steinrawr Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Du skal ligge i venstre felt/nærmest rundkjøringen. Jeg ville holdt venstre, men lagt meg fort over mot høyre etter passering av første avkjøring. Riktig svar er at begge kan brukes ihht regler. Trafikkavviklingsmessig er dog venstre å foretrekke. Vogntog/semi bør dog bruke høyre pga lån av plass og den store dødsonen man har på høyre side. Og ikke glem at bilen som ligger innerst i rundkjøringa får vikeplikt for bilene ytterst. Angående selve videoen: de to første bilene står med rett som de vil fremst når det bare er ett felt inn i rundkjøringen, men hvis de skulle rett frem, skulle de valgt å holde høyre felt fra de kjørte inn. Corsaen og sjåføren som filmer bryter sperrelinje for å komme på innsiden av bilene, men ligger ellers rett i rundkjøringen. Som tidligere påpekt, alle kunne brukt blinklys. Hadde det vært to felt inn i rundkjøringen, ville det vært helt korrekt kjøring av sjåføren som filmer og corsaen. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 26. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2014 Du skal ligge i venstre felt/nærmest rundkjøringen. Jeg ville holdt venstre, men lagt meg fort over mot høyre etter passering av første avkjøring. Riktig svar er at begge kan brukes ihht regler. Trafikkavviklingsmessig er dog venstre å foretrekke. Vogntog/semi bør dog bruke høyre pga lån av plass og den store dødsonen man har på høyre side. Og ikke glem at bilen som ligger innerst i rundkjøringa får vikeplikt for bilene ytterst. Det forutsetter vel at rundkjøringen har to felt og at bilene som ligger innerst faktisk foretar et feltskifte....noe som er veldig tvilsomt i mine øyne. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 Hadde det vært to felt inn i rundkjøringen, ville det vært helt korrekt kjøring av sjåføren som filmer og corsaen. Nei, sperrelinje skal man uansett ikke bryte - samme hvor mange felt det er der Lenke til kommentar
CFM Skrevet 26. februar 2014 Del Skrevet 26. februar 2014 (endret) Det forutsetter vel at rundkjøringen har to felt og at bilene som ligger innerst faktisk foretar et feltskifte....noe som er veldig tvilsomt i mine øyne.Tja, det er jo to felt den andre veien. Gjelder det da kun den retningen? Endret 26. februar 2014 av CFM 2 Lenke til kommentar
rillto Skrevet 2. mars 2014 Del Skrevet 2. mars 2014 Ok. Skal slutte å mase mere om dette...en siste kommentar: Slik jeg oppfatter rundkjøringen så virker det som om utkjørselen i arm 2 er litt forbi "midten" av rundkjøringen, dvs når man har kjørt rett frem i rundkjøringen så har man svingt svakt til venstre. Her er veiledning fra Statens vegvesen om feltplassering i rundkjøringer: "På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre." http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/Nærmere+om+kjøring+i+rundkjøringer Derfor mener jeg at bilene som la seg i venstre fil kjørte korrekt. Men min vurdering kan selvfølgelig være feil. Statens vegvesen kunne enkelt ordne opp i forvirringen som råder i mange rundkjøringer vha litt maling i veien. Problemet med forvirringen i rundkjøringer er vel nettopp det at det males ulikt for hver eneste rundkjøring? I Stavanger er det rundkjøringer hvor man kun kan kjøre til høyre eller rett frem. Ingen andre alternativ. Alle holder høyre fil selv om det er malt pil i veibanen som viser at høyre fil er for de som skal til høyre og den andre for de som skal rett frem. Kjører man rett frem i venstre fil ut av rundkjøringen vil man kollidere med de som bruker høyre fil. Det er nemlig bare et kjørefelt etter rundkjøringen. Da får bilisten som fulgte pilene riktig før rundkjøringen skylda fordi han skiftet fil fra indre til ytre inne i rundkjøringen. Helt urimelig at de som følger veimerkingen skal ta skylda ! Veimerkingen er altså ikke noen garranti for at man har sitt på det tørre. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 2. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2014 Problemet med forvirringen i rundkjøringer er vel nettopp det at det males ulikt for hver eneste rundkjøring? I Stavanger er det rundkjøringer hvor man kun kan kjøre til høyre eller rett frem. Ingen andre alternativ. Alle holder høyre fil selv om det er malt pil i veibanen som viser at høyre fil er for de som skal til høyre og den andre for de som skal rett frem. . Vel, min erfaring med rundkjøringer er at når feltene er markert med piler så innordner bilistene seg etter disse. Lenke til kommentar
