Gå til innhold

Plassering og kjøring i rundkjøring.


Sheldon C

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Jo, man skal alltid blinke ut av rundkjøringer.

Det er ikke det jeg har blitt lært. Skal man rett frem så blinker man hverken inn eller ut.

 

hvilken kjøreskole??

 

 

Annet land. Men nå skal det nevnes at rundkjøringer brukes på en litt annen måte enn i Norge. Hadde det vært en stor rundkjøring så blinker du sevlsagt ut. Beklager brainfart.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

De lå i sitt kjørefelt, dog plassert feil i forhold til hvor de skulle ut igjen av rundkjøringen.

Som jeg skrev i mitt forrige innlegg som forsåvidt besvarer dette

Du sa at de lå feil på vei inn - noe de absolutt ikke gjorde. Rundkjøringen øker heller ikke antall kjørefelt, selv om de ideelt sett skulle lagt seg lengre ut i selve rundkjøringen. Å flytte 'ansvar' over på de andre her pga TMS's agressive kjørestil og at du mener det er 'vanlig' gjør det ikke mer rett utifra gjeldende regler.

Som sagt, burde flere her gjort seg mer flid mer plassering, samt mer klargjørende blinklysbruk, men grunnen til at det her kan oppstå konflikt er i bunn og grunn 2 som har for agressiv kjørestil. Man skal heller ikke se bort ifra at de legger seg mer inn i rundkjøring pga de har 2 stk helt opp i rævva på din høyre side som er helt feilplassert.

 

Edit: Forøvrig skal man blinke inn i rundkjøring når man skal rundt - dette er noe kjøreskoler lærer bort til sine elever. De kaller rundkjøringer konsekvent for kryss. Reglene sier da også at dette er på sin plass iom at man jo svinger "Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn"

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Størrelsen på rundkjøringen spiller ingen rolle. Man skal alltid blinke ut. Må ikke blinke til venstre om man skal rundt rundkjøringen, men mange som gjør det da det hjelper trafikkflyten :)

 

I Norge ja. Er ikke samme påbud i Storbritannia da de har det som kalles mini-roundabouts som har litt andre regler enn vanlige roundabouts. Er det en rundkjøring som er så liten at du knapt får til et eneste blink før du er rundt så er det bare distraherende å unødvendig å blinke da du sannsynligvis vil bomme på blinkingen uansett og blinke for tidlig eller for sent.

 

I større rundkjøringer så blinker du ut, men ikke inn når du skal rett frem.

Lenke til kommentar

Du sa at de lå feil på vei inn - noe de absolutt ikke gjorde. Rundkjøringen øker heller ikke antall kjørefelt, selv om de ideelt sett skulle lagt seg lengre ut i selve rundkjøringen.

Untitled-1.jpg

Slik jeg ser det på videoen, og som man ser på bildet her, ligger begge bilen langt til venstre inn i rundtkjøringen i forhold til hva de burde ha gjort. Jeg selv hadde lagt meg lenger ut, og ikke minst gjort dette i god tid før rundkjøringen for å selv forebygge en slik situasjon som oppstår her.

 

Å flytte 'ansvar' over på de andre her pga TMS's agressive kjørestil og at du mener det er 'vanlig' gjør det ikke mer rett utifra gjeldende regler.

Jeg flytter ikke ansvar, men jeg mener at de to fremste bilene kunne gjort sin del og forebygget en slik situasjon.

 

Det er jo ingen tvil om hvem som ville sittet med skyld om det hadde blitt en liten kollisjon der.

Lenke til kommentar

Hvorfor er så mange nordmenn fullstendig i mot bedre trafikkflyt? Hvis jeg ser det kommer en bil inn fra et påkjøringsfelt, og jeg har ledig i filen til venstre, så tar det meg ca. tre kalorier å bare legge meg ut i to-tre sekunder, slik at bilen slipper å stoppe. Hvorfor er det så få andre som tenker slikt? Det er selvfølgelig noen som gjør det, men har merket meg sjåfører som gjerne gir på litt ekstra også, sånn at jeg ivhvertfall må bremse ned...

