Gå til innhold

Plassering og kjøring i rundkjøring.


Sheldon C

Anbefalte innlegg

Du sier de lå helt feil (noe de ikke gjorde, de lå rett ihht regler,

Både måten de entrer rundkjøringen på(Alt for langt til venstre) samt at de holder innerste felt gjennom rundkjøringen, altså kutter den, samt måten første bilen forholder seg til Corsaen på utsiden tilsier at disse ikke kjører ihht regler. Når sant skal sies virker det som om corsaen faktisk ligger bak fremste bilen under rundkjøringen, og ergo ikke er til hinder for at første bil skal ha mulighet til å legge seg ut til riktig plass i feltet sitt.

 

og du sier også det er mer en god nok plass for 2 biler i bredden også her - du kjører likt med TMB. Hvordan du kan hevde at bredden er mer en nok til 2 biler i bredden i det kjørefeltet uten å bruke skulder ... det er for meg litt uforstående. 80cm + 80cm = 160cm. Corsaen er vel heller ikke den bredeste bilen på veien, men du gjør dette til vanlig selv, så regner med du også møter bredere biler enn Corsa. Må si du har en utrolig smal bil selv for å få dette regnestykket til å gå opp med 'mer enn god nok plass'.

Jeg påpekte bredden på veibanen før rundkjøringen og brukte corsaen til å måle antatt bredde som et svar på plassering før rundkjøring.

Forsåvidt pleier rundkjøringer som regel å ha bredere kjørefelt, så sant det ikke er tofelts, med tanke på større kjøretøy og dets mulighet til å manøvrere seg rundt.

 

Slik jeg tolker veibredden i selve rundkjøringen i mellom sperrelinjene skulle jeg heller ikke ha hatt store problemer å manøvrert min egen Ranger ved siden av en annen bil i denne her.

 

Men jeg ser du alt i alt har vanskeligheter for å tolke meg rett, så jeg legger like så godt ballen død.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Du sier de lå helt feil (noe de ikke gjorde, de lå rett ihht regler,

Både måten de entrer rundkjøringen på(Alt for langt til venstre) samt at de holder innerste felt gjennom rundkjøringen, altså kutter den, samt måten første bilen forholder seg til Corsaen på utsiden tilsier at disse ikke kjører ihht regler.

 

De to bilene i front kjører iht. trafikkreglene.

 

Dette er en rundkjøring med 4 armer, de skal ut i arm 2. Utkjøring i arm 2 er forbi midten av rundkjøringen og da skal de holde venstre filen.

 

I tillegg har du hevdet at de blinker feil. Bilene starter blinking til når de passerer arm 1, nøyaktig der de skal begynne blinking iht. reglene.

 

De to bilene som sniker seg til høyre via veiskulderen gjør alt feil. Dette er aggressiv kjøring som fort kan medføre smell. Noen hevdet at de gjør dette pga trafikkflyt, men som videoen viser så oppnår de kun å sabotere trafikkflyten.

Lenke til kommentar

Først og fremst er første armen kun til påkjøring, antageligvis fra en hovedvei. Slik sett er vel første arm for disse bilene den de kjører av på. Jeg mener dette og hadde noe og si på plassering i rundkjøring, men her skal jeg ikke si meg 100% sikker.

 

Uansett:

For det andre ble jeg fortalt under opplæring at mange gjorde feil i en firearms rundkjøring ved å legge seg i indre felt når de skulle av på andre arm. Det korrekte var å forholde seg til at de to første skulle man ligge i høyre også skulle man legge seg i venstre om man skulle av på tredje og helt rundt. Uavhengig om så andre arm lå rett ved siden av tredje. (selv om jeg her mener det ville være mer fornuftig å faktisk legge seg seg i indre del av feltet.)

Lenke til kommentar

Først og fremst er første armen kun til påkjøring, antageligvis fra en hovedvei. Slik sett er vel første arm for disse bilene den de kjører av på. Jeg mener dette og hadde noe og si på plassering i rundkjøring, men her skal jeg ikke si meg 100% sikker.