Halsoy Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 https://drive.google.com/file/d/0B3vhwl1mF8a3SDJ3WElLVEcxdHc/edit?usp=sharingSom jeg har nevnt tidligere, den opprinnelige linken til denne filen er ikke tilgjengelig lenger, ikke vet jeg hvor statens vegvesen har gjemt den heller. Men, jeg siterer: Dersom det er plass til to biler i bredden, har rundkjøringen to kjørefelt, selv om feltene ikke er oppmerket. Husk vikeplikt ved skifte av felt i rundkjøringen. Videre viser jeg til:Disse to er repressentative for akkurat denne situasjonen. Det er ett felt inn og ut av rundkjøringen, men to i selve rundkjøringen. Ergo, du ligger til høyre i selve rundkjørengen. Dvs. du ligger "feil" om du ligger innerst, men kjører rett frem. Jeg sier "feil" fordi det her helt lov, men du får da vikeplikt ved feltskifte når du legger deg over i høyre fil for å svinge ut av rundkjøringen. 1 Lenke til kommentar
rillto Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Problemet er at i Stavanger er det malt pil til høyre i høyre fil og pil rett frem i venstre. Det er ikke hel linje mellom veibanene så pilene er opplysningspil ikke påbudspill. Uansett merking før rundkjøring vil det bli påstått at man skifter fil fra inderst til ytterst og dermed få skylden. Det er med andre ord helt uvesentlig hvordan merkingen før rundkjøringen er utført. Derfor males ikke hel linje mellom pilene noen plass. Her i byen finnes det til og med rundkjøringer uten noen annen vei ut enn rett frem, hvis man ser bort fra muligheten til å snu 180 grader. Likevel er det to filer i rundkjøringen, men kun en fil både inn og ut. Det er altså egen fil for den ene bilen i året som måtte finne på å snu! Et vanlig t kryss med et vikepliktskilt på den veien med lavest prioritet ville gjort jobben. Det er generelt for mange rundkjøringer, praksisen er ulik i forskjellige deler av landet både på utførelse, merking og bruk. De bidrar til et kaotisk og uoversiktelig trafikbilde og gir redusert gjennomsnittshastighet på hovedveier noe som gjør bilister utolmodige. De bruker derfor enhver anledning til å komme noen biler lengre frem i køen og det å kjøre i feil fil inn i rundkjøringene er blitt en risikosport, kun for å snike en bil lengde i køen! Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 3. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2014 Dersom det er plass til to biler i bredden, har rundkjøringen to kjørefelt, selv om feltene ikke er oppmerket. Problemet med dette er at Ola og Kari må selv gjøre en skjønnsmessig vurdering når de kommer til en rundkjøring om det er ett eller to felter. Hvis Ola vurderer det til ett og Kari til to så kan det fort smelle. Enkelt rundkjøringer i nærområdet har jeg nå kjørt gjennom i 10 år...har enda ikke klart å bestemme meg om det er ett eller to felt. Har sett eksempler på rundkjøringer der det har hersket fullstendig kaos. Så har vegvesenet kommet og malt piler i veibanene og vips så flyter trafikken fint. Lenke til kommentar
Halsoy Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Jeg er ikke uenig i at det er mange rundkjøringer som med fordel kunne vært bedre oppmerket, for ikke å snakke om av vi burde klare å bygge skikkelige rundkjøringer etter hvert... Men, enn så lenge er det ihvertfall slik at om det er plass til to, er det kjørebane for to. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 Problemet er at i Stavanger er det malt pil til høyre i høyre fil og pil rett frem i venstre. Det er ikke hel linje mellom veibanene så pilene er opplysningspil ikke påbudspill. Uansett merking før rundkjøring vil det bli påstått at man skifter fil fra inderst til ytterst og dermed få skylden. Det er med andre ord helt uvesentlig hvordan merkingen før rundkjøringen er utført. Derfor males ikke hel linje mellom pilene noen plass. Her i byen finnes det til og med rundkjøringer uten noen annen vei ut enn rett frem, hvis man ser bort fra muligheten til å snu 180 grader. Likevel er det to filer i rundkjøringen, men kun en fil både inn og ut. Det er altså egen fil for den ene bilen i året som måtte finne på å snu! Et vanlig t kryss med et vikepliktskilt på den veien med lavest prioritet ville gjort jobben. Det er generelt for mange rundkjøringer, praksisen er ulik i forskjellige deler av landet både på utførelse, merking og bruk. De bidrar til et kaotisk og uoversiktelig trafikbilde og gir redusert gjennomsnittshastighet på hovedveier noe som gjør bilister utolmodige. De bruker derfor enhver anledning til å komme noen biler lengre frem i køen og det å kjøre i feil fil inn i rundkjøringene er blitt en risikosport, kun for å snike en bil lengde i køen! Hvor er disser rundkjøringene du snakker om? Jeg har sett mye rar kjøring her i Stavanger, men jeg har enda ikke sett noen som skal rett frem ligge i høyre felt når venstre er merket rett frem, og jeg har definitivt ikke sett en rundkjøring som bare har to armer, Lenke til kommentar