 

Greit, det er ikke fletting, og de har ingen plikt til å slippe meg inn, men argh, hvorfor ikke tenke trafikkflyt når muligheten er der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det på videoen, og som man ser på bildet her, ligger begge bilen langt til venstre inn i rundtkjøringen i forhold til hva de burde ha gjort. Jeg selv hadde lagt meg lenger ut, og ikke minst gjort dette i god tid før rundkjøringen for å selv forebygge en slik situasjon som oppstår her.

Bildet viser ingenting egentlig. Det viser ikke at bil til venstre ligger midt i det ene kjørefeltet som er her og at bil til høyre kjører fullstendig ulovlig. Så bil til venstre ligger helt riktig og ikke feil slik du hevdet.

 

Jeg flytter ikke ansvar, men jeg mener at de to fremste bilene kunne gjort sin del og forebygget en slik situasjon.

Joda, de kunne blinket til høyre på vei inn i rundkjøring og lagt seg noen centimeter lengre til høyre - men så mye er det ikke å hente til høyre hvis de skal kjøre riktig, for veiskuldermerking er til for å holde seg innenfor og i sitt kjørefelt - (som igjen - det kun er ett(1) av).

Ja, i selve rundkjøring kunne de ligget mer til høyre, men se selv på bildet ditt - de blir jo nesten presset inn av agressiv kjøring av de bak. Så ikke se bortifra at hvis man hadde fjernet de 2 agressive sjåførene (som bryter vegtrafikklovens paragraf 3, mm), så hadde de kanskje kunnet plassere seg mer riktig i selve rundkjøringen.

 

Jeg ser mange hevder det er påbudt med å blinke ut av rundkjøring, men ingen sier inn. Hvor finner man loven om dette? Det eneste jeg finner er altså dette.

§ 14.Signal og tegn

1. Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt.

2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn.

Man skal bruke det, og da til veiledning for andre. Altså hvis man da kjører inn i en rundkjøring og man skal rundt, så er dette til like mye veiledning som når man skal ut av rundkjøring.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bildet viser ingenting egentlig. Det viser ikke at bil til venstre ligger midt i det ene kjørefeltet som er her og at bil til høyre kjører fullstendig ulovlig. Så bil til venstre ligger helt riktig og ikke feil slik du hevdet.

Disse to kunne i god tid før rundkjøringen begynt å plassere seg midt i veien og holdt mye mer til høyre. På videoen får jeg inntrykk av at de ligger godt til venstre og derfor begynner Corsa'en og presse seg forbi i det de nærmer seg inngangen av rundkjøringen. Skal man og tro vikepliktmerkene rett før rundkjøringen har begge bilene mer enn noen centimeter å gå på før de er ved sperrelinjen. Disse slik jeg ser det indikerer på at bilene holder lenger til venstre i kjørefeltet enn til høyre.

Lenke til kommentar

 

Møtte på to idioter etter hverandre, ingen var spesielt interessert i det som kalles vikeplikt:

 

http://www.youtube.com/watch?v=BEZx28mFoUA

Du har rett. Det var to idioter etter hverandre, en i en corsa og deg selv, som begge kjører over sperrelinjen for å lage et ekstra kjørefelt som ikke finnes der. Det er ikke to felt inn i alle rundkjøringer.
Jeg kjører der daglig og jeg sammen med de fleste andre legger meg også slik som TMB gjør. Sidemerkingen er riktignok slitt, men de to bilene til venstre kunne likevel lagt seg en meter til høyre og likevel hatt god margin fra der merkingen en gang var. Dessuten ser man jo tydelig at de kutter svingen i rundkjøringa og legger seg i indre felt som om de skal til venstre. Den er mer enn stor nok til to biler i bredden. :) Endret av CFM
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den presser seg fram ja - men igjen - de andre bilene ligger RIKTIG i det ene kjørefeltet som er der. De kunne KUN ha beveget seg litt til høyre LOVLIG. Man skal ikke følge asfalt, men oppmerking, og her ligger de midt i kjørefelt - som er det som bestemmer, ikke hvor asfalt er lagt. - Her har du feil og tydeligvis utifra slitasjen på oppmerking gjør mange feil her.