 

Uansett:

For det andre ble jeg fortalt under opplæring at mange gjorde feil i en firearms rundkjøring ved å legge seg i indre felt når de skulle av på andre arm. Det korrekte var å forholde seg til at de to første skulle man ligge i høyre også skulle man legge seg i venstre om man skulle av på tredje og helt rundt. Uavhengig om så andre arm lå rett ved siden av tredje. (selv om jeg her mener det ville være mer fornuftig å faktisk legge seg seg i indre del av feltet.)

 

Såvidt meg bekjent er det ikke ulovlig å ligge i indre felt om man skal rett fram, om det ikke er spesielt merket. Essensen er at de to bilene foran kanskje kunne lagt seg litt bedre i feltet, mens de to bilene bak kjører som nek og bryter loven. Det er meningsløst å kritisere de to foran i særlig grad.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ligger man i indre felt vil man uansett ha vikeplikt ved feltskifte på vei ut.. Så han som ligger i ytre felt i rundkjøringen ligger best an sånn sett.

 

Det er også som det korrekt påpekes ikke å anse som en 4-armet rundkjøring når man kommer fra den retningen bilene her kommer fra.

 

Konklusjonen min er at alle 4 bilistene på filmen kjører som idioter, altså inkludert den som filmet.

De burde holdt seg så langt til høyre som mulig i sitt felt (uten å bryte den bortslitte sperrelinja), og holdt seg ytterst gjennom rundkjøringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ligger man i indre felt vil man uansett ha vikeplikt ved feltskifte på vei ut.. Så han som ligger i ytre felt i rundkjøringen ligger best an sånn sett.

 

Det er også som det korrekt påpekes ikke å anse som en 4-armet rundkjøring når man kommer fra den retningen bilene her kommer fra.

 

Konklusjonen min er at alle 4 bilistene på filmen kjører som idioter, altså inkludert den som filmet.

De burde holdt seg så langt til høyre som mulig i sitt felt (uten å bryte den bortslitte sperrelinja), og holdt seg ytterst gjennom rundkjøringen.

 

Er det to felt i rundkjøringen? Og hva om situasjonen skjedde på en vanlig vei? Man har jo ikke nødvendigvis vikepikt om man skal ta av til høyre fra en vei, og det ligger en fyr på veiskulderen på din høyre side?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det vil være en normal oppfatning at det er to felt i rundkjøringen, og jeg tror nok således man skal kunne argumentere for det ved en skade.

 

Vil det? Hvorfor? Såvidt jeg kan se er det ikke stiplet to felt, og det er ett felt inn både retningen bilene kommer fra og de to neste armene (de resterende kan jeg ikke se på videoene) og ett felt ut der bilene kjører ut.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det er også som det korrekt påpekes ikke å anse som en 4-armet rundkjøring når man kommer fra den retningen bilene her kommer fra.

Hvorfor? Det er 4 armer i rundkjøringen..

 

Det er slik at den første armen (fra høyre) ikke har mulighet for avkjøring, da er den rett frem første reelle mulighet til å kjøre ut av rundkjøringen.

Uansett er det slik at skal man rett frem legger man seg ut til høyre, det samme om man skal til høyre.

Skal man mot venstre legger man seg inn mot venstre.

 

I praksis vil det være mest effektivt å kjøre som om det er en trearmet rundkjøring, noe det jo i praksis er for de som kjører i retningen på videoen (med mindre det ikke er avkjøring til venstre, men det vet jeg ikke noe om..)

 

 

Det vil være en normal oppfatning at det er to felt i rundkjøringen, og jeg tror nok således man skal kunne argumentere for det ved en skade.