rillto Skrevet 3. mars 2014 Del Skrevet 3. mars 2014 (endret) Problemet er at i Stavanger er det malt pil til høyre i høyre fil og pil rett frem i venstre. Det er ikke hel linje mellom veibanene så pilene er opplysningspil ikke påbudspill. Uansett merking før rundkjøring vil det bli påstått at man skifter fil fra inderst til ytterst og dermed få skylden. Det er med andre ord helt uvesentlig hvordan merkingen før rundkjøringen er utført. Derfor males ikke hel linje mellom pilene noen plass. Her i byen finnes det til og med rundkjøringer uten noen annen vei ut enn rett frem, hvis man ser bort fra muligheten til å snu 180 grader. Likevel er det to filer i rundkjøringen, men kun en fil både inn og ut. Det er altså egen fil for den ene bilen i året som måtte finne på å snu! Et vanlig t kryss med et vikepliktskilt på den veien med lavest prioritet ville gjort jobben. Det er generelt for mange rundkjøringer, praksisen er ulik i forskjellige deler av landet både på utførelse, merking og bruk. De bidrar til et kaotisk og uoversiktelig trafikbilde og gir redusert gjennomsnittshastighet på hovedveier noe som gjør bilister utolmodige. De bruker derfor enhver anledning til å komme noen biler lengre frem i køen og det å kjøre i feil fil inn i rundkjøringene er blitt en risikosport, kun for å snike en bil lengde i køen! Hvor er disser rundkjøringene du snakker om? Jeg har sett mye rar kjøring her i Stavanger, men jeg har enda ikke sett noen som skal rett frem ligge i høyre felt når venstre er merket rett frem, og jeg har definitivt ikke sett en rundkjøring som bare har to armer, Når du kommer av diagonalen og ned til avkjørselen til stadioen er det merket rett frem i venstre fil og kun de som skal til høyre og kollektivtrafikk skal bruke høyre fil. Der kjører omtrent annen hver bil feil hver gang jeg kjører der. Og jeg kjører der flere ganger daglig.Rundkjøringen ved parkeringshuset på Jorunholmen er også merket på samme måte. De rundkjøringene som bare har rett frem er bla den første du kommer til når diagonalen slutter ved motorveien. Der er en liten rundkjøring hvor eneste valg er rett frem eller tilbake 180 grader. Det er jo ikke lov til å kjøre opp på motorveien der. Rundkjøringen du kommer til når du kjører av Solasplitten og skal inn til Sola sentrum er også to armet hvis du ser bort fra innkjørselen til den gamle gården på høyre side. Siden du ikke merket dette er du kansje en av de som kjører høyre fil selv om pilen sier noe annet ? Endret 3. mars 2014 av rillto Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Takk, ble mye klokere. Har aldri sett problemet på Jorenholmen, men der er det vel også relativt nylig at det ble merket opp på den måten. De andre stedene du nevner kjører jeg aldri, så at jeg ikke har sett det er da ikke så merkelig. Og nei, jeg er ikke av dem som kjører feil i forhold til oppmerkingen. Har hendt at jeg har tatt en omvei enkelte steder, fordi oppmerkingen plutselig sier noe annet enn det jeg trodde. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 4. mars 2014 Del Skrevet 4. mars 2014 Jeg tror samtlige har godt av å se vegvesenets videoer for rundkjøringer. Vis disse også til venner og kjente som er usikre/elendig på rundkjøringer. http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Rundkjoringer10.html Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 4. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2014 Absolutt nyttig å se gjennom disse videoene...selv om du føler deg trygg på reglene så får du en liten oppfrisking av hvordan det skal gjøres. Det aller beste tipset kommer i åpningsvideoen...nemlig å ta det rolig inn mot rundkjøringen. På dette punktet er det fryktelig mange som synder...og det går på bekostning av trafikkflyten. Lenke til kommentar