Som man ser, så ser det ut som de ligger ca midt i kjørebanen sin og det er litt å gå på på høyre side, ca like mye som de har på venstre side. Så la oss si de har en halv meter slingringsmon på hver side. (iom at pilen er ca rett under midten av bilen)

 

Det kan være flere grunner til merkingen - mange ganger er veien ikke godkjent for trafikk utenfor merking engang (grunnarbeid er ikke gjort godt nok). Spesielt for vogntog er dette viktig å følge med, da skulder kan gi etter.

Hva har jeg feil i? Jeg har da ikke skrevet noen plass at bilene fremst burde ligge på asfaltkanten, slik som jeg får et inntrykk av at du har fått for deg at jeg har skrevet. Derimot skriver jeg at de to forreste bilene burde ha lagt seg mer til høyre slik at de hadde vært nærmere sperrelinjen enn det de er og dermed forebygget denne hendelsen som oppstod i filmen. Du sier selv at de har en halvmeter (75-80cm er vel mer korrekt om man bruker Corsaen til å måle CA bredde på veibane innenfor sperrelinjene, men la gå) og gå på hver side. Og meg bekjent så åpner som regel veibane opp inn mot rundkjøringer, som man og kan se klart og tydelig ser på filmen at den gjør i dette tilfellet og. Det er ingenting som tilsier at plasseringen til de to første bilene var helt etter boka både før og i rundkjøringen. Vist det er dette du mener jeg har feil i så får vi være enige om og være uenige da..
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva har jeg feil i? Jeg har da ikke skrevet noen plass at bilene fremst burde ligge på asfaltkanten, slik som jeg får et inntrykk av at du har fått for deg at jeg har skrevet. Derimot skriver jeg at de to forreste bilene burde ha lagt seg mer til høyre slik at de hadde vært nærmere sperrelinjen enn det de er og dermed forebygget denne hendelsen som oppstod i filmen. Du sier selv at de har en halvmeter (75-80cm er vel mer korrekt om man bruker Corsaen til å måle CA bredde på veibane innenfor sperrelinjene, men la gå) og gå på hver side. Og meg bekjent så åpner som regel veibane opp inn mot rundkjøringer, som man og kan se klart og tydelig ser på filmen at den gjør i dette tilfellet og. Det er ingenting som tilsier at plasseringen til de to første bilene var helt etter boka både før og i rundkjøringen. Vist det er dette du mener jeg har feil i så får vi være enige om og være uenige da..

Du sier de lå helt feil (noe de ikke gjorde, de lå rett ihht regler, det er reglene som gjelder, ikke hva du eller jeg mener - De offensive sjåførene lå helt feil (på vei inn og også ved å kjøre forbi på høyre side)) og du sier også det er mer en god nok plass for 2 biler i bredden også her - du kjører likt med TMB. Hvordan du kan hevde at bredden er mer en nok til 2 biler i bredden i det kjørefeltet uten å bruke skulder ... det er for meg litt uforstående. 80cm + 80cm = 160cm. Corsaen er vel heller ikke den bredeste bilen på veien, men du gjør dette til vanlig selv, så regner med du også møter bredere biler enn Corsa. Må si du har en utrolig smal bil selv for å få dette regnestykket til å gå opp med 'mer enn god nok plass'.

 

Som sagt kunne de ha brukt blinklys og plassering bedre, men årsaken til dette er 2 offensive sjåfører som presser seg fram og forårsaker at situasjon oppstår. Det er først ved deres ulovlige offensive kjøring ved å presse seg oppi kjøretøy forran og ved bruk av vegskulder at de andres usikre blinklysbruk og plassering blir en del av utfordringen ihht til TMB's uttalelse om at de ikke overholdte vikeplikt og at de var idioter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...