Vil det? Hvorfor? Såvidt jeg kan se er det ikke stiplet to felt, og det er ett felt inn både retningen bilene kommer fra og de to neste armene (de resterende kan jeg ikke se på videoene) og ett felt ut der bilene kjører ut.

 

Når det er så god plass er det normalt å oppfatte og derfor kjøre som om det er flere felt.

Det er mange rundkjøringer uten oppmerkede felt der trafikkmønsteret allikevel er som om det er flere felt.

Lenke til kommentar

 

 

Det er også som det korrekt påpekes ikke å anse som en 4-armet rundkjøring når man kommer fra den retningen bilene her kommer fra.

Hvorfor? Det er 4 armer i rundkjøringen..

 

Det er slik at den første armen (fra høyre) ikke har mulighet for avkjøring, da er den rett frem første reelle mulighet til å kjøre ut av rundkjøringen.

Uansett er det slik at skal man rett frem legger man seg ut til høyre, det samme om man skal til høyre.

Skal man mot venstre legger man seg inn mot venstre.

 

I praksis vil det være mest effektivt å kjøre som om det er en trearmet rundkjøring, noe det jo i praksis er for de som kjører i retningen på videoen (med mindre det ikke er avkjøring til venstre, men det vet jeg ikke noe om..)

 

 

Det vil være en normal oppfatning at det er to felt i rundkjøringen, og jeg tror nok således man skal kunne argumentere for det ved en skade.

Vil det? Hvorfor? Såvidt jeg kan se er det ikke stiplet to felt, og det er ett felt inn både retningen bilene kommer fra og de to neste armene (de resterende kan jeg ikke se på videoene) og ett felt ut der bilene kjører ut.

 

Når det er så god plass er det normalt å oppfatte og derfor kjøre som om det er flere felt.

Det er mange rundkjøringer uten oppmerkede felt der trafikkmønsteret allikevel er som om det er flere felt.

 

 

Også når det kun er ett felt inn? I mine trakter virker dette uvanlig for meg.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Det er også som det korrekt påpekes ikke å anse som en 4-armet rundkjøring når man kommer fra den retningen bilene her kommer fra.

Hvorfor? Det er 4 armer i rundkjøringen..

 

Det er slik at den første armen (fra høyre) ikke har mulighet for avkjøring, da er den rett frem første reelle mulighet til å kjøre ut av rundkjøringen.

Uansett er det slik at skal man rett frem legger man seg ut til høyre, det samme om man skal til høyre.

Skal man mot venstre legger man seg inn mot venstre.

 

Det du skriver her strider mot trafikkreglene. Hvis armen du skal ut fra går forbi midten av rundkjøringen så skal du velge venstre.

Lenke til kommentar

Det du skriver her strider mot trafikkreglene. Hvis armen du skal ut fra går forbi midten av rundkjøringen så skal du velge venstre.

Det er mulig det er annerledes der du kommer fra, men her jeg bor pleier rett frem ikke å være forbi midten av en rundkjøring.. Pussig egentlig, siden det er rett frem.

 

Rett frem=rett frem=ganske nøyaktig midten, men ikke forbi midten.

Skal man til høyre eller rett frem er det således riktig å ligge til høyre, mens man ved sving mot venstre (forbi midten) skal ligge til venstre.

Dette gjelder kun der det ikke er skiltet eller på annen måte er avvik fra normalen.

Lenke til kommentar

Det du skriver her strider mot trafikkreglene. Hvis armen du skal ut fra går forbi midten av rundkjøringen så skal du velge venstre.

Siden en moderator var litt aktiv og timet det litt dårlig blir det multiposting fra meg.

 

Det er mulig det er annerledes der du kommer fra, men her jeg bor pleier rett frem ikke å være forbi midten av en rundkjøring.. Pussig egentlig, siden det er rett frem.

 

Rett frem=rett frem=ganske nøyaktig midten, men ikke forbi midten.

Skal man til høyre eller rett frem er det således riktig å ligge til høyre, mens man ved sving mot venstre (forbi midten) skal ligge til venstre.