Halsoy Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 Ok. Skal slutte å mase mere om dette...en siste kommentar: Slik jeg oppfatter rundkjøringen så virker det som om utkjørselen i arm 2 er litt forbi "midten" av rundkjøringen, dvs når man har kjørt rett frem i rundkjøringen så har man svingt svakt til venstre. Her er veiledning fra Statens vegvesen om feltplassering i rundkjøringer: "På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre." http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/N%C3%A6rmere+om+kj%C3%B8ring+i+rundkj%C3%B8ringer Derfor mener jeg at bilene som la seg i venstre fil kjørte korrekt. Men min vurdering kan selvfølgelig være feil. Statens vegvesen kunne enkelt ordne opp i forvirringen som råder i mange rundkjøringer vha litt maling i veien. Jeg vil bare påpeke at "mer enn midten" kan tolkes i flere retninger. Av en eller annen grunn tolker de fleste dette som "om jeg kan bruke passer og linjal til å vise at denne avkjørselen er 181 grader relativt til min innkjørsel, er dette mer enn halvveis". Dette er ikke den eneste rette løsningen. Jeg vil påstå at en mer korrekt løsning er "om du skal lenger enn halvparten av avkjørslene, er du forbi halvveis". Dette tar automatisk høyde for rundkjøringer som er geografisk "merkelig" der avkjørslene kan være tett opptil hverandre. https://www.google.no/maps/@60.4738118,5.33403,20z Denne rundkjøringen i Åsane, Bergen, har ingen armer som teknisk sett er "rett frem" (street view er ikke tilgjengelig for den endelige rundkjøringen enda). Dette er problemet med din og mange andres tolkning. Jeg har selv vært ute for flere tilfeller der. Her er en video som viser hva jeg mener (og ja, det "normale" kjøremønsteret der er å kjøre slike jeg kjører, selv om man ignorerer alt som heter regler): https://www.youtube.com/watch?v=kVki4-NUPGA&feature=youtu.be For de som lurer, lyden er av pga summing or noen klikkelyder på opptaket (vet ikke hvorfor). For de som lurer, jeg fløytet, vedkommende fortsatte å kjøre (uten å blinke), så det ble noen stopp-start knuffinger. Vedkommende fortsatte så å stanse helt for å provosere, for så å gestikulere med neven, som man kan se. Det "morsomme" er at vedkommende skiftet felt til venstre før rundkjøringen. Mest sannsynlig for å tvinge seg frem. Du kan tydelig se at 2 ut av de 4 bilene foran meg, kjører "rett frem", mens varebilen tar til høyre. Derfor mener jeg at en mer korrekt tolkning bør baseres på antall avkjørsler, ikke hvorvidt det er 181 grader eller mer relativt til hvordan akkurat din innkjørsel er. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 Skyldspørsmålet der ville i det minste vært enkelt, den andre skiftet felt. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 5. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2014 (endret) Det "morsomme" er at vedkommende skiftet felt til venstre før rundkjøringen. Mest sannsynlig for å tvinge seg frem. Du kan tydelig se at 2 ut av de 4 bilene foran meg, kjører "rett frem", mens varebilen tar til høyre. Det som ikke er fullt så morsomt er hvordan du fremprovoserer denne konflikten. Det er jo helt tydelig at når varebilen forsvinner ut til høyre så gasser du på for å hindre at bilen i venstre feltet glir ut før deg, du skal stå på retten din og derfor blir det en nestensmell. Dessverre er det altfor mye av slik oppførsel i trafikken Endret 5. mars 2014 av Bond007 Lenke til kommentar
Halsoy Skrevet 5. mars 2014 Del Skrevet 5. mars 2014 (endret) Det "morsomme" er at vedkommende skiftet felt til venstre før rundkjøringen. Mest sannsynlig for å tvinge seg frem. Du kan tydelig se at 2 ut av de 4 bilene foran meg, kjører "rett frem", mens varebilen tar til høyre. Det som ikke er fullt så morsomt er hvordan du fremprovoserer denne konflikten. Det er jo helt tydelig at når varebilen forsvinner ut til høyre så gasser du på for å hindre at bilen i venstre feltet glir ut før deg, du skal stå på retten din og derfor blir det en nestensmell. Dessverre er det altfor mye av slik oppførsel i trafikken Jeg tror du tar "akselerasjonen" i bildet feil. Det er en vidvinkellinse i sving. Dette medbringer en naturlig følelse av akselerasjon. Noe som er sant uavhengig av vidden på linsen. farten er konstant. Om du virkelig vil, kan jeg sende deg opptaket, med lyd, der du hører at jeg faktisk tar foten av gassen når jeg svinger, ikke akselererer. Edit: Meh: https://www.youtube.com/watch?v=VGlkQzYxtaE&feature=youtu.be Det er allikevel irrelevant. Poenget var hvordan man tolker regelen. Endret 5. mars 2014 av Halsoy Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 6. mars 2014 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2014 Det er to av bilene foran deg som velger venstre felt når de skal ut i arm 2. Så er det det tydeligvis ulike oppfatninger av hvilket felt som skal benyttes. Et typisk eksempel på hvor Statens vegvesen bør ta ansvar å rettlede bilistene ved hjelp av piler i veibanen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå