høres jo helt på tur ut. Hvis han blir sint fordi elevene ikke kan kjøre, har han ingenting som kjørelærer å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Be om en annen, helt klart! Ikke bruk mer penger på denne kjørelæreren. Det er dine penger, du bestemmer. Du virker jo til å ha et fornuftig utgangspunkt. En sint/frustrert/oppgitt kjørelærer er en elendig kjørelærer. Punktum.
Ang fartsavpasning så er det ment at en skal ligge i 80 i en 80, med mindre det er noe som tilsier at du ikke kan gjøre det. 75 i en 80 med normalt gode betingelser er noe lavt, du risikerer å irritere de bak, som igjen kan skape farlige situasjoner. En sensor kan like gjerne stryke deg for lav hastighet som for høy hastighet. Ingen sensorer vil stryke deg om du ligger i 81-82, men 85 er for høyt. Jeg selv, da jeg tok lappen på tung MC, fikk litt pepper for å strekke fartsgrensene litt vel mye (lå vel i 85 i 80 under fine forhold), men som han sa med et smil; du får ha det i bakhodet når du nå får lappen og skal kjøre på egenhånd :-)

Endret av fikse
Lenke til kommentar

Bytt kjørelærer ja, ingen vits å betale masse penger og få en negativ opplevelse på noe som bør være positivt..

Når det gjelder fart så bør du ikke ligge under fartsgrensen om forholdene ikke tilsier noe annet, heller et par km/t over.. Prøver som regel å ligge mellom 0-5km/t over for å unngå å gå under grensen. Er det digitalt speedometer kan du sikte mot 2-3 over grensen..

Lenke til kommentar

Oi! Tusen takk for kjappe og gode respons. Jeg har tenkt til å prøve en siste gang til, slik at jeg eventuelt består veiledningstimen trinn 3 neste uke, så bytter jeg etter det.

Glemte forresten å nevne at han baksnakket en annen elev han hadde tidligere, som ikke hadde lært hvordan man bruker clutchen en gang etter så og så mange timer. Da tenkte jeg bare inni meg at noen lærer treigere enn andre, og at det er derfor de øvelseskjører, for å lære. Og man skal vel strengt tatt ikke baksnakke elevene sine, uansett hvor dårlig de har kjørt? Står i det heftet jeg har fått at kjørelæreren har taushetsplikt.

Da skjønner jeg forresten hvorfor han ba meg gi mer gass når jeg lå et par kilometer under fartsgrensa. Men jeg synes at han kunne fortalt meg at speedometeret "juger" litt, så hadde jeg skjønt det. :)

Blir godt når jeg har lappen i lomma, for da er det kun purken som kan stoppe meg om jeg gjør noe gærent i trafikken, hehe. :p

Endret av MadeMafia
Lenke til kommentar

Glemte forresten å nevne at han baksnakket en annen elev han hadde tidligere, som ikke hadde lært hvordan man bruker clutchen en gang etter så og så mange timer. Da tenkte jeg bare inni meg at noen lærer treigere enn andre, og at det er derfor de øvelseskjører, for å lære. Og man skal vel strengt tatt ikke baksnakke elevene sine, uansett hvor dårlig de har kjørt? Står i det heftet jeg har fått at kjørelæreren har taushetsplikt.

Er ikke nødvendigvis brudd på taushetsplikten å referere til ikke navngitt tidligere elev. Om han derimot refererer til eleven ved navn - noe jeg ikke ser hensikten med unntatt om du også kjenner vedkommende, som gjør det ekstra ille - er det fryktelig dårlig praksis, taushetsplikt eller ei.

Føreropplæring er dritdyrt, da skulle det også bare mangle at du kan være litt selektiv i valg av kjøreskole/-lærer. Om kjørelæreren din ikke funker for deg er det helt legitimt å bytte. Konstruktiv kritikk må du tåle (ellers hadde det forsåvidt ikke vært behov for noen lærer i utgangspunktet), men om den konstruktive kritikken bedre kan betegnes som "hån" er det kanskje på tide å se seg om etter noen som gir deg bedre valuta for pengene. Med det sagt - det er etter min mening greit med litt "hån" så lenge det modereres og forbeholdes situasjoner der du virkelig driter deg ut (gitt ferdighetsnivået du ligger på fra før), og "konstruktiv kritikk" innebærer også å trekke frem de tingene du gjør riktig og bør fortsette med.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...