Dette gjelder kun der det ikke er skiltet eller på annen måte er avvik fra normalen.

Lenke til kommentar

Ok. Skal slutte å mase mere om dette...en siste kommentar:

 

Slik jeg oppfatter rundkjøringen så virker det som om utkjørselen i arm 2 er litt forbi "midten" av rundkjøringen, dvs når man har kjørt rett frem i rundkjøringen så har man svingt svakt til venstre.

Her er veiledning fra Statens vegvesen om feltplassering i rundkjøringer:

 

"På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre."

 

http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer/N%C3%A6rmere+om+kj%C3%B8ring+i+rundkj%C3%B8ringer

 

Derfor mener jeg at bilene som la seg i venstre fil kjørte korrekt. Men min vurdering kan selvfølgelig være feil.

 

Statens vegvesen kunne enkelt ordne opp i forvirringen som råder i mange rundkjøringer vha litt maling i veien.

Lenke til kommentar

Forsåvidt pleier rundkjøringer som regel å ha bredere kjørefelt, så sant det ikke er tofelts, med tanke på større kjøretøy og dets mulighet til å manøvrere seg rundt.

Nettopp, her besvarer du din egen feiltolking på hvem som kjører riktig eller ei.

At man kan ha plass til bil utenfor sier ikke at det er 2 felts rundkjøring. Det vi ser utifra film viser ganske så tydelig at det er ett felt - ergo kjører de som holder seg i kjørefelt riktig ihht regler, og de offensive feil.

At noen kan snike seg på utsiden og at man her egentlig har plass til det, opphever ikke at det er laget med ett(1) felt - da kan man heller ikke argumentere utifra slik det 'kunne' ha vært hvis det har vært 2 felt der. Slik fungerer ikke reglene - utifra ønsketenking.

 

 

I tillegg har du hevdet at de blinker feil. Bilene starter blinking til når de passerer arm 1, nøyaktig der de skal begynne blinking iht. reglene.

Egentlig ikke, for de kunne godt ha startet blinking på vei inn i rundkjøring iom de skulle ut første avkjørsel. arm1 er uansett ikke gjeldende, da det ikke er utkjøring der. Da har de bak blitt godt informert om hvor de skulle - som er årsaken og hensikten med blinklys

Lenke til kommentar

Nettopp, her besvarer du din egen feiltolking på hvem som kjører riktig eller ei.

At man kan ha plass til bil utenfor sier ikke at det er 2 felts rundkjøring. Det vi ser utifra film viser ganske så tydelig at det er ett felt - ergo kjører de som holder seg i kjørefelt riktig ihht regler, og de offensive feil.

At noen kan snike seg på utsiden og at man her egentlig har plass til det, opphever ikke at det er laget med ett(1) felt - da kan man heller ikke argumentere utifra slik det 'kunne' ha vært hvis det har vært 2 felt der. Slik fungerer ikke reglene - utifra ønsketenking.

Jeg har ikke skrevet at det er noen som ikke gjør feil her, for alle gjør sine feil. Jeg har jo til og med brukt setning som "Corsaen presser seg frem" som i mine øyne indikerer på at jeg er fullstendig klar over at dette som denne bilen, og TMB, gjør ikke er helt etter boka.

Derimot prøver jeg å få frem at hadde de to første bilene gjort sin oppgave rett i denne aktuelle rundkjøringen så ville aldri situasjonen oppstått da plasseringen ville klart og tydelig indikert hvor de skulle.

 

Slik reglene for rundkjøringer er, slik jeg kjenner de:

 

For feltplassering ved kjøring i rundkjøring gjelder reglene som i et vanlig vegkryss, dvs.

trafikkreglene § 6 og § 5 nr. 1.

Slik sett skal man sammenligne denne rundkjøringe med et kryss hvor veien du skal videre på krysser veien og skjener mot venstre. Slik jeg tolket(Skulle vell være vanskelig å missforstå siden han sa dette rett frem) det på min kjørelærer var reglene (Eventuelt retningslinjen) det at når man skulle krysse en annen vei skulle man plassere seg til høyre i sitt eget felt. (Jeg fant ikke noe konkret på lovdata, men frem til det motsatte skulle være bevist velger jeg å høre på kjørelæreren jeg hadde)

 

Eneste plassen det står hvorvidt man skal plassere seg i høyre eller venstre i forhold til hvor utgangen er når man skal rett frem i forbindelse med rundkjøring er når det er flere felt inne i bildet:

  • På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal du i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre
  • ved utkjøring til «høyre for midten» av rundkjøringen.
  • Skal du «rett fram», velger du feltet som er hensiktsmessig, fortrinnsvis det høyre.
  • Skal du «lenger enn midten» av rundkjøringen, bør du i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

Men selv her vil jeg si at man fint kan tolke regelverket til at når man skal rett frem, uavhengig om rettf rem er litt til høyre eller venstre for midten, skal man velge det høyre feltet.

Lenke til kommentar

Derimot prøver jeg å få frem at hadde de to første bilene gjort sin oppgave rett i denne aktuelle rundkjøringen så ville aldri situasjonen oppstått da plasseringen ville klart og tydelig indikert hvor de skulle.

Som sagt x antall ganger før, så kunne de brukt blinklys bedre og plassering vært mer optimal. Det er ikke her vi er uenig.

Men årsaken til situasjonen er 2 offensive sjåfører som presser seg fram ulovlig. Hadde de fulgt reglene, så hadde ikke denne situasjonen oppstått SELV om blinklys og plassering av de første bilene ikke er bedre enn den er.

Når de offensive sjåførene bryter hovedregelen - vegtrafikklovens paragraf 3 og det før(og under) de engang kommer til rundkjøring, så starter selve situasjonen der - de forstyrrer de forran, som kan bli mer stresset og gjør feilplassering kanskje pga det.

 

Hadde de 2 offensive sjåførene kjørt riktig, så hadde de ligget bak (3 sekunders regelen) og i det ene kjørefeltet som er der. Dermed hadde ikke blinking og ikke helt ideell plassering av de forran vært en utfordring. Det har heller ikke vært til noen fare at de har vært litt usikker på blink og plassering - de offensive sjåførene er dog til fare. Blant annet med å gjøre andre sjåfører mer usikker og kanskje at de søker mer inn i rundkjøring pga denne kjøringen. (dette vet vi ikke, men jeg vet det er endel som er litt usikre som blir mer usikker pga slike agressive/offensive sjåfører)

 

F.eks når jeg kjører semi/vogntog, så låner jeg plass. Egenerfaring, samt sett mye, er at det er disse offensive sjåførene som bidrar til fare iom hvis man låner 'litt' for mye(men nødvendig for å klare sving), slik at det er mulig å presse seg fram på innsiden(eller utsiden - overheng tror jeg ikke de er klar over - ellers driter de i det), så bann på at de da gjør det også. De presser seg fram der de kan, de skal fram, selv om de tjener kun 1 sek på det. Tror det er de færreste av de som skjønner at man har store dø-soner på store kjøretøy.

Så man hadde unngått masse nestenulykker, ulykker osv hvis disse offensive sjåførene hadde tatt seg litt mer tid til å puste og slappe av - nyte en rolig tur der de mest sannsynlig hadde kommet fram like fort og i tillegg har spart mye drivstoff.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal ligge i venstre felt/nærmest rundkjøringen.

 

Jeg ville holdt venstre, men lagt meg fort over mot høyre etter passering av første avkjøring.

Riktig svar er at begge kan brukes ihht regler. Trafikkavviklingsmessig er dog venstre å foretrekke. Vogntog/semi bør dog bruke høyre pga lån av plass og den store dødsonen man har på høyre side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...